erfzonde en doop(sel)

roseline

Bericht door roseline »

Beste mensen,

Ik had Refojongere uitgedaagd om teksten onder elkaar te zetten die betrekking hadden op het onderwerp (doop, wedergeboorte, besnijdenis), dit doet hij niet, dus tja, dan houdt de discussie m.b.t. de doop voor mij op.

Ndonselaar, ik zie dat je in elk geval bemerkt dat de mensen in het O.T. geen helder gezicht had hoe het offer volbracht werd (logisch, want dat was ook nog niet gebeurd), dan betekent dat dat het oude verbond toch zijn beperkingen heeft... Ze zijn gerechtvaardigd op grond van het geloof in een belofte die zijzelf nooit verkregen hebben, vanuit de verte konden ze die begroeten... Ik echter heb er deel aan.

Oei wat hoogmoedig toch als men meent dat God voor de gelovigen in het N.T. een veel hogere roeping heeft weggelegd dan de voor de gelovigen in het O.T...
(HOGERE roeping zeg ik, ik beweer niet dat de gelovigen in het O.T. niet behouden zijn. Dat zijn ze zeker. Ik word echter niet alleen behouden, maar ik zal met Jezus op zijn troon zitten, gelijk Hij is gezeten met zijn Vader op zijn troon, omdat Hij mij de kracht geeft om te overwinnen... Op. 3:21).

Abel, Henoch, Noach, Abraham, Isaak, Jacob, Sara, Jozef, Mozes, Rachab, Gideon, Barak, Simson, Jefta, David, Samuël.... De gelovigen uit het O.T.

'In dat geloof zijn deze allen gestorven, zonder de beloften verkregen te hebben, slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op deze aarde.' Heb. 11:13.

'Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde niet verkregen, daar God iets beters met ons voor had, zodat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen.' Heb. 11:39-40.

'Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd, totdat het zaad zou komen waarop de belofte sloeg...' Gal. 3:19.
Tot die tijd werd men onder de wet in verzekerde bewaring gehouden.... Daarom hadden de gelovigen in het O.T. dus ook geen deel aan het zaad dat zou komen waarop de belofte sloeg. Dat was er gewoon nog niet eerder. Ze waren onder de wet. En da's niet erg! De wet is heilig en goed. Echter, de wet heeft in geen enkel opzicht het volmaakte gebracht. Daar was meer voor nodig. God had iets beters met ons voor, zodat zij niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen.

'Want waar een testament is, moet noodzakelijk van de dood van de erflater melding gemaakt worden...'(was nog niet gebeurd in het O.T.) 'een testament toch wordt alleen van kracht, indien er iemand gestorven is, daar het nog geen gevolg heeft, zolang de erflater nog leeft' (Jezus was nog niet gestorven en dus ook nog niet geofferd in het O.T.) Heb. 9:16-17. De tijd van herstel was nog niet gekomen. vs. 10. De weg naar het heiligdom lag nog niet open. vs. 8. Er waren zondoffers nodig zolang Jezus' bloed nog niet geofferd was. vs. 13-14. Jezus kon nog geen hogepriester zijn, omdat Hij nog niet in verzoekingen had geleden. Heb. 2:14-18, 5:7-10. Het nieuwe verbond (door het bloed van Jezus - Matt. 26) berust op betere beloften dan het eerste, dat veroudert en verjaart en niet ver is van verdwijning. Heb. 8:6,13.

'Naar deze zaligheid hebben gezocht en gevorst de profeten, die van de voor u bestemde genade geprofeteerd hebben, terwijl zij naspeurden, op welke of hoedanige tijd e Geest van Christus in hen doelde, toen Hij vooraf getuigenis gaf van al het lijden dat over Christus zou komen, en van al de heerlijkheid daarna. Hun werd geopenbaard, dat zij niet zichzelf, maar u dienden met die dingen, welke u thans verkondigd zijn bij monde van hen, die door de heilige Geest, die van de hemelen gezonden is, u het evangelie hebben gebracht, in welke dingen zelfs engelen begeren een blik te slaan.' 1 Petr. 1:10-12.

'Daar wij dan broeders, de volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, langs de nieuwe en levende weg, die hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is zijn vlees...' Heb. 10:19-20.

De gelovigen uit het O.T. bewandelden een weg die nog niet gebaand was?

Gods zegen toegewenst.

Groeten, Rose.

P.S.1 Refojongere: m.b.t. tot 'heiligheid' en het 'uit God geboren zijn' van de mens: 1 Joh. 3:1-10.

P.S.2 Een ieder, die gelooft zoals David geloofde (David, die dus nog niet de nieuwe en levende weg door het vlees kon gaan, niet in Jezus' voetstappen kon gaan, niet net zo kon wandelen als Hij, en die de belofte nog niet verkregen had, die dus niet wedergeboren kon zijn (lees maar eens alle teksten m.b.t. wedergeboorte)) zal op dezelfde manier zalig/behouden worden zoals David dat ook is ja. Als dat je genoeg is, Gods Zegen!

P.S.3 England, je hebt helemaal gelijk dat ik me niet moet beroemen op het licht dat ik van God heb gekregen! Ik ben Hem er verschrikkelijk dankbaar voor. Helaas ben ik wel eens onbewust in de verschrikkelijk verkeerde veronderstelling dat ík wel even dat licht over kan brengen aan andere mensen (STOM!). En dan ga ik onbewust feller reageren dan ik bedoelde, of zulke kritische vragen stellen dat men denkt dat ik opzettelijk mensen uit het O.T. of zelfs Jezus Christus naar beneden haal. Dat is niet mijn bedoeling: ik wil alleen vragen stellen waar men over nadenkt, zodat men meer begrip krijgt (en hopelijk de bijbel erop naslaat!), alleen komt dat er soms nogal krom uit. En dat werkt dus niet. Mijn excuses daarvoor aan allen die zich daaraan - logischerwijs - hebben gestoord! Alleen Gods Geest kan licht werpen op de zaak. Bidt daarom!

[Veranderd op 4/12/02 door roseline]
Plaats reactie