Belijdenis doen, hoezo?

Belijdenis doen

Niet zinvol.
0
Geen stemmen
Ik zie het als een persoonlijke geloofsgetuigenis.
28
65%
Gewoon doen, anders mag je je kind niet laten dopen.
1
2%
Aanvaarding van datgene, wat mijn ouders beloofden.
4
9%
Ik zie meer uit naar een herdoop
4
9%
Voor mij is het moeilijk, ik weet niet of ik echt geloof
1
2%
Ik wil bij de gemeente horen
4
9%
Ik stel het uit tot ik weet dat mijn zonden vergeven zijn
1
2%
 
Totaal aantal stemmen: 43

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef:En dan is optie 8 dus ook de juiste keus.

En er zullen ook mensen zijn die alleen optie 6 aankruisen. Dat kan een worsteling zijn.
Jezus roept ons nergens op tot uitstel in de Bijbel...
Wie weet mag het belijdenis doen het gewicht aan de klok zijn dat die zalige ruil bespoedigt.
Dat lijkt me niet de juiste volgorde in tijd en zaak.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Tiberius »

Hinde schreef:Niet als je een nieuwe binnenkomer bent.
Want dan heb je niet automatisch huisbezoek.
En ik schaam me niet graag waar een ander bij is, dus zoek ik het liever eerst even zelf uit.
Als je nieuw binnenkomt in een gemeente en je bent nog geen lid, kan je je het beste in laten schrijven als meelevend lid.
Je krijgt dan binnen drie maanden huisbezoek van een aantal ouderlingen, vaak in ieder geval de wijkouderling. Tijdens dat huisbezoek kan je aangeven, dat je de behoefte hebt om geloofsbelijdenis af te leggen en waarom. Mochten er zaken zijn, zoals lagere postings lijken te suggereren, die mogelijk een verhindering daarvoor zijn, kan je dat het beste direct open en eerlijk aankaarten. Als het goed is, zal de kerkenraad dan proberen die verhindering weg te nemen, eventueel door schuldbelijdenis af te laten leggen (voor de kerkenraad, dat hoeft zelden voor de hele gemeente).

Het lijkt alsof je het meest beducht bent voor Bert's ten-vierde:
Bert Mulder schreef:Ten vierde, als je in je leer of leven enige dingen doet, die niet overeen komen met bepaalde dingen die geleerd worden in dat bepaald kerkverband, zoals hoedje, lange broek, tv, enz...
Doorgaans zijn dat geen onomkeerbare zaken, waardoor er een verhindering tot het afleggen van geloofsbelijdenis zou kunnen optreden. Maar nogmaals: het beste kan je dat bij het kennismakingshuisbezoek open en eerlijk bespreken.

En dat heeft helemaal niets met afgang te maken, dat is een onjuiste gedachtegang. De broeders zullen altijd het oog hebben om een eventueel dwalend schaap terug te brengen naar de kudde.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Erasmiaan schreef:En dan is optie 8 dus ook de juiste keus.

En er zullen ook mensen zijn die alleen optie 6 aankruisen. Dat kan een worsteling zijn.
Jezus roept ons nergens op tot uitstel in de Bijbel...
Wie weet mag het belijdenis doen het gewicht aan de klok zijn dat die zalige ruil bespoedigt.
Inderdaad!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Hinde schreef:Niet als je een nieuwe binnenkomer bent.
Want dan heb je niet automatisch huisbezoek.
En ik schaam me niet graag waar een ander bij is, dus zoek ik het liever eerst even zelf uit.
Als je nieuw binnenkomt in een gemeente en je bent nog geen lid, kan je je het beste in laten schrijven als meelevend lid.
Je krijgt dan binnen drie maanden huisbezoek van een aantal ouderlingen, vaak in ieder geval de wijkouderling. Tijdens dat huisbezoek kan je aangeven, dat je de behoefte hebt om geloofsbelijdenis af te leggen en waarom. Mochten er zaken zijn, zoals lagere postings lijken te suggereren, die mogelijk een verhindering daarvoor zijn, kan je dat het beste direct open en eerlijk aankaarten. Als het goed is, zal de kerkenraad dan proberen die verhindering weg te nemen, eventueel door schuldbelijdenis af te laten leggen (voor de kerkenraad, dat hoeft zelden voor de hele gemeente).

Het lijkt alsof je het meest beducht bent voor Bert's ten-vierde:
Bert Mulder schreef:Ten vierde, als je in je leer of leven enige dingen doet, die niet overeen komen met bepaalde dingen die geleerd worden in dat bepaald kerkverband, zoals hoedje, lange broek, tv, enz...
Doorgaans zijn dat geen onomkeerbare zaken, waardoor er een verhindering tot het afleggen van geloofsbelijdenis zou kunnen optreden. Maar nogmaals: het beste kan je dat bij het kennismakingshuisbezoek open en eerlijk bespreken.

En dat heeft helemaal niets met afgang te maken, dat is een onjuiste gedachtegang. De broeders zullen altijd het oog hebben om een eventueel dwalend schaap terug te brengen naar de kudde.
Het zijn niet alleen geen onomkeerbare zaken, het zijn ook geen onoverkomelijke zaken. Alsof lange broek, tv enz. een reden zijn om geen belijdenis af te kunnen leggen.
Veel belangrijker waren Berts ten-eerste, ten-tweede en ten-derde, namelijk of je gelooft dat Jezus Christus ook jouw Zaligmaker is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Tiberius »

Klopt. Maar daar leek zij geen moeite mee te hebben. Zoals je kan lezen, richt haar moeite zich op Berts ten-vierde.
Hinde
Berichten: 217
Lid geworden op: 18 feb 2009, 20:00

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Hinde »

Klopt.
En ik vroeg me af of de bezwaren n.a.v. 'ten vierde' ook ergens zijn vastgelegd, of dat een kerkeraad dat zelf mag bepalen.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Fjodor »

Hinde schreef:Klopt.
En ik vroeg me af of de bezwaren n.a.v. 'ten vierde' ook ergens zijn vastgelegd, of dat een kerkeraad dat zelf mag bepalen.
In mijn kerkelijke gemeente is er amper zo'n 'ten vierde'. Het zou me niets verbazen als dat ten vierde dan ook nergens is vast gelegd. En dat het dus meer gewoonte is.
Waarmee ik in het geheel niet wil zeggen dat die gewoonte niet goed is. In mijn omgeving wordt veel te gemakkelijk gedaan over kleding, tv, hoofddeksel etc.
Als ik jou was dan zou ik eerst eens kijken of je jezelf ten opzichte van God kan verantwoorden met betrekking tot die zaken van het 'ten vierde'. Als je dat kan dan zou ik naar de kerkenraad oid gaan en zeggen dat je belijdenis wilt doen. Als ze dan willen dat je zaken verandert dan kan je je daaraan misschien aanpassen.
Houd wel in het oog dat het niet in de eerste plaats om deze dingen gaat! Het gaat om de vraag of je Jezus Christus als Zaligmaker kan en wilt belijden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Belijdenis doen, hoezo?

Bericht door Marnix »

Hm, wel een lastig punt. Hoe ga je om met allemaal regels die je dan worden opgelegd? Je mag belijdenis doen maar.... ik heb de voorbeelden gehoord. Maar dan gaat de tv er uit, maar dan zeg je je lidmaatschap van die sportvereniging op... etc. Moet je die dingen dan aanpassen omdat dat de invulling is van het christen zijn in leer en leven die de kerkenraad maakt? Of moet je je zorgen maken als men dat daar aan toetst en je nog maar eens bedenken?

Het zelfde ook als belijdenis kerkgebonden zou zijn. Als men zou zeggen: Als je belijdenis doet bind je je aan een bepaald kerkverband. Een veelgehoorde redenatie, waarbij ik me zou afvragen of ik belijdenis zou hebben gedaan als er zo mee omgegaan zou zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie