Pleiten op je doop

Fjodor

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Fjodor schreef:Want de doop heeft wel betrekking op onze staat voor de eeuwigheid.
Neen!
De doop zegt niets over de staat voor de eeuwigheid van het kind dat gedoopt wordt.
De doop bevestigt niets in dat kind, niets in de doopouders, maar wel Gods verbond en woorden.
Nee, de doop zegt er inderdaad niets over. Maar de doop heeft wel een gelovige staat nodig om werkelijk doop te kunnen zijn.
Want de doop verzegelt de schoonwassing.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:
Luther schreef:
Fjodor schreef:Met beloften bedoel ik nu de onvoorwaardelijke belofte van het eeuwige leven (die door de doop betekend en verzegeld wordt). En die wordt hier niet aan afzonderlijke mensen beloofd.
Die worden beloofd aan Gods verkorenen. Omdat wij niet weten wie dat zijn, mogen we dat ook aan de Heere voorhouden met het gebed: Zo doe Hij ook aan mij!
En als een ongelovige dat 'zo doe Hij ook aan mij' aan de Heere voorhoudt, zou de Heere dat goddeloze gebed dan eerder met de schenking van het geloof willen beantwoorden dan als die persoon niets gebeden had?
Daar gaan we weer... Heb ik dat gezegd? "Ik doe het niet om uwentwil, dat zij u bekend..."
maar trek dan niet de conclusie dat bidden niet gedaan hoeft te worden door een natuurlijk mens. De Heere zegt wel dat Hij in de weg van het gebed wil werken.
Jij wilt alles kloppend krijgen, maar lukt echt niet. Laat de spanning van het Woord van God toch eens staan!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Fjodor schreef: Ik ben niet tegen de kinderdoop!
Dat blijkt anders niet uit je postings, maar dat terzijde...
Als je niet tegen de kinderdoop bent, kun je niet waarmaken wat je hier allemaal over de doop zegt, en temeer niet welke opvattingen je hier allemaal bestrijdt. Of je moet de leer van de veronderstelde wedergeboorte voorstaan.
De kinderen van de gelovigen worden door hun geboorte in de positie van gelovigen gesteld. Dat is wat anders dan de veronderstelde wedergeboorte. Wanneer namelijk bij het opgroeien deze kinderen niet gelovig blijken te zijn, vervalt deze positie.
Wat jij allemaal aan de doop toeschrijft, vind ik niet terug in de Bijbel. De doop verzegelt dat we één zijn met Christus, zo simpel is dat. Maar als er 'bij het opwassen' geen geloof is (noodzakelijk om in Christus te zijn), wordt er ook niets (meer) verzegeld.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:
Luther schreef:
Fjodor schreef:Want de doop heeft wel betrekking op onze staat voor de eeuwigheid.
Neen!
De doop zegt niets over de staat voor de eeuwigheid van het kind dat gedoopt wordt.
De doop bevestigt niets in dat kind, niets in de doopouders, maar wel Gods verbond en woorden.
Nee, de doop zegt er inderdaad niets over. Maar de doop heeft wel een gelovige staat nodig om werkelijk doop te kunnen zijn.
Nee, dat verzegelt de doop niet.
De doop zet een uitroepteken achter Gods Woord en Zijn verbondsbeloften!
En zonder de betekenende zaak zal dat uitroepteken inderdaad tegen ons getuigen. Maar nu zeg je het weer dat de doop in feite alleen waarde heeft, echt is, als er ook geloof is in de dopeling. Dat betsrijd ik juist. De waarde en de echtheid van de doop en van het verbond ligt in Gods Woord niet in de dopeling.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Fjodor schreef:
Luther schreef:
Neen!
En zonder de betekenende zaak zal dat uitroepteken inderdaad tegen ons getuigen. Maar nu zeg je het weer dat de doop in feite alleen waarde heeft, echt is, als er ook geloof is in de dopeling. Dat betsrijd ik juist. De waarde en de echtheid van de doop en van het verbond ligt in Gods Woord niet in de dopeling.
Ja, tot dit soort uitspraken moet je wel komen als je verbond en geloof los gaat koppelen. Waar het in het NT op het geloof aankomt, om in het verbond (= in Christus) te zijn, laat jij het verbond een eigen leven leiden, los van het geloof.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:De kinderen van de gelovigen worden door hun geboorte in de positie van gelovigen gesteld. Dat is wat anders dan de veronderstelde wedergeboorte. Wanneer namelijk bij het opgroeien deze kinderen niet gelovig blijken te zijn, vervalt deze positie
Wie dit nog kan onderscheiden van de leer van Kuiper, mag het zeggen. Ik zie het niet. En het is er ook niet.

Nee, de doop zet het kind niet in de positie van een gelovige, de dopeling is een kind des toorns. Maar de Heere zegt alles toe wat nodig is om een gelovige te worden. En als de dopeling in ongeloof blijft leven, gaat hij daarom om eigen schuld verloren.

Als je deze lijn zou doortrekken, zeg je in feite ook dat de besnijdenis uiteindelijk geen waarde had als er geen geloof was.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Als je deze lijn zou doortrekken, zeg je in feite ook dat de besnijdenis uiteindelijk geen waarde had als er geen geloof was.
Je bent er nu al ettelijke malen op gewezen dat dit inderdaad het geval is: bij de ongelovige is zijn besnijdenis tot voorhuid geworden!
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 14 jun 2011, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Ja, tot dit soort uitspraken moet je wel komen als je verbond en geloof los gaat koppelen. Waar het in het NT op het geloof aankomt, om in het verbond (= in Christus) te zijn, laat jij het verbond een eigen leven leiden, los van het geloof.
Waarmee je het verbond laat samen vallen met de verkiezing.
En dat lijkt me onmogelijk gezien de positie van de besnedenen onder Israël.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Fjodor schreef:
Luther schreef:
Neen!
Maar dan weet jij ook geen raad met Rom 2:25
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:Ja, tot dit soort uitspraken moet je wel komen als je verbond en geloof los gaat koppelen. Waar het in het NT op het geloof aankomt, om in het verbond (= in Christus) te zijn, laat jij het verbond een eigen leven leiden, los van het geloof.
Ik heb het niet over de verkiezing, ik heb het over het geloof. Wat ik zie, is dat er een complete doop- en verbondstheologie is opgebouwd, waarbij het geloof geen rol speelt.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 14 jun 2011, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Als je deze lijn zou doortrekken, zeg je in feite ook dat de besnijdenis uiteindelijk geen waarde had als er geen geloof was.
Je bent er nu al ettelijke malen op gewezen dat dit inderdaad het geval is: bij de ongelovige is zijn besnijdenis tot voorhuid geworden!
Maar dat betekent niet dat dat voor God ook zo is.
Hij is immers in Zijn eer gekrenkt. Dan spreekt de Bijbel over de verbondswraak. Als je zegt dat zonder geloof er feitelijk geen verbond is, spreek je feiteliijk uit dat verbondswraak onterecht is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:Maar dan weet jij ook geen raad met Rom 2:25
Paulus stelt daar dat de besnijdenis op zichzelf niet genoegzaam is ter zaligheid.
Hij stelt de eis van de wet scherp.
De Heere mocht namelijk van Zijn verbondsvolk, dat de wet was toevertrouwt, meer verwachten dan ongeloof. Degene die de Wet breekt, zal echter door de Wet gebroken worden. Juist vanwege die besnijdenis, is er de verbondswraak bij het breken van de wet. Verbondswraak treft nooit mensen die buiten het verbond zijn.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther,

Lees de reformatoren maar over de doop. Ikzelf heb Calvijn en het Schatboek gelezen en beiden koppelen verbond, doop én geloof.

Lees verder maar eens heel goed Romeinen 6:

3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn,7 wij in Zijn dood gedoopt zijn?8

7) in Christus Jezus gedoopt zijn,
Namelijk om te betuigen onze gemeenschap, die wij met Christus hebben door het geloof.
8) in Zijn dood gedoopt zijn?
Dat is, door de doop verzekerd worden dat wij gemeenschap hebben aan Zijnen dood, waardoor niet alleen onze zonden voor God verzoend zijn, maar ook de Heilige Geest is verworven,
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Ik heb het niet over de verkiezing, ik heb het over het geloof. Wat ik zie, is dat er een complete doop- en verbondstheologie is opgebouwd, waarbij het geloof geen rol speelt.
Jij noemt het woord verkiezing niet, maar feitelijk laat je het verbond (is er alleen als er geloof is) samenvallen met de verkiezing.
En nee, ik laat het verbond geen eigen leven leiden zonder het geloof. Juist het teken van de doop moet leiden tot het geloof in de gekruisigde Christus, Wiens bloed in de doop aan het voorhoofd van elke dopeling is betekend en verzegeld.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:Luther,

Lees de reformatoren maar over de doop. Ikzelf heb Calvijn en het Schatboek gelezen en beiden koppelen verbond, doop én geloof.

Lees verder maar eens heel goed Romeinen 6:

3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn,7 wij in Zijn dood gedoopt zijn?8

7) in Christus Jezus gedoopt zijn,
Namelijk om te betuigen onze gemeenschap, die wij met Christus hebben door het geloof.
8) in Zijn dood gedoopt zijn?
Dat is, door de doop verzekerd worden dat wij gemeenschap hebben aan Zijnen dood, waardoor niet alleen onze zonden voor God verzoend zijn, maar ook de Heilige Geest is verworven,
Paulus spreekt hier helemaal niet over de doop als sacrament waarover we het in dit topic hebben. Hij gebruikt het woord 'dopen' hier in de overdrachtelijke betekenis. Als wij in Christus geloven, worden we als het ware gedompelt in Hem, en daarmee ook in Zijn dood. Deze tekst zegt iets over de weldaden die we ontvangen als we in Christus zijn.
Plaats reactie