Sneeuw en ijs om koren te doen rijpen...

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Sneeuw en ijs om koren te doen rijpen...

Bericht door Avi »

Er zijn preken waaraan de Heere geen zegen kan geven, tenzij Hij sneeuw en ijs gebruikt om het koren te rijpen.

Dit is een gezegde van Spurgeon.

Ik denk dan aan preken waarin gezegd wordt dat wij niet tot geloof hoeven te komen omdat we door de doop levend gemaakt zijn.
Kan God geen zegen geven onder zo'n preek?
Moet je weg gaan dan?
Of wachten tot de Heere een opwekking geeft?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Sneeuw en ijs om koren te doen rijpen...

Bericht door judith »

Avi schreef:Er zijn preken waaraan de Heere geen zegen kan geven, tenzij Hij sneeuw en ijs gebruikt om het koren te rijpen.

Dit is een gezegde van Spurgeon.

Ik denk dan aan preken waarin gezegd wordt dat wij niet tot geloof hoeven te komen omdat we door de doop levend gemaakt zijn.
Kan God geen zegen geven onder zo'n preek?
Moet je weg gaan dan?
Of wachten tot de Heere een opwekking geeft?
Ik denk juist aan preken waarin de Here Jezus niet genoemd wordt, en de mensen niet genodigd worden tot Hem.
Avi- ik zou blijven want God doet ook wonderen in zo'n kerk, dat een dominee veranderd, of wat dan ook.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Sneeuw en ijs om koren te doen rijpen...

Bericht door helma »

als je met je kinderen zondag in zondag uit onder zo'n misleidende boodschap zit moet je weggaan
maar zondag hoorde je toch een heel andere boodschap? Of had je het maandag (of heb je het nu) niet over je eigen gemeente?
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Sneeuw en ijs om koren te doen rijpen...

Bericht door Avi »

helma schreef:als je met je kinderen zondag in zondag uit onder zo'n misleidende boodschap zit moet je weggaan
maar zondag hoorde je toch een heel andere boodschap? Of had je het maandag (of heb je het nu) niet over je eigen gemeente?

Nee, niet in mijn eigen gemeente! Maar heel veel andere pkn gemeentes zijn wel zo.
Dan maar hopen dat mijn kinderen daar niet terecht komen, dat ze een degelijke jongen/meisje treffen... :gni
Maar het kan wel een zorg zijn.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Sneeuw en ijs om koren te doen rijpen...

Bericht door Marnix »

Ik ben sowieso benieuwd naar de taalkundige achtergrond. Hoe laat sneeuw en ijs het koren rijpen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Sneeuw en ijs om koren te doen rijpen...

Bericht door Avi »

Marnix schreef:Ik ben sowieso benieuwd naar de taalkundige achtergrond. Hoe laat sneeuw en ijs het koren rijpen?
Sjonge...dat heeft Spurgeon er niet bijgezegd. Hij was volgens mij geen weerman ofzo iets.

(In z'n verband lezen? C.H Spurgeon: Zielen winnen voor het Evangelie/ The Soulwinner)
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Sneeuw en ijs om koren te doen rijpen...

Bericht door Marnix »

Ik hd het niet goed gelezen, ik snap het al :)

Mijn reactie is dan: God kan het kwade ten goede keren. Hij kan iets wat op zich niet goed is toch gebruiken voor zijn plan. Maar dat is geen reden om daarin te blijven, het mag nooit een reden zijn om iets wat niet goed is op te zoeken omdat God zelfs dan kan gebruiken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gajus
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 jan 2009, 23:16

Re: Sneeuw en ijs om koren te doen rijpen...

Bericht door Gajus »

Marnix schreef:Ik hd het niet goed gelezen, ik snap het al :)

Mijn reactie is dan: God kan het kwade ten goede keren. Hij kan iets wat op zich niet goed is toch gebruiken voor zijn plan. Maar dat is geen reden om daarin te blijven, het mag nooit een reden zijn om iets wat niet goed is op te zoeken omdat God zelfs dan kan gebruiken.
Je hebt wel gelijk. Toch is er altijd een soort spanningsveld. Weggaan of blijven en de goede woorden laten horen. Als je jonge kinderen hebt is je verantwoording natuurlijk wel groot.
Plaats reactie