Preken uit de NGB?

Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Preken uit de NGB?

Bericht door Bloempje28 »

Bij ons (HHK) wordt er 's middags niet uit de bijbel gepreekt maar uit de Nederlandse geloofsbelijdenis. In eerste instantie werd er uit de HC gepreekt, waar ik op zich wel voor ben omdat het het leerboek van de kerk is en op deze manier ook een evenwichtige prediking in de kerk gehouden wordt. Nu de HC uitgepreekt is, preekt onze dominee uit de NBG. Dat vind ik toch een stap te ver. Natuurlijk is de NGB gebaseerd op de Bijbel en preek je indirect toch uit de bijbel, maar er blijven nu zoveel mooie en goede bijbelteksten liggen.... veel van wat we belijden weten we gewoon ook al.... ik vind het niet echt een aanvulling.... wat is jullie mening?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door memento »

Bloempje28 schreef:Bij ons (HHK) wordt er 's middags niet uit de bijbel gepreekt maar uit de Nederlandse geloofsbelijdenis. In eerste instantie werd er uit de HC gepreekt, waar ik op zich wel voor ben omdat het het leerboek van de kerk is en op deze manier ook een evenwichtige prediking in de kerk gehouden wordt. Nu de HC uitgepreekt is, preekt onze dominee uit de NBG. Dat vind ik toch een stap te ver. Natuurlijk is de NGB gebaseerd op de Bijbel en preek je indirect toch uit de bijbel, maar er blijven nu zoveel mooie en goede bijbelteksten liggen.... veel van wat we belijden weten we gewoon ook al.... ik vind het niet echt een aanvulling.... wat is jullie mening?
Zolang hij zijn preken baseert op de Bijbel, vind ik het juist heel goed als hij de NGB doorpreekt. Zie het als thematische preken, waarin vanuit de Schrift steeds een parel opgelicht wordt.

Ik denk dat het, juist in onze tijd, goed is om de leerdiensten erin te houden. Meer dan ooit is goed onderwijs in de gereformeerde leer nodig. Het gebruik van bv de NGB zorgt ervoor dat de predikant evenwichtig blijft in de thema's die hij doorpreekt.
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Upquark »

Ik denk dat de evenwichtige prediking die je noemt ook heel goed mogelijk is bij het preken uit de NGB. Daarnaast worden er enkele zaken beleden die niet of nauwelijks in de HC belicht worden, zoals bijvoorbeeld wat wij over Gods Woord belijden (art. 3-7). Tevens is de NGB soms wat uitgebreider, zoals in art. 15, over de erfzonde. (vgl. HC zd. 3)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Democritus »

Bloempje28 schreef:Bij ons (HHK) wordt er 's middags niet uit de bijbel gepreekt maar uit de Nederlandse geloofsbelijdenis. In eerste instantie werd er uit de HC gepreekt, waar ik op zich wel voor ben omdat het het leerboek van de kerk is en op deze manier ook een evenwichtige prediking in de kerk gehouden wordt. Nu de HC uitgepreekt is, preekt onze dominee uit de NBG. Dat vind ik toch een stap te ver. Natuurlijk is de NGB gebaseerd op de Bijbel en preek je indirect toch uit de bijbel, maar er blijven nu zoveel mooie en goede bijbelteksten liggen.... veel van wat we belijden weten we gewoon ook al.... ik vind het niet echt een aanvulling.... wat is jullie mening?
Waarom wel de HC en niet de NGB en de Dordste Leerregeles. Al deze stukken maken niet voor niets onderdeel uit van onze belijdenis.

Het heeft juist mijn sterke voorkeur om alle drie de geschriften te behandelen. Juist in de NGB en de DL is een geweldig evenwicht aanwezig. jaar na jaar de catechismus, zeker als de predikant al jaren verbonden is aan de gemeente, wordt vaak een herhaling van zetten. Predikanten raken vaak onbewust de uitdaging kwijt en daardoor stopt of vklar de kennis overdracht uit. J
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Upquark »

Er is natuurlijk ook een kerkordelijke reden:
De kerkenraad zal er zorg voor dragen, dat als regel eenmaal per zondag in de prediking de leer van Gods Woord verklaard wordt zoals die samengevat is in de Heidelbergse Catechismus.
Maar ok, de NGB zullen we ook maar goed rekenen. :)
Gebruikersavatar
Gajus
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 jan 2009, 23:16

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Gajus »

Democritus schreef:
Bloempje28 schreef:Bij ons (HHK) wordt er 's middags niet uit de bijbel gepreekt maar uit de Nederlandse geloofsbelijdenis. In eerste instantie werd er uit de HC gepreekt, waar ik op zich wel voor ben omdat het het leerboek van de kerk is en op deze manier ook een evenwichtige prediking in de kerk gehouden wordt. Nu de HC uitgepreekt is, preekt onze dominee uit de NBG. Dat vind ik toch een stap te ver. Natuurlijk is de NGB gebaseerd op de Bijbel en preek je indirect toch uit de bijbel, maar er blijven nu zoveel mooie en goede bijbelteksten liggen.... veel van wat we belijden weten we gewoon ook al.... ik vind het niet echt een aanvulling.... wat is jullie mening?
Waarom wel de HC en niet de NGB en de Dordste Leerregeles. Al deze stukken maken niet voor niets onderdeel uit van onze belijdenis.

Het heeft juist mijn sterke voorkeur om alle drie de geschriften te behandelen. Juist in de NGB en de DL is een geweldig evenwicht aanwezig. jaar na jaar de catechismus, zeker als de predikant al jaren verbonden is aan de gemeente, wordt vaak een herhaling van zetten. Predikanten raken vaak onbewust de uitdaging kwijt en daardoor stopt of vklar de kennis overdracht uit. J
Er zijn veel mooie kanten om uit de belijdenisgeschriften te preken. Zelf vind ik zulke leerdiensten heel fijn.
Toch heb ik soms mijn aarzelingen. Bij ons is de kerk echt heel leeg als er leerdienst is. Mensen haken af. Diezelfde mensen zijn er wel 's middags als er rechtstreeks uit de Bijbel wordt gepreekt. Kun je dan niet beter in de bijbel die leerpunten opzoeken en uit zo'n tekst preken. De kennis wordt dan toch overgedragen en de mensen komen tenminste.
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door hmprff »

Gajus schreef:
Democritus schreef:
Bloempje28 schreef:Bij ons (HHK) wordt er 's middags niet uit de bijbel gepreekt maar uit de Nederlandse geloofsbelijdenis. In eerste instantie werd er uit de HC gepreekt, waar ik op zich wel voor ben omdat het het leerboek van de kerk is en op deze manier ook een evenwichtige prediking in de kerk gehouden wordt. Nu de HC uitgepreekt is, preekt onze dominee uit de NBG. Dat vind ik toch een stap te ver. Natuurlijk is de NGB gebaseerd op de Bijbel en preek je indirect toch uit de bijbel, maar er blijven nu zoveel mooie en goede bijbelteksten liggen.... veel van wat we belijden weten we gewoon ook al.... ik vind het niet echt een aanvulling.... wat is jullie mening?
Waarom wel de HC en niet de NGB en de Dordste Leerregeles. Al deze stukken maken niet voor niets onderdeel uit van onze belijdenis.

Het heeft juist mijn sterke voorkeur om alle drie de geschriften te behandelen. Juist in de NGB en de DL is een geweldig evenwicht aanwezig. jaar na jaar de catechismus, zeker als de predikant al jaren verbonden is aan de gemeente, wordt vaak een herhaling van zetten. Predikanten raken vaak onbewust de uitdaging kwijt en daardoor stopt of vklar de kennis overdracht uit. J
Er zijn veel mooie kanten om uit de belijdenisgeschriften te preken. Zelf vind ik zulke leerdiensten heel fijn.
Toch heb ik soms mijn aarzelingen. Bij ons is de kerk echt heel leeg als er leerdienst is. Mensen haken af. Diezelfde mensen zijn er wel 's middags als er rechtstreeks uit de Bijbel wordt gepreekt. Kun je dan niet beter in de bijbel die leerpunten opzoeken en uit zo'n tekst preken. De kennis wordt dan toch overgedragen en de mensen komen tenminste.
Apart! Ik houd juist wel van die leerdiensten. Omdat dan het grotere geheel van de Bijbel bekeken wordt, het is meer lezing-achtig. Normaal wordt er bij ons in de kerk een tekst gepakt en die wordt helemaal uitgeplozen, maar ik houd meer van het kijken naar wat de hele Schrift zegt over een onderwerp.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Gijs83 »

Hierover is een tijdje terug een serie over geweest in het RD. Wellicht staat er nog iets op http://www.refdag.nl
Elke keer spraken ze dominee over zijn manier van preken uit HC, NGB of DL. De meningen hierover liepen nogal uiteen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door -DIA- »

Ik heb jaren geleden een preek gehoord uit de NGB.
Het was toen voor mij een vreemde gewaarwording.
Later heb ik meer gevallen gehoord.

De dominee die ik er het eerst over hoorde was
een Gereformeerd (vrijgemaakte) geloof ik.
Het was in een van de kerken die we tijden onze
vakantie bezochten. Als ik me goed herinner was het
in de kerk van Brunssum/Treebeek (Limburg)

En later zijn we nog eens in een vrijgemaakt gereformeerde
kerk geweest ergens in Drenthe. Ik durf niet met 100 %
zekerheid te zeggen of het die keer in Drenthe of in Limburg
was...

Ik denk dat er op zich niets verkeerd is om eens de NGB zo
te behandelen....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Jongere »

Wat ik wel vind:

àls het een leerdienst is, dan ook ècht een leerdienst. Dat heeft een duidelijk ander karakter dan een preek. Anders krijg je de moeilijkheid dat je ook bij een leerdienst over een bepaald onderwerp aan 'preekstructuren' vast zit.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door memento »

Jongere schreef:Wat ik wel vind:

àls het een leerdienst is, dan ook ècht een leerdienst. Dat heeft een duidelijk ander karakter dan een preek. Anders krijg je de moeilijkheid dat je ook bij een leerdienst over een bepaald onderwerp aan 'preekstructuren' vast zit.
Ben ik voorstander van. Pennen en papier in aanslag!

En duidelijk toespitsen op kennis-overdracht. Dus didactische middelen gebruiken, zoals opsommingen die makkelijk te onthouden zijn, goede voorbeelden, herhalen van wat onthouden moet worden, etc.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Lourens »

Bij ons zijn laatste maanden diverse artikeln behandeld uit de NGB.

Gisteren hadden we een preek over art.24: de goede werken
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Bloempje28 »

Mijn mening is dat we de Bijbel hebben gekregen om daaruit te preken. De drie formulieren van enigheid zijn de Bijbel niet al zijn ze daar wel op gebaseerd. Dus ik vind dat ze wel gebruikt mogen worden in een dienst, maar meer als aanvulling op de preek. Bij ons zijn nu alle middagdiensten leerdiensten terwijl er bijbelgedeelten blijven liggen... dat vind ik jammer. Door de HC of NGB te volgen wordt natuurlijk al het belangrijke wel gepreekt, maar er zijn nog zoveel andere mooie stukken in de Bijbel....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door memento »

Bloempje28 schreef:Door de HC of NGB te volgen wordt natuurlijk al het belangrijke wel gepreekt, maar er zijn nog zoveel andere mooie stukken in de Bijbel....
Ik denk dat het volgen van de HC en NGB juist er voor zorgt dat heel veel stukken uit de Bijbel, die normaal niet zo belicht worden, juist aandacht krijgen.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Preken uit de NGB?

Bericht door Democritus »

memento schreef:
Bloempje28 schreef:Door de HC of NGB te volgen wordt natuurlijk al het belangrijke wel gepreekt, maar er zijn nog zoveel andere mooie stukken in de Bijbel....
Ik denk dat het volgen van de HC en NGB juist er voor zorgt dat heel veel stukken uit de Bijbel, die normaal niet zo belicht worden, juist aandacht krijgen.
Hetgeen mij opvalt in deze reactie is dat er een soort allergie voor het gestructureerd uitwerken van Bijbelse lijnen is. E.a. kan natuurlijk persoonsafhankelijk zijn maar ik zie toch wel graag de grote verbanden etc.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie