Hongeren en dorsten: ook geloof?
Hongeren en dorsten: ook geloof?
Gisteren nog een stuk gelezen uit het ABC des geloofs van ds A. Comrie.
Ik citeer een gedeelte. Wat vinden jullie ervan?
Voordat Jezus Christus tot een arme zondaar nadert om Zich in Zijn gunst aan hem te ontdekken en hem tot een gemeenzame oefening van het geloof in een verbondsonderhandeling toe te laten, zal God door Zijn alwijze regering, besturing en toelating enige zaken of omstandigheden doen ontstaan die hem kwellen, die hem geen enkele rust of vrede geven, maar als het ware een knagende worm in hem tot leven brengen, die het sap van alle genoegen en vertroosting wegneemt. Zo was het met de bekeerden op het Pinksterfeest (Hand. 2:37): 'Als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart.'
Zo is het met de Kananese vrouw: haar dochter was deerlijk van de duivel bezeten. Dit vreselijke feit dreef haar naar Christus. Dit maakte haar aanhoudend. Zo is Gods weg ook nu ook met velen. Hij doet hen onder de roede van de verdrukking doorgaan, voordat Hij hen onder de lieflijke band van Zijn verbond brengt. (Ezech. 20:11,12) Hij zendt plagen, oordelen en veel benauwdheden, waardoor het geweten ontwaakt en de mens rusteloos, radeloos en hulpeloos wordt gemaakt. Zijn gelaat verandert, hij kan niet leven zoals voorheen. Er is een inwendige benauwdheid die de fleur van zijn leven wegneemt, hoewel hij dikwijls niet weet wat de ware oorzaak is. Ik geloof dat velen door deze weg tot God worden gebracht.
Lees Psalm 107 maar eens aandachtig. Daarin staan voorbeelden van alle soorten van mensen die uit benauwdheid tot God roepen, waarna God hen helpt. Als mensen met een klein geloof, in wie God begonnen is te werken (wat ze zelf niet weten), dit mogen zien, dan kan dit hen bewaren voor veel moedeloosheid. Zo gaat de Heilige namelijk in eerste instantie te werk. Als er in waarheid sprake is van een klein begin, dan zal de Geest het ook verder brengen.
PSALM 107
1 Looft den HEERE, want Hij is goed; want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid.
2 Dat zulks de bevrijden des HEEREN zeggen, die Hij van de hand der wederpartijders bevrijd heeft.
3 En Hij die uit de landen verzameld heeft, van het oosten en van het westen, van het noorden en van de zee.
4 Die in de woestijn dwaalden, in een weg der wildernis, die geen stad ter woning vonden;
5 Zij waren hongerig, ook dorstig; hun ziel was in hen overstelpt.
6 Doch roepende tot den HEERE in de benauwdheid, die zij hadden, heeft Hij hen gered uit hun angsten;
7 En Hij leidde hen op een rechten weg, om te gaan tot een stad ter woning.
8 Laat hen voor den HEERE Zijn goedertierenheid loven, en Zijn wonderwerken voor de kinderen der mensen;
9 Want Hij heeft de dorstige ziel verzadigd, en de hongerige ziel met goed vervuld;
10 Die in duisternis en de schaduw des doods zaten, gebonden met verdrukking en ijzer;
11 Omdat zij wederspannig waren geweest tegen Gods geboden, en den raad des Allerhoogsten onwaardiglijk verworpen hadden.
12 Waarom Hij hun het hart door zwarigheid vernederd heeft; zij zijn gestruikeld, en er was geen helper.
13 Doch roepende tot den HEERE in de benauwdheid, die zij hadden, verloste Hij hen uit hun angsten.
14 Hij voerde hen uit de duisternis en de schaduw des doods, en Hij brak hun banden.
15 Laat hen voor den HEERE Zijn goedertierenheid loven, en Zijn wonderwerken voor de kinderen der mensen;
16 Want Hij heeft de koperen deuren gebroken, en de ijzeren grendelen in stukken gehouwen.
17 De zotten worden om den weg hunner overtreding, en om hun ongerechtigheden geplaagd;
18 Hun ziel gruwelde van alle spijze, en zij waren tot aan de poorten des doods gekomen.
19 Doch roepende tot den HEERE in de benauwdheid, die zij hadden, verloste Hij hen uit hun angsten.
20 Hij zond Zijn woord uit, en heelde hen, en rukte hen uit hun kuilen.
21 Laat hen voor den HEERE Zijn goedertierenheid loven, en Zijn wonderwerken voor de kinderen der mensen.
22 En dat zij lofofferen offeren, en met gejuich Zijn werken vertellen.
23 Die met schepen ter zee afvaren, handel doende op grote wateren;
24 Die zien de werken des HEEREN, en Zijn wonderwerken in de diepte.
25 Als Hij spreekt, zo doet Hij een stormwind opstaan, die haar golven omhoog verheft.
26 Zij rijzen op naar den hemel; zij dalen neder tot in de afgronden; hun ziel versmelt van angst.
27 Zij dansen en waggelen als een dronken man, en al hun wijsheid wordt verslonden.
28 Doch roepende tot den HEERE in de benauwdheid, die zij hadden, zo voerde Hij hen uit hun angsten.
29 Hij doet den storm stilstaan, zodat hun golven stilzwijgen.
30 Dan zijn zij verblijd, omdat zij gestild zijn, en dat Hij hen tot de haven hunner begeerte geleid heeft.
31 Laat hen voor den HEERE Zijn goedertierenheid loven, en Zijn wonderwerken voor de kinderen der mensen;
32 En Hem verhogen in de gemeente des volks, en in het gestoelte der oudsten Hem roemen.
33 Hij stelt de rivieren tot een woestijn, en watertochten tot dorstig land.
34 Het vruchtbaar land tot zouten grond, om de boosheid dergenen, die daarin wonen.
35 Hij stelt de woestijn tot een waterpoel, en het dorre land tot watertochten.
36 En Hij doet de hongerigen aldaar wonen, en zij stichten een stad ter woning;
37 En bezaaien akkers, en planten wijngaarden, die inkomende vrucht voortbrengen.
38 En Hij zegent hen, zodat zij zeer vermenigvuldigen, en hun vee vermindert Hij niet.
39 Daarna verminderen zij, en komen ten onder, door verdrukking, kwaad en droefenis.
40 Hij stort verachting uit over de prinsen, en doet hen dwalen in het woeste, waar geen weg is.
41 Maar Hij brengt den nooddruftige uit de verdrukking in een hoog vertrek, en maakt de huisgezinnen als kudden.
42 De oprechten zien het, en zijn verblijd, maar alle ongerechtigheid stopt haar mond.
43 Wie is wijs? Die neme deze dingen waar; en dat zij verstandelijk letten op de goedertierenheden des HEEREN.
Voordat Jezus Christus tot een arme zondaar nadert om Zich in Zijn gunst aan hem te ontdekken en hem tot een gemeenzame oefening van het geloof in een verbondsonderhandeling toe te laten, zal God door Zijn alwijze regering, besturing en toelating enige zaken of omstandigheden doen ontstaan die hem kwellen, die hem geen enkele rust of vrede geven, maar als het ware een knagende worm in hem tot leven brengen, die het sap van alle genoegen en vertroosting wegneemt. Zo was het met de bekeerden op het Pinksterfeest (Hand. 2:37): 'Als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart.'
Zo is het met de Kananese vrouw: haar dochter was deerlijk van de duivel bezeten. Dit vreselijke feit dreef haar naar Christus. Dit maakte haar aanhoudend. Zo is Gods weg ook nu ook met velen. Hij doet hen onder de roede van de verdrukking doorgaan, voordat Hij hen onder de lieflijke band van Zijn verbond brengt. (Ezech. 20:11,12) Hij zendt plagen, oordelen en veel benauwdheden, waardoor het geweten ontwaakt en de mens rusteloos, radeloos en hulpeloos wordt gemaakt. Zijn gelaat verandert, hij kan niet leven zoals voorheen. Er is een inwendige benauwdheid die de fleur van zijn leven wegneemt, hoewel hij dikwijls niet weet wat de ware oorzaak is. Ik geloof dat velen door deze weg tot God worden gebracht.
Lees Psalm 107 maar eens aandachtig. Daarin staan voorbeelden van alle soorten van mensen die uit benauwdheid tot God roepen, waarna God hen helpt. Als mensen met een klein geloof, in wie God begonnen is te werken (wat ze zelf niet weten), dit mogen zien, dan kan dit hen bewaren voor veel moedeloosheid. Zo gaat de Heilige namelijk in eerste instantie te werk. Als er in waarheid sprake is van een klein begin, dan zal de Geest het ook verder brengen.
PSALM 107
1 Looft den HEERE, want Hij is goed; want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid.
2 Dat zulks de bevrijden des HEEREN zeggen, die Hij van de hand der wederpartijders bevrijd heeft.
3 En Hij die uit de landen verzameld heeft, van het oosten en van het westen, van het noorden en van de zee.
4 Die in de woestijn dwaalden, in een weg der wildernis, die geen stad ter woning vonden;
5 Zij waren hongerig, ook dorstig; hun ziel was in hen overstelpt.
6 Doch roepende tot den HEERE in de benauwdheid, die zij hadden, heeft Hij hen gered uit hun angsten;
7 En Hij leidde hen op een rechten weg, om te gaan tot een stad ter woning.
8 Laat hen voor den HEERE Zijn goedertierenheid loven, en Zijn wonderwerken voor de kinderen der mensen;
9 Want Hij heeft de dorstige ziel verzadigd, en de hongerige ziel met goed vervuld;
10 Die in duisternis en de schaduw des doods zaten, gebonden met verdrukking en ijzer;
11 Omdat zij wederspannig waren geweest tegen Gods geboden, en den raad des Allerhoogsten onwaardiglijk verworpen hadden.
12 Waarom Hij hun het hart door zwarigheid vernederd heeft; zij zijn gestruikeld, en er was geen helper.
13 Doch roepende tot den HEERE in de benauwdheid, die zij hadden, verloste Hij hen uit hun angsten.
14 Hij voerde hen uit de duisternis en de schaduw des doods, en Hij brak hun banden.
15 Laat hen voor den HEERE Zijn goedertierenheid loven, en Zijn wonderwerken voor de kinderen der mensen;
16 Want Hij heeft de koperen deuren gebroken, en de ijzeren grendelen in stukken gehouwen.
17 De zotten worden om den weg hunner overtreding, en om hun ongerechtigheden geplaagd;
18 Hun ziel gruwelde van alle spijze, en zij waren tot aan de poorten des doods gekomen.
19 Doch roepende tot den HEERE in de benauwdheid, die zij hadden, verloste Hij hen uit hun angsten.
20 Hij zond Zijn woord uit, en heelde hen, en rukte hen uit hun kuilen.
21 Laat hen voor den HEERE Zijn goedertierenheid loven, en Zijn wonderwerken voor de kinderen der mensen.
22 En dat zij lofofferen offeren, en met gejuich Zijn werken vertellen.
23 Die met schepen ter zee afvaren, handel doende op grote wateren;
24 Die zien de werken des HEEREN, en Zijn wonderwerken in de diepte.
25 Als Hij spreekt, zo doet Hij een stormwind opstaan, die haar golven omhoog verheft.
26 Zij rijzen op naar den hemel; zij dalen neder tot in de afgronden; hun ziel versmelt van angst.
27 Zij dansen en waggelen als een dronken man, en al hun wijsheid wordt verslonden.
28 Doch roepende tot den HEERE in de benauwdheid, die zij hadden, zo voerde Hij hen uit hun angsten.
29 Hij doet den storm stilstaan, zodat hun golven stilzwijgen.
30 Dan zijn zij verblijd, omdat zij gestild zijn, en dat Hij hen tot de haven hunner begeerte geleid heeft.
31 Laat hen voor den HEERE Zijn goedertierenheid loven, en Zijn wonderwerken voor de kinderen der mensen;
32 En Hem verhogen in de gemeente des volks, en in het gestoelte der oudsten Hem roemen.
33 Hij stelt de rivieren tot een woestijn, en watertochten tot dorstig land.
34 Het vruchtbaar land tot zouten grond, om de boosheid dergenen, die daarin wonen.
35 Hij stelt de woestijn tot een waterpoel, en het dorre land tot watertochten.
36 En Hij doet de hongerigen aldaar wonen, en zij stichten een stad ter woning;
37 En bezaaien akkers, en planten wijngaarden, die inkomende vrucht voortbrengen.
38 En Hij zegent hen, zodat zij zeer vermenigvuldigen, en hun vee vermindert Hij niet.
39 Daarna verminderen zij, en komen ten onder, door verdrukking, kwaad en droefenis.
40 Hij stort verachting uit over de prinsen, en doet hen dwalen in het woeste, waar geen weg is.
41 Maar Hij brengt den nooddruftige uit de verdrukking in een hoog vertrek, en maakt de huisgezinnen als kudden.
42 De oprechten zien het, en zijn verblijd, maar alle ongerechtigheid stopt haar mond.
43 Wie is wijs? Die neme deze dingen waar; en dat zij verstandelijk letten op de goedertierenheden des HEEREN.
Liever Turks dan Paaps
Matthijs,Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Gisteren nog een stuk gelezen uit het ABC des geloofs van ds A. Comrie.
Bij welk trefwoord stond het aangehaalde stukje.
Ik heb in mijn jonge jaren ook het ABC des geloofs gelezen.
En ik vond het zeer verhelderend.
Ik wist niet wat geloven was.
En toen ontdekte ik dat ook 'hongeren en dorsten' een vorm van geloven is.
Psalm 107 is ook een troostrijke psalm.
Zodra je de Heere aanroept, in je ellenden, dan verlost Hij.
Er zijn prachtige preken van ds. Comrie. Maar de leer van dr. Comrie, waar men in de GG nogal aan hangt, is een gevaarlijke gebleken omdat men na verloop van tijd deze zo interpreteer dat wedergeboorte/gerechtvaardigd zijn, Leven, mogelijk wordt ge-acht zonder Christus te kennen.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
ik brand van nieuwsgierigheid. Zijn er twee Comries, of zegt hij als Dr iets anders dan als Ds?
Ho, ho, ho!Oorspronkelijk gepost door limosaEr zijn prachtige preken van ds. Comrie. Maar de leer van dr. Comrie, waar men in de GG nogal aan hangt, is een gevaarlijke gebleken omdat men na verloop van tijd deze zo interpreteer dat wedergeboorte/gerechtvaardigd zijn, Leven, mogelijk wordt ge-acht zonder Christus te kennen.Oorspronkelijk gepost door Rhodé
ik brand van nieuwsgierigheid. Zijn er twee Comries, of zegt hij als Dr iets anders dan als Ds?
De leer van dr. en ds. Comrie (één en dezelfde!) is niet gevaarlijk, maar heerlijk Gode-verheerlijkend.
Niemand heeft de Calvinistische theologie mooier gecompleteerd dan Comrie.
U kunt dit nalezen in het zeer fraaie proefschrift van dr. J. Beeke, dat ook in een "leesbare" versie verschenen is en voor een luttel bedrag te koop is (bij Den Hertog in Houten en via internet Heritage Books). De titel is: "The quest for full assurance; the legacy of Calvin and his successors"
Ho, ho, ho? Zeg ik ben de kerstman niet.Oorspronkelijk gepost door Orckie
Ho, ho, ho!
De leer van dr. en ds. Comrie (één en dezelfde!) is niet gevaarlijk, maar heerlijk Gode-verheerlijkend.
Niemand heeft de Calvinistische theologie mooier gecompleteerd dan Comrie.
U kunt dit nalezen in het zeer fraaie proefschrift van dr. J. Beeke, dat ook in een "leesbare" versie verschenen is en voor een luttel bedrag te koop is (bij Den Hertog in Houten en via internet Heritage Books). De titel is: "The quest for full assurance; the legacy of Calvin and his successors"
Als ik me het pagina-grote artikel van ds. Moerkerken in het RD herinner kan ik niet anders dan concluderen dat het op de GG-wijze implementeren van Comrie in de prediking leidt tot de dwaling dat Leven mogelijk is zonder Christus te kennen. In de GG geen rechtvaardiging dóór het geloof maar vóór het geloof. Ik spreek ook over de wijze waarop men met Comrie omgaat. Comrie zelf heeft met de beste bedoelingen zijn theologie ontwikkeld.
Gerrie,Oorspronkelijk gepost door GerrieMatthijs,
Bij welk trefwoord stond het aangehaalde stukje.
Ik heb in mijn jonge jaren ook het ABC des geloofs gelezen.
En ik vond het zeer verhelderend.
Ik wist niet wat geloven was.
En toen ontdekte ik dat ook 'hongeren en dorsten' een vorm van geloven is.
Psalm 107 is ook een troostrijke psalm.
Zodra je de Heere aanroept, in je ellenden, dan verlost Hij.
Bij "aanhouden" op blz. 36. Wist je dat je het boek "ABC des Geloofs" kan downloaden op het internet?
Als je interesse hebt, moet je even naar http://www.theologie.net gaan.
Ik vind het boekje erg mooi. Ook veel herkenbare dingen haalt hij aan voor mij. Wat voor mij ook werkelijkheid is geworden. Ik kan er helemaal mee inkomen.
Groeten,
Matthijs
Liever Turks dan Paaps
Ho, wait. Leven word niet mogelijk ge-acht zonder Christus te kennen. Verre van dat! Wél word geheel terecht leven mogelijk ge-acht zonder het kennen van Christus als mijn Zaligmaker. Of anders gezegd: Men kan het ware geloof hebben zónder dat men de zaligheid toe durft te eigenen.Maar de leer van dr. Comrie, waar men in de GG nogal aan hangt, is een gevaarlijke gebleken omdat men na verloop van tijd deze zo interpreteer dat wedergeboorte/gerechtvaardigd zijn, Leven, mogelijk wordt ge-acht zonder Christus te kennen.
Tevens wil ik Limosa vragen eens op te houden tegen de GG uit te halen. Zelfs al zouden er predikanten zijn die daadwerkelijk leren wat jij uit hun preken haalt, dan nog is dat niet representatief voor de gehele GG.
Orckie, dat Comrie de mooiste en compleetste is vind ik wat té ver gaand. Wél ben ik het met je eens dat Beeke zeer veel lezenswaardige artikelen heeft geschreven die zeker bijdragen aan de juiste waardering van de nadere reformatie, en mn. mannen als Comrie.
[Aangepast op 8/3/04 door memento]
Je hebt wel een beetje gelijk memento. Ik ga me een beetje inhouden. Maar ik raak wat geirriteerd door een groot aantal postings waarin ik steeds iets van een onfeilbaarheid van de GG lees. Er klinkt al te vaak in door dat men alles precies weet, de GG-leer is geheel uit-ontwikkeld en wie kritiek heeft wordt geacht te dwalen.Oorspronkelijk gepost door memento
Tevens wil ik Limosa vragen eens op te houden tegen de GG uit te halen. Zelfs al zouden er predikanten zijn die daadwerkelijk leren wat jij uit hun preken haalt, dan nog is dat niet representatief voor de gehele GG.
En wat representatief is? Ik baseerde me op een artikel van ds. Moerkerken, één van de kopstukklen toch? 'k Heb er in ieder geval geen GG-er tegen in zien gaan.
Gisteren las ik een preek van een GG-dominee die dit ontkende met de volgende tekst: "Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen, en worde van de Mijnen gekend."Oorspronkelijk gepost door mementoLeven word niet mogelijk ge-acht zonder Christus te kennen. Verre van dat! Wél word geheel terecht leven mogelijk ge-acht zonder het kennen van Christus als mijn Zaligmaker. Of anders gezegd: Men kan het ware geloof hebben zónder dat men de zaligheid toe durft te eigenen.
Precies, er zijn ook goeie ;-) Daarom wil ik een beetje inbinden . . .Oorspronkelijk gepost door PimGisteren las ik een preek van een GG-dominee die dit ontkende met de volgende tekst: "Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen, en worde van de Mijnen gekend."Oorspronkelijk gepost door mementoLeven word niet mogelijk ge-acht zonder Christus te kennen. Verre van dat! Wél word geheel terecht leven mogelijk ge-acht zonder het kennen van Christus als mijn Zaligmaker. Of anders gezegd: Men kan het ware geloof hebben zónder dat men de zaligheid toe durft te eigenen.
Dat voorbeeld over aanhouden wordt óf verkeerd uitgelegd door Comrie-watchers of Comrie interpreteert de voorbeelden verkeerd.
Ik heb al eens meer uitgelegd en zal het nu weer doen: het was de gelovige Kananese vrouw te doen om de genezing van haar dochter. De reeds met een groot geloof (bron: de Heere Jezus Zelf) begiftigde vrouw had een probleem: haar dochter is van de duivel bezeten. Het aanhoudend smeken om genezing is voorbeeld om aan te blijven houden in het bidden om genade en de uitkomst daarvan. Het is niet juist te stellen dat iemand die aanhoudend bidt (ontferm u mijner, mijn dochter is deerlijk van de duivel bezeten!), ook al het ware geloof heeft (=een genezen dochter heeft). Het geloofsleven van de vrouw wordt dan verward met haar aardse probleem.
In de Bergrede toont de Heere eigenschappen van de ware gelovigen. Alle ware gelovigen zijn: arm van geest, treurenden, zachtmoedigen, hongerende en dorstende om zo rechtvaardig als Jezus te zijn, barmhartig, rein van hart en vreedzaam. Als iemand 'hongert en dorst', welke betekenis men daar ook aan geeft, alleen de persoon die aan deze 7 kenmerken voldoet is een gelovige. Ze zijn niet los verkrijgbaar.
Ik heb al eens meer uitgelegd en zal het nu weer doen: het was de gelovige Kananese vrouw te doen om de genezing van haar dochter. De reeds met een groot geloof (bron: de Heere Jezus Zelf) begiftigde vrouw had een probleem: haar dochter is van de duivel bezeten. Het aanhoudend smeken om genezing is voorbeeld om aan te blijven houden in het bidden om genade en de uitkomst daarvan. Het is niet juist te stellen dat iemand die aanhoudend bidt (ontferm u mijner, mijn dochter is deerlijk van de duivel bezeten!), ook al het ware geloof heeft (=een genezen dochter heeft). Het geloofsleven van de vrouw wordt dan verward met haar aardse probleem.
In de Bergrede toont de Heere eigenschappen van de ware gelovigen. Alle ware gelovigen zijn: arm van geest, treurenden, zachtmoedigen, hongerende en dorstende om zo rechtvaardig als Jezus te zijn, barmhartig, rein van hart en vreedzaam. Als iemand 'hongert en dorst', welke betekenis men daar ook aan geeft, alleen de persoon die aan deze 7 kenmerken voldoet is een gelovige. Ze zijn niet los verkrijgbaar.
Comrie heeft het geloof gesplitst in een hebbelijkheid en een dadelijkheid. Iemand die blind is en in het duister zit, ziet niets. Als deze vervolgens ziende wordt gemaakt heeft hij de hebbelijkheid van het zien. Niet de dadelijkheid, want het is donker. Hij ziet, maar weet het niet, want hij ziet nog niets. Pas als het licht wordt gaat de dadelijkheid in.
Op deze wijze splitst hij ook geloof. iemand kan geloof in hebbelijkheid bezitten, maar in dadelijkheid niet. Misschien door Comrie nog goed bedoelt, schriftuurlijk is het niet. De Bijbel leert geen geloof zonder dadelijkheid.
Op zich allemaal nog niet zo'n probleem. Maar als je er een onbewuste wedergeboorte uit gaat leren, ga je te ver.
Op deze wijze splitst hij ook geloof. iemand kan geloof in hebbelijkheid bezitten, maar in dadelijkheid niet. Misschien door Comrie nog goed bedoelt, schriftuurlijk is het niet. De Bijbel leert geen geloof zonder dadelijkheid.
Op zich allemaal nog niet zo'n probleem. Maar als je er een onbewuste wedergeboorte uit gaat leren, ga je te ver.