Synode HHK en HSV

Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Synode HHK en HSV

Bericht door Eveline de Pater »

Afgelopen weekend is er weer een synode van de HHK geweest. Maar er is nog steeds niet gesproken over de HSV. Weet iemand waarom dit zo lang duurt? Wie zit er eigenlijk in de commissie? Ik ben erg benieuwd wat de HHK gaat besluiten... Maar het wachten duurt wel erg lang!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Ander »

Eveline de Pater schreef:Afgelopen weekend is er weer een synode van de HHK geweest. Maar er is nog steeds niet gesproken over de HSV. Weet iemand waarom dit zo lang duurt? Wie zit er eigenlijk in de commissie? Ik ben erg benieuwd wat de HHK gaat besluiten... Maar het wachten duurt wel erg lang!
Bij ons is er binnenkort een avond over de HSV met twee HHK-predikanten, ds. Korteweg en v.d. Linden, ik zal goed luisteren.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Germanicus »

Misschien beetje off-topic, maar De Waarheidsvriend gaat in drie artikelen in op de kritiek van de GBS (de brochure) op de (Stichting) HSV. Afgelopen donderdag verscheen aflevering 1.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Reformer »

Eveline de Pater schreef:Afgelopen weekend is er weer een synode van de HHK geweest. Maar er is nog steeds niet gesproken over de HSV. Weet iemand waarom dit zo lang duurt? Wie zit er eigenlijk in de commissie? Ik ben erg benieuwd wat de HHK gaat besluiten... Maar het wachten duurt wel erg lang!
In deze commissie zitten o.a. dr. P. de Vries, ds. W. Pieters en ds. K.J. Kaptein.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Mister »

Reformer schreef:
Eveline de Pater schreef:Afgelopen weekend is er weer een synode van de HHK geweest. Maar er is nog steeds niet gesproken over de HSV. Weet iemand waarom dit zo lang duurt? Wie zit er eigenlijk in de commissie? Ik ben erg benieuwd wat de HHK gaat besluiten... Maar het wachten duurt wel erg lang!
In deze commissie zitten o.a. dr. P. de Vries, ds. W. Pieters en ds. K.J. Kaptein.
Ben benieuwd...
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Jean le Fontain »

Mister schreef:
Reformer schreef:
Eveline de Pater schreef:Afgelopen weekend is er weer een synode van de HHK geweest. Maar er is nog steeds niet gesproken over de HSV. Weet iemand waarom dit zo lang duurt? Wie zit er eigenlijk in de commissie? Ik ben erg benieuwd wat de HHK gaat besluiten... Maar het wachten duurt wel erg lang!
In deze commissie zitten o.a. dr. P. de Vries, ds. W. Pieters en ds. K.J. Kaptein.
Ben benieuwd...
Ik ook.
Ds Pieters heeft onlangs in 'Om Sions Wil' een heel genuanceerd verhaal geschreven over de voors en tegen van de HSV. En dr. de Vries heeft zich in een bijdrage in het RD kritisch uitgelaten over de onkunde die rondgebazuind wordt over de HSV.
Met dit in het achterhoofd zullen ze met een gedegen verhaal moeten komen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Mister »

Jean le Fontain schreef:
Mister schreef:
Reformer schreef:
Eveline de Pater schreef:Afgelopen weekend is er weer een synode van de HHK geweest. Maar er is nog steeds niet gesproken over de HSV. Weet iemand waarom dit zo lang duurt? Wie zit er eigenlijk in de commissie? Ik ben erg benieuwd wat de HHK gaat besluiten... Maar het wachten duurt wel erg lang!
In deze commissie zitten o.a. dr. P. de Vries, ds. W. Pieters en ds. K.J. Kaptein.
Ben benieuwd...
Ik ook.
Ds Pieters heeft onlangs in 'Om Sions Wil' een heel genuanceerd verhaal geschreven over de voors en tegen van de HSV. En dr. de Vries heeft zich in een bijdrage in het RD kritisch uitgelaten over de onkunde die rondgebazuind wordt over de HSV.
Met dit in het achterhoofd zullen ze met een gedegen verhaal moeten komen.
Sowieso verwacht ik een gedegen verhaal van deze mannen. En ben benieuwd hoe men deze moeilijke materie oppakt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Jongere »

Ik verwacht (persoonlijk) een gedegen afwijzing voor kerkelijk gebruik. Waarbij onzorgvuldige vertaling tot nu toe het grootste struikelblok is.
Dirc
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2011, 08:43

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Dirc »

Jongere schreef:Ik verwacht (persoonlijk) een gedegen afwijzing voor kerkelijk gebruik. Waarbij onzorgvuldige vertaling tot nu toe het grootste struikelblok is.
Vermoedelijk is de traditie binnen de Gekrookt Riet(GBS) stroming het grote struikelblok.

Vanachter de schermen weet ik dat er verschillende opvattingen zijn bij de predikanten en ze niet op een eenduidige lijn zitten, overigens zonder dat er onenigheid is.
Ook wordt de HSV al door HHK leden gebruikt buiten "formele" bijeenkomsten. Het is belangrijk dat mensen niet direct in de kramp schieten. Het lezen van HSV is niet het afwijzen van de SV. Zowel in SV als HSV zullen fouten te ontdekken zijn, maar het is beter om kundige mensen te laten lezen en beslissen. Beter dan de zoveelste forumruzie op te starten.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Marieke »

Dirc schreef:
Jongere schreef:Ik verwacht (persoonlijk) een gedegen afwijzing voor kerkelijk gebruik. Waarbij onzorgvuldige vertaling tot nu toe het grootste struikelblok is.
Vermoedelijk is de traditie binnen de Gekrookt Riet(GBS) stroming het grote struikelblok.

Vanachter de schermen weet ik dat er verschillende opvattingen zijn bij de predikanten en ze niet op een eenduidige lijn zitten, overigens zonder dat er onenigheid is.
Ook wordt de HSV al door HHK leden gebruikt buiten "formele" bijeenkomsten. Het is belangrijk dat mensen niet direct in de kramp schieten. Het lezen van HSV is niet het afwijzen van de SV. Zowel in SV als HSV zullen fouten te ontdekken zijn, maar het is beter om kundige mensen te laten lezen en beslissen. Beter dan de zoveelste forumruzie op te starten.
Welkom Dirc!
;)
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Germanicus »

Ander schreef:Bij ons is er binnenkort een avond over de HSV met twee HHK-predikanten, ds. Korteweg en v.d. Linden, ik zal goed luisteren.
Ah, zag zojuist een aankondiging voor deze happening in het eilandelijke nieuwsblad. :slurp
Hier beneden is het niet.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Toeschouwer »

Ook ds. Rijken zit naar mijn mening in deze commissie.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Reformer »

Vermoedelijk komt er geen afwijzing voor kerkelijk gebruik, maar wordt deze kwestie aan de plaatselijke gemeente overgelaten.

Er zijn binnen de HHK gemeentes en predikanten die de HSV inmiddels al gebruiken.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door huisman »

Reformer schreef:Vermoedelijk komt er geen afwijzing voor kerkelijk gebruik, maar wordt deze kwestie aan de plaatselijke gemeente overgelaten.

Er zijn binnen de HHK gemeentes en predikanten die de HSV inmiddels al gebruiken.
In de eredienst ???
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Synode HHK en HSV

Bericht door Reformer »

huisman schreef:
Reformer schreef:Vermoedelijk komt er geen afwijzing voor kerkelijk gebruik, maar wordt deze kwestie aan de plaatselijke gemeente overgelaten.

Er zijn binnen de HHK gemeentes en predikanten die de HSV inmiddels al gebruiken.
In de eredienst ???
Of er gemeentes zijn die de HSV in de eredienst gebruiken weet ik zo niet, wel dat er over nagedacht wordt. Van een predikant weet ik dat hij de HSV ook in de eredienst gebruikt.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Plaats reactie