Over moppentrommels in de Saambinder

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
albion schreef: Ik vind het heel knap hoe sommige ds. met hun woorden speelt. Ds. Van der Poel van de OGG kon dat, zonder 'flauw' te worden.
Hoe hij de afkortingen T.V. en E.O. een andere dimensie gaf had toch wel wat. TV - tot verschrikking, tot verderving, tot verdoemenis.
of : E.O - eeuwige ondergang.
Het spijt me, maar zullke "vondsten" kan ik nou echt niet knap vinden. Goedkoop scoren, de naam van iets wat jou niet welgevallig is ombouwen tot een betekenis die in jouw kraam te pas komt. Roest en narigheid achtervolgen u lange tijd. In diezelfde orde waardeer ik die TV en EO van Van der Poel :nonnon

beetje eerbied voor Gods knechten mag wel!
Zeker, maar daar heeft dit niets mee van doen Gijs. Een predikant spreekt niet (onfeilbaar) ex cathedra, dus ook zijn spreken is met zonden bevlekt, ook met missers. Ds. Joh. van der Poel had er wel een handje van . Zo beweerde hij dat het niet moeilijk was om te achterhalen waar de mode vandaan komt. "Draai dat woord maar eens om, gemeente." (Edom)
't Is wat flauw, maar je moet er maar opkomen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Over moppentrommels in de Saambinder

Bericht door parsifal »

Terug naar humor:

Een gastpredikant die bij ons jaren terug rond kerst preekte had er moeite mee dat de ware betekenis van kerst zo verdrongen werd. Hij zei "sommige mensen hebben zoveel kerstversiering voor het raam, dat je niet eens meer fatsoenlijk naar binnen kunt kijken". Ik moest me inhouden om niet van de bank te vallen, maar het grootste deel van de mensen in de kerk keek alsof er niets vreemds gezegd werd.

Mijn zusje had toen ze klein was ook wel een mooie naar aanleiding van een vraag over de verloren zoon. "Wie was er niet blij toen de jongste zoon weer thuis kwam?" antwoord: "Het gemeste kalf".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Over moppentrommels in de Saambinder

Bericht door samanthi »

Ik zie altijd de humor van Paulus als hij voor de stadhouder staat, ik wens wel dat u bent zoals ik, uitgenomen deze banden.
De blindgeborene: Wilt u ook Ziojn discipel worden
De spreuken van Salomo. als je die goed op je in laat werken zitten ze vol humor.

Een predikant zei eens met kerst: ze denken meer aan lucas Bols dan aan Lukas 2.

Gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Over moppentrommels in de Saambinder

Bericht door Marnix »

En de torenbouw van Babel, de mensen willen opklimmen naar de hemel en bouwen een enorm hoge toren. En God daalde af om het menselijke bouwwerkje eens te bekijken. Natuurlijk kon Hij van overal zien... maar hoe dat daar dan staat, daar zit ook iets van spot / humor in.

Zelfde geldt voor het relaas tegen de afgodsbeelden van Jesaja of Jeremia denk ik? Mensen kappen een boom, op de ene helft van de boom koken ze hun eten en van het andere deel snijden ze een beeld en zeggen: Dit is onze God die ons gemaakt heeft.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Over moppentrommels in de Saambinder

Bericht door Jongere »

parsifal schreef:Mijn zusje had toen ze klein was ook wel een mooie naar aanleiding van een vraag over de verloren zoon. "Wie was er niet blij toen de jongste zoon weer thuis kwam?" antwoord: "Het gemeste kalf".
:mdr :mdr

Ik zat gisteren nog een preek van ds. Jac van Dijk te luisteren. Over humor op de preekstoel gesproken.. Ik snap niet dat het zo stil bleef in die dienst. :?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Over moppentrommels in de Saambinder

Bericht door Marnix »

Wat ook erg humoristisch is, is een zinnetje in de bekende preek van S.M. Lockridge: "That's my King", Hij komt een enorme opsomming over wie God is. En bijna aan het eind zegt hij: I wish I could describe Him to you! Terwijl hij een hele omschrijving staat te geven. Daar wordt wel om gelachen. En vervolgens gaat hij rustig door :) He's indescribable, he's indescribable, he's incomprehensible, he's irresitable. Terwijl hij een hele omschrijving staat te geven. Daar wordt wel duidelijk even om gelachen. :)

Voor wie de preek niet kent, hier kan je het horen / zien, duurt 6 minuten, wel mooi / indrukwekkend vind ik.

http://www.youtube.com/watch?v=yX_7j32zgNw
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Over moppentrommels in de Saambinder

Bericht door jakobmarin »

Mijn Koning is zevenvoudig Koning ‐ Hij is de Koning der Joden ‐ Hij is de Koning van Israel ‐ Hij is de Koning der Gerechtigheid ‐ Hij is de Koning der Eeuwen ‐ Hij is de Koning der Hemelen ‐ Hij is de Koning der Ere ‐ Hij is de Koning der koningen en de Heer der heren

Dat is mijn Koning!.....ik vraag me af, kent u Hem al?

Mijn Koning is een oppermachtige Koning ‐ geen meetinstrument kan Zijn eindeloze liefde meten ‐ Geen supertelescoop kan de grenzen van Zijn oneindige voorziening in beeld brengen ‐ Geen obstakel kan Hem tegenhouden Zijn zegeningen uit te storten ‐ Zijn Kracht kent geen zwakte ‐ Hij is volkomen oprecht ‐ Hij is voor eeuwig onwankelbaar ‐ Zijn barmhartigheid is onverslijtbaar ‐ Hij is keizerlijk machtig ‐ Zijn genade is onpartijdig.

Kent u Hem?

Hij is het spectaculairs te fenomeen dat de aarde ooit heeft gezien ‐ Hij is de Zoon van God ‐ Hij is de redder van zondaars ‐ Hij is het middelpunt van beschaving ‐ Hij is enig in Zijn soort en onafhankelijk ‐ Hij is hoog verheven en uniek ‐ Hij is ongeëvenaard en weergaloos ‐ Hij is het hoogste onderwerp uit de literatuur ‐ Hij is de voornaamste persoonlijkheid in de filosofie ‐ Hij is het ultieme struikelblok in de hogere kritiek – Hij is de fundamentele doctrine van de ware theologie ‐ Hij is het hart en de noodzaak van alle godsdienst ‐ Hij is het wonder van de eeuw. Ja, dat is Hij ‐ Hij is de overtreffende trap van al het goede dat je over Hem kunt zeggen ‐ Hij is als enige in staat een totale Redder te zijn.....

Ik vraag me af: kent u Hem vandaag?

Hij geeft de zwakke kracht ‐ Hij is nabij voor hen die verleid en beproefd worden ‐ Hij leeft mee en Hij redt uit ‐ Hij versterkt en ondersteund ‐ Hij beschermt en Hij leidt ‐ Hij geneest de zieken ‐ Hij reinigt melaatsen ‐ Hij vergeeft zondaars ‐ Hij spreekt schuldenaren vrij ‐ Hij bevrijdt de gevangenen ‐ Hij verdedigt de weerlozen ‐ Hij zegent de jongeren ‐ Hij dient de ongelukkige ‐ Hij zorgt voor ouderen ‐ Hij beloont de plichtsgetrouwen ‐ Hij verheerlijkt de zachtmoedigen.

Ik vraag u: Kent u Hem? DIT is mijn KONING! ‐ Hij is de Koning!

Hij is de sleutel tot kennis ‐ Hij is de bron der wijsheid ‐ Hij is de deur naar bevrijding ‐ Hij is het pad naar de vrede ‐ Hij is de weg tot gerechtigheid ‐ Hij is de doorgang naar heiligheid ‐ Hij is de poort naar heerlijkheid......Kent u Hem? ‐ Zijn ambt is veelvoudig ‐ Zijn beloften zijn betrouwbaar ‐ Zijn leven is onvergelijkbaar ‐ Zijn goedheid kent geen grenzen ‐ Zijn genade is voor eeuwig ‐ Zijn liefde verandert nooit ‐ Zijn Woord is afdoende ‐ Zijn genade is genoeg ‐ Zijn regering is rechtvaardig ‐ Zijn juk is zacht en Zijn last is licht – Ik zou willen dat ik Hem kon beschrijven! ‐ Maar Hij is onbeschrijfelijk! Ja, Ja! ‐ Hij is onbeschrijfelijk ‐ Hij is God ‐ Hij is onbegrijpelijk ‐ Hij is onoverwinnelijk ‐ Hij is onweerstaanbaar! ‐ Je kunt Hem niet uit je gedachten zetten ‐ Je kunt Hem niet van je afschudden ‐ Je kunt Hem niet overleven, maar ook niet zonder Hem leven ‐ De farizeeers konden Hem niet uitstaan, maar konden Hem ook niet tegengaan ‐ Pilatus kon geen fout in Hem ontdekken ‐ De getuigen konden niet tot overeenstemming komen ‐ Herodes kon Hem niet vermoorden ‐ De dood kon Hem niet grijpen en het graf kon Hem niet vasthouden!

Dat is mijn Koning!

En van U is het Koninkrijk en de Kracht en de Heerlijkheid tot in Eeuwigheid! Hoelang is dat?
voor eeuwig en eeuwig! Here God Almachtig
AMEN
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Over moppentrommels in de Saambinder

Bericht door Hendrikus »

Het is misschien niet helemaal op z'n plek in dit topic, maar ik heb in onze vorige gemeente ook wel eens vreselijk moeten lachen om een toen nog relatief jonge ouderling, die als hij moest preeklezen in het gebed een soort zelfbedachte tale kanaäns gebruikte, doorspekt met antieke termen en verkeerde zinsconstructies. "Och, mocht het nog doen medewerken dat den hand der medicijnmeesters bestuurd doen worden, ter genezing doen van dezen kwale", zoiets. Vooral dat "doen" te pas en te onpas ertussendoor... Maar tegelijkertijd was het ook ergerniswekkend. Man, doe(n) eens normaal, denk je dan.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Over moppentrommels in de Saambinder

Bericht door jakobmarin »

of die collum van ds den Butter in het RD laatst. In het kader van Deo Volente gebruiken, of 'zo de Heere wil en wij leven'.

Iemand gebruikt de uitdrukking 'ik hoop'. 'ik hoop nog bij je langs te komen', 'ik hoop om 10 uur thuis te zijn'.

Toen werd er iemand begraven en hij sprak daarover in de trant van: 'morgen hoopt Mevr. Jansen begraven te worden'...... :slurp
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Re:

Bericht door Eppo Gremdaat »

Afgewezen schreef:
Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
albion schreef: Ik vind het heel knap hoe sommige ds. met hun woorden speelt. Ds. Van der Poel van de OGG kon dat, zonder 'flauw' te worden.
Hoe hij de afkortingen T.V. en E.O. een andere dimensie gaf had toch wel wat. TV - tot verschrikking, tot verderving, tot verdoemenis.
of : E.O - eeuwige ondergang.
Het spijt me, maar zullke "vondsten" kan ik nou echt niet knap vinden. Goedkoop scoren, de naam van iets wat jou niet welgevallig is ombouwen tot een betekenis die in jouw kraam te pas komt. Roest en narigheid achtervolgen u lange tijd. In diezelfde orde waardeer ik die TV en EO van Van der Poel :nonnon

beetje eerbied voor Gods knechten mag wel!
Die ontbreekt hier volgens mij niet.


Nog een 'goeie' van "de overlede Eder pastor:

Zoals men wel weet betekent V.D.M. Verbi Divini Minister.
Ds van de Poel komt met iemand op zekere ochtend langs het huis van een collega-dominee.
Onder het naamplaatje staan de letters 'V.D.M.' en van de Poel zegt: "We kunnen rustig aanbellen hij is thuis, want er staat v(oor) d(e) m(iddag). :haha
Dirk91
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jul 2009, 20:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Over moppentrommels in de Saambinder

Bericht door Dirk91 »

Hendrikus schreef:Het is misschien niet helemaal op z'n plek in dit topic, maar ik heb in onze vorige gemeente ook wel eens vreselijk moeten lachen om een toen nog relatief jonge ouderling, die als hij moest preeklezen in het gebed een soort zelfbedachte tale kanaäns gebruikte, doorspekt met antieke termen en verkeerde zinsconstructies. "Och, mocht het nog doen medewerken dat den hand der medicijnmeesters bestuurd doen worden, ter genezing doen van dezen kwale", zoiets. Vooral dat "doen" te pas en te onpas ertussendoor... Maar tegelijkertijd was het ook ergerniswekkend. Man, doe(n) eens normaal, denk je dan.
Inderdaad, soms overdrijft men wel sterk. 8| Ik houd zelf ook niet zo van die 'vaste uitdrukkingen' in het gebed. En waarom moeten alle soorten hulpbehoevende mensen allemaal opgenoemd worden...

Maar goed, dat is mijn mening.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Re:

Bericht door Marnix »

Eppo Gremdaat schreef: Nog een 'goeie' van "de overlede Eder pastor:

Zoals men wel weet betekent V.D.M. Verbi Divini Minister.
Ds van de Poel komt met iemand op zekere ochtend langs het huis van een collega-dominee.
Onder het naamplaatje staan de letters 'V.D.M.' en van de Poel zegt: "We kunnen rustig aanbellen hij is thuis, want er staat v(oor) d(e) m(iddag). :haha
Ach ja... ik vind daar niks goeds aan. Het is zoooo simpel. En slecht. Zo kan ik het ook. Heej, hij heeft een melding voor de melkboer achtergelaten: Vandaag Drie Melk. Of: We zijn niet welkom, er staat: Vandaag Doorlopen Mensen.

Vrij Dom Mopje.....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dirk91
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jul 2009, 20:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Re:

Bericht door Dirk91 »

Marnix schreef: [...]
Vrij Dom Mopje.....
:haha
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Re:

Bericht door jakobmarin »

Marnix schreef:Vrij Dom Mopje.....
Vrij Direct Meegedeeld....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Re:

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
Gijs83 schreef:
Hendrikus schreef:
albion schreef: Ik vind het heel knap hoe sommige ds. met hun woorden speelt. Ds. Van der Poel van de OGG kon dat, zonder 'flauw' te worden.
Hoe hij de afkortingen T.V. en E.O. een andere dimensie gaf had toch wel wat. TV - tot verschrikking, tot verderving, tot verdoemenis.
of : E.O - eeuwige ondergang.
Het spijt me, maar zullke "vondsten" kan ik nou echt niet knap vinden. Goedkoop scoren, de naam van iets wat jou niet welgevallig is ombouwen tot een betekenis die in jouw kraam te pas komt. Roest en narigheid achtervolgen u lange tijd. In diezelfde orde waardeer ik die TV en EO van Van der Poel :nonnon

beetje eerbied voor Gods knechten mag wel!
Zeker, maar daar heeft dit niets mee van doen Gijs. Een predikant spreekt niet (onfeilbaar) ex cathedra, dus ook zijn spreken is met zonden bevlekt, ook met missers. Ds. Joh. van der Poel had er wel een handje van . Zo beweerde hij dat het niet moeilijk was om te achterhalen waar de mode vandaan komt. "Draai dat woord maar eens om, gemeente." (Edom)
't Is wat flauw, maar je moet er maar opkomen.
ik heb me altijd afgevraagd hoe de engelsen het dan deden...
En ach ja, die TV en EO, wie weet wat je allemaal achter "Poel" kan zetten... :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten