Vanuit mijn hoekje.....2

Willem

Re: Vanuit mijn hoekje.....2

Bericht door Willem »

Auto schreef:
Tiberius schreef:Niet om Mara of Schemerlichtje of wie dan ook tekort te doen, maar de redactie van elk blad (of het nu een gezinsblad, een jongerenblad of een ander soort blad is) houdt rekening met de doelgroep van het blad. De meeste bladen zijn bedoeld voor (de meerderheid van) de lezers/kopers, niet in de eerste plaats voor de scribenten.

Daar horen soms beperkingen bij in artikellengte, zinslengte, zinsopbouw, schrijfstijl, etc. Spel- en grammaticafouten kunnen echt niet, in geen enkel blad. Wanneer een artikel wemelt van dat soort fouten, dan ben je als (hoofd-)redacteur snel klaar met zo'n scribent.

Dit om even de andere zijde te belichten van de klaagzangen over het plaatsingsbeleid in dit en andere topics.
Daar heb je gelijk in, maar enig fatsoen dat de scribenten worden ingelicht over de procedures is toch wel op zijn plaats. Duidelijkheid is toch wel fijn, dan voorkom je ook dat schrijvers geirriteerd worden.
t'is en blijft een kwestie van vraag en aanbod. Als de vraag hoog is en het - kwalitatieve - aanbod schaars dan zal de redactie er alles aan doen om desbetreffende schrijvers aan zich te - blijven- binden. Dan zal de redactie echt proberen te voorkomen dat schrijvers "geirriteerd" worden, want dan loopt de schrijver zo naar de concurrent.....
Zoek derhalve de oplossing voor dit soort klaagzangen altijd bij jezelf......... of je nu een redactie bent en klaagt over het niveau - ga gewoon meer betalen - of een schrijver die klaagt over het plaatsingsbeleid - zorg er gewoon voor dat je er zodanig uitspringt in prijs/kwaliteit dat de bladen om je vechten!. Veel succes!
Mara

Bericht door Mara »

jvdg schreef:
Mara schreef:Nee Hendrikus, zo ging het niet !
Het was een kort verhaal, de redactrice keurde het goed, maar het was te lang.
Ik moest zoveel tekens weghalen.
Ik ben daar 2 dagen aan bezig geweest, telkens opnieuw, er bleef van de essentie van het verhaal weinig over.
Vlak voordat ik het opnieuw indiende, kreeg ik een mail dat er toch geen plaats was.
Ik kreeg geen bevestiging dat de rest van mijn verhalen niet gebruikt zou worden.
Zulke dingen zijn niet leuk.
Het is al zo moeilijk ergens voet aan de grond te krijgen, het aanbod is vele malen groter dan er plaats is.
Hier iets op een forum zetten is heel anders dan een column of een verhaal.
Wat Schemerlichtje hier doet, is heel knap.
En dus is het flauw om elkaar op een schrijffoutje of ingesloten stijlfoutje te pakken.
Mara, ik mag toch niet denken, dat jij frustraties hierover ontwikkelt?

Ik wist het niet, maar ik begrijp dat velen gaarne een column in een gezinsblad willen plaatsen.
De redactie zal dan moeten selecteren.
Als jij het selectieniveau niet waardeert, dan lijkt het erop dat jij je jouw pennevruchten hoger waardeert dan diegenen die wel toegelaten worden.

Ik wil niets afdoen aan jouw kwaliteiten op dit gebied, maar zelfkritiek kan hierop zijn plaats hebben.
Ben helemaal niet gefrustreerd hoor, maar dit was niet echt een fijne behandeling.
Je geeft in vertrouwen je verhalen af, als ze niet goed zijn, okay, dat kan.
Geen plek ? Prima.
Maar niet eerst heen en weer, heen en weer en nog een aantal keren iemand een worst voorhouden en van alles er aan laten doen en vervolgens zonder enkele opgaaf van reden, (plaatsgebrek opeens) zeggen dat het niet geplaatst gaat worden en ook niet vertellen wat er met de andere verhalen gebeurt.
Zo is het nog nooit gegaan, bij geen enkel ander blad.
Ik noem ook bewust de naam van dat blad niet.
Ik verbeeld me helemaal niks, maar ben juist onzeker nog.
En nogmaals, het ging NIET om een column, daar zijn meestal wedstrijden voor, maar om een kort verhaal.
Dat is naar verhouding een duur onderdeel van een blad, maar plaats ze dan niet of een vervolgverhaal.
Maar juist oudere mensen vinden het heerlijk om een kort verhaal te lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Mara schreef:Knap, om op basis van 2 zinnen de kennis van het schrijven te beoordelen. :fi
Even in het algemeen: het gaat niet om de manier van schrijven in de eerste plaats, maar om de boodschap. Een ieder trekke de schoen aan die voor hem/haar passend is :)
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Gesloten