Preken uit de NGB?

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Jongere »

Daar komt bij dat we het hier niet voor niets 'het belangrijkste' noemen. Het is nog maar de vraag in hoeveel gemeenten de hoofdboodschap van de Bijbel op de juiste en volle manier klinkt.
Als voorbeeld: als het merendeel van de gemeente zonder God leeft, heb je niets aan een leerdienst over de vraag of de gemeente in de plaats van Israël is gekomen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door memento »

Jongere schreef: Als voorbeeld: als het merendeel van de gemeente zonder God leeft, heb je niets aan een leerdienst over de vraag of de gemeente in de plaats van Israël is gekomen.
1. Goede dogmatiek is altijd relevant. Bv: de vraag of de gemeente in plaats van Israël gekomen is, hangt nauw samen met het verbond. En het verbond heeft, wanneer recht uitgelegd, ook de ongelovige heel wat te zeggen (nl. de oproep tot bekering en de belofte dat God om Christus wil onze Vader wil zijn, etc)
2. De leer der Schrift moet gepredikt worden, opdat we een recht beeld van God krijgen. Dus ook preken die geen directe link hebben met onze zaligheid, maar gaan over wie God is, en hoe Hij handelen wil, zijn nuttig. Ik verwijs naar de bekering van Jonathan Edwards, die schrijft dat zijn bekering draaide om het mysterie van de deugden Gods, en niet om zijn persoonlijke zaligheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door refo »

Het nadeel van de 3 FvE is dat ze al een paar honderd jaar oud zijn. Belijden is een doorgaand proces. Waren 2 belijdenissen gericht tot de RKK en 1 tegen Remonstranten, nu missen we belijdenissen die gericht zijn tegen de problemen van nu. Natuurlijk kun je hier en daar een artikel of een zondag noemen die een bepaald aspect behandelt. Natuurlijk. Maar in de tijd van de opstelling van de FvE volstond men ook niet met: 'kijk maar in de Bijbel', of 'lees de 12 artikelen maar'. Men maakte iets nieuws, toegesneden op de tijd. Door allerlei verdeeldheden is het daar niet meer van gekomen.

Het gevolg? Leerdiensten waar je de klok op gelijk kunt zetten. Je kunt de hele preek voorspellen. En die preken zijn in de plaats gekomen van de HC zelf. Er worden dingen gezegd die hoorbaar en zichtbaar afwijken van de mening van de opstellers of inspiratoren. Joodse, Roomse en Doperse invloeden, die de HC bestrijdt zijn gewoon weer gemeengoed geworden. Met de HC in de hand. Het kan verkeren

Of: in plaats van de HC (voorschrift van Dordt!) gaat men de NBG bepreken of de DL. Die zijn daar niet voor bedoeld. Want ze bespreken lang niet de breedte, de diepte en de hoogte van het levende Woord Zelf. Van een schitterende diamant bespreken ze maar een piepklein facetje of facetten. Hoe mooi ook, het gaat om de hele diamant. Je ziet dat zelfs aan de HC. De inhoudsopgave (E-V-D) is bindend geworden. De dominee zei laatst nog: op huisbezoek luisteren we niet alleen naar wat we wel horen, maar vooral ook naar wat we niet horen! Ja, dan is het logisch dat er geen 'volk van God' bespeurd wordt. Je herkent ze niet eens meer: zij die eenvoudig God op Zijn Woord geloven, gebruiken de juiste termen niet en worden aan de kant gezet.
De bedoeling van de Dortenaren was goed: we moeten het volk leren. Dus in de namiddag de HC uitleggen. Heel goed. Maar leg dan wel de HC uit en niet de geldende mening. En geef aan waar de HC minder juiste uitleg geeft.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door refo »

memento schreef:
Jongere schreef: Als voorbeeld: als het merendeel van de gemeente zonder God leeft, heb je niets aan een leerdienst over de vraag of de gemeente in de plaats van Israël is gekomen.
1. Goede dogmatiek is altijd relevant. Bv: de vraag of de gemeente in plaats van Israël gekomen is, hangt nauw samen met het verbond. En het verbond heeft, wanneer recht uitgelegd, ook de ongelovige heel wat te zeggen (nl. de oproep tot bekering en de belofte dat God om Christus wil onze Vader wil zijn, etc)
2. De leer der Schrift moet gepredikt worden, opdat we een recht beeld van God krijgen. Dus ook preken die geen directe link hebben met onze zaligheid, maar gaan over wie God is, en hoe Hij handelen wil, zijn nuttig. Ik verwijs naar de bekering van Jonathan Edwards, die schrijft dat zijn bekering draaide om het mysterie van de deugden Gods, en niet om zijn persoonlijke zaligheid.
Ik heb gisteravond nog een paar preken van Calvijn over 'verbond' gelezen. Je kijkt je ogen uit.
En voor een (aspirant) theoloog is het ongetwijfeld interessant een verhandeling te horen over de deugden van God. Ik vraag me af of dat noodzakelijk is ter zaligheid. Net zoals een mens zich kan koesteren in de zon, zonder precies te weten welke processen er aan de gang zijn om hem die warmte te bezorgen.
Voor vergroting van de kennis aangaande God: akkoord. Maar noodzakelijk: nee.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door memento »

refo schreef: Of: in plaats van de HC (voorschrift van Dordt!) gaat men de NBG bepreken of de DL. Die zijn daar niet voor bedoeld. Want ze bespreken lang niet de breedte, de diepte en de hoogte van het levende Woord Zelf.
Ik wijs op het doorpreken van de Westminster Confessie of catechismus, en het preken uit de Geneefse Catichismus. In veel buitenlandse kerken ten tijde van de reformatie was dat in gebruik. Terwijl deze inhoudelijk sterk overeenkomen met de onderwerpen die de NGB bespreken.

Persoonlijk vind ik de NGB, zeker wanneer men er vrij mee omgaat (dus niet: zin voor zin behandelen, maar gewoon per artikel de hoofdlijnen vanuit het woord Gods schilderen) zeer geschikt is voor de leerdienst.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Upquark »

refo, vind je dan niet dat het toch wel in de geest* van Dordt is om de NGB te gebruiken? Deze is toch ook wel geschikt om de geloofsleer te behandelen? Zoals ik al zei graaft de NGB soms wat dieper dan de HC, dan is het toch prima om voor die onderwerpen de NGB te pakken? Uiteindelijk gaat het om de uitleg van Gods Woord.

* weet iemand hier een betere uitdrukking voor?
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Bloempje28 »

Zelf vind ik de preken uit de HC of NBG nogal theoretisch (misschien ligt dat aan onze dominee) en de preken over een bijbeltekst veel warmer en ook veel dieper gaan. Ik ben voor het preken uit de HC, daar kunnen we echt wat van leren, maar om nu de NGB te preken... dit is ook geen leerboek! maar een belijdensgeschrift! En is inderdaad opgesteld om duidelijk te maken wat we nu werkelijk geloven. Ik zou het veel beter vinden om elke week een artikel in het kerkblad hieraan te wijden of het op de catechisaties te behandelen... Als dominee heb je neem ik aan goed gestudeerd om evenwichtig te preken! Ik ben bang dat dominees vaak terug pakken op oude preken en daardoor soms niet meer verfrissend zijn.... bij ons is dat naar mijn mening wel zo. Hierdoor wordt veel hetzelfde en hoor je weinig nieuws meer. Actueel zijn is heel belangrijk! Maar er zijn maar weinig dominees die dat zijn! Soms kan het beter zijn om de HC en NGB te laten zitten maar te preken naar aanleiding van wat er in de wereld gebeurd.... daar kunnen de mensen soms veel meer mee. Of je moet het zo goed kunnen toepassen, maar het kan zo zijn dat het artikel wat aan de beurt is geen enkele toepassing heeft op de actualiteiten van deze week.... dan kun je het beter een andere keer pakken.... dan is HC of NGB meer een struikelblok waarvan we vinden dat er uit gepreekt moet worden dan dat men preekt vanuit de leefwereld van de mensen....
Maar goed niet iedere dominee heeft zo'n groot talent gekregen, maar ik vind wel dat elke dominee er naar moet streven om fris en nieuw te zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door refo »

Upquark schreef:refo, vind je dan niet dat het toch wel in de geest* van Dordt is om de NGB te gebruiken? Deze is toch ook wel geschikt om de geloofsleer te behandelen? Zoals ik al zei graaft de NGB soms wat dieper dan de HC, dan is het toch prima om voor die onderwerpen de NGB te pakken? Uiteindelijk gaat het om de uitleg van Gods Woord.

* weet iemand hier een betere uitdrukking voor?
De NGB is niet bedoeld als vervanging van het woord, maar als uitleg op bepaalde (leer)punten. Door die punten te behandelen met bijbehorende teksten kan Gods Woord niet meer Zelf spreken. Je leest de bijbel dan door de bril van de NGB. Genoemde teksten zijn dan alleen nog maar op die manier uit te leggen, terwijl ze wel zeker meer en dieper gaan dan de NGB.
Dat geldt evenzeer voor de HC. De bijbelteksten krijgen dan een zekere bekendheid en niemand graaft meer in het Woord.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Jongere »

refo schreef:En voor een (aspirant) theoloog is het ongetwijfeld interessant een verhandeling te horen over de deugden van God. Ik vraag me af of dat noodzakelijk is ter zaligheid. Net zoals een mens zich kan koesteren in de zon, zonder precies te weten welke processen er aan de gang zijn om hem die warmte te bezorgen.
Voor vergroting van de kennis aangaande God: akkoord. Maar noodzakelijk: nee.
Dat ben ik absoluut met je oneens. Gods eigenschappen is niet iets voor een theoloog. Deze dingen zijn niet alleen noodzakelijk, maar zouden zelf de kern van de preken moeten zijn. Het eeuwige leven is God te kennen. Dat is waar iedere gelovige naar jaagt: meer van Hem in wie Hij is.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door memento »

Jongere schreef:
refo schreef:En voor een (aspirant) theoloog is het ongetwijfeld interessant een verhandeling te horen over de deugden van God. Ik vraag me af of dat noodzakelijk is ter zaligheid. Net zoals een mens zich kan koesteren in de zon, zonder precies te weten welke processen er aan de gang zijn om hem die warmte te bezorgen.
Voor vergroting van de kennis aangaande God: akkoord. Maar noodzakelijk: nee.
Dat ben ik absoluut met je oneens. Gods eigenschappen is niet iets voor een theoloog. Deze dingen zijn niet alleen noodzakelijk, maar zouden zelf de kern van de preken moeten zijn. Het eeuwige leven is God te kennen. Dat is waar iedere gelovige naar jaagt: meer van Hem in wie Hij is.
Precies. Met daarbij wel de kanttekening dat het aan de predikant is om ook uit te leggen waarom hij het zo belangrijk vind dat hij er een preek aan wijdt. Zoiezo is het m.i. altijd goed, als een predikant in elke preek weer het spel speelt met zijn hoorders, om ze met voorbeelden en verhalen uit de praktijk te overtuigen dat wat hij preekt uit het woord van God niet zomaar iets is, maar dat het relevant is, en belangrijk, voor elke hoorder.

Voor kwantitatieve groei is dit soort prediking misschien niet noodzakelijk. Voor kwalitatieve groei, voor groei in de diepte, voor het doorgroeien in de kennis en de genade van onze Heere Jezus Christus, is dit soort prediking absoluut wel noodzakelijk. En vaak gaat kwalitatieve groei gepaard met een steeds meer jaloers-makend leven, en is dus indirect ook nog in het voordeel van de kwantitatieve groei.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door jakobmarin »

Gisteravond beluisterde ik de 2e NGB-preek van ds. Vreugdenhil in Vlissingen. Het was voor mij nieuwe dat dit in de GerGem gebeurd, of heb ik iets gemist?

Vind het wel een goed idee, en mochten wij weer een ds. krijgen, dan toch maar es voorstellen. Toch ook goed om naast de HC weer es wat anders te horen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Tiberius »

Hij heeft ook een serie van 36 preken over de Dordtse Leerregels gehouden. Hij legt hierin heel helder de DL uit. Een zeer leerzaam boek; het is in beperkte oplage uitgegeven.
Ik dacht dat hij die preken in Lelystad heeft gehouden; zal nog eens in het voorwoord kijken.

Ook op Prekenweb staan preken over de NGB en de DL.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Wilhelm »

jakobmarin schreef:Gisteravond beluisterde ik de 2e NGB-preek van ds. Vreugdenhil in Vlissingen. Het was voor mij nieuwe dat dit in de GerGem gebeurd, of heb ik iets gemist?

.

Nee hoor gebeurd meer. Ds. v Eckeveld heeft bv een serie gehouden over de NGB en ds Neele over de DL. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door jakobmarin »

Wilhelm schreef:
jakobmarin schreef:Gisteravond beluisterde ik de 2e NGB-preek van ds. Vreugdenhil in Vlissingen. Het was voor mij nieuwe dat dit in de GerGem gebeurd, of heb ik iets gemist?

.

Nee hoor gebeurd meer. Ds. v Eckeveld heeft bv een serie gehouden over de NGB en ds Neele over de DL. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
ok, prachtig!
Ik dacht dat op zondagavond altijd de HC bepreekt moest worden, maar de NGB of DL is dus no problem, mooi zeg!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

jakobmarin schreef:
Wilhelm schreef:
jakobmarin schreef:Gisteravond beluisterde ik de 2e NGB-preek van ds. Vreugdenhil in Vlissingen. Het was voor mij nieuwe dat dit in de GerGem gebeurd, of heb ik iets gemist?

.

Nee hoor gebeurd meer. Ds. v Eckeveld heeft bv een serie gehouden over de NGB en ds Neele over de DL. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
ok, prachtig!
Ik dacht dat op zondagavond altijd de HC bepreekt moest worden, maar de NGB of DL is dus no problem, mooi zeg!
En ds. W. Silfhout ook de NGB.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie