Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Commentaren op de Heidelbergse Catechismus

Bericht door SecorDabar »

henriët schreef:
SecorDabar schreef:Beste Henriëtte,
Helemaal mee eens dat je het belang onderschrijft van het lezen van catechismuspreken, omdat het geloofsleven vanuit de Bijbel duidelijk wordt bepreekt.
Wel heeft mijns inziens Refo een punt, dat deze preken gebaseerd dienen te zijn op de bron waar de catechismus begonnen is.
Door preken te baseren op overleveringen van voorgaande predikanten, kan een catechismuspreek een heel eigen leven gaan leiden.

Voorbeeld: stel je hebt een klas van 30 leerlingen, en je zou elke leerling vragen,
om de volgende zin aan de andere door te geven:
"de juf van groep 3 is vandaag jarig, en haar echtgenoot heet Cornelis, die een jaar ouder is..."
Geheit dat de laatste leerling heel wat anders zegt dan wat de eerste als opdracht meekreeg om door te vertellen.
Op de een of andere manier begrijp ik niet wat je zegt?
En het voorbeeld erbij ook niet.

Een ds die de HC behandelt, zal dat doen vanuit Gods Woord.
Dus nogmaals, ik zie dan het probleem niet.
Neem vraag 1, wat is uw enige troost...
nu, dan is de Bijbel vol om te bepreken.. ?
Wat heeft een andere ds daar dan mee te maken?
( of ik moet jullie verkeerd begrijpen?)
Beste Henriët,
Inderdaad is jouw antwoord ook wel juist, dat predikanten dit doen vanuit Gods Woord.

Maar voor de verklaring van de catechismus bedoel ik namelijk een grondige studie van de nagelaten geschriften van de auteurs, de opstellers van de catechismus (op last en onder opzicht van Frederik de derde, keurvorst van de Paltz), en dat waren: Zacharias Ursinus en Caspar Olevianus, die de catechismus hebben vervaardigd en uitgegeven. (Voor de eerste maal gedrukt in 1563, dus 48 jaar na het begin van de hervorming.)
Of zoals je vindt in het antwoord van RvP die op dit forum schreef in februari 2005:
.....ik denk dat die van Ursinus het beste moet zijn gezien dat hij de Heidelberger zelf opgesteld heeft......

Door theologische visies in het verleden zijn er catechismuspreken in omloop gebracht die meer daarop gestoeld zijn, dan op de oorspronkelijke catechismus.
Kijk als je de catechismuspreken van bijvoorbeeld Dr. Abraham Kuyper e.d., gaat lezen dan zie je duidelijk dat de veronderstelde wedergeboorte ook op die catechismuspreken zijn invloed heeft laten gelden. Datzelfde kan ook gelden voor andere kerkverbanden, waar men catechismuscitaten aanhaalt van predikanten uit eigen kring. Kijk dan kan de catechismuspreek een eigen leven gaan leiden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie