belijdenis doen = trouw zweren aan je kerkverband??

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: belijdenis doen = trouw zweren aan je kerkverband??

Bericht door Simon »

Jak. 5 : 12: „Doch voor alle dingen, mijne broeders, zweert niet, noch
bij den hemel, noch bij de aarde, noch bij enigen anderen eed; maar uw ja zij ja, en het
neen neen, opdat gij in geen oordeel valt.”

Matth. 5 : 34-37: „Maar Ik zeg u:
Zweert ganselijk NIET, noch bij den hemel, omdat hij is de troon Gods; noch bij de aarde,
omdat zij is de voetbank Zijner voeten; noch bij Jeruzalem, omdat zij is de stad des
groten Konings; noch bij uw hoofd zult gij zweren, omdat gij niet één haar kunt wit of
zwart maken. Maar laat zijn uw woord ja, ja; neen, neen; wat boven deze is, dat is
UIT DEN BOZE ”

Toch zweren wij wel, niet alleen ivm de belijdenis (Is dat trouwens een eed of gewoon een voornemen?) maar voor meerdere zaken.
Laatst gewijzigd door Simon op 01 nov 2012, 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
ejvl
Berichten: 5757
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: belijdenis doen = trouw zweren aan je kerkverband??

Bericht door ejvl »

Ik geloof niet dat het een eed is zoals wij kennen, maar ik denk wel dat het de kracht heeft van een eed.
Zoals een predikant zei:
Naar Zijn eigen belofte wil de Heere daar aanwezig zijn waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn. In iedere eredienst is de Heere op bijzondere wijze tegenwoordig. Daarom behoeft Hij niet op de wijze van een eedzwering speciaal aangeroepen te worden. Ieder jawoord in de kerk wordt gegeven onder speciale aanwezigheid van God. Ieder jawoord daar heeft derhalve de kracht van een eed.
Overigens doe je dat naar de algemene christelijke kerk waar er maar 1 van is en je belijd dat de leer van deze ene kerk ook geleerd word in de huidige kerk waar je de belijdenis aflegt.
Plaats reactie