Preken beluisteren op internet

Mara

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mara »

Zacheüs schreef:Jij bedoelt zondags, maar ik vind het fijn om doordeweeks de zondagse diensten nog een keer te horen (en ook die van andere gemeenten)
Ben nu de preek van afgelopen zondagochtend HHK Leerbroek aan 't luisteren, ds. J. C. den Ouden over de heiligheid des Heeren nav terugbrengen van de ark door David, op een wagen, wat de dood betekent voor Uza. Onze goede bedoelingen zijn in de ogen van de Heere een gruwel als we niet Gods heiligheid en eer op het oog hebben.
Zachea
Ja dat bedoel ik.
Het is fijn als je doordeweeks nog een keer kunt luisteren, maar soms doen mensen ipv.
En dat is volgens mij niet goed.
Indien mogelijk moet je je onder het Woord stellen, samen met de andere gemeenteleden.
Je ontmoet elkaar, al bedoel ik dan niet het al dan niet verplichte koffierondje hoor, daar doet onze kerk niet aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Mara schreef:
Zacheüs schreef:Jij bedoelt zondags, maar ik vind het fijn om doordeweeks de zondagse diensten nog een keer te horen (en ook die van andere gemeenten)
Ben nu de preek van afgelopen zondagochtend HHK Leerbroek aan 't luisteren, ds. J. C. den Ouden over de heiligheid des Heeren nav terugbrengen van de ark door David, op een wagen, wat de dood betekent voor Uza. Onze goede bedoelingen zijn in de ogen van de Heere een gruwel als we niet Gods heiligheid en eer op het oog hebben.
Zachea
Ja dat bedoel ik.
Het is fijn als je doordeweeks nog een keer kunt luisteren, maar soms doen mensen ipv.
En dat is volgens mij niet goed.
Indien mogelijk moet je je onder het Woord stellen, samen met de andere gemeenteleden.
Je ontmoet elkaar, al bedoel ik dan niet het al dan niet verplichte koffierondje hoor, daar doet onze kerk niet aan.
'k Vind het een groot voorrecht vanavond, morgenochtend en donderdagavond als gemeente samen te komen rondom het Woord. En dat in een week van voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Vanavond doordeweekse dienst, morgen vrouwenvereniging en donderdag bijbelkring. Een 'verplicht' koffierondje kennen wij ook niet. Maar het is wel fijn dat door de week gelegenheid is om elkaar te spreken.
Zachea
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Welk verschil is er volgens jou (@ Luther) tussen in de kerk het Woord horen en thuislezen?
Ik geloof dat dat méér is dan alleen het ontbreken van de gemeenschap der heiligen.
In de kerk is er sprake van gemeenschap der heiligen inderdaad, de voorbede, de ambtelijke dienst, de sacramentsbediening, etc.
Dat laat echter onverlet dat ik het fijn vind om in de week ook enkele preken te beluisteren. Want (en dat is de andere kant) wij horen ook elke zondag: U moet voor uzelf luisteren, het Woord komt tot u en luister niet voor uw buurman. Maar het als ik dan alleen het Woord hoor, dan is dat toch ook een woord van God dat door Zijn voorzienigheid op dat specifieke moment ook tot mij komt?
Een preek is als het goed is. uitgesproken naar eer en geweten binnen de ambtelijke dienst. Die is dan toch ook voor iedereen die die dienst bijwoond, hetzij lijfelijk, hetzij digitaal? Moeten we het niet aan de Heilige Geest overlaten om daarmee te doen wat Hem behaagt?

Overigens gelden de tegenargumenten van mensen die tegen internetdiensten zijn, ook voor bandjes, CD en prekenboeken, mag ik aannemen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
huisman schreef:
Upquark schreef:Toen ik laatst op kerkdienstgemist.nl zat te 'zappen', viel het mij op hoe veel gemeenten hun dienst 'privé' houden. Zo'n beetje 95% van alle GG's en GGN's waren niet mee te beluisteren. Daarentegen bijv. de GKV: daar is 95% juist wel mee te beluisteren.

Waar zou dit verschil vandaan komen? Ik vind het in elk geval bijzonder jammer.
Ik vind dat ook onbegrijpelijk, als je vind dat je de zuivere waarheid mag verkondigen dan wil je die toch aan alle creaturen verkondigen. Een slotje op de Woordverkondiging is een contradictie.
Oneens. Het Woord wordt vooral in de gemeente verkondigd. Op dát moment, op díe plaats vindt de bediening der verzoening plaats. Daar wil God werken en wonderen doen. Het is een Woord voor die plaats en die mensen. Ik vind het juist zo belangrijk dat dat karakter behouden blijft.
Ik ben (denk ik) niet tegen preken op internet, maar rücksichtlos verspreiden omdat het toch Woordverkondiging is, vind ik te makkelijk geredeneerd. Ik maak zelf ook vaak gebruik van preken op het internet. Maar ik zou een gemeente er absoluut niet hard om vallen als zij besluiten dit besloten te houden.
Sommige van die preken komen later als leespreken op de markt in diverse bundels waarom kan dat dan wel? Wat is de reden voor kerkenraden om het besloten te houden terwijl onze erediensten toch voor iedereen toegankelijk zijn? Op de kerkdeur zit toch ook geen slotje of een bordje "alleen voor leden" ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
PrekenWeb
Contacteer:

Bericht door PrekenWeb »

Zojuist preken geplaatst van Ds. G.W.S. Mulder http://bit.ly/9aVFOr
Marco

Bericht door Marco »

Jongere schreef:Welk verschil is er volgens jou (@ Luther) tussen in de kerk het Woord horen en thuislezen?
Ik geloof dat dat méér is dan alleen het ontbreken van de gemeenschap der heiligen.
Er is een groot verschil. Maar dat is geen argument om de diensten niet beschikbaar te maken: die oplossing is niet bedoeld voor mensen die wel aanwezig kunnen zijn maar daar geen zin in hebben. En als daar misbruik van gemaakt wordt, dan hoort de wijkouderling dat op een gegeven moment wel door te hebben (en dan zit er meer mis).
Het is echter wel een mogelijkheid om mensen die om wat voor reden ook de dienst niet in persoon mee kunnen maken de gelegenheid te geven mee te luisteren. Om voor mezelf te spreken: Als ik op mijn dochter pas luister ik graag mee (er is geen creche in de middagdienst, en al was die er wel, dan komt dat op dit moment absoluut niet uit met eet/slaaptijden). Maar ook als je griep hebt (in het stadium dat je niet meer héél ziek bent) of 'aan de race' is meeluisteren een goede optie. Onzin om een scanner te moeten kopen terwijl je een computer hebt, en de dienst al uitgezonden wordt op het net. Ik ben daarom blij dat onze diensten vrij op internet te beluisteren zijn.

En dat geldt niet alleen voor mensen in de gemeente zelf. Vanuit Delft, waar wij tot vorig jaar woonden, waren een aantal mensen voor wat langere tijd in het buitenland. Die vonden het heel fijn om op een heel directe manier bij hun thuisgemeente betrokken te blijven.

En tenslotte is het een manier voor mensen die wel interesse hebben in een kerkdienst maar toch een soort drempel ervaren om naar binnen te stappen om toch een kerkdienst mee te maken - en wellicht de volgende keer mee te gaan. Een evangeliserende functie dus.

Al met al dus wat mij betreft spreken de voordelen meer dan de nadelen. Nogmaals: verzuim van de eredienst ga je als kerkenraad volgens mij niet tegen door de middelen dicht te zetten. Dat doe je door de leden aan te sporen en waar nodig te vermanen. En door ervoor te zorgen dat de eredienst echt eredienst is. Iedereen die dan meeluistert zal dan zoiets hebben van: jammer dat ik er niet bij kon zijn. Dan was het nóg fijner.
PrekenWeb
Contacteer:

Bericht door PrekenWeb »

De serie preken over de Nederlandse geloofsbelijdenis van Ds. J.J van Eckeveld nu compleet op de site : http://bit.ly/9VND6M Aanbevolen !
Teun

Bericht door Teun »

Beste forummers,

Onderstaande preek wil ik jullie van harte aanbevelen:

Predikant: Ds. J. IJsselstein (Zendingspredikant Papua)
Tekst: Spreuken 23:26a
Thema: Een liefdevol aanzoek van Christus aan het hart van een zondaar
Gehouden op: 19-10-2008
Gehouden in: GG Berkenwoude

Spreuken 23:26a. Mijn zoon! geef mij uw hart.

Aan wie: Iedereen
Waarom: Luister maar...

link: http://www.prekenweb.nl/index.php?optio ... serid=4256
Upquark

Bericht door Upquark »

Is er misschien al iets bekend over de lezingen van ds. C.G. Vreugdenhil over de Christelijke toekomstverwachting? Of zijn deze nog niet gehouden?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
caprice

Bericht door caprice »

Upquark schreef:Is er misschien al iets bekend over de lezingen van ds. C.G. Vreugdenhil over de Christelijke toekomstverwachting? Of zijn deze nog niet gehouden?
Dan zul je nog enige toekomstverwachting mogen koesteren wat betreft het houden van de lezingen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Ook zeer van harte aanbevolen is de preek van Spurgeon over Genesis 42:1 en 2

Toen Jakob zag, dat er koren in Egypte was, zo zeide Jakob tot zijn
zonen: Waarom ziet gij op elkander? Voorts zeide hij: Ziet, ik heb
gehoord, dat er koren in Egypte is; trekt daarhenen af, en koopt ons
koren van daar, opdat wij leven en niet sterven.

Wij denken na over:
1. De treurige toestand;
2. Het goede nieuws;
3. De goede raad.

En nog een klein gedeelte uit de preek (1e gedachte)
Wat is nu de behoefte van de zondaar? Heeft hij niet precies
hetzelfde nodig? Anders zal zijn ziel zeker sterven! Zondaar, als
u zocht naar rijkdom, gezondheid of gemak, dan kon u tevreden
zijn en zeggen: ‘Ik kan wel zonder.’ Maar nu wordt uw aandacht
opgeëist door uw ziel, uw onsterfelijke en hongerende ziel, haar
zaligheid, haar redding van de vlammen van de hel. Wat is die
nood van de zaligheid van de ziel een grote nood! Spreken wij
over brood en over lichamen die tot geraamten zijn uitgeteerd,
dan zijn wij diep getroffen. Maar als wij spreken over gebrek aan
brood voor zielen die in levensgevaar verkeren en sterven, dan
treft dit ons ongetwijfeld nog veel dieper. Besef uw toestand toch,
u die buiten Gods genade verkeert: uw behoefte is groot, u hebt
iets belangrijks, iets groots nodig.

En van de tweede gedachte:
Tot besluit van mijn tweede gedeelte nog een andere opmerking.
De zonen van Jakob waren er in één opzicht beter aan toe
dan u er schijnbaar aan toe bent: zij hadden geld om te kopen.
Jakob was geen arm man ten opzichte van de rijkdom, hoewel
hij buitengewoon arm geworden was door gebrek aan brood.
Zijn zonen konden geld met zich meenemen. Zij dachten dat het
glinsterende goud ongetwijfeld de aandacht zou vragen van de
heersers in Egypte. U hebt geen geld, u hebt niets om tot Christus
te brengen, niets om Hem aan te bieden. Soms bood u Hem wel
iets aan, maar Hij verwierp alles wat u Hem aanbood, als valse
munt, namaak en niets goeds. En nu zegt u, uitwendig ontbloot,
hopeloos en zonder geld: ‘Ik ben bang om tot Christus te komen,
want ik heb niets van mijzelf.’ Laat mij u de verzekering geven
dat u nooit in een betere en geschiktere toestand bent om tot Hem
te gaan, dan wanneer u juist nergens anders naartoe kunt gaan
en niets uit uzelf hebt. U herhaalt echter: ‘Ik zou op zijn minst
mijn nood meer willen voelen.’ Dat zou iets uit uzelf zijn, maar
u moet tot Christus komen zónder iets. ‘Maar ik wilde wel dat
ik meer kon geloven.’ Dat zou iets uit uzelf zijn.

En de derde gedachte:
Laat mij u ten slotte vragen: ‘Waarom kijkt u elkaar nog aan?
Waarom zit u toch stil? Vlucht tot Christus en vind genade!’
Iemand zegt: ‘Ik kan niet krijgen wat ik verwacht.’ Maar wat
verwacht u dan? Ik geloof dat sommigen van onze hoorders een
elektrische schok of iets dergelijks verwachten, voordat zij behouden
worden. Het Evangelie zegt eenvoudig: ‘Geloof.’ Dat willen
zij niet begrijpen. Zij denken dat dit iets geheimzinnigs is.
Zij kunnen niet klein krijgen wat het is, maar zij wachten erop,
om daarna te geloven. Welnu, dan zult u wachten tot het laatste
oordeel, want als u dit eenvoudige Evangelie: ‘Geloof in de
Heere Jezus Christus’, niet gelooft, dan zal God geen tekenen en
wonderen werken om aan uw dwaze begeerten te voldoen. Uw
toestand is als volgt: u bent een zondaar, verloren, verdorven,
u kunt uzelf niet helpen. De Schrift zegt: Jezus Christus kwam
in de wereld om zondaren zalig te maken. Het is uw ogenblikkelijke
plicht om op die eenvoudige belofte te betrouwen en van
de Heere Jezus Christus te geloven dat, waar Hij in de wereld
kwam om zondaren zalig te maken, Hij daarom ook gekomen
is om u te zaligen. Dat is wat u te doen hebt, dit eenvoudige bevel
te volbrengen: ‘Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult
zalig worden.’

De leespreek is overigens snel op internet te vinden in het Engels als ook in het Nederlands. Onder: de stem des bloeds (8 preken) en uitgegeven bij De Banier.
Laatst gewijzigd door Schemerlichtje op 08 okt 2010, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
henriët

Bericht door henriët »

Schemerlichtje schreef:Ook zeer van harte aanbevolen is de preek van Spurgeon over Genesis 42:1 en 2

Toen Jakob zag, dat er koren in Egypte was, zo zeide Jakob tot zijn
zonen: Waarom ziet gij op elkander? Voorts zeide hij: Ziet, ik heb
gehoord, dat er koren in Egypte is; trekt daarhenen af, en koopt ons
koren van daar, opdat wij leven en niet sterven.

Ik heb er van de week veel aan mogen hebben.
De leespreek is overigens snel op internet te vinden in het Engels als ook in het Nederlands. Onder: de stem des bloeds (8 preken) en uitgegeven bij De Banier.
Ik heb hier idd al meer over gehoord, onlangs is juist door deze preek in t hart gegrepen.
Fijn dat je er zo veel aan mocht hebben!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Upquark

Bericht door Upquark »

caprice schreef:
Upquark schreef:Is er misschien al iets bekend over de lezingen van ds. C.G. Vreugdenhil over de Christelijke toekomstverwachting? Of zijn deze nog niet gehouden?
Dan zul je nog enige toekomstverwachting mogen koesteren wat betreft het houden van de lezingen.
Da's dan geen probleem, want die had ik al. ;)
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
PrekenWeb
Contacteer:

Bericht door PrekenWeb »

Oorzaken van vertwijfeling en bekommering : http://www.prekenweb.nl/index.php/citaten (Petrus Immens)

En wat de lezingen van Ds C.G. Vreugdenhil betreft over de Christelijke toekomstverwachting, die zijn hier te vinden : http://www.prekenweb.nl/index.php/lezingen?lezid=328
Gesloten