Joh. ...Ja dit topic...wij praten langs elkaar bewust of onbewust ...ik denk niet dat het nog een erg stichtelijk topic wordt.jvdg schreef:Chr. of Joh.?huisman schreef:(Ik zat vanavond op een verjaardag achter mij een boekenkast, het eerste boek wat ik zag was"Ruth de Moabietische" van Ds van der Poel maar ja lezen op een verjaardag is helaas niet toegestaan.)
Je kunt toch vragen of je het mag lenen?
Al was het alleen maar om dit topic nieuw leven in te blazen.
Ruth de Moabietische.
Re: Ruth de Moabietische.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Ruth de Moabietische.
Ja, misschien is de tijd gekomen om dit topic, waarvan ik hoge verwachtingen had, alleen maar door mee te lezen, te sluiten.huisman schreef:Joh. ...Ja dit topic...wij praten langs elkaar bewust of onbewust ...ik denk niet dat het nog een erg stichtelijk topic wordt.jvdg schreef:Chr. of Joh.?huisman schreef:(Ik zat vanavond op een verjaardag achter mij een boekenkast, het eerste boek wat ik zag was"Ruth de Moabietische" van Ds van der Poel maar ja lezen op een verjaardag is helaas niet toegestaan.)
Je kunt toch vragen of je het mag lenen?
Al was het alleen maar om dit topic nieuw leven in te blazen.
Iedereen heeft z'n zegje gezegd, en ik als meelezer ben heen en weer geschud, het kan ook een keer genoeg zijn.
Tenzij iemand een vers en verhelderend licht kan doen schijnen op dit mooie bijbelboek.
Re: Ruth de Moabietische.
Idem dito.Gian schreef:Ds de Heer schrijft vandaag dat de evangelische beweging weinig theologen heeft. Wat hij daarmee wil suggereren begrijp ik niet echt. Ds. v Dieren acht ik binnen de GG toch wel van hetzelfde formaat als Ds de Heer, en dan zo'n antwoord?Jongere schreef:Overigens heb ik de eerder genoemde ds. van Dieren over Ruth horen preken, waarin hij duidelijk aangaf dat Ruth werd wedergeboren op de grens, maar Christus nog niet kende. De vraag wat er bijv. zou zijn gebeurd als Ruth toen zou zijn overleden, mocht volgens hem niet gesteld worden omdat het een goddeloze vraag is en God instaat voor Zijn eigen werk
Waarschijnlijk zullen ze mij ook niet begrijpen als ik zeg dat ik in de paar jaar buiten de GG een veelvoud aan bijbelkennis opgedaan heb dan mijn hele leven in de GG.
de Bijbel is erg dun geworden in de GG.Hoe kan Ruth wedergeboren worden als Jezus nog niet geboren is?
Het begrip wedergeboorte komt toch helemaal niet voor in het Oude testament?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Ruth de Moabietische.
Oh nee, het NT noemt er talloze:Joannah schreef:Idem dito.Gian schreef:Ds de Heer schrijft vandaag dat de evangelische beweging weinig theologen heeft. Wat hij daarmee wil suggereren begrijp ik niet echt. Ds. v Dieren acht ik binnen de GG toch wel van hetzelfde formaat als Ds de Heer, en dan zo'n antwoord?Jongere schreef:Overigens heb ik de eerder genoemde ds. van Dieren over Ruth horen preken, waarin hij duidelijk aangaf dat Ruth werd wedergeboren op de grens, maar Christus nog niet kende. De vraag wat er bijv. zou zijn gebeurd als Ruth toen zou zijn overleden, mocht volgens hem niet gesteld worden omdat het een goddeloze vraag is en God instaat voor Zijn eigen werk
Waarschijnlijk zullen ze mij ook niet begrijpen als ik zeg dat ik in de paar jaar buiten de GG een veelvoud aan bijbelkennis opgedaan heb dan mijn hele leven in de GG.
de Bijbel is erg dun geworden in de GG.Hoe kan Ruth wedergeboren worden als Jezus nog niet geboren is?
Het begrip wedergeboorte komt toch helemaal niet voor in het Oude testament?
En nog veel meer.....Hebreeën 11
1 Om de Hebreeën te beter tot standvastigheid in het geloof te bewegen, beschrijft hij hun het geloof, met zijn eigenschappen en werkingen. 4 En brengt te dien einde voor de voorbeelden van het geloof der oudvaders des Ouden Testaments, en vooreerst van Abel. 5 En van Henoch. 7 En van Noach. 8 Daarna van Abraham. 11 En van Sara. 13 Die met hun zaad de beloften van het land Kanaän wel hebben ontvangen, maar de volbrenging van die niet op de aarde, maar in den hemel hebben verkregen. 17 Voorts verhaalt hij het voorbeeld van het geloof van Abraham in het offeren van zijn zoon Izak. 20 En van Izak in het zegenen van zijn zoon Jakob. 21 En van Jakob in het zegenen van de zonen van Jozef. 22 En van Jozef op zijn sterfbed. 23 Daarna van de ouders van Mozes. 24 En van Mozes zelven in het verachten van zijn eer en gemak aan het hof van Farao. 27 En in het scheiden uit Egypte, houden van het pascha, en doorgaan door de Rode Zee. 30 Daarna van Jozua en van Rachab in het innemen van Jericho. 32 Mitsgaders van de richters en koningen, die door het geloof grote dingen verricht hebben. 35 Daarna van enige vrouwen, die grote zwarigheden daardoor hebben uitgestaan. 36 Gelijk ook verscheidene andere profeten en martelaren. 39 Besluit dat deze allen gestorven zijn in het geloof, hoewel zij de beloofde zaak zonder ons niet hebben verkregen.
Re: Ruth de Moabietische.
Hoe denk je dan dat Nicodemus werd verweten dat hij als leraar van Israël hier niets van af wist?Joannah schreef:Idem dito.
de Bijbel is erg dun geworden in de GG.Hoe kan Ruth wedergeboren worden als Jezus nog niet geboren is?
Het begrip wedergeboorte komt toch helemaal niet voor in het Oude testament?
Re: Ruth de Moabietische.
maar hoe verklaar je de volgende treksten dan?Jongere schreef:Hoe denk je dan dat Nicodemus werd verweten dat hij als leraar van Israël hier niets van af wist?Joannah schreef:Idem dito.
de Bijbel is erg dun geworden in de GG.Hoe kan Ruth wedergeboren worden als Jezus nog niet geboren is?
Het begrip wedergeboorte komt toch helemaal niet voor in het Oude testament?
1Pt.1:3 God heeft ons wedergeboren doen worden door de opstanding (!) van Jezus Christus.
En 1Joh.5:1 zegt dat we wedergeboren zijn door het geloof in Jezus Christus. Vóór de komst van Christus was het niet mogelijk om wedergeboren te zijn, want wedergeboorte is alleen mogelijk door geloof in Jezus Christus en door geloof in zijn opstanding.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Ruth de Moabietische.
Ook de behoudenis, verzoening met God en vergeving der zonden vinden alleen plaats door (het geloof in) Jezus Christus. Was dat niet mogelijk vóór Zijn komst dan?Joannah schreef:maar hoe verklaar je de volgende treksten dan?Jongere schreef:Hoe denk je dan dat Nicodemus werd verweten dat hij als leraar van Israël hier niets van af wist?Joannah schreef:Idem dito.
de Bijbel is erg dun geworden in de GG.Hoe kan Ruth wedergeboren worden als Jezus nog niet geboren is?
Het begrip wedergeboorte komt toch helemaal niet voor in het Oude testament?
1Pt.1:3 God heeft ons wedergeboren doen worden door de opstanding (!) van Jezus Christus.
En 1Joh.5:1 zegt dat we wedergeboren zijn door het geloof in Jezus Christus. Vóór de komst van Christus was het niet mogelijk om wedergeboren te zijn, want wedergeboorte is alleen mogelijk door geloof in Jezus Christus en door geloof in zijn opstanding.
Re: Ruth de Moabietische.
@Wat zouden dan volgens jou de woorden: "ga heen in vrede" betekenen?PvS schreef:Hiermee zet je de zekerheid van het geloof bij de bloedvloeiende vrouw juist op losse schroeven!Luther schreef:Met het gevaar dat je ook gaat snoeien in de Bijbel. Denk eens aan de bloedvloeiende vrouw. Dat is een vrouw geweest die niet in de zekerheid des geloofs, helderheid over haar staat tot Christus vluchtte. En zelfs na het aanraken van Jezus' kleed zal zij die zekerheid niet gekend hebben. Toch staat er van haar dat Jezus zei: Dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede, en zijt genezen van deze uw kwaal.Afgewezen schreef:Ja, misschien moet daar eens flink in gesaneerd worden, in al die uitdrukkingen. Ze wekken alleen maar verwarring.Ander schreef:Volgens mij vraag je naar de bekende weg. Vandaar mijn opmerking. Toeleidende weg enzo. Toevluchtnemend geloof, ook zo'n opmerking.
Wanneer zij hier geen zekerheid in het geloof zou hebben gehad, dan zou ze het niet eens geprobeerd hebben van wat zij wel deed!
Zo sterk/groot was bij haar de geloofszekerheid.
Want volgens je schrijven zou ze die zekerheid niet gekend hebben?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Ruth de Moabietische.
Volgens mij hussel je nu wat dingen door elkaar.PvS schreef:Hiermee zet je de zekerheid van het geloof bij de bloedvloeiende vrouw juist op losse schroeven!Luther schreef:Met het gevaar dat je ook gaat snoeien in de Bijbel. Denk eens aan de bloedvloeiende vrouw. Dat is een vrouw geweest die niet in de zekerheid des geloofs, helderheid over haar staat tot Christus vluchtte. En zelfs na het aanraken van Jezus' kleed zal zij die zekerheid niet gekend hebben. Toch staat er van haar dat Jezus zei: Dochter, uw geloof heeft u behouden; ga heen in vrede, en zijt genezen van deze uw kwaal.Afgewezen schreef:Ja, misschien moet daar eens flink in gesaneerd worden, in al die uitdrukkingen. Ze wekken alleen maar verwarring.Ander schreef:Volgens mij vraag je naar de bekende weg. Vandaar mijn opmerking. Toeleidende weg enzo. Toevluchtnemend geloof, ook zo'n opmerking.
Wanneer zij hier geen zekerheid in het geloof zou hebben gehad, dan zou ze het niet eens geprobeerd hebben van wat zij wel deed!
Zo sterk/groot was bij haar de geloofszekerheid.
Haar geloof was groot en niet haar geloofszekerheid. Geloofszekerheid is een vrucht van het geloof.
Haar geloof (vertrouwen) in Jezus was zo groot dat zij, die onrein naar de wet was, zich door de menigte heen worstelde. Ze geloofde dat als ze maar dat ene hele kleine stukje van de mantel van Jezus, zelfs ongezien, zou aanraken dan zou ze genezen worden.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Re: Ruth de Moabietische.
Ja, maar van de bekering van deze vrouw weten we niets, alleen maar van de genezing. En dat zij een gelovige was.Democritus schreef:Volgens mij hussel je nu wat dingen door elkaar.
Haar geloof was groot en niet haar geloofszekerheid. Geloofszekerheid is een vrucht van het geloof.
Haar geloof (vertrouwen) in Jezus was zo groot dat zij, die onrein naar de wet was, zich door de menigte heen worstelde. Ze geloofde dat als ze maar dat ene hele kleine stukje van de mantel van Jezus, zelfs ongezien, zou aanraken dan zou ze genezen worden.
Laten we idd. de zaken niet door elkaar gaan halen, want dan krijg je hetzelfde als bij Ruth. Het komen van die vrouw tot Jezus om genezing wordt dan gelijkgesteld met het komen tot genezing van de ziel.
Re: Ruth de Moabietische.
Mogelijk heb je gelijk in het vuur van de discussie, maar dat was in ieder geval niet mijn bedoeling.huisman schreef:M Henry heeft het nergens over standen of gangen van Gods volk bij zijn uitleg van Ruth, jij denkt veel te zwart wit
of iemand vergeestelijkt Ruth tot op de komma, of iemand ziet Ruth puur alleen als historisch boek.
En nee, het boekje Ruth moet niet tot op de komma vergeestelijkt worden, evenmin moet je Ruth zien als puur een historisch boek. De waarheid ligt ergens tussenin.
Maar goed, vind je dat van Kohlbrugge dan wel? En zo ja waar is dat niet-bijbels?huisman schreef:Beide voorstellingen zijn niet de mijne, als je Henry's verklaring zorgvuldig leest zie je dat hij in Boaz soms een type van Christus ziet en in Ruth een type van een zondaar die (ver)lossing nodig heeft. Hij maakt dan mooie toepassingen ,maar heeft het niet over toen was Ruth levendgemaakt maar zonder enige kennis van Boaz en daarna elke stap van Ruth Naomi en Boaz omzetten naar de standen en gangen van Gods volk.
Om er maar één te noemen, maar je mag zelf ook met een ander voorbeeld komen, zodat we weten waar we het over hebben.
Al eerder gezegd: nu blijft het een beetje in het luchtledige hangen en is niemand helemaal duidelijk wie of wat je bedoeld.
Mogelijk ben je je PB's vergeten?huisman schreef:Verder heb ik gezegd dat deze exegese echt niet kan, ik heb daar bij mijn weten nooit een kerkverband bij genoemd toch zijn de forumleden uit een bepaald kerkverband het meest fel (Ander Willem Erasmiaan Tiberius) Waarom.....jullie herkennen deze exegese toch niet ....is er toch ook geen probleem?
En verder zei je eerder hier in dit topic toch, dat je de rechterkant van de gereformeerde gezindte bedoelt?
Bovendien noem je hier de titel van een boek en de schrijver; nog wel niet helemaal duidelijk over welk kerkverband het gaat, maar helemaal onduidelijk is dat niet, zeker niet voor iemand die geen vreemdeling in Jeruzalem is...
Re: Ruth de Moabietische.
Dat moet ook niet. Maar het is er wel een beeld van. Al eerder is hier aangegeven, dat die verweving (mogelijk) niet correct is, maar het beeld wel.Afgewezen schreef:Ja, maar van de bekering van deze vrouw weten we niets, alleen maar van de genezing. En dat zij een gelovige was.Democritus schreef:Volgens mij hussel je nu wat dingen door elkaar.
Haar geloof was groot en niet haar geloofszekerheid. Geloofszekerheid is een vrucht van het geloof.
Haar geloof (vertrouwen) in Jezus was zo groot dat zij, die onrein naar de wet was, zich door de menigte heen worstelde. Ze geloofde dat als ze maar dat ene hele kleine stukje van de mantel van Jezus, zelfs ongezien, zou aanraken dan zou ze genezen worden.
Laten we idd. de zaken niet door elkaar gaan halen, want dan krijg je hetzelfde als bij Ruth. Het komen van die vrouw tot Jezus om genezing wordt dan gelijkgesteld met het komen tot genezing van de ziel.
Re: Ruth de Moabietische.
Ik.hervormde schreef:Wie poneert de laatste stelling Tiberius?Tiberius schreef:Deze bewering klopt sowieso niet. De oude kerkvaders, ver voor de Reformatie, hanteerden deze allegorie al. In de Roomse kerk leerde dat deze allegorische uitleg overal toegepast moest worden. Dat bestreden de reformatoren, in ieder geval Calvijn, Luther een stuk minder. Calvijn vergeestelijkte ook, soms op een voor ons vergaande wijze, denk aan het voorbeeld van Jakob in de klederen van zijn broer Ezau en de geur van deze klederen komt bij hem als beeld voor van de rechtvaardigmaking door de gerechtigheid van Christus (zie zijn Institutie). Zo moeten we ook met de geschiedenis van Ruth omgaan.memento schreef:Een hele geschiedenis vergeestelijken = allegorie = eigen inzichten in de tekst leggen = geen exegese maar inlegkunde. Dat kom je bij de oudvaders niet tegen, maar is een uitvinding van na 1800.
Ook Matthew Henry is van voor 1800.
Mijn stelling is, dat wie het boek Ruth als een oosterse liefdesgeschiedenis ziet, tekort doet aan de schatten die in Gods Woord zijn te vinden.memento schreef:Mijn stelling is dat wie in het boek Ruth "de gangen van Gods volk" ziet, geen recht doet aan de tekst, en dus in wezen Gods openbaring veracht (niet geestelijk genoeg) en verruilt voor eigen inzichten.
Niet zozeer "te oppervlakkig", maar "niet uitsluitend".hervormde schreef:Het boek Ruth is een boek waarin Gods genade schittert. Richteren eindigt zonder koning en Ruth eindigt met de lijn van David. Het Zaad zal er komen. Gods trouw tegenover menselijke ontrouw. En ja, wie dit te 'oppervlakkig' vindt vlucht in de allegorese om het geestelijk te maken.
Re: Ruth de Moabietische.
Hm, maar we lezen nergens over wedergeboorte. "Wedergeboorte" is een beeldspraak, het probleem met Nicodemus is dat hij de achterliggende boodschap niet begreep. (dat de term wedergeboorte niet bekend was blijkt uit zijn reactie: "Moet iemand dan terugkeren tot de schoot van zijn moeder om opnieuw geboren te worden?).Jongere schreef:Ook de behoudenis, verzoening met God en vergeving der zonden vinden alleen plaats door (het geloof in) Jezus Christus. Was dat niet mogelijk vóór Zijn komst dan?Joannah schreef:maar hoe verklaar je de volgende treksten dan?Jongere schreef:Hoe denk je dan dat Nicodemus werd verweten dat hij als leraar van Israël hier niets van af wist?Joannah schreef:Idem dito.
de Bijbel is erg dun geworden in de GG.Hoe kan Ruth wedergeboren worden als Jezus nog niet geboren is?
Het begrip wedergeboorte komt toch helemaal niet voor in het Oude testament?
1Pt.1:3 God heeft ons wedergeboren doen worden door de opstanding (!) van Jezus Christus.
En 1Joh.5:1 zegt dat we wedergeboren zijn door het geloof in Jezus Christus. Vóór de komst van Christus was het niet mogelijk om wedergeboren te zijn, want wedergeboorte is alleen mogelijk door geloof in Jezus Christus en door geloof in zijn opstanding.
In Hebreeen 11 leren we dat mensen door het geloof dingen deden en op God hoopten en zo kinderen van God, of zoals we het nu zouden noemen, wedergeborenen waren. Verder lezen we in Hebreeen nergens over het moment van wedergeboorte en het lijkt me dan ook niet zo zinvol om bijvoorbeeld bij Ruth te gaan zeggen: TOEN werd ze wedergeboren. De Bijbel geeft daar geen uitsluitsel over.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Ruth de Moabietische.
Het 'beeld' is de genezing, maar het geloof van die vrouw is 'werkelijkheid'. Hoe zij tot geloof in de Heere Jezus is gekomen, wordt ons niet beschreven! Wél hoe zij tot Hem kwam voor haar genezing en dat laatste is dan wel beeld van de geestelijke genezing van een zondaar, maar valt niet noodzakelijk samen met de geestelijke genezing van deze vrouw zélf.Tiberius schreef:Dat moet ook niet. Maar het is er wel een beeld van. Al eerder is hier aangegeven, dat die verweving (mogelijk) niet correct is, maar het beeld wel.Afgewezen schreef:Ja, maar van de bekering van deze vrouw weten we niets, alleen maar van de genezing. En dat zij een gelovige was.Democritus schreef:Volgens mij hussel je nu wat dingen door elkaar.
Haar geloof was groot en niet haar geloofszekerheid. Geloofszekerheid is een vrucht van het geloof.
Haar geloof (vertrouwen) in Jezus was zo groot dat zij, die onrein naar de wet was, zich door de menigte heen worstelde. Ze geloofde dat als ze maar dat ene hele kleine stukje van de mantel van Jezus, zelfs ongezien, zou aanraken dan zou ze genezen worden.
Laten we idd. de zaken niet door elkaar gaan halen, want dan krijg je hetzelfde als bij Ruth. Het komen van die vrouw tot Jezus om genezing wordt dan gelijkgesteld met het komen tot genezing van de ziel.