Koning winter is gekomen!!!

Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door henriët »

Het winterweer is ons deel van Europa is slecht te voorspellen. Er zijn een paar voorspelbare invloeden gevonden, maar die zijn te zwak om voor voorspellingen te gebruiken.

Eén van die verbanden is dat er tijdens La Niña een iets hogere kans op een westelijke circulatie is in West-Europa, met als gevolg een zachte winter met veel regen. De kans dat deze voorspelling uitkomt is echter nauwelijks groter dan 50%.
De trend naar meer westenwind in de winter die we de afgelopen 60 jaar hebben waargenomen is statistisch een betere voorspeller met zo'n 65% kans dat de winter warmer en natter is dan modaal over de afgelopen eeuw. De laatste twee winters lieten echter duidelijk zien dat ook dit verband niet sterk genoeg is om een winterverwachting op te baseren.
Tenslotte is er nog een zeer zwak verband met de zonneactiviteit gesuggereerd. Bij een lage zonneactiviteit zijn de winters gemiddeld juist iets droger en kouder. Als de huidige lage zonneactiviteit zou aanhouden geeft dit effect alleen een kans van ongeveer 52% op een drogere koudere winter dan modaal.
De conclusie is dat de winter in West-Europa praktisch gezien niet voorspelbaar is.


bron knmi
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Tiberius »

Ik heb hier wat postings weggehaald met nodeloos grove taal.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Marnix »

Jammer dat de kind met het badwater wordt weggegooid. De nodeloze woordendiscussie weghalen en het ene "aanstootgevende" d-woord censuren was voldoende geweest.
Nu kan ik de gecensureerde versie zelf weer gaan plaatsen, over nodeloos gesproken.... Als iedereen dan gewoon on-topic blijft kunnen we het gewoon over de inhoud hebben.



WINTERPROGNOSE VOOR 2011

WEERPRIMEUR GAAT VOOR GEREDE KANS OP KOUDE WINTER


Er is een gerede kans (65-70 procent) dat de winter 2010/'11 koud of zeer koud uitpakt.
Opnieuw ' n gewaagde uitspraak van WP, net als in (oktober) de twee voorgaande jaren.
Iedereen weet inmiddels dat de winters '08, '09 en '10 ****** werden geprognosticeerd.
We moeten ons realiseren dat d' kans op een (erg) zachte winter in de Benelux groot is.
Als we de rapportages van o.a het KNMI letterlijk nemen wordt het alleen maar zachter.
We kunnen 'r trouwens vanuit gaan dat het ECMWF voor 'n zachte winter gaat.
Die prognose goeddeels gelieerd aan d' klimatologie zal binnenkort wel weer verschijnen.

Grosso modo drie peilers neemt WP wederom mee in z'n inmiddels vermaarde prognose.

Ten eerste de tendentie van noordelijke hoge druk (we zien het nu ook weer half oktober)
Het tijdvak van de zeer zachte, zonale winters (1988, '89, '90 b.v) lijkt definitief voorbij nu.
Wekenlange zonaliteit (tot 6-7 weken achtereen) zien we zelden meer in huidige winters.

Tweedens is daar de geringe zonne-activiteit, die net als afgelopen jaren evident kan zijn.
Wetenschappelijk is het nimmer keihard aangetoond, de correlatie tussen zon en koude.
Toch is 't meer dan toevallig dat koude(re) winters vaak regeerden rondom zonneminima.
Voor een uitvoerige uiteenzetting verwijst WP naar de uitgebreide (vak) literatuur hierover.

Derdens blijft de NAO-index evident en die tendeert nog steeds in + negatieve richting...
Deze Noord-Atlantische Oscillatie was vooral vorig jaar cruciaal voor koud NL winterweer.
WP zag zeer specifieke gegevens uit Amerika op grond waarvan de NAO negatief blijft.
Relatief geringe barometrieke verschillen tussen de regio IJsland en Azoren zijn evident.
Normaliter is er zonaliteit door lagedruk bij IJsland en hoge druk richting de Azorenregio.
In standaardwinters verschillen deze drukpendanten soms wel zo'n + honderd millibaren.
In de vorige winterperiode waren genoemde drukverschillen langere tijd bijna recordlaag.
Hoogstwaarschijnlijk zit zulk een lage NAO-index er ook de komende maanden weer in.

Een aantal indicaties dus die pleiten voor een koude, of zelfs zeer koude winter bij ons.
Komende winter wordt waarschijnlijk wat dynamischer/afwisselender dan vorige winter.
Toen vigeerde een rigide noordelijk tot noordoostelijk stromingspatroon 2 maanden lang.
Komend seizoen zouden zich ook wel 'ns nadrukkelijk zachte fases kunnen aandienen.
Dagen waarop het midden in d' nacht wel eens 12-13 graden kan worden (warme sector)
Expliciet moet hier ook de grote(re) kans op een ZWARE STORM (!) genoemd worden.
Druktechnisch gaat WP (in januaar m.n) soms uit van majeure 'ruggen' op de Oceaan.
In combinatie met een diep laag bij Denemarken zou dit wel eens tumult kunnen geven.
De eventuele dieprvrieskoude in december (vooral richting einde maand) is wat onzeker.
Niet zozeer het feit dat de winterkou aan zet komt, maar hoe deze wordt gegenereerd.
Het is even de vraag of dit pure advectiekoude is, 1995, of meer stralinskoude (in 2007)
De kans op schaatsen neemt behoorlijk toe richting het einde van de maand december.
Qua sneeuwbedeling moeten we ' t komende seizoen met wat minder genoegen nemen.
Dat kan ook bijna niet anders na het uitzonderlijk royale vorige seizoen (bijna records)
Toch gaat WP weer uit van enkele decimeters poeder in korte tijd (in Noord-Nederland).
Gemiddeld zou de aanstaande winter op zo'n ruime 2 graden beneden normaal komen.
Specifiek voor de oostelijke en zuidelijke regio's is tot 2,3/2,4 graden te koud mogelijk.
Let wel: dit doet dus opgeld in het wintervriendelijkste scenario als geschetst (65-70%)
WP acht de kans op een zeer zachte winter minder dan 25 procent (verwaarloosbaar)
De kans op een elfstedentocht zal best eens vrij groot kunnen worden als het vriescht.
Consequent als WP is 'er komt immers nooit meer een tocht der tochten in Nederland'
Weten we dus dat er ook eind 2010 of begin ' 11 niet en masse zal worden geschaatst.
Helaas voor de westerlingen en de West-Vlamingen, de kou zal hier het moderaatst zijn.
Zoals met name de afgelopen jaren het geval was, is Oost - en Zuidoost-NL het koudst.
Waarschijnlijk wordt de -20 graden in de hut niet gehaald in de komende vier maanden.
Wel acht WP de kans op enkele dagen met diepe cA-aanvoer aanwezig en dat is uniek.
Sedert 1997 is het namelijk nooit gebeurd dat de allerkoudste lucht ons kon bereiken.
Vooral in 1987 en 1991 zagen we wel dat de allerkoudste Russische lucht ons bereikte.
Kansen dus op een keer -7/-9 graden overdag bij een krachtige (!) oostnoordoostenwind.
Kortom, een dynamische en waarschijnlijk flink koude winter met veel variantie komt er.
We gaan van alles beleven: sneeuw, onweder, grote kans op 1-2 zware stormen, koude.
Een meridionaal stromingspatroon zal het winterweer gaan kenmerken in grote lijntjes.
Semi-zonaliteit zal zeker aan de orde zijn, maar deze circulaties zijn in de minderhieid.
Gaat WP voor de VIERDE keer op rij goed scoren met deze winterprognostiek, of niet ?
Op 1 maart aanstaande weten we of er een standbeeld moet worden opgericht eventueel.
Iedereen (ook onze Belgische vrienden van http://www.weerwoord.be) veel plezier toegewenst.
Meer info omtrent deze prognostiek de komende periode op de Nederlandsche televisie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Zacheüs
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 sep 2009, 13:18
Locatie: ergens in het midden des lands

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Zacheüs »

Wintertijd.
Het uur is weer verzet, héééérlijk!
Mag van mij zo blijven.
Ik heb altijd last van het slaapritme als in het voorjaar de klok vooruit wordt gezet.
In de wintertijd niet.
Zijn er meer die moeite hebben met de zomertijd?
Of juist met de wintertijd?
Zachea
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Orchidee »

Zacheüs schreef:Wintertijd.
Het uur is weer verzet, héééérlijk!
Mag van mij zo blijven.
Ik heb altijd last van het slaapritme als in het voorjaar de klok vooruit wordt gezet.
In de wintertijd niet.
Zijn er meer die moeite hebben met de zomertijd?
Of juist met de wintertijd?
Zachea
Ik moet aan beide altijd wel even een weekje wennen :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Mara »

Onderzoek had uitgewezen dat het juist andersom moest voor ons welbevinden.
Dus in het voorjaar de klok vooruit, liefst 2 uur :oO
Uitgeplozen door een wetenschapper die ff niks te doen had zeker.
Ik heb er geen last van, het hoeft van mij niet, maar dat uurtje is geen enkel probleem :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door oesterschelpje »

Ik had al eerder gepost, maar dat is weggehaald.

Geef mij de lente/zomertijd maar, 'swinters verkies ik een heerlijke winterslaap onder een schapenwollen dekbed.
Zeker als het buiten berekoud is!
:zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz :zzz
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Mara »

Geen last van allergie zeker :quoi :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
oesterschelpje
Berichten: 832
Lid geworden op: 16 jun 2010, 14:35

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door oesterschelpje »

Nee, gelukkig niet in die zin, maar ik voel me "allergisch" voor kou.
Ik ben een echte koukleum, zit, als anderen aan te schaatsen of sneeuwballen aan het gooien zijn, heerlijk met mijn voeten op een stoof voor de houtkachel.
Op tafeltje naast me een doos chocolade en een theepot.
Lekker onderuit gezakt een boek lezen. :livre

De kids lachen zich krom om mij, k heb ooit eens enorme beresloffen gekocht waar ik wat om uitgelachen ben.
Soms stoppen ze me nog een muts en sjaal toe voordat ze naar buiten gaan.... :?

Ach ja, maar als mijn "winterslaap" weer voorbij is kan ik gerust dauwtrappen in de lente of de zomer.
Heeeeerlijk, ik kijk er al weer naar uit! ;)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Marnix »

Ik vind het uur extra slaap altijd lekkerder dan een uur minder slaap. Daarnaast worden de ochtenden donkerder en het is wel prettig dat dat nu weer even verschoven is. Je bent beter met licht wakker worden dan in het donker. (Dat de ochtenden vanzelf weer donkerder worden maakt nog niet dat deze maatregel niet nuttig is). Maar verder geef ik de voorkeur aan langere dagen. Het uurtje extra slaap is altijd welkom, het uurtje minder slaap niet.... verder heb ik er weinig last van.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Mara »

Ik ben juist een enorme fan van de winter :)
Korte dagen, lange avonden.
Dikke truien, rooie neuzen van de kou.
Maar ja, ik hoef niet op mijn fietsie 20 km langs polderwegen naar school te fietsen.
Gistermiddag kwamen we uit de kerk, was het al donker !
Heerlijk om dan zo naar huis te gaan, gordijnen dicht, kaarsjes aan, kippetje goudbruin braden :langue
Op zondag hoef ik nooit de aardappels te schillen, doen man en kinders om beurt, evenals de groente schoonmaken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Marnix »

Ik hou ook van de winter hoor. Het mag alleen soms wel wat lichter zijn, dat is wat lekkerder wakker worden. Verder zijn de donkere avonden ook wel weer gezellig. Verder heb ik geen last van kou. Zomer vind ik ook heerlijk, maakt me allemaal niet uit. Je hebt zomermensen en wintermensen maar ik ben allround :) (net als dat ik ook geen ochtendmens of avondmens ben maar allebei :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Mara »

O ha ha, herkenning, ik ook :)
Ik heb aan geen enkel weertype een hekel, mopper er nooit op eigenlijk.
Alles op zn tijd, is prima ! Moet er niet aan denken dat het altijd mooi weer is.
Ik kan prima laat opblijven, doe ik dan ook regelmatig, maar kan ook best uit mijn bedje komen.
Tjonge Marnix, wij matchen goed :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Koning winter is gekomen!!!

Bericht door Marnix »

:) Inderdaad. Ik heb het alleen niet zo op donkere grauwe herfstdagen, zeker niet als het regent als ik naar het werk of naar huis of ergens anders heen moet fietsen :) NIet dat ik dan chagrijnig wordt.... maar geef mij maar licht en zon, en of het dan 15 graden vriest of 35 graden boven nul is of iets er tussenin maakt me niet uit :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie