Je weet niet waarover je spreekt. De PRCA hebben een heel nare scheiding doorgemaakt in 1953 met name over de Schilderiaans vrijgemaakte bondsvisie. Lees hier:huisman schreef:Maar ik leer niet- samen met b.v. Calvijn en W à Brakel- dat het verbond is opgericht met de uitverkorenen. Ik leer dat er tweeërlei kinderen des verbonds zijn. Net als de Heere Jezus dat leerde in Joh 15 en Paulus dat leerde in 1 Kor 10.Bert Mulder schreef:Makkelijk. Jij leert dat alle kinderen der gelovigen, hoofd voor hoofd, tot het verbond toebehoren. Wezenlijk. Dat de beloften allen gelden, hoofd voor hoofd, verkorenen en verworpenen. Verder vereenzelvig je de prediking met de beloften.huisman schreef:
Ja hoor Bert daar ben jij weer....triest dat jij altijd met zulke onzinnige kwalificaties moet komen. Geef eens één voorbeeld uit mijn ruim 6000 postings waar jij denkt dat ik de hypothetische alverzoening leer.
En, zo'n reactie van mij lok je zelf uit, door de GGinN te betichten niet gereformeerd te zijn...
De GGiN kunnen zich idd niet bereopen op Brakel,Calvijn en Ursinus. Om maar een paar gereformeerde theologen te noemen.
Ook Hoeksema sluit niet bij deze theologen aan maar heeft een Schilderiaans vrijgemaakte opvatting.
http://www.cprf.co.uk/languages/dutch_d ... ficial.pdf
Verder is het zo, dat de GGinN, met de PRCA, met Calvijn, Brakel, Ursinus, Dordt 1618-19 leren, dat het verbond geregeerd wordt door de uitverkiezing, en dat alleen de uitverkorenen wezenlijk tot het verbond behoren.
En wat is jouw exegese van 1 Kor 10:17? Ook begrijp ik niet dat je Joh 15 in dit verband aanhaalt.