Rararaadseltje's

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

ligt er aan hoe je ze er in doet, denk ik. Bij acht rijen van 4 niet.
Als je eerst een rijtje van 4 maakt, het volgende van 3 (in de ruimt tussen twee knikkers van het eerste rijtje. En dan om en om 4,3,4 misschien wel. Ik weet niet of er dan 32 in kunnen, ik denk het wel, en dan kun je er mee rammelen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
RacecaR
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 mar 2004, 20:05

Bericht door RacecaR »

Oorspronkelijk gepost door refo
ligt er aan hoe je ze er in doet, denk ik. Bij acht rijen van 4 niet.
Als je eerst een rijtje van 4 maakt, het volgende van 3 (in de ruimt tussen twee knikkers van het eerste rijtje. En dan om en om 4,3,4 misschien wel. Ik weet niet of er dan 32 in kunnen, ik denk het wel, en dan kun je er mee rammelen.
Kan het nu wel of kan het niet? Graag onderbouwen. (zo werkt het toch op dit forum?)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Volgens mij kunnen in dat doosje precies 32 knikkers en die kunnen dan ten opzichte van elkaar bewegen, in dat opzicht dat ze op hun eigen plek kunnen draaien maar verder liggen ze klem.
Toch?
Be yourself, there are plenty of others.
RacecaR
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 mar 2004, 20:05

Bericht door RacecaR »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Volgens mij kunnen in dat doosje precies 32 knikkers en die kunnen dan ten opzichte van elkaar bewegen, in dat opzicht dat ze op hun eigen plek kunnen draaien maar verder liggen ze klem.
Toch?
Rotatie is uiteraard mogelijk, maar hoe zit het met de translatie mogelijkheden? Als de 32 knikkers in een rechthoeikig patroon in het doosje liggen, liggen ze klem en kunnen ze inderdaad niet bewegen. Maar volgens mij kun je er wel een 'rammelaar' maken. Of toch niet? Wie helpt?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als je ze er zo in doet
OOOO
.OOO
OOOO
.OOO
Etc is voor elk rijtje van 7 (4 + 3) 1.87 cm (0,5 wortel 3 + 1) nodig. Om en om dus 4-3-4-3-4-3-4-3-4 is precies 4 keer zo'n setje van 7 (=28)en dan nog 4 aan het eind totaal 32 stuks. Die 4 setjes + het ene rijtje van 4 vergen 4,5 keer 1,87 cm = 8.42 cm, dat past dus niet, tenzij ik ergens verkeerd reken.
De enige manier lijkt dat je 4 rijen van 8 maakt en dan kun je niet rammelen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
RacecaR
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 mar 2004, 20:05

Bericht door RacecaR »

Oorspronkelijk gepost door refo
Als je ze er zo in doet
OOOO
.OOO
OOOO
.OOO
Etc is voor elk rijtje van 7 (4 + 3) 1.87 cm (0,5 wortel 3 + 1) nodig. Om en om dus 4-3-4-3-4-3-4-3-4 is precies 4 keer zo'n setje van 7 (=28)en dan nog 4 aan het eind totaal 32 stuks. Die 4 setjes + het ene rijtje van 4 vergen 4,5 keer 1,87 cm = 8.42 cm, dat past dus niet, tenzij ik ergens verkeerd reken.
De enige manier lijkt dat je 4 rijen van 8 maakt en dan kun je niet rammelen.
Haha, je berekening is fout. Je vergeet dat die setjes van 4+3 ook nog eens in elkaar schuiven.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ja, klopt. Het past dus wel. En rammelt. Nodig is voor het eerste rijtje 1 cm en voor ieder volgend rijtje 0.87 cm. = 7.96 cm.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Volgens mij kan het NIET. Ik zal proberen mijn berekening uit te leggen. Je legt de knikkers als volgt in het doosje: 8 op de eerste rij, 7 op de tweede, (in de 'kuiltjes' van de eerste rij, etc.)

OOOOOOOO
.OOOOOOO
OOOOOOOO
.OOOOOOO
O

Van de rand van het doosje naar het hart van de tweede rij is 0,5 + 1/wortel 2 = 1,21 cm. Idem voor het hart van de tweede rij naar de rand van de derde rij. Vanaf daar nogmaals tot het hart van de vijfde rij. En dan nog een halve cm naar de rand van het doosje.
Totaal 3 x 1,21 + 0,5 = 4,13 cm.

Dus de enige manier om 32 knikkers in het doosje te krijgen is door een rechthoekig patroon aan te houden. En dan liggen ze klem,
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Nee hoor, overdwars kan het wel.
4-3-4-3-4-3-4-3-4 is precies 32 en er is 7.96 cm voor nodig.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
RacecaR
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 mar 2004, 20:05

Bericht door RacecaR »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ja, klopt. Het past dus wel. En rammelt. Nodig is voor het eerste rijtje 1 cm en voor ieder volgend rijtje 0.87 cm. = 7.96 cm.
Inderdaad. Om precies te zijn: Het voorgestelde patroon neemt
1 x 4 x (0.5 + 8 x half wortel drie + 0.5) = 1 x 4 x 7.9282 cm in beslag.

Er kan gerammeld worden.


[Aangepast op 7/3/05 door RacecaR]
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Overigens is het van de rand van het doosje naar het hart van de tweede rij:
0,5 plus 0,5 wortel 3 = 1.37.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
RacecaR
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 mar 2004, 20:05

Bericht door RacecaR »

Oorspronkelijk gepost door David J
Volgens mij kan het NIET. Ik zal proberen mijn berekening uit te leggen. Je legt de knikkers als volgt in het doosje: 8 op de eerste rij, 7 op de tweede, (in de 'kuiltjes' van de eerste rij, etc.)

OOOOOOOO
.OOOOOOO
OOOOOOOO
.OOOOOOO
O

Van de rand van het doosje naar het hart van de tweede rij is 0,5 + 1/wortel 2 = 1,21 cm. Idem voor het hart van de tweede rij naar de rand van de derde rij. Vanaf daar nogmaals tot het hart van de vijfde rij. En dan nog een halve cm naar de rand van het doosje.
Totaal 3 x 1,21 + 0,5 = 4,13 cm.

Dus de enige manier om 32 knikkers in het doosje te krijgen is door een rechthoekig patroon aan te houden. En dan liggen ze klem,
Oef, doe je dat uit de losse pols? Volgens mij zitten er behoorlijk wat fouten in de redenering. De voogestelde oplossing is an sich wel onmogelijk, maar zou 4.464 cm vereisen (1 + 2 wortel 3).
RacecaR
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 mar 2004, 20:05

Bericht door RacecaR »

Oorspronkelijk gepost door refo
Overigens is het van de rand van het doosje naar het hart van de tweede rij:
0,5 plus 0,5 wortel 3 = 1.37.
Idd, je was me voor....

@ refo: we wachten op het volgende raraadseltje

[Aangepast op 7/3/05 door RacecaR]
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Jullie hebben helemaal gelijk. Ik had op zich wel iets op papier getekend, maar dacht te 'weten' dat de afstand tussen de top en de 'bodem' van een gelijkzijdige driehoek met zijde 1 gelijk is aan 1/2 wortel 2. Pythagoras leert anders. Foutje...
RacecaR
Berichten: 119
Lid geworden op: 24 mar 2004, 20:05

Bericht door RacecaR »

OK, niemand reageert, dus ik zal nog maar een vergelijkbaar raadsel opgeven, maar dan een graadje moeilijker.
Hoeveel knikkers met een diameter van 1 cm passen er in een doos van 8 x 8 x 10 cm?
Plaats reactie