ja dat betekend inderdaad Heidelberger Catechismus
heb helaas geen werkende link meer
Nedergedaald ter Helle
Dit vond ik in "Kern der christelijke leer" van Aegidius Francken:
Vraag 978. Wat verstaat gij dan door Christus' nederdaling ter hel?
A.2 Op stellende wijze kunnen wij daardoor verstaan:
A.2.1 Of de staat van Christus in de dood na de scheiding Zijner ziel van het lichaam gedurende drie dagen, die Hij in de staat der doden is geweest. Jes. 53:8 "Want Hij is afgesneden uit het land der levenden."
A.2.2. Of wij kunnen met onze Nederlandse kerk daardoor verstaan de helse angsten en benauwdheden, welke Christus in Zijn ziel heeft geleden. 1 Sam. 2:6 "De Heere doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen en Hij doet weder opkomen."
Vraag 978. Wat verstaat gij dan door Christus' nederdaling ter hel?
A.2 Op stellende wijze kunnen wij daardoor verstaan:
A.2.1 Of de staat van Christus in de dood na de scheiding Zijner ziel van het lichaam gedurende drie dagen, die Hij in de staat der doden is geweest. Jes. 53:8 "Want Hij is afgesneden uit het land der levenden."
A.2.2. Of wij kunnen met onze Nederlandse kerk daardoor verstaan de helse angsten en benauwdheden, welke Christus in Zijn ziel heeft geleden. 1 Sam. 2:6 "De Heere doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen en Hij doet weder opkomen."
Volgt nedergedaald ter helle ook chronologisch op gestorven en begraven? Het lijkt er wel op. Ook gezien de tekst uit Petrus waarin Gezegd wordt dat Jezus tot de zielen in de gevangenis ging.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
De hel is "de plaats waar God niet is"
Naar de hel gaan is dus verbannen zijn van God, Zijn Goedheid, Zijn Liefde, Zijn Troostrijke aanwezigheid. enz.
DAT is het erge aan de hel. Dat dit 'poetisch' wordt omschreven met brandende vuren ed. doet daar niets aan af.
Het zwaarste van Jezus' leiden en sterven was de 3-urige duisternis waarin God Hem verliet. (God verliet dus eigenlijk zichzelf! De Vader verliet de Zoon! )
Direct daarna riep Jezus uit "Het is volbracht"
Het kan niet zijn dat Hij na dit geroepen te hebben alsnog naar de hel moest.
Ik zie "Jezus gang naar 'de hel'" in de 3-urige duisternis.
Het klopt dat 'het dodenrijk' in de statenvertaling heel vaak met 'de hel' wordt vertaald. Dat komt omdat het hebreeuws voor beide hetzelfde woord gebruikt. Het grieks gebruikt wel twee verschillende woorden.
Naar de hel gaan is dus verbannen zijn van God, Zijn Goedheid, Zijn Liefde, Zijn Troostrijke aanwezigheid. enz.
DAT is het erge aan de hel. Dat dit 'poetisch' wordt omschreven met brandende vuren ed. doet daar niets aan af.
Het zwaarste van Jezus' leiden en sterven was de 3-urige duisternis waarin God Hem verliet. (God verliet dus eigenlijk zichzelf! De Vader verliet de Zoon! )
Direct daarna riep Jezus uit "Het is volbracht"
Het kan niet zijn dat Hij na dit geroepen te hebben alsnog naar de hel moest.
Ik zie "Jezus gang naar 'de hel'" in de 3-urige duisternis.
Het klopt dat 'het dodenrijk' in de statenvertaling heel vaak met 'de hel' wordt vertaald. Dat komt omdat het hebreeuws voor beide hetzelfde woord gebruikt. Het grieks gebruikt wel twee verschillende woorden.
Carpe Diem tamen Memento Mori
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Over 'nedergedaald ter helle' is meer te doen geweest ook in vorige eeuwen.
Zelf zou ik moeite hebben om het zo voor te lezen.
Oudere lezingen hebben:
is gekruisigd, nedergedaald ter helle, gestorven en begraven. Ten derde dage (...)
Nedergedaald in het graf zou inderdaad hetzelfde zijn als begraven, dus de lezing al zou dat het lijden zijn wat hij geleden heeft in de hof van Gethsemane en in de totale Godverlatenheid op Golgotha de is voor mij op dit moment de meest aanvaarbare lezing.
Zelf zou ik moeite hebben om het zo voor te lezen.
Oudere lezingen hebben:
is gekruisigd, nedergedaald ter helle, gestorven en begraven. Ten derde dage (...)
Nedergedaald in het graf zou inderdaad hetzelfde zijn als begraven, dus de lezing al zou dat het lijden zijn wat hij geleden heeft in de hof van Gethsemane en in de totale Godverlatenheid op Golgotha de is voor mij op dit moment de meest aanvaarbare lezing.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Het stukje dat Bart geplaatst heeft mag best een beetje aandachtiger bestudeerd worden want er zit veel waarheid in.
In de eerste plaats is het woord hel in onze vertaling van de Bijbel niet altijd hetzelfde woord in de oorspronkelijke tekst en betekent het lang niet altijd een eeuwig vurig strafoord. Soms betekent het dodenrijk. Er staat in Openbaring dat de hel nog eens geworpen zal worden in de poel des vuurs dus kan het niet dezelfde plaats zijn.
Is God's aanwezigheid ook in de hel? Ja, er staat immers geschreven in Psalm 139:8 ...of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar. En in Amos 9:2 Al groeven zij tot in de hel, zo zal Mijn hand ze van daar halen...
Dat is de hel in de zin van het dodenrijk.
Ik geloof dat Jezus na Zijn dood daar is geweest, terwijl Zijn lichaam in het graf lag. Niet om te lijden want dat was volbracht, maar om te preken tot de geesten in de gevangenis. Dat staat letterlijk zo in 1 Petrus 3:19. Jezus zegt in Op. 1 Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods. Die sleutels heeft Hij verworven door vrijwillig de dood in te gaan, om zo de macht van de zonde te verbreken, naar de hel af te dalen waar Hij de overwinning verkondigd heeft over dood en hel.
In de eerste plaats is het woord hel in onze vertaling van de Bijbel niet altijd hetzelfde woord in de oorspronkelijke tekst en betekent het lang niet altijd een eeuwig vurig strafoord. Soms betekent het dodenrijk. Er staat in Openbaring dat de hel nog eens geworpen zal worden in de poel des vuurs dus kan het niet dezelfde plaats zijn.
Is God's aanwezigheid ook in de hel? Ja, er staat immers geschreven in Psalm 139:8 ...of bedde ik mij in de hel, zie, Gij zijt daar. En in Amos 9:2 Al groeven zij tot in de hel, zo zal Mijn hand ze van daar halen...
Dat is de hel in de zin van het dodenrijk.
Ik geloof dat Jezus na Zijn dood daar is geweest, terwijl Zijn lichaam in het graf lag. Niet om te lijden want dat was volbracht, maar om te preken tot de geesten in de gevangenis. Dat staat letterlijk zo in 1 Petrus 3:19. Jezus zegt in Op. 1 Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods. Die sleutels heeft Hij verworven door vrijwillig de dood in te gaan, om zo de macht van de zonde te verbreken, naar de hel af te dalen waar Hij de overwinning verkondigd heeft over dood en hel.
He Christina,
Dit is toch wel volkomen nieuw voor me hoor: Het dodenrijk als iets anders dan 'de hel' (in de betekenis van de poel des vuurs).
Ik kan me daar niet veel bij voorstellen.
Btw: Witsius, een beroemd theoloog zei eens: "Er zijn ongeveer evenveel verhandelingen over de nederdaling van Christus ter helle als vliegen wanneer het op z'n warmst is."
Ik waag me er dus maar niet aan.
Dit is toch wel volkomen nieuw voor me hoor: Het dodenrijk als iets anders dan 'de hel' (in de betekenis van de poel des vuurs).
Ik kan me daar niet veel bij voorstellen.
Btw: Witsius, een beroemd theoloog zei eens: "Er zijn ongeveer evenveel verhandelingen over de nederdaling van Christus ter helle als vliegen wanneer het op z'n warmst is."
Ik waag me er dus maar niet aan.