Prediking en bekering.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5266
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Prediking en bekering.
Vandaag las ik in een bijbelverklaring: "Het begin der prediking is gewoonlijk van uitwerking bij hen, aan wie het niet te vergeefs wordt gepreekt. Zij, die Gods woord niet alleen dagen, maar jaren door denzelfde prediker horen verkondigen, zonder bekeerd te worden, voor hen is weinig hoop over, al hoorden zij dezelfde prediking ook 1000 jaren."
Wat denken jullie daarvan?
Wat denken jullie daarvan?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Prediking en bekering.
dat kan wel kloppen.
het zou meer druk op preker en op hoorder moeten leggen.
ik las eens over een prediker dat hij zei: hier is het kruis! als je onbekeerd de kerk uitgaat is het je eigen schuld.
dat hoor je in nedeland niet vaak. (nooit)
het zou meer druk op preker en op hoorder moeten leggen.
ik las eens over een prediker dat hij zei: hier is het kruis! als je onbekeerd de kerk uitgaat is het je eigen schuld.
dat hoor je in nedeland niet vaak. (nooit)
Re: Prediking en bekering.
Afgelopen zondag heb ik nog een preek met deze strekking mogen beluisteren.ego_flos schreef:ik las eens over een prediker dat hij zei: hier is het kruis! als je onbekeerd de kerk uitgaat is het je eigen schuld.
dat hoor je in nedeland niet vaak. (nooit)
(en het was geen leespreek, of een opname o.i.d.)
Re: Prediking en bekering.
Onzin, dit hoor ik heel vaak zondags.ego_flos schreef:dat kan wel kloppen.
het zou meer druk op preker en op hoorder moeten leggen.
ik las eens over een prediker dat hij zei: hier is het kruis! als je onbekeerd de kerk uitgaat is het je eigen schuld.
dat hoor je in nedeland niet vaak. (nooit)
Re: Prediking en bekering.
wat zjn dat dan voor dominees?
Re: Prediking en bekering.
Gewoon predikanten uit de reformatorische gezindte!ego_flos schreef:wat zjn dat dan voor dominees?
Re: Prediking en bekering.
Dan ben je een bevoorrecht mens.Auto schreef:Onzin, dit hoor ik heel vaak zondags.ego_flos schreef:dat kan wel kloppen.
het zou meer druk op preker en op hoorder moeten leggen.
ik las eens over een prediker dat hij zei: hier is het kruis! als je onbekeerd de kerk uitgaat is het je eigen schuld.
dat hoor je in nedeland niet vaak. (nooit)
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Prediking en bekering.
Mee eens en oneens.Johann Gottfried Walther schreef:Vandaag las ik in een bijbelverklaring: "Het begin der prediking is gewoonlijk van uitwerking bij hen, aan wie het niet te vergeefs wordt gepreekt. Zij, die Gods woord niet alleen dagen, maar jaren door denzelfde prediker horen verkondigen, zonder bekeerd te worden, voor hen is weinig hoop over, al hoorden zij dezelfde prediking ook 1000 jaren."
Wat denken jullie daarvan?
Mee eens:
Indien deze prediker een zuiver Bijbels geluid laat horen en zijn hoorders in de klem van het evangelie zet.
Mee oneens:
Het kan soms ook zo zijn dat de wijze van prediking (ondanks dat deze Bijbels is) niet aansluit op het karakter van de persoon. Indien een persoon rationeel is ingesteld dan kan deze vaak weinig met een emotionele prediker die veel door middel van gevoelens en ervaringen de zaken beschrijft. Andersom kan het net zo zijn.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Re: Prediking en bekering.
Als je over opwekking leest, lees je over getrouwe (!) predikers van het woord die jaren hun boodschap verkondigden zonder veel vrucht. Tot het God behaagde op bijzondere wijze te werken in zo'n gemeente en tallozen tot geloof in Christus kwamen binnen korte tijd.
Ik weet wel, het feit dat de Heilige Geest alles kàn werken kan een "dooddoener" worden waardoor je geen rekening meer houdt met de middelen waardoor Hij wil werken en de kwaliteit van die middelen. Maar dit citaat draait de zaken wel weer heel erg om.
Misschien kunnen we het ons niet voorstellen omdat we vinden dat er veel fout is in de prediking, maar ook onder goede prediking zou wel eens heel weinig vrucht kunnen vallen. Geloven we nog in een soevereine God? Jezus zelf had bijzonder weinig vrucht op Zijn prediking. Het grootste deel van het volk schreeuwde om Zijn kruisiging. Jezus vergelijkt hen zelfs met de hoorders van Jesaja die na lange prediking nog niet luisterden. Je zou zeggen, precies die mensen over wie het gaat in dat citaat. Nog geen twee maanden later waren er duizenden van hen in hun hart gegrepen, waaronder veel religieuze leiders/mensen uit de tempel. Wat is weinig hoop?
Ik weet wel, het feit dat de Heilige Geest alles kàn werken kan een "dooddoener" worden waardoor je geen rekening meer houdt met de middelen waardoor Hij wil werken en de kwaliteit van die middelen. Maar dit citaat draait de zaken wel weer heel erg om.
Misschien kunnen we het ons niet voorstellen omdat we vinden dat er veel fout is in de prediking, maar ook onder goede prediking zou wel eens heel weinig vrucht kunnen vallen. Geloven we nog in een soevereine God? Jezus zelf had bijzonder weinig vrucht op Zijn prediking. Het grootste deel van het volk schreeuwde om Zijn kruisiging. Jezus vergelijkt hen zelfs met de hoorders van Jesaja die na lange prediking nog niet luisterden. Je zou zeggen, precies die mensen over wie het gaat in dat citaat. Nog geen twee maanden later waren er duizenden van hen in hun hart gegrepen, waaronder veel religieuze leiders/mensen uit de tempel. Wat is weinig hoop?
Re: Prediking en bekering.
Zo ging het toch ook bij de herleving in Nijkerk? ( zoals je in de eerste zinnen zegt)Jongere schreef:Als je over opwekking leest, lees je over getrouwe (!) predikers van het woord die jaren hun boodschap verkondigden zonder veel vrucht. Tot het God behaagde op bijzondere wijze te werken in zo'n gemeente en tallozen tot geloof in Christus kwamen binnen korte tijd.
Ik weet wel, het feit dat de Heilige Geest alles kàn werken kan een "dooddoener" worden waardoor je geen rekening meer houdt met de middelen waardoor Hij wil werken en de kwaliteit van die middelen. Maar dit citaat draait de zaken wel weer heel erg om.
Misschien kunnen we het ons niet voorstellen omdat we vinden dat er veel fout is in de prediking, maar ook onder goede prediking zou wel eens heel weinig vrucht kunnen vallen. Geloven we nog in een soevereine God? Jezus zelf had bijzonder weinig vrucht op Zijn prediking. Het grootste deel van het volk schreeuwde om Zijn kruisiging. Jezus vergelijkt hen zelfs met de hoorders van Jesaja die na lange prediking nog niet luisterden. Je zou zeggen, precies die mensen over wie het gaat in dat citaat. Nog geen twee maanden later waren er duizenden van hen in hun hart gegrepen, waaronder veel religieuze leiders/mensen uit de tempel. Wat is weinig hoop?
Laatst gewijzigd door Avi op 24 jun 2009, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Re: Prediking en bekering.
Daar weet ik weinig van. Wanneer was dat?Avi schreef:Zo ging het toch ook bij de herleving in Nijkerk?
Re: Prediking en bekering.
http://www.geloofjijindebijbel.nl/de_opwekking.htmJongere schreef:Daar weet ik weinig van. Wanneer was dat?Avi schreef:Zo ging het toch ook bij de herleving in Nijkerk?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Re: Prediking en bekering.
vergelijk het eens met een filmpje dat ik eerder tegenkwam op dit forum (over trin).Avi schreef:http://www.geloofjijindebijbel.nl/de_opwekking.htmJongere schreef:Daar weet ik weinig van. Wanneer was dat?Avi schreef:Zo ging het toch ook bij de herleving in Nijkerk?
http://www.youtube.com/watch?v=ZBVPDL2wxtI
ben benieuwd wat jullie zeggen over de overeenkomsten tussen de twee (nijkerk en trin) zoals in deze linken weergegeven.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Prediking en bekering.
Hoewel het filmpje van trin niet helemaal duidelijk is, moet je hier wel goed onderscheid maken. Ten eerste volgden de manifestaties in Nijkerk op de prediking, dat ook nog tot 'ongenoegen' van de prediker zelf. Dat is iets anders dan 'vuur' en deze manifestaties zelf als doel beschouwen. Vergeet bovendien niet dat wat de duivel doet imitatiegedrag is, vrijwel altijd. Het enige wat hij kan is op demonische wijze Gods goede gaven imiteren en verdraaien. Het is bekend dat onder de opwekking van Jonathan Edwards er ook veel van dit soort manifestaties waren, waar Edwards ook redelijk kritisch tegenover stond (Vandaar zijn werk Religious Affections).Fjodor schreef:vergelijk het eens met een filmpje dat ik eerder tegenkwam op dit forum (over trin).Avi schreef:http://www.geloofjijindebijbel.nl/de_opwekking.htmJongere schreef:Daar weet ik weinig van. Wanneer was dat?Avi schreef:Zo ging het toch ook bij de herleving in Nijkerk?
http://www.youtube.com/watch?v=ZBVPDL2wxtI
ben benieuwd wat jullie zeggen over de overeenkomsten tussen de twee (nijkerk en trin) zoals in deze linken weergegeven.
Maar omdat wij bepaalde dingen misschien alleen kennen uit duivelse verdraaingen ervan, herkennen we wellicht sommige dingen niet meer als van de Heilige Geest. Bekend is wel dat veel predikanten die veel om opwekking baden als deze opwekking dan ook daadwerkelijk uitbrak vaak aanvankelijk er erg kritisch tegenover stonden. Ook omdat de dingen anders ging dan ze wellicht zelf hadden verwacht.
Maar ik zou trin en nijkerk nou niet zo snel durven te vergelijken. Zeker niet omdat de hoofdboodschap duidelijk is: er is een overtuiging van zonde gaande. "Als in de loop van 1750 de kerkenraad besluit om de manifestaties niet langer toe te staan, beginnen de diensten weer rustig te verlopen, hoewel er zo af en toe nog diepe zuchten te horen zijn. De opwekking wordt hierdoor echter niet geremd."