Nieuw computervirus raast door Nederland (30-12-2002)

Plaats reactie
Lecram

Nieuw computervirus raast door Nederland (30-12-2002)

Bericht door Lecram »

De Nederlandstalige databank voor computervirussen, VirusAlert, waarschuwt voor een nieuw gevaarlijk virus. Het gaat om 'Yaha.K', dat zichzelf per e-mail doorstuurt en de beveiliging van computersystemen uitschakelt. Het is vooral in Nederland actief.

Het virus zit verstopt in bijlagen van een e-mail met wisselende onderwerpen zoals "are you a soccer fan?" of "wanna be friends". Het virus verwijdert en wijzigt enkele systeembestanden en nestelt zich in de opstartroutines van Windows. Met elke nieuwe start van Windows worden de schadelijke acties opnieuw uitgevoerd.

Volgens VirusAlert gaat het om een tamelijk grote uitbraak, die zich vooral in Nederland voordoet. Zowel Hotmail als bijgewerkte anti-virussoftware zouden de variant doorlaten. Deskundigen spreken van een middelgroot risico voor e-mailers.

De laatste keer dat de databank waarschuwde voor een computervirus met een meer dan klein risico, was in september. Toen verspreidde het Bugbear-A virus zich over het internet.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Lecram, ik open dergelijke email nooit. Maar ik vraag me af: is dat voldoende?
appie21

Bericht door appie21 »

ik ben benieuwd????
Jelle

Bericht door Jelle »

Gewoon weggooien en niet openen, en dan niet alleen delete maar helemaal van de schijf verwijderen. Volgens mij kan er dan niets mis gaan.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Ik open 'm niet, doe direct delete.
Meteen daarna klik ik op "Empty 'Deleted items' folder.
Dat bedoel je toch (is dat voldoende)?
Lecram

Bericht door Lecram »

Je kunt de mail ook verwijderen door de 'shift' toets ingedrukt te houden en op 'delete' te drukken. Dan wordtie keihard verwijderd.

Ook schijnbaar betrouwbare mailtjes van bekenden kunnen potentiele virushouders zijn. Als je maar enigzins argwaan hebt (ook bij .doc of .txt bestanden) en zeker bij .exe .bat .scr .pif bestanden, NOOIT OPENEN, maar direct wegknikkeren.
Vraag bekenden om bestanden in .PDF te verzenden.

Sommige virus-mailtjes laten de bijlagen automatisch openen. Zorg er voor dat je mailprogramma altijd ernaar vraagt of de mail moet worden geopend.

Beter is een goed anti-virusprogramma, dat automatisch via het internet updates download.
Trein

Bericht door Trein »

Sommige virus-mailtjes laten de bijlagen automatisch openen. Zorg er voor dat je mailprogramma altijd ernaar vraagt of de mail moet worden geopend.
Zelfs dat is niet altijd afdoende en al helemaal niet met de nieuwste virussen. Een goede virusschanner is de enige mogelijkheid om virussen te voorkomen.

Er zijn inmiddels zelfs al virussen die gewoon onmerkbaar geladen worden als je aan het browsen bent. Zonder dat je ook maar ergens op klikt, installeerd dat virus zichzelf.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Ik krijg constant mails met een bijlage .scr van iemand. Ken hem niet nooit van gehoord. Altijd met de zelfde engelse tekst. Heb ze nooit geopend.

Kan het zijn dat als je de bijlage niet opend, je wel het virus in je pc hebt zitten??


tukkertje
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Ik kreeg ook altijd zulke mails van onbekende afzenders, met bijlagen er bij. Ik dacht dus dat het genoeg was om ze niet te openen.
Maar ik bleef ze krijgen, dus ging ik maar eens iets van internet downloaden (virusscanner? ik heb er geen verstand van...) en toen bleek dus dat ik wél een virus had. Terwijl ik NOOIT mailtjes van onbekende afzenders open.

Ik had dit virus:
W32.Yaha.E@mm/W32.Yaha.F@mm

Maar nu is het dus verwijderd... Vraag me niet hoe ik het gedaan heb... maar het is weg, ik kreeg dit bericht:
W32.Yaha.E@mm/W32.Yaha.F@mm has been successfully removed
from your computer!



:thu:o:thu:o:thu

[Veranderd op 6/1/03 door pingpongbal]
Plaats reactie