Mogen christenen varkensvlees eten?

mogen christenen varkensvlees eten?

ja, varkensvlees is nooit taboe geweest.
14
18%
nee, het is verboden ( lev 11)
9
12%
Ja want de spijswet is door de Heere Jezus vervuld.
45
58%
nooit over nagedacht.
8
10%
anders:
2
3%
 
Totaal aantal stemmen: 78

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Simon »

Jacobse schreef:Graag enkele opmerkingen, of zo U wilt: amendementen.
Mag een christen varkensvlees eten? IK zou het niet doen; Leviticus 11 is er duidelijk over, vers 7. Gods goede wetten zijn er om Hem te eren als Koning over ons persoonlijk leven, door Zijn aanwijzingen dankbaar op te volgen; Hij weet het beter dan wie ook van ons. Hij reikt het aan, ook terwille van de kwaliteit van ons leven hier op aarde. Menen we wijzer te zijn dan Hij?Graag ook alle aandacht voor Mattheüs 5 verzen 17 t/m 20, waar de Heere zegt dat Hij gekomen is niet om Wet of profeten te ontbinden, maar dat integendeel tot aan Zijn wederkomst geen tittel of jota van die regels zal vallen.
Genade, zou vrijspraak worden? Geen sprake van. Genade, is gratie, is bij volledige erkenning van de rechtmatigheid van het vonnis dat zulks niet wordt ten uitvoer gelegd. Vrijspraak is er, indien de verdachte het niet heeft gedaan, ontslag van rechtsvervolging is er indien niet bewezen kan worden dat de verdachte het gedaan heeft; gratie is er als De Koning krachtens Zijn souverein recht optreedt en het vonnis niet ten uitvoer doet leggen hoezeer het vonnis volstrekt juist en rechtmatig is: HIJ is algeheel vrij en het staat Hem vrij wel of niet gratie te verlenen.
Thomas
Dan zouden we ook geen struisvogel meer mogen eten, geen mossels, garnalen, en nog heel wat meer.
Wat is er volgens jou ''aan het kruis genageld'' wat betreft wetten etc?
En sinds wanneer is Leviticus van toepassing op niet-joden?
Het is toch duidelijk dat je mag eten wat je wilt, wanneer er staat dat wat er uit de mond komt belangrijker is dan wat er in gaat?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Jacobse »

Met juistheid: geen struisvogel, met zoveel woorden in Leviticus 11 vers 16; en geen mosselen en garnalen omdat het geen vinnen + schubben heeft, Leviticus 11 vers 10.
In psalm 40 zegt de Heere: "zie IK kom, in de boekrol is over Mij geschreven, Ik heb lust Uw wil te doen Mijn God; Uw wet is in mijn binnenste ". Paulus in de brief aan de Romeinen hoofdstuk 7 vers 12 : "zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed ". De Heere Jezus heeft als enige Gods wet volkomen gehouden, en heeft als Hogepriester Zichzelf geofferd in de tempel in de hemelen, brief aan de Hebreeën hoofdstuk 9 verzen 24 tot en met 26 : "om door Zijn offer de zonden weg te doen ".
Zo is aan Gods wet voldaan, door Hem alleen.
Maar Gods wet, en derhalve ook Leviticus 11, blijft voor ieder van ons onverkort van kracht:
de Heere Zelf zegt, in Mattheùs hoofdstuk 5 :
vers 17 : meent niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden
vers 18: eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of tittel vergaan van de wet
vers 19: wie dan één van de kleinste deze geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen.
Wat er staat in Mattheùs 15, verzen 10 tot en met 20, is verbonden met wat de Heere spreekt en nader uitlegt in Mattheùs 23 vers 25 ( in gelijke zin Lucas 11 vers 39 ) : wee u Schriftgeleerden en Farizeeèn, want gij reinigt de buitenzijde van de beker en de schotel, maar van binnen zijn zij vol roof en onmatigheid. Gij blinde Farizeeèr, reinig eerst de inhoud van de beker, dan zal hij ook van buiten rein worden.
Er is niets tegen maar alles voor om de buitenkant van beker en schotel te reinigen, maar waar het werkelijk om gaat is dat daarbij en daarmee niet volstaan kan worden, integendeel, ver er boven uitgaat de reiniging van het hart, want uit het hart komen voort - Mattheùs 15 vers 19 - : boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen.
Alles eten wat men maar wil ? Neen, God eren als Koning van ons persoonlijk leven door Zijn regels te willen volgen; en Zijn wijze en goede wetten die de kwaliteit van ons leven hier op aarde ten goede zijn, derhalve dankbaar in acht nemen.
Thomas
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Simon »

Jacobse schreef:Met juistheid: geen struisvogel, met zoveel woorden in Leviticus 11 vers 16; en geen mosselen en garnalen omdat het geen vinnen + schubben heeft, Leviticus 11 vers 10.
In psalm 40 zegt de Heere: "zie IK kom, in de boekrol is over Mij geschreven, Ik heb lust Uw wil te doen Mijn God; Uw wet is in mijn binnenste ". Paulus in de brief aan de Romeinen hoofdstuk 7 vers 12 : "zo is dan de wet heilig, en ook het gebod is heilig en rechtvaardig en goed ". De Heere Jezus heeft als enige Gods wet volkomen gehouden, en heeft als Hogepriester Zichzelf geofferd in de tempel in de hemelen, brief aan de Hebreeën hoofdstuk 9 verzen 24 tot en met 26 : "om door Zijn offer de zonden weg te doen ".
Zo is aan Gods wet voldaan, door Hem alleen.
Maar Gods wet, en derhalve ook Leviticus 11, blijft voor ieder van ons onverkort van kracht:
de Heere Zelf zegt, in Mattheùs hoofdstuk 5 :
vers 17 : meent niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden
vers 18: eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of tittel vergaan van de wet
vers 19: wie dan één van de kleinste deze geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen.
Wat er staat in Mattheùs 15, verzen 10 tot en met 20, is verbonden met wat de Heere spreekt en nader uitlegt in Mattheùs 23 vers 25 ( in gelijke zin Lucas 11 vers 39 ) : wee u Schriftgeleerden en Farizeeèn, want gij reinigt de buitenzijde van de beker en de schotel, maar van binnen zijn zij vol roof en onmatigheid. Gij blinde Farizeeèr, reinig eerst de inhoud van de beker, dan zal hij ook van buiten rein worden.
Er is niets tegen maar alles voor om de buitenkant van beker en schotel te reinigen, maar waar het werkelijk om gaat is dat daarbij en daarmee niet volstaan kan worden, integendeel, ver er boven uitgaat de reiniging van het hart, want uit het hart komen voort - Mattheùs 15 vers 19 - : boze overleggingen, moord, echtbreuk, hoererij, diefstal, leugenachtige getuigenissen, godslasteringen.
Alles eten wat men maar wil ? Neen, God eren als Koning van ons persoonlijk leven door Zijn regels te willen volgen; en Zijn wijze en goede wetten die de kwaliteit van ons leven hier op aarde ten goede zijn, derhalve dankbaar in acht nemen.
Thomas
Wat vind je dan hiervan, vers 3 om precies te zijn?

1 Doch de Geest zegt duidelijk, dat in de laatste tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, zich begevende tot verleidende geesten, en leringen der duivelen,
2 Door geveinsdheid der leugensprekers, hebbende hun eigen geweten als met een brandijzer toegeschroeid;
3 Verbiedende te huwen, gebiedende zich van spijzen te onthouden, die God geschapen heeft, tot nuttiging met dankzegging, voor de gelovigen, en die de waarheid hebben bekend.
4 Want alle schepsel Gods is goed, en er is niets verwerpelijk, met dankzegging genomen zijnde;
5 Want het wordt geheiligd door het Woord van God, en door het gebed.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Jacobse »

In 1 Timotheüs 4 spreekt Paulus van sommigen die afvallen van het geloof "doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen ". Dat is buiten elke orde als het gaat om het juist en stipt willen volgen van de regels die de Heere Zelf geeft in het genoemde hoofdstuk 5 van het evangelie naar Mathheüs verzen 17 tot en met 20. In het evangelie naar Johannes spreekt de Heere, vers 15 ( en op gelijke wijze in vers 21 ) : "wanneer ge MIJ liefhebt, zult ge Mijn geboden bewaren ".
( Nogmaals uit ) Mattheüs 5, vers 17: IK ben niet gekomen om wet of profeten te ontbinden; vers 18: tot aan de wederkomst zal er niet een tittel of jota vergaan van de wet; vers 19: wie een van de kleinste van deze geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen.
Thomas
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Simon »

Jacobse schreef:In 1 Timotheüs 4 spreekt Paulus van sommigen die afvallen van het geloof "doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen ". Dat is buiten elke orde als het gaat om het juist en stipt willen volgen van de regels die de Heere Zelf geeft in het genoemde hoofdstuk 5 van het evangelie naar Mathheüs verzen 17 tot en met 20. In het evangelie naar Johannes spreekt de Heere, vers 15 ( en op gelijke wijze in vers 21 ) : "wanneer ge MIJ liefhebt, zult ge Mijn geboden bewaren ".
( Nogmaals uit ) Mattheüs 5, vers 17: IK ben niet gekomen om wet of profeten te ontbinden; vers 18: tot aan de wederkomst zal er niet een tittel of jota vergaan van de wet; vers 19: wie een van de kleinste van deze geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen.
Thomas
De teksten die je aanhaalt waren gericht aan de joden en voordat Jezus DE Hogepriester werd, door Zijn lijden, sterven en wederopstanding.
Welke inzettingen zijn er nu eigenlijk precies aan'' het kruis genageld'', volgens jou?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Jacobse »

beste Simon,
hier heb ik geen zin ( meer ) in.
Immers, over hetgeen de Heere zegt, is het niet aan jou en niet aan mij en niet aan wie ook om daarover te gaan willen oordelen of het te willen ontwijken; het is aan jou, aan mij, aan iedereen, om daarvoor op en algeheel door de de knieën te gaan. Onvoorwaardelijk Zijn gezag aanvaarden.
Wat HIJ zegt, als geciteerd, is overduidelijk; daaraan kan men niet af doen en daaraan kan men niet toedoen. Geheel ten overvloede: wat je schrijft is natuurlijk niet juist; al wat de Heere zegt, geldt voor alle mensen.
Thomas
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Mogen christenen varkensvlees eten?

Bericht door Jacobse »

Jacobse schreef:beste Simon,
hier heb ik geen zin ( meer ) in.
Immers, over hetgeen de Heere zegt, is het niet aan jou en niet aan mij en niet aan wie ook om daarover te gaan willen oordelen of het te willen ontwijken; het is aan jou, aan mij, aan iedereen, om daarvoor op en algeheel door de de knieën te gaan. Onvoorwaardelijk Zijn gezag aanvaarden.
Wat HIJ zegt, als geciteerd, is overduidelijk; daaraan kan men niet af doen en daaraan kan men niet toedoen. Geheel ten overvloede: wat je schrijft is natuurlijk niet juist; al wat de Heere zegt, geldt voor alle mensen.
Ten overvloede wellicht, i.v.m. Efeze hoofdstuk 2 en Colossensen hoofdstuk 2. Het maakt meer dan duidelijk dat wetsvervulling, ook zeer getrouwe wetsvervulling, geen millimeter helpt ten gunste van de behoudenis. In dat opzicht is daar niets van te verwachten. Behoudenis ligt er -alleen -in het offer dat de Heere Jezus bracht voor ons in de tijd op Golgotha en gelijktijdig in de tempel in de hemelen waar de brief aan de Hebreeën hoofdstuk 9 over handelt. Of, om het met Petrus in Handelingen 4 te zeggen: er is geen andere Naam onder de hemel gegeven waardoor wij behouden zullen worden dan de Naam van de Heere Jezus. Het neemt niet weg dat het in acht nemen en naleven van Gods -zo goede - wetten er is om Hem te eren als Koning van ons persoonlijk leven; en omdat Zijn wetten tevens algeheel strekken ten gunste van de kwaliteit van het leven op aarde. Nu Hij zegt dat onder meer varkensvlees niet goed is, wil iemand dan wijzer zijn dan HIJ, en het ook nog eens beter menen te weten? Wat de Heere spreekt, het staat niet aan wie van ons om dat te beoordelen, het is aan ieder van ons om dat dankbaar na te leven. Nakoming van de Goddelijke wetten eens te meer : uit dankbaarheid; conform het derde deel van de Heidelberger, met het opschrift "van de dankbaarheid die men Gode voor de verlossing schuldig is "; Zondag 32 en volgende van de Catechismus.
Thomas
Plaats reactie