Ik zoek een boek...

-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door -DIA- »

Marieke schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef:
Dat bedoelde ik niet, en dat wist je ook heel goed.
Weet jij nog van ons godvruchtig voorgeslacht? Of gaat het de kant op om bijvoorbeeld
Mientje Vrijdag een op dool geraakte vroomheid toe te schrijven? Of wat ik ook wel
heb gehoord: Heiligenverering! Nota bene! Weet je nog van Zwakke Diene en Lange Diene?
Van Koks-Bram, van Pröttel-Bats? Van zoveel vromen die in onze stad hebben geleefd?
Ik bedoel, er groeit een geslacht op dat nauwelijks of geen kennis meer heeft hoe God een
mens bekeert. En de daden des Allerhoogsten worden vergeten. Daarvoor kan dit boek
zeer nuttig zijn onder Gods zegen.
Wat heeft de jeugd aan bekeringen van mensen... Laat ze Gods Woord onderzoeken.. God werkt door de middelen.. Hij gaf Zijn Woord!
Ik ben het helemaal met je eens. Het Woord moet altijd voorop staan en daarin moet je bekering terug te vinden zijn.
Maar doe niet te nonchalant over een bekering van een mens. Er is geen groter wonder dan dat. En dat mag gehoord worden, zoals een Paulus zijn bekering ook vertelde. Uiteraard moet je zo'n mens niet gaan verheerlijken en ook niet je eigen leven eraan toetsen, maar het horen van het werk van God in een door en door zondig mens zou heel goed kunnen leiden tot grote jaloersheid en dat kan op de knieën brengen.
Maar denk ook aan de 'wolk der getuigen' uit Hebreeën 11, en hoe vaak heeft de Heere het niet geboden om Zijn daden niet te vergeten, maar te gedenken. Vieren is wat anders als gedenken, en te weten het grote ondercheid van een bekering uit God en een "nieuwerwetse bekering", die van Gods Recht niet weet, dat staat (menselijk gesproken) God in de weg om nog te werken onder een volk of in een stad. Men weet niet meer wie de Heere is, en men maakt zich eigen gedachten van God en de bekering. Men gaat de bekering gronden op wat aandoening, enz. Daarom is het van het grootste belang dat ons nageslacht weet van ons godvruchtig voorgeslacht. Want de praktijk wijst het uit: Men weet niet meer wie de mensen zijn die door God als grote lichten aan de kerkhemel waren geplaatst. Wie het heden ten dagen erover heeft zou aan "heiligenverering" doen, zie elders in veel topics op dit forum! Echt, de kennis is ver, ver geweken, en nieuwe leringen komen er voor in de plaats. Dat is toch iets wat ons grote zorgen zou moeten baren. Of niet dan?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door gallio »

helma schreef:
J.C. Philpot schreef:Iemand weleens het boek "De Man in het wit" van Johhny Cash gelezen? Gaat over Paulus van Tarsen.
Het ligt hier en ik ben er in begonnen, maar het boeit me tot nog toe niet genoeg om het uit te lezen.
Ik ben nu de boeken over Jozef aan het lezen van Angela Hunt en die vind ik wel boeiend. Heel veel informatie over het Egypte van die tijd.
ik heb het gekocht en gelezen, maar vond het geen succes. de eerste helft ging nog wel, maar het gedeelte over zijn bekering en de tijd daarna had ik behoorlijk moeite mee. en dat hij een ezel uit de dood opgewekt zou hebben vindt ik helemaal bizar.

er zit meer diepgang in sommige van zijn songs dan in dit boek.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17406
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Marieke schreef:
henriët schreef:
-DIA- schreef:
Dat bedoelde ik niet, en dat wist je ook heel goed.
Weet jij nog van ons godvruchtig voorgeslacht? Of gaat het de kant op om bijvoorbeeld
Mientje Vrijdag een op dool geraakte vroomheid toe te schrijven? Of wat ik ook wel
heb gehoord: Heiligenverering! Nota bene! Weet je nog van Zwakke Diene en Lange Diene?
Van Koks-Bram, van Pröttel-Bats? Van zoveel vromen die in onze stad hebben geleefd?
Ik bedoel, er groeit een geslacht op dat nauwelijks of geen kennis meer heeft hoe God een
mens bekeert. En de daden des Allerhoogsten worden vergeten. Daarvoor kan dit boek
zeer nuttig zijn onder Gods zegen.
Wat heeft de jeugd aan bekeringen van mensen... Laat ze Gods Woord onderzoeken.. God werkt door de middelen.. Hij gaf Zijn Woord!
Ik ben het helemaal met je eens. Het Woord moet altijd voorop staan en daarin moet je bekering terug te vinden zijn.
Maar doe niet te nonchalant over een bekering van een mens. Er is geen groter wonder dan dat. En dat mag gehoord worden, zoals een Paulus zijn bekering ook vertelde. Uiteraard moet je zo'n mens niet gaan verheerlijken en ook niet je eigen leven eraan toetsen, maar het horen van het werk van God in een door en door zondig mens zou heel goed kunnen leiden tot grote jaloersheid en dat kan op de knieën brengen.
Maar denk ook aan de 'wolk der getuigen' uit Hebreeën 11, en hoe vaak heeft de Heere het niet geboden om Zijn daden niet te vergeten, maar te gedenken. Vieren is wat anders als gedenken, en te weten het grote ondercheid van een bekering uit God en een "nieuwerwetse bekering", die van Gods Recht niet weet, dat staat (menselijk gesproken) God in de weg om nog te werken onder een volk of in een stad. Men weet niet meer wie de Heere is, en men maakt zich eigen gedachten van God en de bekering. Men gaat de bekering gronden op wat aandoening, enz. Daarom is het van het grootste belang dat ons nageslacht weet van ons godvruchtig voorgeslacht. Want de praktijk wijst het uit: Men weet niet meer wie de mensen zijn die door God als grote lichten aan de kerkhemel waren geplaatst. Wie het heden ten dagen erover heeft zou aan "heiligenverering" doen, zie elders in veel topics op dit forum! Echt, de kennis is ver, ver geweken, en nieuwe leringen komen er voor in de plaats. Dat is toch iets wat ons grote zorgen zou moeten baren. Of niet dan?
1.Je kunt het geïnspireerde Woord van God toch niet vergelijken met boekjes met bekeringsverhalen ?
2. Voordat je spreekt over een nieuwe leer zou je je eerst moeten verdiepen in de oude leer van onze (nadere)reformatoren. Je zult verrast worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Maar denk ook aan de 'wolk der getuigen' uit Hebreeën 11, en hoe vaak heeft de Heere het niet geboden om Zijn daden niet te vergeten, maar te gedenken. Vieren is wat anders als gedenken, en te weten het grote ondercheid van een bekering uit God en een "nieuwerwetse bekering", die van Gods Recht niet weet, dat staat (menselijk gesproken) God in de weg om nog te werken onder een volk of in een stad. Men weet niet meer wie de Heere is, en men maakt zich eigen gedachten van God en de bekering. Men gaat de bekering gronden op wat aandoening, enz. Daarom is het van het grootste belang dat ons nageslacht weet van ons godvruchtig voorgeslacht. Want de praktijk wijst het uit: Men weet niet meer wie de mensen zijn die door God als grote lichten aan de kerkhemel waren geplaatst. Wie het heden ten dagen erover heeft zou aan "heiligenverering" doen, zie elders in veel topics op dit forum! Echt, de kennis is ver, ver geweken, en nieuwe leringen komen er voor in de plaats. Dat is toch iets wat ons grote zorgen zou moeten baren. Of niet dan?
1.Je kunt het geïnspireerde Woord van God toch niet vergelijken met boekjes met bekeringsverhalen ?
2. Voordat je spreekt over een nieuwe leer zou je je eerst moeten verdiepen in de oude leer van onze (nadere)reformatoren. Je zult verrast worden.
A. Dus al het verleden maar vergeten
B. Ik hoop voor mij dat ik een beetje onderscheiden heb gelezen. Blijkbaar zijn er hier veel mensen die mij niet volgen, of niet begrijpen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16755
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
1.Je kunt het geïnspireerde Woord van God toch niet vergelijken met boekjes met bekeringsverhalen ?
2. Voordat je spreekt over een nieuwe leer zou je je eerst moeten verdiepen in de oude leer van onze (nadere)reformatoren. Je zult verrast worden.
A. Dus al het verleden maar vergeten
B. Ik hoop voor mij dat ik een beetje onderscheiden heb gelezen. Blijkbaar zijn er hier veel mensen die mij niet volgen, of niet begrijpen...
Kampioen ontwijkende antwoorden.
En als je geen zinnig antwoord weet, zeg je gewoon dat de ander het niet heeft begrepen.
Lekker makkelijk :hum
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
1.Je kunt het geïnspireerde Woord van God toch niet vergelijken met boekjes met bekeringsverhalen ?
2. Voordat je spreekt over een nieuwe leer zou je je eerst moeten verdiepen in de oude leer van onze (nadere)reformatoren. Je zult verrast worden.
A. Dus al het verleden maar vergeten
B. Ik hoop voor mij dat ik een beetje onderscheiden heb gelezen. Blijkbaar zijn er hier veel mensen die mij niet volgen, of niet begrijpen...
Kampioen ontwijkende antwoorden.
En als je geen zinnig antwoord weet, zeg je gewoon dat de ander het niet heeft begrepen.
Lekker makkelijk :hum
Dank je vriendelijk!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Simon »

-DIA- schreef: Dat bedoelde ik niet, en dat wist je ook heel goed.
Weet jij nog van ons godvruchtig voorgeslacht? Of gaat het de kant op om bijvoorbeeld
Mientje Vrijdag een op dool geraakte vroomheid toe te schrijven? Of wat ik ook wel
heb gehoord: Heiligenverering! Nota bene! Weet je nog van Zwakke Diene en Lange Diene?
Van Koks-Bram, van Pröttel-Bats? Van zoveel vromen die in onze stad hebben geleefd?
Ik bedoel, er groeit een geslacht op dat nauwelijks of geen kennis meer heeft hoe God een
mens bekeert. En de daden des Allerhoogsten worden vergeten. Daarvoor kan dit boek
zeer nuttig zijn onder Gods zegen.
Je kunt wel 1000 boeken hebben over bekeringen van jan en alleman vroeger, maar daarmee kom je zelf niets verder, natuurlijk.
Ik merk wel vaker dat er een soort onuitgeproken zoektocht naar een formule is, die het Licht zou kunnen brengen, om het wonder als het ware af dwingen, als we toch maar wisten hoe het nou precies zat.
En dat terwijl het er zo duidelijk staat:
''Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden!
8 Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden..
Door de nadruk te leggen op krachtdadige bekeringen, gaan mensen juist NIET geloven! Daardoor worden ze afwachtend en lijdelijk. En als ze wel met het geloof bezig zijn, dan gaan ze in zichzelf naar kenmerken van het Ware zoeken.
Ze zoeken het niet bij Jezus of in de Schrift, maar bij zichzelf.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef: Dat bedoelde ik niet, en dat wist je ook heel goed.
Weet jij nog van ons godvruchtig voorgeslacht? Of gaat het de kant op om bijvoorbeeld
Mientje Vrijdag een op dool geraakte vroomheid toe te schrijven? Of wat ik ook wel
heb gehoord: Heiligenverering! Nota bene! Weet je nog van Zwakke Diene en Lange Diene?
Van Koks-Bram, van Pröttel-Bats? Van zoveel vromen die in onze stad hebben geleefd?
Ik bedoel, er groeit een geslacht op dat nauwelijks of geen kennis meer heeft hoe God een
mens bekeert. En de daden des Allerhoogsten worden vergeten. Daarvoor kan dit boek
zeer nuttig zijn onder Gods zegen.
Daar onze zaligheid een eenzijdig Godswerk is, heeft men er niks aan om allerlei boekjes te lezen over hoe God andere mensen bekeerd. Wat wel nuttig is, om de middelen te gebruiken, daartoe van Gods gesteld. Zoals onze DL ook leren:
1-16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
Die middelen zijn het Woord Gods, en de prediking ervan, en daarnaast de sacramenten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door dennis »

Ik wil toch even een tegengeluid laten horen.
Natuurlijk gaat het primair om de Schrift. Laat daar nooit enig misverstand over bestaan. Anders gaan we de wederdopers achteraan, met alle gevolgen van dien.

Maar ... om dan maar te zeggen dat bekeringsgeschiedenissen fout en/of gevaarlijk zijn is m.i. veel en veel te ongenuanceerd.
Door alle eeuwen door hebben Gods kinderen gesproken en geschreven over wat de Heere in hun leven heet gedaan, en dat is zeer velen tot steun, bemoediging en onderwijs geweest.
Het is ook Bijbels. Immers, ook Paulus spreekt uitvoerig over zijn bekering, ook tegen de Joden, en de Heilige Geest heeft ervoor gezorgd dat dit in de Schrift is opgenomen.
Denk verder aan de enorme betekenis van, bijvoorbeeld, de belijdenissen van Augustinus. En zo kan ik verder gaan.

Mits getoetst aan de Schrift kunnen bekeringsgeschiedenissen absoluut tot zegen zijn..
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Afgewezen »

dennis schreef:Ik wil toch even een tegengeluid laten horen.
Natuurlijk gaat het primair om de Schrift. Laat daar nooit enig misverstand over bestaan. Anders gaan we de wederdopers achteraan, met alle gevolgen van dien.

Maar ... om dan maar te zeggen dat bekeringsgeschiedenissen fout en/of gevaarlijk zijn is m.i. veel en veel te ongenuanceerd.
Door alle eeuwen door hebben Gods kinderen gesproken en geschreven over wat de Heere in hun leven heet gedaan, en dat is zeer velen tot steun, bemoediging en onderwijs geweest.
Het is ook Bijbels. Immers, ook Paulus spreekt uitvoerig over zijn bekering, ook tegen de Joden, en de Heilige Geest heeft ervoor gezorgd dat dit in de Schrift is opgenomen.
Denk verder aan de enorme betekenis van, bijvoorbeeld, de belijdenissen van Augustinus. En zo kan ik verder gaan.

Mits getoetst aan de Schrift kunnen bekeringsgeschiedenissen absoluut tot zegen zijn..
Precies, de wolke der getuigen is niet gestopt bij Hebreeën 11.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4793
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik zoek:
De zeven zendbrieven des Heeren aan de zeven gemeenten van Klein-Azië
Leerredenen door Johannes Wichelhaus (1792-1874)
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Yesenaer »

Ik zoek:
Jubileumboek Ger. Gem. Gouda(het braambos niet verteerd) de uitgave uit 1983.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23866
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door refo »

Yesenaer schreef:Ik zoek:
Jubileumboek Ger. Gem. Gouda(het braambos niet verteerd) de uitgave uit 1983.
Die heb ik, maar die krijg je niet.
Ik zal een berichtje op Facebook zetten. Wie weet.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Oude-Waarheid »

Yesenaer schreef:Ik zoek:
Jubileumboek Ger. Gem. Gouda(het braambos niet verteerd) de uitgave uit 1983.
Zag het op Marktplaats staan voor 15 euro 265 blz.
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Ik zoek een boek...

Bericht door Yesenaer »

Adressenlijsten van de OGGiN, soort jaarboekjes?
Plaats reactie