Mara schreef:Orchidee schreef:Bij ons word er veel buiten de zondag gedaan voor gemeenteleden, jong en oud...
Gemeenteavonden, jeugdvereniging, kinderclub, uitje als gemeentedag, mannenvereniging, gebedskring, bloemschikavonden, en degenen die dat allemaal heel fijn vinden om allemaal te volgen, zijn er heel positief over, en ervaren een warme band onderling!
En onderling is er tussen veel gemeenteleden ook veel privécontact.
Wij als gezin doen niet aan die dingen mee, gaan alleen zondags naar de kerk, en in het winterseizoen gaan onze dochters naar catechesatie, maar verder bemoeien wij ons nergens mee, het is maar goed dat niet alle gemeenteleden zo zijn als wij.
Ik ben een beetje terughoudend over die zgn band. Wij hadden ook enthousiaste leden, die organiseerden altijd van alles, belden met iedereen, enz enz. Totdat iets hen opeens niet meer beviel en ze naar een andere gemeente vertrokken

Soms van de ene op de andere week.
De boel stortte dan letterlijk in, totdat iemand anders het overnam. Met ziektes en zeertes krijg je eigenlijk altijd van dezelfde mensen een telefoontje of kaart.
En ik hoor daar echt veel meer mensen over, in andere gemeentes. Wat is nu de onderlinge band ? Door met elkaar te gaan bloemschikken ? Ik wil daar niet badinerend over doen, maar daar heb je toch hobbyclubjes voor ? En het klikt toch niet automatisch met iemand omdat je in dezelfde kerk zit ?
Hoe verplicht of hoe vrijblijvend is zo iets ? Jullie doen niet mee, ik neem aan dat er nog meer gezinnen zijn die niet meedoen, om wat voor reden dan ook. Word je daar dan niet op aangekeken ?
De meeste gezinnen en andere leden doen overal aan mee, wij zijn echt één van de weinigen die dat niet doen, en wij hebben ook wel het gevoel dat we er op aangekeken worden, zoiets voel je met je "voelsprieten"

, en merk je aan bepaalde houdingen van mensen
Maar ik/wij hebben er niet zo'n behoefte aan en geen zin meer in, door ervaringen in het verleden...dan heb je een zgn "band" met mensen opgebouwd, en als het er op aan komt, of je hebt ze echt nodig, of ze hebben jou juist niet meer nodig, dan krijg je regelmatig een flinke kater, en daar hebben wij ons voor afgesloten...
Sommige dingen herhalen zich ook telkens, nieuwe predikant...: veel "hielenlikkers" en er hoeft maar iets te gebeuren of niet naar het zin te gaan, we geven de predikant en gemeenteleden een trap na, en achterklap en kwaadsprekerij is niet van de lucht...vreselijk!!!
Ik zie het nu ook: we hebben weer een nieuwe predikant, er zijn weer veel "hielenlikkers", en ik ben daar toch benauwd voor, ik zou die ds en hun vrouwen af en toe wel willen waarschuwen: kijk uit, want alles kan nog eens tegen je gebruikt worden, zooooooo zielig, want die mensen komen ook vol nieuw vertrouwen in hun nieuwe gemeente, en hopen er hun plaats te krijgen, maar, hun enthousiasme, openheid kan zo maar beschadigd worden, en ik/wij passen ervoor om in die sfeer mee te gaan,want voordat je het vaak weet, doe je ongemerkt mee aan roddel, achterklap enz.heel gevaarlijk!
Er ontstaan door die zgn fijne "band" ook heel ongezonde situaties!
Ik verwoord het misschien niet helemaal goed, sorry daarvoor!, maar ik kan het niet anders verwoorden