De Bijbel geeft NERGENS het recht om de overheid NIET te gehoorzamen, behalve dan wanneer het gaat om dingen die God expliciet gebiedt. En God gebiedt nergens in Zijn Woord dat wij een politieke partij op MOETEN richten. Als het politieke partij zijn dus niet mogelijk is, omdat we daarmee tegen Gods Woord in zouden gaan (bv door vrouwen op de lijst te moeten zetten), dan is het de Bijbelse lijn om dan de politieke partij op te heffen. Want met doorgaan, gaan we dan expliciet in tegen Gods Woord.Erasmiaan schreef:Ad 1.: als de overheid niet tegen Gods Woord ingaat. Want Jezus zegt zelf dat wie vrouw of kinderen liefheeft boven Mij is Mijns niet waardig. Daar geeft Hij de grens aan van het vijfde gebod.memento schreef:1. Dat we de overheid moeten gehoorzamen is een basisregel die de Bijbel ons aanreikt. Wie het daar niet mee eens is, moet het NT nog eens goed gaan lezen.Erasmiaan schreef:Waar baseer je dat laatste op? In al ons doen en laten moeten we Gode meer gehoorzamen dan de mensen. Overigens denk ik dat bijna alle SGP-ers die je zult spreken het als een roeping ervaren om politiek actief te zijn.memento schreef: Ho ho, ik stel ook niet dat het verboden is. Maar ik stel wel, dat het NIET geboden is. En van alles wat niet geboden is, geldt dat we dat alleen mogen doen binnen de kaders die de landswetten daartoe biedt.
2. Natuurlijk kan iemand een roeping voelen om politiek actief te zijn. Maar ook mét roeping ben je gehouden aan de regels van Gods Woord, namelijk: De overheid gehoorzamen in alles, behalve in dingen waartoe God ons in Zijn Woord verplicht.
3. We moeten Gode zeker meer gehoorzamen dan mensen. Maar dat geldt alleen voor dingen waartoe God ons in Zijn Woord verplicht. De Bijbel verplicht ons nergens om politiek te bedrijven in een democratisch stelsel. Nu verbiedt de Bijbel het ook niet, dus opzich mag het. Wanneer echter daarvoor overheidswetten overtreden moeten worden, dan mag het niet meer, omdat dat een overtreding is van Gods Woord.
Kortom: In het uitvoeren van een handeling die niet expliciet in Gods Woord geboden is, mogen we nooit ingaan tegen hetgeen wél expliciet in Gods Woord geboden wordt. Politieke participatie is niet expliciet in Gods Woord geboden, het gehoorzamen van de overheid wél.
Ad 2.: de overheid gehoorzamen, zolang het niet tegen Gods Woord ingaat.
Ad 3.: God verplicht ons in zijn Woord om vrouwen niet het regeerambt (niet alleen politiek) te laten hebben. Aldus de SGP. Dan moeten we daarin God gehoorzamen en niet de overheid, bij het inrichten van onze vereniging. En die vereniging is niet overbodig, die mogen we en moeten we hebben. Dat jij daar een andere visie op hebt is prima maar dat is niet de visie van de SGP.
Ik gaf de stelling: In het uitvoeren van een handeling die niet expliciet in Gods Woord geboden is, mogen we nooit ingaan tegen hetgeen wél expliciet in Gods Woord geboden wordt. Politieke participatie is niet expliciet in Gods Woord geboden, het gehoorzamen van de overheid wél.
Deze stelling is de algemeen erkend binnen de gereformeerde ethiek (niet slechts mijn visie)...
Kortom: jouw stelling is alleen te rechtvaardigen, als je vanuit de Bijbel kan bewijzen dat we een politiek partij moeten (en dat is meer dan: mogen) hebben.