Digibron

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23840
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Digibron

Bericht door refo »

Ds Exalto nodigt uit tot een bestudering van de tekst van Zanchius zelf.
Het is vrij simpel te controleren wat er met dat boekje gebeurd is.

Onlangs duwde iemand me het Arminiaans geraamte van Huntington onder de neus.
Daarin zou namelijk onweersprekelijk (!) staan dat er geen algemeen aanbod van genade is.
Ik heb het gelezen en vond het op zich een gek boekje. De schrijver maakt een soort rechtzaak waarbij hij zelf verzint wat iedereen zegt: de aanklager, de verdediger en de rechter. Da's makkelijk scoren op het punt wat je maken wilt.

Maar dat was het ergste niet. Het ging over de algemene verzoening of de alverzoening. Helemaal niet over aanbod.


Daarom stel ik vast dat digiBRON helemaal geen bron(nen) brengt. Slechts kerkelijke schrijfsels van veelal amateur-theologen, maar dat zijn geen bronnen. Die schikken de bronnen naar eigen smaak. En als dan iemand wat schrijft wat niet bevalt: o, Exalto en jij, dat zegt me genoeg!
Plus een tu quoque op memento.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Digibron

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:
Ander schreef:
refo schreef:Het boekje is niet van Zanchius, maar een compilatie van teksten van Zanchius en Toplady. Zodat het de mening van Toplady weergeeft. En van ds Wink.
Dat zeg jij, en dat zegt Exalto. En dat zegt op zijn beurt ook weer wat...
Het zegt nogal wat, als mensen zich graag willen beroepen op een vervalsing, en liever een vervalste geschiedenis hebben die het met hun visie eens is, dan een echte geschiedenis waarvan ze wat kunnen leren...
Kijk memento, dat zijn wijze woorden. Maar wil je concreet maken wat je bedoelt, met aantoonbare bewijzen? Je zit aardig op de lijn van het voorwoord en het artikel van Exalto, dus wel echt ontopic. :super
Als een geleerde als Exalto stelt dat iets geen 1 op 1 vertaling van de Latijnse tekst is, maar weglatingen en toevoegingen bevat, dan geloof ik dat eigenlijk wel.
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Digibron

Bericht door edward »

jvdg schreef:
edward schreef:
Ander schreef:En dit is de waarheidsvriend: oepsch....

http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 5b&docid=6
Die ''boekjes'' weten wat.
Doet me eigenlijk een beetje aan een TV-soap denken.
Een christen totaal onwaardig, dit soort strijdvragen en twisten.
Lees eens wat Paulus van dit soort zaken vindt,
2 Tim 2:23-25
Wil je zo vriendelijk zijn dit toe te lichten, met name als je deze twistvragen vergelijkt met een soap.
Ik vermoed dat je het hebt over bijzaken, maar al zijn het bijzaken, het zijn toch zaken.

Ik bedoel het niet als onbelangrijk, maar ik wens dat jij je uitspreekt over waar je op doelt.
Soms zijn bijzaken voor mensen als hoofdzaken te kenmerken.
Weerleg dit dan en beperk je niet tot kreten die voortkomen uit eigen gevoelens.
JvdG,
Ik zal nog even het taalgebruik opsommen, waarvan ik gruw, dat het gebruikt wordt door en bestemd is voor onze ''leraren'',
geknoei, DE leer,uitschelden, onder schot nemen, uitvechten, verdraaide uitspraken, verknoeide en bedorven tekst, vervalst, geestelijke fraude, louter bedrog, en publieke leugen.

Dergelijk venijn zou nooit getolereerd worden wanneer wij leken, het zeiden , op een forum b.v.
Maar we mogen wel als toeschouwers de actie in de leeuwenkuil bewonderen?
Het gaat me er niet om wie er gelijk heeft in deze, wij moeten de Schrift onderzoeken, tenslotte.Maar aan de toon waarop dit soort zaken worden ''besproken'', raadpleeg ik toch zeker wel mijn eigen gevoelens , wanneer het komt tot ''aan de vruchten herkent men de boom.
Elkaar geen knikje waardig gunnen b.v.....is dat geen zuurdesem en opgeblazenheid?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Digibron

Bericht door Ander »

refo schreef:Plus een tu quoque op memento.
En nu in het Nederlands?
Ik ken Exalto niet zo goed, dus ik weet niet of ik daar blindelings op moet varen.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Digibron

Bericht door Ander »

laten we dan maar onderstaande ter harte nemen. :)

http://www.digibron.nl/search/detail.js ... 0f&docid=0
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Digibron

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Bij dezen nodig ik uit ds. Wink, ds. Mallan en alle dominees van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, zo veel (weinig) zij er hebben, benevens de heer L. M. P. Scholten, van wie ik vertrouw dat hij tenminste Latijn kan lezen, om mij met een bezoek te vereren (tegen Benthuizen, de plaats van Ledeboer, kunnen zij toch geen bezwaar hebben), en dan zullen wij samen, zonder haat of nijd, Zanchius gaan lezen, in het Latijn.

En als dan blijkt dat ik in hetgeen ik zojuist geschreven heb mis ben, dan zal ik in De Wachter Sions schuld belijden en herroepen wat ik geschreven heb. Maar omgekeerd, als na onderzoek blijkt dat ik de waarheid heb geschreven, dan moeten Mallan en Wink in De Waarheidsvriend schuld belijden en ook terugnemen alle valse beschuldigingen die zij tegen Van der Graaf en Graafland op grond van dit boekje geschreven hebben.

Ik wacht met spanning af.

K. Exalto

de pot verwijt de ketel....

Hij gaat namelijk nogal onvoorzichtig met Toplady om.... geloof niet dat hij zo'n slecht onderwijs genoten heeft dat hij inderdaad niet wist wie Toplady was....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Digibron

Bericht door Bert Mulder »

Ik vind het jammer dat digibron op zondag, en dus hier op zaterdagavond dicht zit....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Digibron

Bericht door keesjanm »

Bert Mulder schreef:Ik vind het jammer dat digibron op zondag, en dus hier op zaterdagavond dicht zit....
Erg jammer. Ik overweeg nog om een verzoek richting het RD te doen om Digibron op zondag open te houden.
Gisteren wilde ik wat nazoeken, maar kon er helaas niet bij ...
De zondag is juist een dag bij uitstek om deze gedigitaliseerde lectuur te lezen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Digibron

Bericht door memento »

keesjanm schreef:
Bert Mulder schreef:Ik vind het jammer dat digibron op zondag, en dus hier op zaterdagavond dicht zit....
Erg jammer. Ik overweeg nog om een verzoek richting het RD te doen om Digibron op zondag open te houden.
Gisteren wilde ik wat nazoeken, maar kon er helaas niet bij ...
De zondag is juist een dag bij uitstek om deze gedigitaliseerde lectuur te lezen.
De website kerktijden.nl van het RD is op zondag ook open, dus misschien maakt je verzoek een kans.

Aan de andere kant: Mogelijk was het één van de voorwaarden van de deelnemende kerkelijke bladen, dat hun bladen niet op zondag digitaal benaderbaar zouden zijn.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Digibron

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
keesjanm schreef:
Bert Mulder schreef:Ik vind het jammer dat digibron op zondag, en dus hier op zaterdagavond dicht zit....
Erg jammer. Ik overweeg nog om een verzoek richting het RD te doen om Digibron op zondag open te houden.
Gisteren wilde ik wat nazoeken, maar kon er helaas niet bij ...
De zondag is juist een dag bij uitstek om deze gedigitaliseerde lectuur te lezen.
De website kerktijden.nl van het RD is op zondag ook open, dus misschien maakt je verzoek een kans.

Aan de andere kant: Mogelijk was het één van de voorwaarden van de deelnemende kerkelijke bladen, dat hun bladen niet op zondag digitaal benaderbaar zouden zijn.
het erdee zelf is hier op zaterdagavond open....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Digibron

Bericht door freek »

Luther schreef:
refo schreef:Een complete scan van Saambinders is veel beter.
Nu moet je weten welk woord erin moet staan. Dan moet je maar afwachten of je krijgt wat je zoekt.
Helemaal met refo eens.
Ik had ook gedacht vandaag eens in oude Saambinders te kunnen gaan bladeren.
Ik denk dat ik dan maar ga zoeken op het woord 'saambinder'.
Ik liep hier ook tegenaan; het leek me aardig om eens door de krant te bladeren die verscheen op m'n geboortedag. Dat werkt dus niet echt zo.
Verder alleen maar enthousiast natuurlijk!
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digibron

Bericht door -DIA- »

Het zou heel handig zijn als DIGIBRON kon worden geraadpleegd zoals online krantenarchieven, met zo'n krantenviewer. Dan kun je een hele krant doorbladeren.
Dat mis ik eigenlijk wel bij Digibron....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Digibron

Bericht door Yesenaer »

-DIA- schreef:Het zou heel handig zijn als DIGIBRON kon worden geraadpleegd zoals online krantenarchieven, met zo'n krantenviewer. Dan kun je een hele krant doorbladeren.
Dat mis ik eigenlijk wel bij Digibron....
Wat ik jammer vind is dit: Dat er soms fouten in staan
Zoals: ds. G. Mulder i.p.v. F/P, Ds. F. MaUan i.p.v. ds. F. Mallan
En zo staan er JAMMERGENOG meer fouten in
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Digibron

Bericht door Hendrikus »

Yesenaer schreef:
-DIA- schreef:Het zou heel handig zijn als DIGIBRON kon worden geraadpleegd zoals online krantenarchieven, met zo'n krantenviewer. Dan kun je een hele krant doorbladeren.
Dat mis ik eigenlijk wel bij Digibron....
Wat ik jammer vind is dit: Dat er soms fouten in staan
Zoals: ds. G. Mulder i.p.v. F/P, Ds. F. MaUan i.p.v. ds. F. Mallan
En zo staan er JAMMERGENOG meer fouten in
Die Malle Jan komt doordat de artikelen gescand zijn en de tekstherkenning blijkbaar niet optimaal werkte.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Digibron

Bericht door -DIA- »

Yesenaer schreef:
-DIA- schreef:Het zou heel handig zijn als DIGIBRON kon worden geraadpleegd zoals online krantenarchieven, met zo'n krantenviewer. Dan kun je een hele krant doorbladeren.
Dat mis ik eigenlijk wel bij Digibron....
Wat ik jammer vind is dit: Dat er soms fouten in staan
Zoals: ds. G. Mulder i.p.v. F/P, Ds. F. MaUan i.p.v. ds. F. Mallan
En zo staan er JAMMERGENOG meer fouten in
Dat zou dus opgelost zijn met zo'n weegave als in een krantenviewer...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie