Groen lampje in de kerkzaal

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door rekcor »

Die ushers vormen wel een elegante oplossing voor het probleem ja. Kan iedereen lekker op zn eigen plekje blijven blijven zitten, en krijgen gasten niet het gevoel dat ze niet welkom / tweederangs zijn.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9258
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door parsifal »

rekcor schreef:Die ushers vormen wel een elegante oplossing voor het probleem ja. Kan iedereen lekker op zn eigen plekje blijven blijven zitten, en krijgen gasten niet het gevoel dat ze niet welkom / tweederangs zijn.
Het kan zelfs het gevoel geven dat ze hartelijk welkom zijn. Zelf heb ik de ervaring bij ons in de kerk dat ushers ook een makkelijk aanspreekpunt zijn voor gasten in de kerk. Deze kunnen dan weer helpen om gasten met mensen in contact te brengen die mogelijk verder een aanspreekpunt kunnen zijn. In de (internationale) gemeente waar ik hier in Stockholm naar toe ga komt dat neer op mensen in contact brengen (als ze dat willen) met landgenoten of mensen die vergelijkbaar werk doen of indien gewenst informatie geven over de doordeweekse Bijbelstudies.

Nu is een internationale kerk in een grote stad niet te vergelijken met de meeste reformatorische kerken in Nederland (veel doorstroom, veel studenten), toch denk ik dat de gastvrijheid die dit alles uitstraalt wel helpt om mensen onder Gods Woord te brengen.

Zelf had ik nooit zo veel moeite met het lampje. Vooral om de reden dat de kerkdienst in de eerste plaats een samenkomst van de gemeente is. Nu vrees ik echter dat het lampje ook een teken van gebrek aan besef is dat de kerk ook een taak heeft voor de mensen die buiten zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Moet men eerder komen; of men moet denken: Wat fijn dat die mensen naar Gods Woord komen luisteren!
Ik wil je niet teveel illusies ontnemen, maar het merendeel van de lampjeswachters komen voor de predikant.
Als het een predikant is door wie het Woord in het volle licht komt te staan, lijkt me daar niets mis mee.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door eilander »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Moet men eerder komen; of men moet denken: Wat fijn dat die mensen naar Gods Woord komen luisteren!
Ik wil je niet teveel illusies ontnemen, maar het merendeel van de lampjeswachters komen voor de predikant.
Als het een predikant is door wie het Woord in het volle licht komt te staan, lijkt me daar niets mis mee.
Precies: predikanten wijzen van zich af, zoals Johannes de Doper: hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou. Johannes zei ook: Hij moet wassen, maar ik minder worden.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door Mister »

huisman schreef:
helma schreef:wij hebben geen lampje; wel een prima koster.
Onze koster is een lampje :slurp
Hier ook. Met de hulpkosters. Geen plaatsprobleem. Geen ongastvrijheid. Geen lampje.
-DIA-
Berichten: 32785
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Ik ben weleens ergens geweest daar had het lampje niet geholpen, we kwamen niet eens in de kerkzaal, hebben de ds. niet gezien. De consistorie, de orgelbank, alles werd gebruikt, tot er ook mensen naar huis zijn gegaan. Echt leuk om mee te maken. Het was een erg 'zware' kerk, maar blijkbaar was er veel honger.. Er zat van allerlei gekleurd goed in de kerk. Op het laatst wilde de kerkenraad naar de consistorie.. maar dat kon helemaal niet. Wat had ik het met de koster te doen. Die moest echt hard werken. We zijn maar snel de consistorie uitgevlucht zodat de stoelen en tafel weer een beetje normaal gebruikt konden worden. De volgende keer staan we met z'n allen buiten denk ik. Wat moet je anders?

Ook heb ik weleens een andere dienst meegemaakt, die was ook prachtig. Daar werd ook hard gewerkt en het was dr warm. Nou, dat lampje had je niet gezien. Zo verschrikkelijk druk. Die dominee vond het prachtig geloof ik. En de preek was er niet minder om. Ik heb er nog altijd een goede herinnering aan.

Veel mensen, lekker druk, toch leuk?

Met een bijeenkomst heb ik weleens op de grond gezeten.. voor de volgende keer een kussentje mee. Wat geeft het.
Deze toestanden kwamen tamelijk recent ook nog voor in de Gereformeerde Gemeente van Enter.
Overvol. Geen plaarts meer. Mensen moesten weer naar huis...
Sinds enkele jaren huurt de gemeente in de zomermaanden tijdens de weekdiiensten de wat grotere kerk
van de PKN (gereformeerd)... En nog zit ook die kerk vaak behoorlijk vol...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door Ditbenik »

Wat een vreemde gedachten allemaal. Eigen volk eerst? Plaatsencommissie, ook aan de voeten van Jezus? Gedragen als gasten? Bij Wie ben je dan te gast? Bij jou? Bij de gemeente? Bij de dominee? Bij de kerkenraad? Bij Hem die Zijn kerk vergadert? Dan ben ik geen gast maar een aangenomen kind.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door Josephus »

Afbeelding
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Moet men eerder komen; of men moet denken: Wat fijn dat die mensen naar Gods Woord komen luisteren!
Ik wil je niet teveel illusies ontnemen, maar het merendeel van de lampjeswachters komen voor de predikant.
Als het een predikant is door wie het Woord in het volle licht komt te staan, lijkt me daar niets mis mee.
Mij wel. Het gaat om het Woord, niet om een mens.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Moet men eerder komen; of men moet denken: Wat fijn dat die mensen naar Gods Woord komen luisteren!
Ik wil je niet teveel illusies ontnemen, maar het merendeel van de lampjeswachters komen voor de predikant.
Als het een predikant is door wie het Woord in het volle licht komt te staan, lijkt me daar niets mis mee.
Mij wel. Het gaat om het Woord, niet om een mens.
Ik had het over "een-predikant-door-wie-het-Woord-in-het-volle-licht-komt-te-staan".
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:Ik wil je niet teveel illusies ontnemen, maar het merendeel van de lampjeswachters komen voor de predikant.
Als het een predikant is door wie het Woord in het volle licht komt te staan, lijkt me daar niets mis mee.
Mij wel. Het gaat om het Woord, niet om een mens.
Ik had het over "een-predikant-door-wie-het-Woord-in-het-volle-licht-komt-te-staan".
Dat begreep ik, ja.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Als het een predikant is door wie het Woord in het volle licht komt te staan, lijkt me daar niets mis mee.
Mij wel. Het gaat om het Woord, niet om een mens.
Ik had het over "een-predikant-door-wie-het-Woord-in-het-volle-licht-komt-te-staan".
Dat begreep ik, ja.
Welnu, dat snap ik jouw reactie niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23882
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door refo »

Je weet toch helemaal niet wat een predikant gaat zeggen?
Misschien staat het Woord thuis wel veel meer in het volle licht (wat je daarmee ook meent te bedoelen).
En daar ben je dan niet.

Je loopt derhalve een dominee achterop, onder een smoesje dat het om het Woord gaat.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door Luther »

refo schreef:Je weet toch helemaal niet wat een predikant gaat zeggen?
Misschien staat het Woord thuis wel veel meer in het volle licht (wat je daarmee ook meent te bedoelen).
En daar ben je dan niet.

Je loopt derhalve een dominee achterop, onder een smoesje dat het om het Woord gaat.
Zeker, maar dan wel vanwege de wijze waarop hij het Woord in het verleden bracht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
refo schreef:Je weet toch helemaal niet wat een predikant gaat zeggen?
Misschien staat het Woord thuis wel veel meer in het volle licht (wat je daarmee ook meent te bedoelen).
En daar ben je dan niet.

Je loopt derhalve een dominee achterop, onder een smoesje dat het om het Woord gaat.
Zeker, maar dan wel vanwege de wijze waarop hij het Woord in het verleden bracht.
Juist ja. Dus vanwege het Woord zelf.
Plaats reactie