Schoonheid

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Schoonheid

Bericht door BJD »

Ik vind het wat anders als je nooit in de kerk komt en dan zonodig in de kerk wil trouwen... zoals je nogal eens ziet bij de RK. Dan betaal je alles maar. Maar als je toch deel uitmaakt van zo'n gemeente.., beetje overdreven dat de gave van een bruidspaar zo'n beetje kosten dekkend moeten zijn. Wordt dat ook verwacht bij een rouwdienst?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schoonheid

Bericht door Tiberius »

BJD schreef:Wordt dat ook verwacht bij een rouwdienst?
Een rouwdienst is geen eredienst, een trouwdienst wel.
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Schoonheid

Bericht door Lassie »

Is dat zo? Kun je me dat uitleggen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Schoonheid

Bericht door refo »

Een uitleg die geen uitleg is.

De vraag blijft staan: moeten rouwdiensten ook kostendekkend zijn?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schoonheid

Bericht door Tiberius »

Lassie schreef:Is dat zo? Kun je me dat uitleggen?
Ja, dat is zo. Of ik je het kan uitleggen weet ik niet.

Bij een kerkelijke huwelijksbevestiging roept de kerkenraad de gemeente samen (gelijk in elke eredienst) in een speciale dienst om het huwelijk voor Gods aangezicht te bevestigen.
Bij een rouwdienst roept de familie de mensen samen, waarbij het een goed gebruik is, dat de eigen predikant het Woord brengt.

Je kan dat ook zien aan het ritueel bij het begin van de dienst: bij een huwelijksdienst geeft een lid van de kerkenraad de predikant een hand onderaan de kansel als teken dat de dienst onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad valt.
Bij een rouwdienst gebeurt dat niet.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schoonheid

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Een uitleg die geen uitleg is.

De vraag blijft staan: moeten rouwdiensten ook kostendekkend zijn?
Ik denk het wel, ja. De kosten van een uitvaart zijn niet voor niets zo hoog.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Schoonheid

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:
Lassie schreef:Is dat zo? Kun je me dat uitleggen?
Ja, dat is zo. Of ik je het kan uitleggen weet ik niet.

Bij een kerkelijke huwelijksbevestiging roept de kerkenraad de gemeente samen (gelijk in elke eredienst) in een speciale dienst om het huwelijk voor Gods aangezicht te bevestigen.
Bij een rouwdienst roept de familie de mensen samen, waarbij het een goed gebruik is, dat de eigen predikant het Woord brengt.

Je kan dat ook zien aan het ritueel bij het begin van de dienst: bij een huwelijksdienst geeft een lid van de kerkenraad de predikant een hand onderaan de kansel als teken dat de dienst onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad valt.
Bij een rouwdienst gebeurt dat niet.
lijkt me dan logischer dat een rouwdienst kostendekkend moet zijn.. dat is dan een 'familieaangelegenheid' die een wat grotere ruimte ( de kerk) zoekt..
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Schoonheid

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef:Van ons werd toch wel stiekumpjes verwacht, dat we de ds, koster, organist en kerk een lekker fooitje gaven, dus dat kostte ook al aardig wat :hum
Tsja, verwacht je dan dat die mensen alles pro deo doen? Die moeten toch ook leven? Die hebben ook kindertjes die boterhammetjes willen eten en willen studeren en zo. Een arbeider is z'n loon waardig, toch?
~~Soli Deo Gloria~~
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Schoonheid

Bericht door Marie-Henriëtte »

Hendrikus schreef:
Orchidee schreef:Van ons werd toch wel stiekumpjes verwacht, dat we de ds, koster, organist en kerk een lekker fooitje gaven, dus dat kostte ook al aardig wat :hum
Tsja, verwacht je dan dat die mensen alles pro deo doen? Die moeten toch ook leven? Die hebben ook kindertjes die boterhammetjes willen eten en willen studeren en zo. Een arbeider is z'n loon waardig, toch?
Ik vind het absurd dat die fooitjes "verwacht" worden. Ik verbaas mij erover.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Schoonheid

Bericht door BJD »

Marie-Henriëtte schreef:
Hendrikus schreef:
Orchidee schreef:Van ons werd toch wel stiekumpjes verwacht, dat we de ds, koster, organist en kerk een lekker fooitje gaven, dus dat kostte ook al aardig wat :hum
Tsja, verwacht je dan dat die mensen alles pro deo doen? Die moeten toch ook leven? Die hebben ook kindertjes die boterhammetjes willen eten en willen studeren en zo. Een arbeider is z'n loon waardig, toch?
Ik vind het absurd dat die fooitjes "verwacht" worden. Ik verbaas mij erover.
Bij ons zie je nog al eens dat een organist een middag vrij moet nemen van z'n werk.. dan vind ik het logissch.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Schoonheid

Bericht door helma »

Krijgt de organist salaris voor zijn diensten of doet hij het pro deo? Dat maakt nog wel een verschil.
Als hij betaald wordt voor zijn arbeid door de kerkenraad is die fooi toch niet meer zo verplicht?
dat geldt dan zowel de koster als de predikant.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Schoonheid

Bericht door Tiberius »

Organisten, althans in de GG, krijgen geen salaris voor de begeleiding van de erediensten.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Schoonheid

Bericht door Orchidee »

Hendrikus schreef:
Orchidee schreef:Van ons werd toch wel stiekumpjes verwacht, dat we de ds, koster, organist en kerk een lekker fooitje gaven, dus dat kostte ook al aardig wat :hum
Tsja, verwacht je dan dat die mensen alles pro deo doen? Die moeten toch ook leven? Die hebben ook kindertjes die boterhammetjes willen eten en willen studeren en zo. Een arbeider is z'n loon waardig, toch?
De organist was een jongen die op die middag vrij was van school, en de koster was altijd vrij... :)
De ds heeft toch gewoon een salaris, waarbij een huwelijksbevestiging, gewoon bij zijn werk hoort :hum
Maar wees gerust...wij hebben aan onze "verplichtingen" voldaan ;)
Tegenwoordig hebben wij gewoon betaalde organisten...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Schoonheid

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Organisten, althans in de GG, krijgen geen salaris voor de begeleiding van de erediensten.
Dat is niet overal het geval hoor.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Schoonheid

Bericht door Terri »

Toch is dit wel een heel verschil met 30 jaar geleden.
Je gaf wel wat, maar ik vind 500 euro echt om van te schrikken.
En inderdaad een trouwdienst was als het ware een " verlengstuk" van de zondagse dienst.
Ik heb wel eens gehoord van stelletjes die voor de burgerlijke wet b.v. dinsdags trouwden en die zondags "over trouwden".
Tja tijden veranderen.
Plaats reactie