Afgewezen schreef:Tiberius schreef:Afgewezen schreef:Tiberius schreef:Echter Paulus plaatst het houden van het Heilig Avondmaal uitdrukkelijk in de context van de samenkomst van de gemeente (1 Kor 11 : 17 en 18), geen privé aangelegenheid dus.
In de eerste plaats zeggen deze teksten alleen maar iets over de context waarin Paulus zijn vermaningen doet. Je kunt dit lezen als een voorschrift, maar de tekst dwingt daar niet toe.
Ik denk wel dat de tekst daartoe dwingt: eerst vermaant hij wat men fout doet in die gemeente, vervolgens geeft hij instructie hoe het wel moet, waarbij hij zich op twee zaken beroept:
(1) dat hij het van de Heere heeft ontvangen
(2) dat hij het hen (de gemeente van K.) al eens eerder had verteld
Ik denk niet dat de tekst ertoe dwingt. De fout was niet dat men wel of niet het avondmaal in de samenkomst gebruikte, maar hóé men het avondmaal gebruikte. Paulus gaat dus uit van de gewoonten in de gemeente van Korinthe.
Maar wel gewoonten die hij zelf ingesteld heeft en uit naam van de Heere aan hen heeft overgeleverd.
Afgewezen schreef:Tiberius schreef:Verder denk ik niet dat we de kant op moeten om op deze manier Bijbelse voorschriften tijd- en cultuurgebonden te verklaren.
Maar dat doen we zelf ook: in onze gemeente zijn geen mannen die heilige handen opheffen als ze bidden.
Dat wordt ook nergens voorgeschreven. Overigens begrijp ik de relevantie van deze opmerking niet in het kader van deze discussie.
Verder komt het me ook wat vreemd voor, dat je de in 1 Kor 11 genoemde voorschriften als tijd- en cultuurgebonden wil bestempelen en een gewoonte(!) van de eerste christengemeenten over wil gaan nemen als voorschrift. Mogelijk zelfs een verkeerde gewoonte, omdat Christus het later in een openbaring aan Paulus gecorrigeerd heeft.
Tiberius schreef:Afgewezen schreef:In de tweede plaats kun je je afvragen wat een 'samenkomst' is. Misschien mag je dat wel breder trekken dan bij ons te doen gebruikelijk is, waar de samenkomst een strak, formeel karakter heeft gekregen.
Daar geeft dit gedeelte helemaal geen aanleiding toe, integendeel, diverse keren benadrukt de apostel dat het om de samenkomst van de gemeente gaat:
vers 17 ... samenkomt.
vers 18 ... als gij samenkomt in de gemeente ...
vers 20 ... als gij dan bijeen samenkomt...
vers 22 ... of veracht gij de gemeente Gods...
Ja, maar daarmee blijft mijn vraag overeind: wat versta je onder zo'n samenkomst?[/quote]
Samenkomst in welke vorm dan ook. Dat het bij ons een wat formeel karakter heeft gekregen, wil volgens mij nog niet zeggen, dat er in het geval van een predikant met een stukje brood en een flaconnetje wijn aan het bed van een zieke sprake is van een samenkomst van de gemeente.