6 En de HEERE zei tegen Kaïn: Waarom bent u in woede ontstoken en waarom heeft u uw hoofd laten zakken?Simon schreef:''de vrijwillig afgevallen hoogmoedige mens''....klinkt dat niet wat tegenstrijdig.SecorDabar schreef:Beste Fjodor,Fjodor schreef:Dit las ik net op het forum:
De ware kerk is daar waar God allermeest verhoogd wordt, daar waar de zondaar allerdiepst vernederd wordt, daar waar de vernederde en verlegen zondaar het meest bemoedigd en getroost wordt met de vrije genade van God in Christus naar Gods’ Woord, en daar waar die getrooste zondaar allermeest wordt aangezet tot de innigste zaligheid.
Mijn vraag is: moet de zondaar echt het allerdiepst vernederd worden? Dat betwijfel ik eigenlijk.. Want natuurlijk moet er vernedering zijn, maar daar zit ook een grens aan. Heeft God daar niet zelf een grens aan gesteld toen hij Kaïn het leven liet?
Of laat ik het anders zeggen. De mens heeft al het goede door zijn zonde bevlekt. En dat verdient vernedering. Maar dat wil niet zeggen dat de mens geen mens meer is. Je mag een mens niet als een dier behandelen. Dat zou een onmenselijke vernedering zijn, en daarmee een verkeerde vernedering.
Of nog anders: er blijven dingen in de natuurlijke mens die waardering en aanmoediging verdienen. Dan kan je toch niet meer stellen dat de zondaar in de kerk op het allerdiepst vernederd moet worden? Het klinkt misschien vroom, maar is het dat ook?..
Het zou niet goed zijn als in de prediking alleen het accent zou liggen
op waar de m-e-n-s op het diepst vernederd wordt.
Trouwens dat is wat anders dat de z-o-n-da-a-r op het diepst vernederd dient te worden, wat u schreef.
Daar zit volgens mij dit verschil in, dat de van God
vrijwillig afgevallen hoogmoedige mens op het diepst vernederd wordt.
Zondaren daarintegen, die zichzelf als zondaren hebben leren kennen,
en De Zaligmaker nodig hebben, worden verzoend met God.
Deze delen in Gods welbehagen en worden dus niet vernederd.
Veel meer dient er in de prediking het evenwicht gevonden te worden in het daarop volgende wat u schreef:
daar waar de vernederde en verlegen zondaar het meest bemoedigd en getroost wordt met de vrije genade van God in Christus naar Gods’ Woord, en daar waar die getrooste zondaar allermeest wordt aangezet tot de innigste zaligheid
Heeft de mens nu een vrije wil of niet?
7 Is het niet zo dat u, als u het goede doet, uw hoofd kunt opheffen? Maar als u niet het goede doet, ligt de zonde aan de deur. Naar u gaat zijn begeerte uit, maar ú moet over hem heersen.
De Heere legt het helemaal in handen van Kaïn. Je moet daarom aannemen dat Hij een vrije wil veronderstelt.
(*)