Precies. De middelmuur des afscheidsels is afgebroken.Simon schreef:Even doorlezen, beste, het gaat in deze eerste verzen van rom 3 niet alleen over de joden, maar ter verduidelijking staat er in vers 9 en 22 ook nog eens dat er GEEN onderscheid is.Erasmiaan schreef:Kijk! Daar heb je het voorrecht. Dat kreeg ik je eerst niet aan je verstand gepeuterd. Daarmee hebben we geen streepje voor, maar een hele streep. Lees Romeinen 3 vers 1-3. Zo wou Hij met geen volken hand'len. Calvijn noemde het niet voor niets "de kleine verkiezing".Simon schreef:Er staat inderdaad dat wij delen in de belofte die voortkwam uit het verbond met de joden, maar dat maakt ons toch nog geen verbondsvolk, en ook niet dat wij een streepje voor zouden hebben.(hoewel het natuurlijk een voorrecht is in een gelovige familie geboren te worden, zodat je toegang krijgt tot het evangelie)Tiberius schreef:Dat ontkent niemand.
Maar de Heere wil ons verbondsgewijs regeren. En dan komen ons ook de verbondsbeloften toe, die vervuld worden in de gelovige.
Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Ik hoop dat je antwoord geven wil, daar heb ik de laatste tijd niet zo'n hoge pet meer van opTiberius schreef: En dan komen ons ook de verbondsbeloften toe, die vervuld worden in de gelovige.

Allereerst bedankt voor je vertrouwen!Anker schreef:Ik hoop dat je antwoord geven wil, daar heb ik de laatste tijd niet zo'n hoge pet meer van opTiberius schreef: En dan komen ons ook de verbondsbeloften toe, die vervuld worden in de gelovige., maar wat bedoel je met het toekomen van de verbondsbeloften aan ons, de gedoopten neem ik aan. Welke invulling geef je daaraan? Ik heb nu, omdat ik meen dat jij ook een GG-er bent, wat citaten neergezet van ds. van Aalst en ds. van Dieren. Ben jij het daar mee eens?
Het toekomen van beloften betekent dat de beloften voor iemand gelden. Zoals Paulus zegt "U komt de belofte toe", dan gelden ze voor de mensen die hij aanspreekt.
Aan de gedoopten wordt toegezegd, dat is betuigd en verzegeld, dat God hun Vader wil zijn, etc.
Wat de citaten van ds. Van Aalst betreft: citeer je wat eenzijdig. Hetgeen hij op bladzijde 62 zegt is de ene kant (die jij citeert), maar eerder in hetzelfde boekje laat hij de andere kant zien.
Dus op zichzelf ben ik het er wel mee eens, maar niet wanneer je jouw citaat de samenvatting vindt van wat ds. Van Aalst zegt over de doop.
Oké, wil je mij dan graag die andere kant laten zien. Ik vind dit een beetje goedkoop. Ik ben echt heel erg op zoek naar de visie op de doop en hier help je me niet echt mee. Het vergroot mijn vertrouwen ook niet echt. Waar zegt ds. van Aalst bijvoorbeeld dat wordt toegezegd dat God hun Vader wil zijn. Ik wil dat echt heel graag weten!Tiberius schreef:Allereerst bedankt voor je vertrouwen!Anker schreef:Ik hoop dat je antwoord geven wil, daar heb ik de laatste tijd niet zo'n hoge pet meer van opTiberius schreef: En dan komen ons ook de verbondsbeloften toe, die vervuld worden in de gelovige., maar wat bedoel je met het toekomen van de verbondsbeloften aan ons, de gedoopten neem ik aan. Welke invulling geef je daaraan? Ik heb nu, omdat ik meen dat jij ook een GG-er bent, wat citaten neergezet van ds. van Aalst en ds. van Dieren. Ben jij het daar mee eens?
Het toekomen van beloften betekent dat de beloften voor iemand gelden. Zoals Paulus zegt "U komt de belofte toe", dan gelden ze voor de mensen die hij aanspreekt.
Aan de gedoopten wordt toegezegd, dat is betuigd en verzegeld, dat God hun Vader wil zijn, etc.
Wat de citaten van ds. Van Aalst betreft: citeer je wat eenzijdig. Hetgeen hij op bladzijde 62 zegt is de ene kant (die jij citeert), maar eerder in hetzelfde boekje laat hij de andere kant zien.
Dus op zichzelf ben ik het er wel mee eens, maar niet wanneer je jouw citaat de samenvatting vindt van wat ds. Van Aalst zegt over de doop.
In het gedeelte waar hij deze zin uit het doopformulier behandelt: "Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, zoo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade oprigt, ons tot zijne kinderen en erfgenamen aanneemt"Anker schreef:Oké, wil je mij dan graag die andere kant laten zien. Ik vind dit een beetje goedkoop. Ik ben echt heel erg op zoek naar de visie op de doop en hier help je me niet echt mee. Het vergroot mijn vertrouwen ook niet echt. Waar zegt ds. van Aalst bijvoorbeeld dat wordt toegezegd dat God hun Vader wil zijn. Ik wil dat echt heel graag weten!
(Ik heb het boekje hier niet bij de hand, maar dat is makkelijk te vinden, omdat hij het doopformulier regel voor regel behandelt.)
Nee Tib. Dat staat er echt niet. Ik heb het boekje bij de hand. Maar misschien lees ik verkeerd. Wil jij me zeggen waar je dat leest en hoe ik dat moet lezen. En ja, ik begrijp, dat kan niet direct.Tiberius schreef:In het gedeelte waar hij deze zin uit het doopformulier behandelt: "Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, zoo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade oprigt, ons tot zijne kinderen en erfgenamen aanneemt"Anker schreef:Oké, wil je mij dan graag die andere kant laten zien. Ik vind dit een beetje goedkoop. Ik ben echt heel erg op zoek naar de visie op de doop en hier help je me niet echt mee. Het vergroot mijn vertrouwen ook niet echt. Waar zegt ds. van Aalst bijvoorbeeld dat wordt toegezegd dat God hun Vader wil zijn. Ik wil dat echt heel graag weten!
(Ik heb het boekje hier niet bij de hand, maar dat is makkelijk te vinden, omdat hij het doopformulier regel voor regel behandelt.)
Maar dat heeft Hij beloofd aan állen die Hem aannemen en geloven.Tiberius schreef:In het gedeelte waar hij deze zin uit het doopformulier behandelt: "Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, zoo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade oprigt, ons tot zijne kinderen en erfgenamen aanneemt"Anker schreef:Oké, wil je mij dan graag die andere kant laten zien. Ik vind dit een beetje goedkoop. Ik ben echt heel erg op zoek naar de visie op de doop en hier help je me niet echt mee. Het vergroot mijn vertrouwen ook niet echt. Waar zegt ds. van Aalst bijvoorbeeld dat wordt toegezegd dat God hun Vader wil zijn. Ik wil dat echt heel graag weten!
Bovendien kan niemand tot de Vader komen dan door Jezus.
De genade bestaat daarin dat Jezus ons verzoend met de vader.Hij heeft ons gekocht met zijn bloed, wie dat aanneemt en gelooft krijgt genade , maar wie dat niet gelooft ,op hem blijft de toorn Gods.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Met al het discussieren over de doop vegeten wij misschien het belangrijkste. Daarom ter bezinning hoe wij eigenlijk met de Sacramenten bezig zouden moeten zijn.
Prof Wisse (een bekende christelijke gereformeerde predikant, die in 1957 is overleden) schreef: „Ik herinner mij nog als de dag van gisteren, hoe ik op een leeftijd van ongeveer tien jaar mij reeds afzonderde in het verborgene, op een plekje op de zolder waar ik een klein speelkamertje had; en ik daar op een zekere dag voor de Heere lag te schreien en te bidden over mijn zonden en zieletoestand, en hoe ik mij de ene hand op mijn voorhoofd legde, en uitriep: o Heere, hier hebt Ge het mij beloofd, toen ik gedoopt werd, dat Uw bloed, Heere Jezus, mij reinigt van alle zonden... Ook herinner ik mij hoe bijzonder het Heilig Avondmaal tot mij sprak reeds als kind... Wat zag ik met jaloersheid op tot dat volk dat daar aanging; het werd op mijn twaalfjarige leeftijd zo sterk, dat ik, reeds begrijpende wat het Avondmaal was, soms zielsbegerig was, om mede te mogen aangaan."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Katharina van Bora
Dat is ongeveer de kern van wat de Heere zegt met de doop.Anker schreef:Waar zegt ds. van Aalst bijvoorbeeld dat wordt toegezegd dat God hun Vader wil zijn!
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Luther, ik heb om een Bijbelse onderbouwing gevraagd na je vorige opmerking. Vervolgens krijg ik weer een volzin, maar geen Bijbelse onderbouwing.Katharina van Bora schreef:Dat is ongeveer de kern van wat de Heere zegt met de doop.Anker schreef:Waar zegt ds. van Aalst bijvoorbeeld dat wordt toegezegd dat God hun Vader wil zijn!
- Katharina van Bora
Sorry, ik ben de vrouw van Luther... Ik zal het aan hem doorgeven..Anker schreef:Luther, ik heb om een Bijbelse onderbouwing gevraagd na je vorige opmerking. Vervolgens krijg ik weer een volzin, maar geen Bijbelse onderbouwing.Katharina van Bora schreef:Dat is ongeveer de kern van wat de Heere zegt met de doop.Anker schreef:Waar zegt ds. van Aalst bijvoorbeeld dat wordt toegezegd dat God hun Vader wil zijn!

Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
Dan sla je het krachtige beloftewoord van de doop toch in één keer weer dood? De Heere belooft dat aan alle dopelingen: het zijn Zijn verbondskinderen, Zijn erfgenamen. Maar als deze verbondskinderen het bloed van Jezus Christus onrein achten, zich niet bekeren, dan treft hen Gods verbondswraak. Maar dat doet niets af aan de werkelijkheid van het zijn in het verbond.Simon schreef:Maar dat heeft Hij beloofd aan állen die Hem aannemen en geloven.Tiberius schreef:In het gedeelte waar hij deze zin uit het doopformulier behandelt: "Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, zoo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade oprigt, ons tot zijne kinderen en erfgenamen aanneemt."Anker schreef:Oké, wil je mij dan graag die andere kant laten zien. Ik vind dit een beetje goedkoop. Ik ben echt heel erg op zoek naar de visie op de doop en hier help je me niet echt mee. Het vergroot mijn vertrouwen ook niet echt. Waar zegt ds. van Aalst bijvoorbeeld dat wordt toegezegd dat God hun Vader wil zijn. Ik wil dat echt heel graag weten!
Aan de dopeling zegt de Heere toe: U komt de belofte toe! (Hand. 2: 39) De prediking van Peterus was niet: "En de uitverkorenen komt de belofte toe."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ja, zo'n rijtje kan ik ook wel maken. Maar het moet anders:huisman schreef:1.b.v. DavidAfgewezen schreef: want bij jou zijn er 1.gelovigen, 2.ongelovigen en 3.ongelovige verbondskinderen.
2.b.v. Farao
3.b.v. Saul
gelovigen: David, ongelovigen: Farao, Saul.
Jij maakt het verbond te statisch: eenmaal in het verbond, altijd in het verbond, wat dat 'in het verbond' zijn dan ook moge betekenen (wat betekent het eigenlijk volgens jou?).
Dit zegt ds. van Aalst, n.a.v. het hoofdstuk waar Tiberius op doelt:
Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Er wordt gewezen op de zekerheid voor Gods strijdende kerk op aarde. God de Vader betuigt en verzegelt hen: Ik richt met u een eeuwig verbond der genade op!
Het water van de Doop biedt zichtbare troost voor verdrukten, door onweder voortgedrevenen en ongetroosten.
Het water van de Doop stort deze genade niet in bij elk kind dat gedoopt wordt, maar het doopwater betuigt en verzegelt de genade van God de Vader. Genade voor kinderen des toorns. Die worden kinderen van God, omdat God het wil en werkt. Omdat ze kinderen zijn, zijn ze erfgenamen. Erfgenamen van God en erfgenamen van Christus. Met Christus en in Christus zal God ze alles schenken om te kunnen leven en te kunnen sterven. Voor de tijd en voor de eeuwigheid. Wat zijn die wedergeboren kinderen toch rijk.
Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil.
Er wordt gewezen op de zekerheid voor Gods strijdende kerk op aarde. God de Vader betuigt en verzegelt hen: Ik richt met u een eeuwig verbond der genade op!
Het water van de Doop biedt zichtbare troost voor verdrukten, door onweder voortgedrevenen en ongetroosten.
Het water van de Doop stort deze genade niet in bij elk kind dat gedoopt wordt, maar het doopwater betuigt en verzegelt de genade van God de Vader. Genade voor kinderen des toorns. Die worden kinderen van God, omdat God het wil en werkt. Omdat ze kinderen zijn, zijn ze erfgenamen. Erfgenamen van God en erfgenamen van Christus. Met Christus en in Christus zal God ze alles schenken om te kunnen leven en te kunnen sterven. Voor de tijd en voor de eeuwigheid. Wat zijn die wedergeboren kinderen toch rijk.
Dat is het voorrecht, maar daarmee ben je nog niet in het verbond en je bent daarmee ook nog geen gelovige. Je moet het hele betoog van Paulus lezen: in de laatste verzen van Rom. 2 zegt hij dat het niet uitmaakt of je besneden bent, als je niet besneden bent van hart. Dáár gaat het dus om bij de besnijdenis.Erasmiaan schreef:Kijk! Daar heb je het voorrecht. Dat kreeg ik je eerst niet aan je verstand gepeuterd. Daarmee hebben we geen streepje voor, maar een hele streep. Lees Romeinen 3 vers 1-3. Zo wou Hij met geen volken hand'len. Calvijn noemde het niet voor niets "de kleine verkiezing".
Wat is dán nog het nut van de besnijdenis? vraagt hij in de eerste verzen van Rom. 3. Wel, dat hun, de Joden, de woorden Gods waren toebetrouwd. Maar dat was niet de oorspronkelijke betekenis van de besnijdenis! En zo is de oorspronkelijke betekenis van de doop ook niet: je leeft onder de bediening van het genadeverbond, ook al ben je nog een vreemdeling van genade.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 22 mei 2012, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.