Moslims evangeliseren in Urk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goliath
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2011, 10:47

Moslims evangeliseren in Urk

Bericht door Goliath »

URK – Een groep moslims die zichzelf Straat-Dawah noemt, heeft ‘geëvangeliseerd’ in het vanouds christelijke dorp Urk. De Evangelische Omroep (EO) maakte er een reportage van, die donderdagavond bij De Vijfde Dag wordt uitgezonden.
Op filmopnamen die de EO al heeft vrijgegeven, is te zien hoe de moslims al lopend door de straten van het vissersdorp „Allahoe Akbar” (Allah is groot) scanderen. Ook gaan ze met Urkers in gesprek over christendom en islam.
Volgens een Urker is de islam intolerant. „Het is een verschil per land, hè”, zegt een moslim. „Nee”, antwoordt een Urker. „Het is in al die landen, waar de islam sterk vertegenwoordigd is, Nigeria, bekijk het eens waar er ruimte is voor het christendom. Die is er niet. Jullie hebben het hier wel.”
Programmamaker Johan Eikelboom wist de groep op het spoor te komen, omdat hij een van de leden die tot de islam was overgaan, al eens had gesproken voor een diepte-interview, zo vertelde hij donderdag desgevraagd. De groep had al eens geëvangeliseerd en flyers uitgedeeld in steden en dorpen als Amsterdam, Den Haag en Volendam.

Het idee om naar Urk te gaan, was bij de groep zelf opgekomen, zegt Eikelboom. „Ze willen in de toekomst nog meer christelijke dorpen bezoeken. Ook gaan ze volgens mij naar Venlo, vanwege Wilders.”
Of de circa vijftien moslims succes hebben met hun bekeringsactiviteiten in Urk, betwijfelt hij. „Voor hen is het punten scoren voor het paradijs, oneerbiedig gezegd. Met deze actie zijn ze van hun last af.”

Bron: nu.nl

Is dit een provocatie?
Een groep gelovigen die gebruik maakt van de vrijheid van geloofsuiting?
Het lijkt er op dat de vruchten van de eurocrisis en de toenemende zedenloosheid vooral door de islam geplukt worden.
Hoe denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Moslims evangeliseren in Urk

Bericht door Bonny »

Een mogelijkheid om met de saracenen in gesprek te gaan.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Goliath
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2011, 10:47

Re: Moslims evangeliseren in Urk

Bericht door Goliath »

Bonny schreef:Een mogelijkheid om met de saracenen in gesprek te gaan.
Het beperkt zich niet tot hen. :nonnon
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Moslims evangeliseren in Urk

Bericht door TAF »

Sja : we hadden toch in de 16e eeuw de nederdiets-gereformeerde variant van de sharia moeten invoeren:P dan hadden we dit gedoe nu niet gehad;)

Dat gezegd hebbende : ze verkondigen dwaling, dus ik zou ze in mijn stad niet willen hebben.
maar dat wil ik ook niet met hen die evolutie of andere dwaling leren.

Dat ze het echter proberen.. valt te begrijpen.. (wij proberen toch ook in moslimlanden te evangeliseren) mijn verwijt is dan wel.. dat in die landen een moslim die zich tot het christendom bekeerd vermoord word.. wat je bij ons niet ziet.

Het is hoe dan ook een moeilijke kwestie :
Als wij christenen flyers en dergelijke mogen uitdelen op straat (dus in de publieke ruimte) in het grotendeels atheistische nederland... dan kunnen we redelijkerwijs niet verbieden dat andere religies dat ook proberen in de christenlijke dorpen (voor zover die er nog zijn)

Echter zouden we (uitgaande dat we de macht kunnen grijpen wat we niet kunnen) dwingenderhand zulke zaken verbieden en strafbaar stellen, dan geven we tegelijkertijd een goedkeuren aan de manier waarop de islamitische landen dictatoriaal besturud worden.
(met die verschille dat wij alleen de ideologie erachter veranderd willen zien)

Ik neig naar : de straat is publiek... scholen, instanties, kerken, politieke partijen etc zijn privaat. We kunnen niemand verbieden iets gratis uit te delen of te verkondigen op straat.
en als we regulatie daarin toepassen zou die voor allen gelijk moeten gelden zonder onderscheid tussen christenlijke en islamistische evangelisatie.
waarbij ik wel sneller een vergunning zou toekennen aan christenlijke iniatieven (en dus geloof en politiek zou mengen) -> immers je hebt toch je persoonlijke overtuiging bij het toekennen.

Echter uit private ruimte dient men weg te blijven, als degenen gaande over die private ruimte daar niet van gediend zijn, en ook de groepen daarin verblijvend niet lastig te vallen.
=>
als je niet in een moskee mag flyeren, mag je het dus ook niet recht voor de deur om mensen die erin en eruit gaan lastig te vallen.
=> binnen een winkelcentrum/woonwijn kan men stellen dat de straat erdoorheen toebehoord aan de omliggende winkels, en als de meerderheid van de daar aanwezigen een activiteit daar niet wensen, kan men die op die plek verbieden.

Hoewel met dit in acht dus grote gedeeltes van Urk verboden terrein zijn om hun dwaling aan de man te bremgen, zijn er nog altijd plaatsen te bedenken waarop ze helaas wel hun gang zouden moeten kunnen gaan.


Overigens vanuit een doelgroep perspectief, niet eens zo naieef om naar urk te gaan, de meeste moslimbekeerlingen in Nederland komen uit de zeer behoudende gerformeerde kerken.
=> door een gebrek aan het onderwijs in bevindelijkheid, en een overmaat aan behoud, zijn ze zeer bevattelijk voor de orde en structuur die de islam geeft, kwa ordelijkheid en regeltjes, is de islam namelijk nog duidelijker geregeld, waar zelfs de meest behoudende variant van christendom, enige onzekerheid, en onwetendheid bevat)

=> dit is iets voor ons als Christenen en lering uit te trekken en dit klimaat waardoor ze zieltjes wegtrekken te veranderen.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Moslims evangeliseren in Urk

Bericht door dennis »

Ik denk dat dit voor christenen op Urk ook een kans is geweest om deze moslims te wijzen op dat wat ze missen: de Christus.
Ik hoop dat er geweest zijn die dat mochten doen.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Moslims evangeliseren in Urk

Bericht door caprice »

Evangeliseren? Islamiseren heet dat toch?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Moslims evangeliseren in Urk

Bericht door Simon »

caprice schreef:Evangeliseren? Islamiseren heet dat toch?
Ondanks dat je natuurlijk helemaal gelijk hebt, zal dat woord misschien een politiek incorrecte negatieve lading hebben opgebouwd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Moslims evangeliseren in Urk

Bericht door albion »

dennis schreef:Ik denk dat dit voor christenen op Urk ook een kans is geweest om deze moslims te wijzen op dat wat ze missen: de Christus.
Ik hoop dat er geweest zijn die dat mochten doen.

De Urkers kennende, denk ik dat ze het niet hebben kunnen laten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie