Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Afgewezen

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:DWW, volgens mij klopt het stuk van Myseras niet. Hier gaat het echt over anderen dan waar ds. Koster het over heeft.
Volgens mij haal jij door de achterdeur naar binnen, wat je er bij de voordeur uitgegooid hebt.
"Volgens mij...."

Onderzoek en lees liever eerst alles, voordat je iemand (onterecht) ergens van beschuldigd.
Nou zeg! Ik concludeer dit op grond van wat je hier schrijft. Ik begrijp dat je dat liever niet wilt horen, maar ik kan het niet anders zien.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:
Afgewezen schreef:DWW, volgens mij klopt het stuk van Myseras niet. Hier gaat het echt over anderen dan waar ds. Koster het over heeft.
Volgens mij haal jij door de achterdeur naar binnen, wat je er bij de voordeur uitgegooid hebt.
"Volgens mij...."

Onderzoek en lees liever eerst alles, voordat je iemand (onterecht) ergens van beschuldigd.
Nou zeg! Ik concludeer dit op grond van wat je hier schrijft. Ik begrijp dat je dat liever niet wilt horen, maar ik kan het niet anders zien.
Hoe jij het ziet, en hoe ik de zaken bedoel, kan wel degelijk verschillen....!!
Heb je gelezen in welke context Myseras dit schreef? : http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... -ov04.html

Vraagje : Wanneer een moeder haar kindje met smarten en benauwdheden heeft gebaart, kan zij dan verklaren hoe zij terug geleid is geworden in het paradijs, Gen. 3:16...? Wellicht van niet. De meeste moeders denken daar niet eens aan, maar de blijdschap en de vrede die erop volgde zal zij nimmer vergeten. Geestelijk is dit niet anders, naar Joh. 16:21. Daarom moeten die kleingelovigen verklaard worden inzake Wat/Wie er met die geestelijke barensweeën in hen geboren is geworden, middels de beloftenissen van het Evangelie. Zie ook : HC zondag 8-23.

Lees hier nogmaals twee citaten uit de brief van ds. J.H. Koster :

"En nu is dit van alles de wortel, het wezen van de zaak: geloofsvereniging met de Heere Jezus, de inplanting in Christus. Wie Hem heeft, heeft alles wat hij tot zaligheid behoeft, wie in Hem is, is alles wat hij wezen moet. En waar Hij komt in de inwendige roeping van het Evangelie, daar schenkt Hij Zichzelf en verenigt de ziel met Hem naar het wezen des geloofs. Maar… en dit is een groot ‘maar’; alles door het geloof in Christus hebben én zijn, is wat anders als zich bewust alles bewust te zijn. Bewust zijn te hebben van alles in Christus en bewustzijn van zijn geloof. Calvijn spreekt aangaande deze dingen van een ingewikkeld geloof. Neem desnoods een voorbeeld. Wie een pakket met rijke inhoud ontvangt, heeft alles ingepakt en als hij het uitpakt, wordt hij niets rijker, maar wel meer verwonderd, verblijd en gelukkig. De discipelen hadden in Christus alles, waren alles (zie het vorige) en toch, hoe weinig bewustzijn hadden zij van de ontvangen genade. Johannes 14 vers 5 : ‘Heere, wij weten niet waar Gij heen gaat’; vers 8 : Heere, toon ons den Vader’, enzovoort."

"De Kerk weet zo weinig wat haar geschonken is, dat ze door ongeloof, wettische bestrijding, wettische geest, wetsovertuiging, duizendmaal het tegenovergestelde meent te bezitten van wat ze bezit, en te zijn van wat ze is. En daartoe is nu nodig de toe-eigenende, bewustmakende, levende, indachtmakende genade des Heiligen Geestes. 1 Korinthe 2 vers 12 : ‘Doch wij hebben niet ontvangen de geest der wereld, maar den Geest, die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen die ons van God geschonken zijn.’ Of Johannes 14 vers 26 : ‘Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles wat Ik u gezegd heb.’ Joh. 16 vers 14 : ‘Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.’ En nu is die Heilige Geest als God, dat vrij werkende, die aan een iegelijk vrij deelt, naar hetgeen Hij wil. Hij kan de een in vijf minuten meer vertonen en leren, dan een ander in vijftig jaar. Plaatsmakend door het ontdekkend, leeg-, behoeftigmakend werk door de wet als een wet der werken of straks als een regel der dankbaarheid, gaat Hij wegbereidend Zijn vrije gang, om Christus en Zijn weldaden aan de Zijnen te openbaren."
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef: Hoe jij het ziet, en hoe ik de zaken bedoel, kan wel degelijk verschillen....!!
Heb je gelezen in welke context Myseras dit schreef? : http://www.iclnet.org/pub/resources/tex ... -ov04.html
Inderdaad werpt dat er wel een wat ander licht op, alhoewel ik het nog steeds niet duidelijk vind.
DWW schreef:Vraagje : Wanneer een moeder haar kindje met smarten en benauwdheden heeft gebaart, kan zij dan verklaren hoe zij terug geleid is geworden in het paradijs, Gen. 3:16...? Wellicht van niet. De meeste moeders denken daar niet eens aan, maar de blijdschap en de vrede die erop volgde zal zij nimmer vergeten. Geestelijk is dit niet anders, naar Joh. 16:21. Daarom moeten die kleingelovigen verklaard worden inzake Wat/Wie er met die geestelijke barensweeën in hen geboren is geworden, middels de beloftenissen van het Evangelie. Zie ook : HC zondag 8-23.
Hier snap ik helemaal niks van. :)
De brief van ds. Koster kende ik al.
Toch moet je oppassen met wat je doet: uiteindelijk is het ook niet aan jou om mensen de handen op te leggen, ook al zijn ze naar jouw mening 'goed bekeerd'.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

jvdg schreef:
DWW schreef: Het spijt me zeer, Memento. Toch vind ik deze onderstaande citaten vele malen helderder en Bijbelser, dan jouw genoemde citaat van W. a Brakel, wat ik eigenlijk meer als een gulden-middenweg beschouw.
Het spijt me zeer, DWW, dat je met je inbreng geen verheldering in de discussie brengt. Integendeel, wat mij aangaat, wordt de verwarring al maar groter.

Je verwijst heel vaak naar je eigen website (waar heel veel lezenswaardige zaken zijn opgenomen, waarvoor mijn complimenten). Echter daar fulmineer je ook nogal tegen de kerkgenootschappen waarvan je bij inschrijving op dit forum verklaart daarmee in lijn te staan en lid of dooplid te zijn. Nu blijkt dat je, naar eigen zeggen, oefenaar bent, zonder te willen meedelen in welk verband dit plaatsvindt. Kortom ook op dit terrein acteer je verwarrend. Daarom roep ik je op tot verheldering.
Laat dit dan enige verheldering moge brengen. Ds. Moerkerken vertroost alrede diegenen die door de geestelijke bediening van Gods heilige Wet bediend worden. Uiteraard gewerkt door de Heilige Geest. Deze zielen, verkoren of niet verkoren, liggen nog onder de vloek en toorn van Gods heilige Wet. God kan hen (nog) geen barmhartigheid in Christus bewijzen, vanwege dat God geen gemeenschap kan hebben met de reden van hun geestelijke doodstaat, namelijk : hun zonden. Door deze zonden liggen zij vervloekt onder het oordeel, maar zij gaan pas onder dit oordeel geestelijk verloren wanneer de Vader die zondaar komt te trekken tot de gemeenschap met Christus, naar Joh. 6:37-44. Hier trekt de Vader met koorden van liefde, en verdoemt hen de Wet ten dode. Door de trekkende liefde des Vaders wordt de zondaar er voor ingewonnen, om te worden wie hij in Adam voor God geworden is, namelijk een volkomen helwaardig en vloekwaardig schepsel, de dood verdiend hebbende. God eist in dit geestelijk gericht in de ziel van die zondaar, een volkomen betaling, de zondaar gaat verloren, en sterft geestelijk aan de vloekeis van die heilige Wet vanwege dat hij niets heeft tot betaling, en Christus wekt die zondaar op ten uiterste dage van dit heilig geestelijk gericht, middels de toegepaste beloftenissen van Zijn Evangelie, dewelke zijn werkende door de ingestorte liefde Gods in Christus, Gal. 5:6.

Ten tweede, maak ik geen reclame met het soms refereren naar mijn website. Op deze site weet ik alles te staan, en doe ik af en toe een verwijzing als bedoelde argumentatie. Ik heb deze site willen maken om mensen aan te sporen tot onderzoek. Ik heb geen vleselijke strijd tegen kerkverbanden of bepaalde dominees, het gaat mij alleen om de leer. Lees daartoe ook mijn antwoord aan Tiberius : http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 90#p382490 Aan hem schreef ik namelijk een dergelijk antwoord. Nooit zou ik op de personen wensen te spelen zoals bijv. GPPB dit wel heeft gedaan aangaande bijv. de persoon van ds. G.H. Kersten. Lees bijv. hier : http://www.derokendevlaswiek.nl/PERSBER ... zo_KERSTEN Hij refereert zelfs aan boekjes die de begane misstappen van ds. Kersten in tweede wereldoorlog uitvergroten, lees 1 Kor. 13:4-7, 1 Joh. 2:9-11. Ik vind dit ronduit schandalig! Naar mijn bescheiden mening was ds. Kersten een kind en een knecht Gods, en al zijn zonden zijn verzoend geworden in het Bloed van Christus. Maar, ik blijf er wel bij, dat hij met zijn geschreven dogmatiek in veel zaken heeft gedwaald, met name in het stuk van de wedergeboorte. Hierin week hij af van de lijn der Reformatie. Dit kan je daarom ook duidelijk aflezen vanuit het citaat van ds. A. Moerkerken. Lees hier : http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 07#p382107 Zo zie je maar, dat iemand een zuivere bevinding kan hebben, maar ondanks dat, wel ontzaggelijk kan dwalen in bepaalde leerstukken. Om deze reden waren ook lang niet al Gods knechten zuivere theologen. Neem bijv. ook een man als ds. Joh. Van der Poel. Ook hij heeft op dit punt gedwaald, en was daarom geen theoloog, maar wel een kind en knecht Gods die vele kinderen Gods heeft vertroost en gesticht, vanuit hetgeen de Heere hem zielsbevindelijk heeft willen leren. Hij blonk uit in zijn onderwijs aangaande de doorleving van het heilige Recht Gods. Maar, ondanks dat alles, hebben ook anderen zich onterecht vastgeklampt aan sommige van zijn leerdwalingen. Hier moeten we gewoon eerlijk en nuchter in zijn.

Ten derde, ben ik een oefenaar in het schrijven. Ik loop met een roeping tot Evangelist. Wat dit precies inhoud weet ik wel, maar waartoe God me wil leiden, weet ik (nog) niet. Misschien moet ik wel naar de achterbuurten van Amsterdam, net als Jona naar Ninevé moest. Of misschien moet ik gewoon voor altijd een schrijvertje blijven, hopende en biddende anderen tot een hand en voet te zijn. Ik weet het nog niet, beste JVDG. Ik schrijf nu maar een beetje wat den Heere mij heeft willen laten zien. Dat is voorlopig even alles.
Jongere

Bericht door Jongere »

DWW schreef:Ds. Moerkerken vertroost alrede diegenen die door de geestelijke bediening van Gods heilige Wet bediend worden. Uiteraard gewerkt door de Heilige Geest. Deze zielen, verkoren of niet verkoren, liggen nog onder de vloek en toorn van Gods heilige Wet.
Wat is nu jouw concrete boodschap tegen deze groep mensen? Dus praat even alsof je al evangelist bent en met deze mensen moet 'handelen'.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Jongere schreef:
DWW schreef:Ds. Moerkerken vertroost alrede diegenen die door de geestelijke bediening van Gods heilige Wet bediend worden. Uiteraard gewerkt door de Heilige Geest. Deze zielen, verkoren of niet verkoren, liggen nog onder de vloek en toorn van Gods heilige Wet.
Wat is nu jouw concrete boodschap tegen deze groep mensen? Dus praat even alsof je al evangelist bent en met deze mensen moet 'handelen'.
Galaten 3:18-25

Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven. Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars. En de Middelaar is niet Middelaar van een, maar God is een. Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn. Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden. Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DWW schreef:Beste Tiberius, ik heb geen vleselijke strijd tegen de kerken van de afscheiding. Velen in die kerken zijn me nog zeer lief en dierbaar, ook sommige predikanten. Maar, ik verfoei wél hun leerdwalingen, waarmee zij velen té vroeg en te laat vertroosten, naar Jes. 40. De inhoud van het dogma-citaat van ds. Moerken is wel degelijk van een geheel andere inhoud dan bijv. de inhoud van de brief van ds. Koster. Ds. Koster vertrooste geen zielen die geestelijk (nog) niet aan de Wet gestorven waren, ds. Moerkerken helaas wel.
Nog afgezien van het feit dat ds. Moerkerken dit zelf zal ontkennen, maar je citeerde iets uit 1984. Is het mogelijk dat iemand (in dit geval ds. M.) een ontwikkeling heeft doorgemaakt na dat stukje? Dat lijk jij namelijk uit te sluiten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Luther schreef:
DWW schreef:Beste Tiberius, ik heb geen vleselijke strijd tegen de kerken van de afscheiding. Velen in die kerken zijn me nog zeer lief en dierbaar, ook sommige predikanten. Maar, ik verfoei wél hun leerdwalingen, waarmee zij velen té vroeg en te laat vertroosten, naar Jes. 40. De inhoud van het dogma-citaat van ds. Moerken is wel degelijk van een geheel andere inhoud dan bijv. de inhoud van de brief van ds. Koster. Ds. Koster vertrooste geen zielen die geestelijk (nog) niet aan de Wet gestorven waren, ds. Moerkerken helaas wel.
Nog afgezien van het feit dat ds. Moerkerken dit zelf zal ontkennen, maar je citeerde iets uit 1984. Is het mogelijk dat iemand (in dit geval ds. M.) een ontwikkeling heeft doorgemaakt na dat stukje? Dat lijk jij namelijk uit te sluiten.
Ds. Moerkerken en later ook ds. Van Aalst zijn hier nooit van teruggekomen. Dit kan je horen vanuit de studenten die ze hebben opgeleid. Zij houden vast aan deze dogma's, afkomstig uit de dogmatiek van ds. Kersten. Nogmaals, er zijn uitzonderingen binnen de GG die over bepaalde zaken anders denken. Dat hebben we alrede opgemerkt. Maar uit dit genoemde citaat komt wel zeer duidelijk naar voren dat, een ziel met de eerste man(wet) en de tweede Man tegelijk getrouwd kan zijn, Rom. 7:1-3, en dat zo'n ziel ook tegelijkertijd onder de heerschappij der dienstbaarheid kan vertoeven maar ook onder de heerschappij der genade, Rom. 6:14. Begrijp je de vermenging....?
refo

Bericht door refo »

DWW schreef:
Jongere schreef:

Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven. Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars. En de Middelaar is niet Middelaar van een, maar God is een. Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn. Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden. Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
Dat is geen antwoord. Paulus heeft het hier tegen wedergeborenen, die de wet weer tot leven willen roepen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

refo schreef:
DWW schreef:
Jongere schreef:

Dat is geen antwoord. Paulus heeft het hier tegen wedergeborenen, die de wet weer tot leven willen roepen.
Beste Refo, dit geldt iedere verkorene Gods die eenmaal zalig zal worden, in het beginsel, maar ook tekens bij vernieuwing wanneer zij er weer toe neigen onder een vernieuwd opgelegd juk der dienstbaarheid terecht te komen, Gal. 5:1.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DWW schreef:
Luther schreef:
Ds. Moerkerken en later ook ds. Van Aalst zijn hier nooit van teruggekomen. Dit kan je horen vanuit de studenten die ze hebben opgeleid. Zij houden vast aan deze dogma's, afkomstig uit de dogmatiek van ds. Kersten. Nogmaals, er zijn uitzonderingen binnen de GG die over bepaalde zaken anders denken. Dat hebben we alrede opgemerkt. Maar uit dit genoemde citaat komt wel zeer duidelijk naar voren dat, een ziel met de eerste man(wet) en de tweede Man tegelijk getrouwd kan zijn, Rom. 7:1-3, en dat zo'n ziel ook tegelijkertijd onder de heerschappij der dienstbaarheid kan vertoeven maar ook onder de heerschappij der genade, Rom. 6:14. Begrijp je de vermenging....?
Ja ik begrijp je prima, maar ik ben het niet met je eens.
Je hoort mij niet zeggen dat ik nooit vragen heb bij bepaalde onderdelen uit sommigen preken, maar jouw stelling dat GG-predikanten mensen zonder Christuskennis toch in de preek als verkorene aanspreken, deel ik niet.
En ja, de ziel is steeds weer geneigd (naar de oude mens) om via het verbroken werkverbond aan de slag te gaan. Dat maakt ook een deel van de strijd uit, als de Heere Zich daarop terugtrekt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:Verder, geachte Mentos, in welke mate is de leer der Ger. Gemeenten veranderd van zoals Ds. Kersten in zijn 'Gereformeerde Dogmatiek' beschrijft, alsook de leerstellingen van 1931?

Er is inderdaad niets veranderd... officieel... Ook al hoor je tegenwoordig meer accentverschillen...
En dan kan de vraag wel eens gesteld worden of het slechts om accentverschillen gaat...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
pierre27

Bericht door pierre27 »

Al met al is het door vele zijsporen een zakelijke boel geworden, in het begin kon ik het goed volgen maar nu is het voor menig lezer(es) niet meer duidelijk waar het over gaat.

Brieven van allang overleden predikanten als stemmen uit het verleden moeten dienen voor wat nu de prediking is van de GG?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

pierre27 schreef:Al met al is het door vele zijsporen een zakelijke boel geworden, in het begin kon ik het goed volgen maar nu is het voor menig lezer(es) niet meer duidelijk waar het over gaat.

Brieven van allang overleden predikanten als stemmen uit het verleden moeten dienen voor wat nu de prediking is van de GG?
Je moet niet zo snel voor een ander spreken, beter alleen voor jezelf.
Stel dan eens een paar concreet gerichte vragen...?!
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Luther schreef:
DWW schreef:
Luther schreef:
Ja ik begrijp je prima, maar ik ben het niet met je eens.
Je hoort mij niet zeggen dat ik nooit vragen heb bij bepaalde onderdelen uit sommigen preken, maar jouw stelling dat GG-predikanten mensen zonder Christuskennis toch in de preek als verkorene aanspreken, deel ik niet.
En ja, de ziel is steeds weer geneigd (naar de oude mens) om via het verbroken werkverbond aan de slag te gaan. Dat maakt ook een deel van de strijd uit, als de Heere Zich daarop terugtrekt.
Natuurlijk, ze zeggen allen dat het in Jezus moet komen. Maar vanuit deze dwalingen kan een zoekende ziel toch concluderen, dat het zgn. geestelijke leven alrede begint, daar waar een ziel z’n schuld thuiskrijgt. Begrijp je dit dan niet? Heb jij dan nooit in de kerkbank, zo’n leer horende, heimelijk innerlijk gedacht: ‘eenmaal levend gemaakt kan nooooooooit meer verloren gaan!’ Of heb jij geen last van die huichelaars vanbinnen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik dit heeeeeeeeeeeel vaak heimelijk heb gedacht. Totdat het moment kwam dat God me hiervan afsneed, en Hij Zijn recht in mij kwam op te eisen.

Bedenk dat God niet alleen z’n volk heeft verkoren, maar ook de middelen daartoe. Daarbij behoort de zuivere bediening van het Goddelijke Woord. Kijk eens terug hoevelen er tijdens de Reformatie tot God bekeerd werden. De H. Geest ging weer werken, omdat men de dwalingen van Rome had afgezworen.
Laatst gewijzigd door DWW op 03 sep 2009, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten