Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping 1.1

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Joannah »

1 Joh 2:2
het aanbod geldt voor iedereen, de HELE wereld.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door refo »

Fjodor schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Boomstam schreef:Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Welkom Boomstam. Maar niet een echt handige binnenkomer, deze post.
Dit wordt verworpen in de D.L. en op dit Refoforum hoort de D.L. bij de grondslag "Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie."
Die leren: Dat de onvolkomen en niet-beslissende verkiezing van bijzondere personen ter zaligheid geschied is uit het voorgezien geloof, bekering, heiligheid, godzaligheidp
Welkom Boomstam :huhu
Nee huisman.
Er staat in de post van Boomstam niet dat God verkiest uit voorgezien geloof.
Misschien niet. Maar die eerste zin is wel in de buurt.
Boomstam
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:14

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Boomstam »

Ik deel een persoonlijke overtuiging van mijn geloof, natuurlijk hoop ik daar mensen mee aan het denken te zetten. Ik ben niet in eerste instantie geïnteresseerd in wat anderen citeren uit geschriften van de reformatie want daar heb ik al een hoop narigheid van ondervonden in mijn leven. Elkaar met teksten en geschriften om de oren slaan is nu juist wat God misschien wel zou willen stoppen. Ik vind het een interessant onderwerp en heb tot op zekere hoogte laten zien hoe ik daar tegenaan kijk. Ik zeg trouwens wel meer dan de eerste zin en er staan zinnige dingen in denk ik. In ieder geval een hoop uitdaging :)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Afgewezen »

Boomstam schreef:Ik deel een persoonlijke overtuiging van mijn geloof, natuurlijk hoop ik daar mensen mee aan het denken te zetten. Ik ben niet in eerste instantie geïnteresseerd in wat anderen citeren uit geschriften van de reformatie want daar heb ik al een hoop narigheid van ondervonden in mijn leven.
Vandaar dus: geen handige binnenkomer. Want als je aan dit forum deelneemt, zul je daar wel geïnteresseerd in moeten zijn. Snap je?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door huisman »

Fjodor schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Boomstam schreef:Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Welkom Boomstam. Maar niet een echt handige binnenkomer, deze post.
Dit wordt verworpen in de D.L. en op dit Refoforum hoort de D.L. bij de grondslag "Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie."
Die leren: Dat de onvolkomen en niet-beslissende verkiezing van bijzondere personen ter zaligheid geschied is uit het voorgezien geloof, bekering, heiligheid, godzaligheidp
Welkom Boomstam :huhu
Nee huisman.
Er staat in de post van Boomstam niet dat God verkiest uit voorgezien geloof.
Boomstam schreef
Ik geloof dat God van te voren weet heeft van wie er zullen kiezen om Jezus aan te nemen als hun persoonlijke Heiland.
Lijkt er toch verdacht veel op, om de verantwoordelijkheid van de mens te benadrukken en een welmenend aanbod van genade voor alle hoorders kan ik prima bij de Bijbelse leer van de D.L. terecht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Boomstam
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:14

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Boomstam »

Ik denk dat ik dat snap, voel je niet afgewezen. Als ik een reactie deel op het onderwerp is dat volgens mij aardig gezond, ik ben niet van plan om mensen op hun woorden te gaan pakken, hoe kijken jij en anderen aan tegen wat ik vertel over de verantwoordelijkheid van de mens in wat ik schrijf? Daar ligt voor mij namelijk 1 van de sleutels van dit hele onderwerp. Spurgeon heeft ooit eens gezegd dat het Evangelie de eenvoudigste zaak is die er op de wereld bestaat. Ik herken me hier erg in. De mensen maken het veel te moeilijk door er allerlei geschriften op na te gaan houden, erover te discussiëren. etc. Een kind kan het begrijpen, God maakt het niet moeilijker voor ons, maar makkelijker. Omdat het Hem er niet om te doen is om ons een poot uit te draaien maar om ons te vernieuwen door de relatie die we met Hem hebben in het kind zijn van Hem. Hij wil het liefst de hele wereld behouden geloof ik met heel mijn hart
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Fjodor »

Boomstam schreef:Ik denk dat ik dat snap, voel je niet afgewezen. Als ik een reactie deel op het onderwerp is dat volgens mij aardig gezond, ik ben niet van plan om mensen op hun woorden te gaan pakken, hoe kijken jij en anderen aan tegen wat ik vertel over de verantwoordelijkheid van de mens in wat ik schrijf? Daar ligt voor mij namelijk 1 van de sleutels van dit hele onderwerp. Spurgeon heeft ooit eens gezegd dat het Evangelie de eenvoudigste zaak is die er op de wereld bestaat. Ik herken me hier erg in. De mensen maken het veel te moeilijk door er allerlei geschriften op na te gaan houden, erover te discussiëren. etc. Een kind kan het begrijpen, God maakt het niet moeilijker voor ons, maar makkelijker. Omdat het Hem er niet om te doen is om ons een poot uit te draaien maar om ons te vernieuwen door de relatie die we met Hem hebben in het kind zijn van Hem. Hij wil het liefst de hele wereld behouden geloof ik met heel mijn hart
Kijk, als je het wilt gaan hebben over eigen verantwoordelijkheid dan is er niemand hier die dat geen goed idee vindt.
Die geschriften zijn er gekomen omdat bepaalde mensen dwalingen gingen vertellen, het was noodzakelijk. (zo met de drie-eenheid, de naturen van Christus, de verkiezing). Dit forum staat op grondslag van die geschriften, dus ga daar niet chagrijnig over doen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Marco
Berichten: 3594
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Marco »

Van mij mag-ie daar best eens chagrijnig over doen. Op dit forum wordt soms namelijk zó allergisch gereageerd op alles wat in de verste verste remonstrants zou kunnen zijn dat de eigen verantwoordelijkheid totaal ondersneeuwt. Terwijl ook in de DL de mens niet verontschuldigd wordt.

Bovendien is de DL inderdaad een stuk dat geschreven is in een bepaalde tijd, tegen een bepaalde dwaling. Daardoor is het een eenzijdig stuk. Wie alleen maar in de DL blijft hangen kan daarom erg eenzijdig in zijn leer worden. Dat is niet goed, en dat was ook niet de bedoeling van de opstellers ervan.

Tegelijkertijd is het jammer als iemand meent (ik wil Boomstam daar niet zomaar van te betichten, per slot van rekening reageert hij/zij in dit onderwerp, dus het zal wel loslopen) dat het scherper neerzetten van de zaken die in de DL worden geleerd haarkloverij is. Er gaat een troost vanuit dat niet ik God gekozen heb, maar God mij heeft gekozen. Ook dat is trouwens jammer op dit forum: 'we' komen met ons allen vaak niet toe aan de hoofdstukken die de troost van de uitverkiezing behandelen. Oftewel: we gaan eenzijdig met een eenzijdig stuk om.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Luther »

Boomstam schreef:Ik deel een persoonlijke overtuiging van mijn geloof, natuurlijk hoop ik daar mensen mee aan het denken te zetten. Ik ben niet in eerste instantie geïnteresseerd in wat anderen citeren uit geschriften van de reformatie want daar heb ik al een hoop narigheid van ondervonden in mijn leven. Elkaar met teksten en geschriften om de oren slaan ...
Nou, zet je maar schrap dan....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Willem »

Boomstam schreef:Ik deel een persoonlijke overtuiging van mijn geloof, natuurlijk hoop ik daar mensen mee aan het denken te zetten. Ik ben niet in eerste instantie geïnteresseerd in wat anderen citeren uit geschriften van de reformatie want daar heb ik al een hoop narigheid van ondervonden in mijn leven. Elkaar met teksten en geschriften om de oren slaan is nu juist wat God misschien wel zou willen stoppen. Ik vind het een interessant onderwerp en heb tot op zekere hoogte laten zien hoe ik daar tegenaan kijk. Ik zeg trouwens wel meer dan de eerste zin en er staan zinnige dingen in denk ik. In ieder geval een hoop uitdaging :)
Dus je probeert volgelingen voor je eigen persoonlijke overtuiging te krijgen? En bij voorbaat stel je dat de schat der eeuwen alvast terzijde gelegd moet worden en niet in de discussie ingebracht mag worden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Bert Mulder »

Boomstam schreef:Ik denk dat ik dat snap, voel je niet afgewezen. Als ik een reactie deel op het onderwerp is dat volgens mij aardig gezond, ik ben niet van plan om mensen op hun woorden te gaan pakken, hoe kijken jij en anderen aan tegen wat ik vertel over de verantwoordelijkheid van de mens in wat ik schrijf? Daar ligt voor mij namelijk 1 van de sleutels van dit hele onderwerp. Spurgeon heeft ooit eens gezegd dat het Evangelie de eenvoudigste zaak is die er op de wereld bestaat. Ik herken me hier erg in. De mensen maken het veel te moeilijk door er allerlei geschriften op na te gaan houden, erover te discussiëren. etc. Een kind kan het begrijpen, God maakt het niet moeilijker voor ons, maar makkelijker. Omdat het Hem er niet om te doen is om ons een poot uit te draaien maar om ons te vernieuwen door de relatie die we met Hem hebben in het kind zijn van Hem. Hij wil het liefst de hele wereld behouden geloof ik met heel mijn hart
En jij stelt dus hiet dat God de ruzie en oneenheid in de kerk stoppen wilt, maar dat de Almachtige daar helaas niet toe in staat is, en dat Hij, met eerbied gesproken, dus de Onmachtige is?

En Romeinen 9 heb je dus uit jouw Bijbel gescheurd? Hetwelk gelijk betekend, dat jij niet in Christus geloofd, daar we ook in de Schrift lezen, dat het Woord vlees geworden is. Hetwelk dus betekend, dat Christus synoniem met het Woord is. Het Woord is hoe Hij aan ons geopenbaard is...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door albion »

Willem schreef:
Boomstam schreef:Ik deel een persoonlijke overtuiging van mijn geloof, natuurlijk hoop ik daar mensen mee aan het denken te zetten. Ik ben niet in eerste instantie geïnteresseerd in wat anderen citeren uit geschriften van de reformatie want daar heb ik al een hoop narigheid van ondervonden in mijn leven. Elkaar met teksten en geschriften om de oren slaan is nu juist wat God misschien wel zou willen stoppen. Ik vind het een interessant onderwerp en heb tot op zekere hoogte laten zien hoe ik daar tegenaan kijk. Ik zeg trouwens wel meer dan de eerste zin en er staan zinnige dingen in denk ik. In ieder geval een hoop uitdaging :)
Dus je probeert volgelingen voor je eigen persoonlijke overtuiging te krijgen? En bij voorbaat stel je dat de schat der eeuwen alvast terzijde gelegd moet worden en niet in de discussie ingebracht mag worden.

Ik denk zelf dat hij niet de enige is die dat probeert :garde

Ik las in de krant van zaterdag: de gedachte dat ieder gelijk heeft, is de kortste weg naar het ongeloof en daar zit wel een grond van waarheid in. Leven en laten leven....

Daarom discusseer je toch om iemand te overtuigen van wat jij denkt dat dát de waarheid is?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Jongere »

Het is misschien niet zo pastoraal om met geschriften te smijten.

Maar als ik een geschrift pastoraal mag noemen, dan is dat zeker de Dordtse Leerregels! Ik geloof dat ze Bijbels èn voorzichtig omgaan met een moeilijk maar Bijbels leerstuk.
In geschriftloosheid geloof ik eerlijk gezegd niet zo. De praktijk leert dat mensen die tegen dergelijke geschriften zijn er doorgaans net zo goed een mening op nahouden als het gaat om wat er beschreven wordt in de geschriften. Je hebt hoe dan ook een mening over deze dingen; met geschrift of zonder geschrift.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Erasmiaan »

Marco schreef:Van mij mag-ie daar best eens chagrijnig over doen. Op dit forum wordt soms namelijk zó allergisch gereageerd op alles wat in de verste verste remonstrants zou kunnen zijn dat de eigen verantwoordelijkheid totaal ondersneeuwt. Terwijl ook in de DL de mens niet verontschuldigd wordt.

Bovendien is de DL inderdaad een stuk dat geschreven is in een bepaalde tijd, tegen een bepaalde dwaling. Daardoor is het een eenzijdig stuk. Wie alleen maar in de DL blijft hangen kan daarom erg eenzijdig in zijn leer worden. Dat is niet goed, en dat was ook niet de bedoeling van de opstellers ervan.

Tegelijkertijd is het jammer als iemand meent (ik wil Boomstam daar niet zomaar van te betichten, per slot van rekening reageert hij/zij in dit onderwerp, dus het zal wel loslopen) dat het scherper neerzetten van de zaken die in de DL worden geleerd haarkloverij is. Er gaat een troost vanuit dat niet ik God gekozen heb, maar God mij heeft gekozen. Ook dat is trouwens jammer op dit forum: 'we' komen met ons allen vaak niet toe aan de hoofdstukken die de troost van de uitverkiezing behandelen. Oftewel: we gaan eenzijdig met een eenzijdig stuk om.
Beste Marco,

Dat zijn misschien mensen die de remonstrant in hun eigen hart zijn tegengekomen en ervan geschrokken zijn hoe het in een mens zit dat hij zelf iets wil doen tot zijn eigen zaligheid. In wezen verschillen Rooms Katholieken, remonstranten en gedoopte leden van een reformatorische kerk weinig van elkaar.

Het remonstrantisme is overigens nog springlevend: nog niet zo lang geleden stond er in het Reformatorisch Dagblad dat Arminius, als hij nu leefde, zich thuis zou voelen in een gematigde Gereformeerde Bondsgemeente.

Het doet dan ook absoluut geen recht aan de Dordtse Leerregels, om ze weg te zetten als een eenzijdig stuk. Juist in de Dordtse Leerregels wordt heel helder gesproken over verkiezing en verwerping, geloof en ongeloof, Gods soevereiniteit en de eigen verantwoordelijkheid van de mens en de volharding der heiligen.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Hoofdstuk 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping

Bericht door Joannah »

Erasmiaan schreef:
Marco schreef:Van mij mag-ie daar best eens chagrijnig over doen. Op dit forum wordt soms namelijk zó allergisch gereageerd op alles wat in de verste verste remonstrants zou kunnen zijn dat de eigen verantwoordelijkheid totaal ondersneeuwt. Terwijl ook in de DL de mens niet verontschuldigd wordt.

Bovendien is de DL inderdaad een stuk dat geschreven is in een bepaalde tijd, tegen een bepaalde dwaling. Daardoor is het een eenzijdig stuk. Wie alleen maar in de DL blijft hangen kan daarom erg eenzijdig in zijn leer worden. Dat is niet goed, en dat was ook niet de bedoeling van de opstellers ervan.

Tegelijkertijd is het jammer als iemand meent (ik wil Boomstam daar niet zomaar van te betichten, per slot van rekening reageert hij/zij in dit onderwerp, dus het zal wel loslopen) dat het scherper neerzetten van de zaken die in de DL worden geleerd haarkloverij is. Er gaat een troost vanuit dat niet ik God gekozen heb, maar God mij heeft gekozen. Ook dat is trouwens jammer op dit forum: 'we' komen met ons allen vaak niet toe aan de hoofdstukken die de troost van de uitverkiezing behandelen. Oftewel: we gaan eenzijdig met een eenzijdig stuk om.
Beste Marco,

Dat zijn misschien mensen die de remonstrant in hun eigen hart zijn tegengekomen en ervan geschrokken zijn hoe het in een mens zit dat hij zelf iets wil doen tot zijn eigen zaligheid. In wezen verschillen Rooms Katholieken, remonstranten en gedoopte leden van een reformatorische kerk weinig van elkaar.

Het remonstrantisme is overigens nog springlevend: nog niet zo lang geleden stond er in het Reformatorisch Dagblad dat Arminius, als hij nu leefde, zich thuis zou voelen in een gematigde Gereformeerde Bondsgemeente.
Wat natuurlijk niet vreemd is, want heb 11:6 zegt: Wie tot God komt (dus niet: tot wie God komt), moet geloven dat Hij is, en een Beloner is dergenen die Hem zoeken.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie