Actie ouders na vonnis ontvoering

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door BJD »

De ouders van het vorig jaar ontvoerde meisje zijn via de website www.ditkannietlanger.nl een handtekeningenactie begonnen. Een van de daders heeft geen TBS opgelegd gekregen omdat hij zich niet wilde onderwerpen aan een onderzoek bij het pieter Baancentrum. Middels een burgerinitiatief willen de ouders het TBS-beleid op de politieke agenda krijgen. Ze willen dat er een wet komt waarbij daders van dergelijke misdrijven wel TBS opgelegd kunnen krijgen, ook zonder dat ze meewerken aan een onderzoek. Nu komt zo'n iemand met zo'n 10 jaar vrij. TBS zou steeds verlengd kunnen worden.
Goed initiatief lijkt me! Teken even mee!

http://www.refdag.nl/artikel/1470290/Ac ... ering.html
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door Lassie »

Getekend.... :super
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door Auto »

Getekend! goed initiatief.
Mariken1
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2005, 22:51

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door Mariken1 »

Goed initiatief lijkt me!
Waarom? Ik vind dit helemaal geen goed initiatief. De uiteindelijke uitkomst van dit voorstel zal leiden tot Russische toestanden waar een ieder die niet volgzaam meewerkt ook in de psychiatrie wordt opgesloten. Daar is het TBS systeem niet voor bedoeld!

Ook al had Kaj meegewerkt, dan nog weet je niet of er een TBS was komen uitrollen. TBS is géén toverformule! En ook geen straf!. Als je vindt dat een straf te laag is, dan moet je daar tegen in actie komen!

Overigens kan de rechter TBS opgeleggen als iemand niet heeft meegewerkt aan gedragskundig onderzoek, en dit gebeurt sporadisch ook. Daar is geen wetswijziging voor nodig.

(overigens met alle respect voor de ouders van het meisje Hanna, en Hanna zelf. Dat zij het moeilijk hebben staat buiten kijkf, en daar wil ik ook helemaal niets aan af doen.)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door Rens »

getekend............!!

niet zo zuur Mariken1..........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door Marie-Henriëtte »

Als je ziet hoe vaak TBS'ers nog de fout ingaan tijdens hun (proef) verlof of nadat zij zijn vrijgekomen, zou je je bijna afvragen of een dergelijke behandeling wel zin heeft. Geef ze beter een verdubbelde celstraf.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 30 mar 2010, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door Rens »

Marie-Henriëtte schreef:Als je ziet hoevaak TBS'ers nog de fout ingaan tijdens hun (proef) verlof of nadat zij zijn vrijgekomen, zou je je bijna afvragen of een dergelijke behandeling wel zin heeft. Geef ze beter een verdubbelde celstraf.
of levenslang?????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door memento »

Goed initiatief. M.i. heeft niemand het recht, om dwingende psychiatrische zorg te weigeren, of te ontlopen, als hij een gevaar voor zichzelf en/of anderen vormt.
Mariken1
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2005, 22:51

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door Mariken1 »

Marie-Henriëtte schreef:Als je ziet hoe vaak TBS'ers nog de fout ingaan tijdens hun (proef) verlof of nadat zij zijn vrijgekomen, zou je je bijna afvragen of een dergelijke behandeling wel zin heeft. Geef ze beter een verdubbelde celstraf.
Relevant cijfermateriaal ajb?
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door Marie-Henriëtte »

Rens schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Als je ziet hoevaak TBS'ers nog de fout ingaan tijdens hun (proef) verlof of nadat zij zijn vrijgekomen, zou je je bijna afvragen of een dergelijke behandeling wel zin heeft. Geef ze beter een verdubbelde celstraf.
of levenslang?????
Voor moord wel ja. De moordenaar van Maartje Pieck schijnt overigens al sinds 2007 in een TBS kliniek te zitten. Hij mag dan zijn behandeling combineren met zijn celstraf. Terwijl ik van mening ben dat moordenaars of delictplegers eerst hun celstraf moeten uitzitten voordat zij behandelingen ondergaan.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door BJD »

Mariken1 schreef:
Goed initiatief lijkt me!
Waarom? Ik vind dit helemaal geen goed initiatief. De uiteindelijke uitkomst van dit voorstel zal leiden tot Russische toestanden waar een ieder die niet volgzaam meewerkt ook in de psychiatrie wordt opgesloten. Daar is het TBS systeem niet voor bedoeld!

Ook al had Kaj meegewerkt, dan nog weet je niet of er een TBS was komen uitrollen. TBS is géén toverformule! En ook geen straf!. Als je vindt dat een straf te laag is, dan moet je daar tegen in actie komen!

Overigens kan de rechter TBS opgeleggen als iemand niet heeft meegewerkt aan gedragskundig onderzoek, en dit gebeurt sporadisch ook. Daar is geen wetswijziging voor nodig.

(overigens met alle respect voor de ouders van het meisje Hanna, en Hanna zelf. Dat zij het moeilijk hebben staat buiten kijkf, en daar wil ik ook helemaal niets aan af doen.)
Dergelijke figuren moeten we (zeker met hem, omdat hij al een verleden op dit gebied heeft) niet terug willen in de maatschappij voordat hij een gedegen behandeling heeft ondergaan. Dat de maatschappij weet dat het veilig is als ze terugkomen. Dat is nu na 10 jaar gevangenisstraf maar de vraag. Dus niet als extra straf maar als behandeling.

Ik ken ze niet dat een rechter wel TBS oplegd, ook al is er geen gedragsonderzoek gedaan. Vandaar dit initiatief van die ouders met hun advocaat.
Mariken1
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 okt 2005, 22:51

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door Mariken1 »

BJD schreef: Ik ken ze niet dat een rechter wel TBS oplegd, ook al is er geen gedragsonderzoek gedaan. Vandaar dit initiatief van die ouders met hun advocaat.
Julian C in 1e aanleg in ieder geval : Kreeg TBS zonder dat hier een advies over gegeven was. De mogelijkheid zit in de wet, en zoals gezegd, rechters doen dit sporadisch ook. Maar zijn hier anderzijds ook huiverig voor, En niet ten onrechte: een rechter is nu eenmaal geen psychiater. En TBS is geen verlengde straf. En ook geen wondermiddel. Helaas
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door BJD »

Mariken1 schreef:
BJD schreef: Ik ken ze niet dat een rechter wel TBS oplegd, ook al is er geen gedragsonderzoek gedaan. Vandaar dit initiatief van die ouders met hun advocaat.
Julian C in 1e aanleg in ieder geval : Kreeg TBS zonder dat hier een advies over gegeven was. De mogelijkheid zit in de wet, en zoals gezegd, rechters doen dit sporadisch ook. Maar zijn hier anderzijds ook huiverig voor, En niet ten onrechte: een rechter is nu eenmaal geen psychiater. En TBS is geen verlengde straf. En ook geen wondermiddel. Helaas
Ik zie TBS ook niet als verlengde straf maar ik vind het wel een vrij prettige gedachte dat geesteszieke pedofielen wat langer gesloten zitten om daar behandeld te worden. En mocht die behandeling niet werken dan wordt steeds hun TBS verlengd en zo zitten tientallen mensen in Nederland levenlang in hun TBS instelling. Dat zijn mensen die horen niet in de maatschappij, daar zijn ze te gevaarlijk voor.

Ik ken de casus van Julian C niet, maar was hij wel onderzocht? Vooral dat onderzoek zouden de verdachten van dergelijke misdrijven niet mogen weigeren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door eilander »

Getekend, omdat ik het heel vreemd vind dat een dader op deze manier "beloond" wordt voor zijn niet-meewerken.
Ik zou zeggen: natuurlijk heeft iemand de vrijheid om te weigeren mee te werken, maar dan kies je daarmee wel voor een zeer lange gevangenisstraf.
Het is bekend dat daders liever (iets) langer in de gevangenis zitten dan TBS opgelegd te krijgen.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Actie ouders na vonnis ontvoering

Bericht door Marie-Henriëtte »

"Het is bekend dat..."

Waar heb je dat vandaan dan, dat delictplegers liever vijftien jaar langer vastzitten dan een paar jaar behandelingen ondergaan?
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 30 mar 2010, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie