Libie

Staan we achter de aanval op Libie?

Ja
11
39%
Nee
12
43%
Als christen bemoei ik me niet met politiek, het is niet in mijn hand.
5
18%
 
Totaal aantal stemmen: 28

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Libie

Bericht door Bonny »

EdgarB schreef:Ik hoop dat er een democratie wordt gesticht. Dat is nog altijd het minst kwade alternatief gebleken. Wellicht kunnen de christenen zich dan ook in een politieke partij verenigen....
Ik ben bang dat je ongelijk krijgt. Er zullen min of meer islamistische regimes aan de macht komen in dergelijke landen. De hoop op een democratische omwenteling in het Midden Oosten dit voorjaar kan in de prullenbak.
Het is triest, maar voor een stabiele politiek en waarborging van culturele en etnische minderheden in islamitische landen is men afhankelijk van een regime als Assad, Mubarak of Khaddafi.

Wat een wereld
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Libie

Bericht door refo »

dennis schreef:Het lijkt er inderdaad op dat hij gedood is. Mensen zijn uitzinnig van vreugde. Maar het lijkt me niet dat alles daar nu zoveel beter gaat worden.
Ik denk niet dat er in Libië mensen te vinden zijn die 'uitzinnig van vreugde' zijn.
De toekomst van iedereen is bijzonder onzeker. Dus of Kadaffi nu wel of niet nog ergens leeft is van weinig aanbelang.

De EPA fake-foto's moet je maar met een korreltje zout nemen.

Ik krijg net een mail van CNN dat de US alle soldaten uit Irak weghaalt. De bevolking kan daar de borst nu wel echt gaan natmaken.

The United States will withdraw almost all its troops from Iraq by the end of the year, as a current agreement with Iraq dictates, a U.S. official told CNN on Friday.

Only about 150 troops, a negligible force, will remain to assist in arms sales.

The United States had expected that some of the roughly 40,000 Americans in Iraq would remain there to aid in training and security. But the two nations were unable to reach a deal on a key issue regarding legal immunity for U.S. troops, a senior U.S. military official with direct knowledge of the discussions told CNN this month.

President Obama will make a statement about the U.S. involvement in Iraq at 12:45 p.m. ET. Watch live coverage of the president and analysis from Wolf Blitzer, John King and Gloria Borger on CNN-TV.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Libie

Bericht door Jongere »

refo schreef:Ik denk niet dat er in Libië mensen te vinden zijn die 'uitzinnig van vreugde' zijn.
De toekomst van iedereen is bijzonder onzeker. Dus of Kadaffi nu wel of niet nog ergens leeft is van weinig aanbelang.

De EPA fake-foto's moet je maar met een korreltje zout nemen.
De filmpjes van schreeuwende mensen rond de (half)dode Kadaffi ook?

Ik weet dat we soms te snel uitgaan van een bepaald beeld vanuit de media (vond het boekje van Luyendijk over het midden-oosten wel een eye-opener), maar om nu standaard van het tegendeel uit te gaan lijkt me evenmin erg realistisch. Het is eigenlijk even ongezond om de media volledig te wantrouwen als om de media volledig te vertrouwen.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Libie

Bericht door Wilhelm »

refo gaat morgen ook niet naar Utrecht. De Wegwijs beurs bestaat helemaal niet ;)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Libie

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:refo gaat morgen ook niet naar Utrecht. De Wegwijs beurs bestaat helemaal niet ;)
Had dat eerder gezegd!
Ik heb een RSI-vinger van de wegwijs-discussie....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Libie

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
refo schreef:Ik denk niet dat er in Libië mensen te vinden zijn die 'uitzinnig van vreugde' zijn.
De toekomst van iedereen is bijzonder onzeker. Dus of Kadaffi nu wel of niet nog ergens leeft is van weinig aanbelang.

De EPA fake-foto's moet je maar met een korreltje zout nemen.
De filmpjes van schreeuwende mensen rond de (half)dode Kadaffi ook?

Ik weet dat we soms te snel uitgaan van een bepaald beeld vanuit de media (vond het boekje van Luyendijk over het midden-oosten wel een eye-opener), maar om nu standaard van het tegendeel uit te gaan lijkt me evenmin erg realistisch. Het is eigenlijk even ongezond om de media volledig te wantrouwen als om de media volledig te vertrouwen.
refo vermoedt altijd en overal complotten...de mens is niet op de maan geweest, 9/11 is door de USA verzonnen. Osama bin Laden leeft nog. Net als Kadaffi. Als je de gruwelijke beelde op nos.nl hebt gezien lijkt mij twijfel over Kadaffi's dood toch wat merkwaardig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Libie

Bericht door Desiree »

Niks aan die filmpjes, ik word er misselijk van en draai m'n hoofd af. Respectloos. Ik weet niet wat ik zou doen in zo'n situatie. Ik hoop dat God mijn liefde geeft voor een moordenaar van bijv. zoon/zus/broer.

Niks aan, dat die man overleden is. Natuurlijk moet hij berecht worden, maar je zou het maar zijn. En dan Jezus niet gekend. Ik ben een rare refo. Ben nooit blij met de dood van de goddeloze. Ik snap ook niet dat je dat zo hart kan zingen in de kerk. Ik ben zelf nl. een goddeloze en niks beter dan die man. Die bevinding wil ik weleens horen in de kerk. Dat is echt. (Maar misschien moet ik op dit punt nog veel leren van God, want dit is altijd een moeilijk punt van mij.)

Wat heeft de zonde in het paradijs toch teweeg gebracht... sufferds die we zijn.

P.S. Ik zou hem ook niet laten ontsnappen natuurlijk.. maar zo op internet.. waarom? Voor de verwerking van de mensen?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10515
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Libie

Bericht door Zita »

Ik keek net nrc next van gisteren door. Er waren twee pagina's foto's met wereldleiders die in de afgelopen vijf jaar vol trots met Khadaffi poseerden. Van Obama tot Berlusconi. Waarom slaan die nu opeens allemaal van die wraakzuchtige en bloeddorstige taal uit? Hoe kan het dat je in 2009 (Obama) een staatsieportret laat maken met Khadaffi en twee jaar later zegt dat de dood van Khadaffi 'het einde markeert van een lang en pijnlijk hoofdstuk voor Libië?
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Libie

Bericht door Willem »

Omdat anno 2011 het spreekwoord niet is: "Fatsoen moet men doen" maar "Fatsoenlijk moet men lijken"
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Libie

Bericht door Josephus »

Zita schreef:Ik keek net nrc next van gisteren door. Er waren twee pagina's foto's met wereldleiders die in de afgelopen vijf jaar vol trots met Khadaffi poseerden. Van Obama tot Berlusconi. Waarom slaan die nu opeens allemaal van die wraakzuchtige en bloeddorstige taal uit? Hoe kan het dat je in 2009 (Obama) een staatsieportret laat maken met Khadaffi en twee jaar later zegt dat de dood van Khadaffi 'het einde markeert van een lang en pijnlijk hoofdstuk voor Libië?
Dat kun je in één woord verklaren: opportunisme.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10515
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Libie

Bericht door Zita »

Josephus schreef:
Zita schreef:Ik keek net nrc next van gisteren door. Er waren twee pagina's foto's met wereldleiders die in de afgelopen vijf jaar vol trots met Khadaffi poseerden. Van Obama tot Berlusconi. Waarom slaan die nu opeens allemaal van die wraakzuchtige en bloeddorstige taal uit? Hoe kan het dat je in 2009 (Obama) een staatsieportret laat maken met Khadaffi en twee jaar later zegt dat de dood van Khadaffi 'het einde markeert van een lang en pijnlijk hoofdstuk voor Libië?
Dat kun je in één woord verklaren: opportunisme.
Wanneer en waarom is dan in de afgelopen twee jaar door de wereld besloten dat Khadaffi behoorde tot de foute mensen? Ik kan me nog een klein beetje voorstellen dat je op het moment van de foto denkt: raar mannetje. Gekke hoedje op z'n hoofd. Fijn dat 'ie economisch interessant is, en je tovert weer een respectvolle glimlach tevoorschijn. Maar wanneer wordt iemand van gerespecteerd en bevriend staatshoofd een vijand?
Bij Osama bin Laden was het duidelijk: zodra we die man kenden, was hij fout.
Bij Hitler duurde het best lang voordat men in z'n algemeenheid ging besluiten dat die man fout was.
Bij Khadaffi is het onwijs snel gegaan.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Libie

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Jongere schreef:
refo schreef:Ik denk niet dat er in Libië mensen te vinden zijn die 'uitzinnig van vreugde' zijn.
De toekomst van iedereen is bijzonder onzeker. Dus of Kadaffi nu wel of niet nog ergens leeft is van weinig aanbelang.

De EPA fake-foto's moet je maar met een korreltje zout nemen.
De filmpjes van schreeuwende mensen rond de (half)dode Kadaffi ook?

Ik weet dat we soms te snel uitgaan van een bepaald beeld vanuit de media (vond het boekje van Luyendijk over het midden-oosten wel een eye-opener), maar om nu standaard van het tegendeel uit te gaan lijkt me evenmin erg realistisch. Het is eigenlijk even ongezond om de media volledig te wantrouwen als om de media volledig te vertrouwen.
refo vermoedt altijd en overal complotten...de mens is niet op de maan geweest, 9/11 is door de USA verzonnen. Osama bin Laden leeft nog. Net als Kadaffi. Als je de gruwelijke beelde op nos.nl hebt gezien lijkt mij twijfel over Kadaffi's dood toch wat merkwaardig.
Ik neem aan dat jij die beelden niet hebt gezien, want je was het van harte eens met ds. Egas...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17581
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Libie

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Jongere schreef:
refo schreef:Ik denk niet dat er in Libië mensen te vinden zijn die 'uitzinnig van vreugde' zijn.
De toekomst van iedereen is bijzonder onzeker. Dus of Kadaffi nu wel of niet nog ergens leeft is van weinig aanbelang.

De EPA fake-foto's moet je maar met een korreltje zout nemen.
De filmpjes van schreeuwende mensen rond de (half)dode Kadaffi ook?

Ik weet dat we soms te snel uitgaan van een bepaald beeld vanuit de media (vond het boekje van Luyendijk over het midden-oosten wel een eye-opener), maar om nu standaard van het tegendeel uit te gaan lijkt me evenmin erg realistisch. Het is eigenlijk even ongezond om de media volledig te wantrouwen als om de media volledig te vertrouwen.
refo vermoedt altijd en overal complotten...de mens is niet op de maan geweest, 9/11 is door de USA verzonnen. Osama bin Laden leeft nog. Net als Kadaffi. Als je de gruwelijke beelde op nos.nl hebt gezien lijkt mij twijfel over Kadaffi's dood toch wat merkwaardig.
Ik neem aan dat jij die beelden niet hebt gezien, want je was het van harte eens met ds. Egas...;)
Toch wel.....maar ik ben het nu nog meer met hem eens. Trouwens een goed stuk in de laatste Daniël over gamen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Libie

Bericht door refo »

Osama Bin Laden leeft al lang niet meer. Die is in 2002 al overleden.

Maar kijk eens hoe goed de Libiërs het krijgen: http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... e_1_597736

dank zij de NAVO weer een land in het Stenen Tijdperk terug. Hoera!
Begin volgend jaar Irak. Afghanistan volgt z.s.m.

Nogmaals: in Libië is niemand uitzinnig van vreugde.
Of het moeten de ayatolla's zijn.

Buiten Libië is iedereen blij. Want als er een regering komt die ons niet zint, dan pikken we de bezittingen wel in.
Inmiddels blijkt het 150 miljard te zijn. Kunnen we mooi Griekenland mee redden.
Die Libische mensen zoeken het maar uit op hun zijen sokken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Libie

Bericht door eilander »

refo schreef:Osama Bin Laden leeft al lang niet meer. Die is in 2002 al overleden.
Hoe serieus is dit?
refo schreef:Maar kijk eens hoe goed de Libiërs het krijgen: http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... e_1_597736

dank zij de NAVO weer een land in het Stenen Tijdperk terug. Hoera!
Begin volgend jaar Irak. Afghanistan volgt z.s.m.

Nogmaals: in Libië is niemand uitzinnig van vreugde.
Of het moeten de ayatolla's zijn.

Buiten Libië is iedereen blij. Want als er een regering komt die ons niet zint, dan pikken we de bezittingen wel in.
Inmiddels blijkt het 150 miljard te zijn. Kunnen we mooi Griekenland mee redden.
Die Libische mensen zoeken het maar uit op hun zijen sokken.
Volgens mij zijn er wel degelijk mensen blij in Libië. Maar met refo vraag ik me af of ze op langere termijn blij moeten zijn.
En of we buiten Libië allemaal wel terecht blij zijn, vraag ik me ook sterk af.
De zg. Arabische lente is in elk geval wrs. slecht voor de verhoudingen met Israël.
En zie wat er in Egypte tot nu toe van terecht is gekomen.
Plaats reactie