Wat is schriftkritiek?

Mister
Administrator

Re: Wat is schriftkritiek?

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Bonny schreef:
Gijs83 schreef:...en je eigen mening er aan geeft, dan is je geloof toch niet zuiver?
Ik heb het idee dat iedereen wel een bepaalde mening aan teksten uit de Bijbel geeft, anders waren er niet zoveel kerkverbanden
Sinds de column van Steef Post in het RD van afgelopen zaterdag weten daarom ook dat het bestaan van kerkverbanden zonde is.
Het is in ieder geval geen goede vrucht.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mister schreef:
Luther schreef:
Bonny schreef:
Gijs83 schreef:...en je eigen mening er aan geeft, dan is je geloof toch niet zuiver?
Ik heb het idee dat iedereen wel een bepaalde mening aan teksten uit de Bijbel geeft, anders waren er niet zoveel kerkverbanden
Sinds de column van Steef Post in het RD van afgelopen zaterdag weten daarom ook dat het bestaan van kerkverbanden zonde is.
Het is in ieder geval geen goede vrucht.
Ik meen dat dat hetzelfde is als zonde...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Bonny schreef:
Dat is wel een erg kort-door-de-bocht conclusie.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Bonny schreef:
Dat is wel een erg kort-door-de-bocht conclusie.
waarom??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Omdat de eenheid een vrucht van de waarheid moet zijn, geen doel op zich.
Het duidelijkst staat dat in het Hogepriesterlijk gebed in Johannes 17: 11 Heilige Vader, bewaar hen in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij.
JolandaOudshoorn

Tiberius schreef:Omdat de eenheid een vrucht van de waarheid moet zijn, geen doel op zich.
Het duidelijkst staat dat in het Hogepriesterlijk gebed in Johannes 17: 11 Heilige Vader, bewaar hen in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij.
Het is dus een vrucht van de waarheid, die dus klaarblijkelijk ontbreekt. Dus zonde.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:Omdat de eenheid een vrucht van de waarheid moet zijn, geen doel op zich.
Het is dus een vrucht van de waarheid, die dus klaarblijkelijk ontbreekt. Dus zonde.
Precies. Daarom is het een kort-door-de-bocht conclusie om te stellen, dat het bestaan van kerkverbanden zonde is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Rens schreef:
Afgewezen schreef:
Rens schreef:
Afgewezen schreef:De Schrift is onfeilbaar, onze uitleg is dat niet.

Dat moet ons uitgangspunt zijn.
Nu even voor de "Devil's Advocate" spelen:

"De Schrift is feitelijk gewoon een boek waar de mens een bepaalde waarde aan toekent, de waarde van het onfeilbaar Woord God's......."

Maar wie zégt dat het méér is dan gewoon een boek dat in de loop der tijden is geschreven, en steeds verder aangevuld met stukken van diverse mensen die mooi pasten in het geheel??

Velen zullen zeggen dát het het Woord Gods IS, maar waar zijn dan de bewijzen ervoor?? Omdat God het zegt....maar wie zégt dat God het zegt? Omdat het in de Schrift staat? Maar wie schreven al die boken dan...gewoon mensen, niet te bewijzen valt dat het door God zo is geïnspireerd....dat maakt de méns er van...........

(het is, om héél erg duidelijk te zijn, géén ontkenning van (het gezag van) de Bijbel als Gods Woord, maar het bevragen om met EIGEN woorden een persoonlijke visie te verwoorden..........)
Het enige wat ik ervan kan zeggen, is: het is een geloofsaanname. Het gezag van de Schrift is onderdeel van het Evangelie. Als ik de boodschap van het Evangelie aanneem, geloof ik ook in het gezag van de Schrift, in navolging van Christus en de apostelen.
Een 'mooier' en 'sluitender' antwoord heb ik niet voor je.
Dat stel je dus héél juist: een geloofsAANNAME....méér kán het ook niet zijn omdat élk spoortje van wat voor bewijs dan ook er gewoon niet is.....

Dat geldt overgens ook voor de evelutietheorie......

Maar om je gerust te stellen.....ik neem ook de Bijbel aan als Gods onfeilbaar Woord, zij het dat ik op een aantal punten een iets andere uitleg/exegese heb dan de meesten van de forumleden, ook al ben ik GG-gericht.
Uit de Nederlandse Geloofsbelijdenis:

Artikel 5. Het gezag van de Heilige Schrift.
Wij ontvangen al deze boeken, en deze alleen, als heilig en canoniek om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten. Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegd zijn, gebeuren.
JolandaOudshoorn

Iemand die twijfelde of de Bijbel wel Gods Woord was vroeg aan een mevrouw of ze geloofde in de Bijbel.
De dame antwoordde heel beslist: 'Ja'.
Daarop vroeg de twijfelaar: ' Maar waarom gelooft u de Bijbel dan?'
Het antwoord was even kort als krachtig:'Omdat ik de Schrijver ken'.
Dat is een argument dat je niet kunt tegenspreken!!
Kunnen wij óók zo argumenteren?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:Iemand die twijfelde of de Bijbel wel Gods Woord was vroeg aan een mevrouw of ze geloofde in de Bijbel.
De dame antwoordde heel beslist: 'Ja'.
Daarop vroeg de twijfelaar: ' Maar waarom gelooft u de Bijbel dan?'
Het antwoord was even kort als krachtig:'Omdat ik de Schrijver ken'.
Dat is een argument dat je niet kunt tegenspreken!!
Kunnen wij óók zo argumenteren?
:super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
refo

Bericht door refo »

't Is een leuke anekdote.
Maar er zit wel een cirkelredenering in.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Precies. Daarom is het een kort-door-de-bocht conclusie om te stellen, dat het bestaan van kerkverbanden zonde is.
Nee, Tiberius, dat ben ik niet met je eens. Lees de column van Post nog maar eens door. Hij stelt juist het exclusivisme van het begrip 'waarheid' aan de kaak. De kerkgeschiedenis heeft echter geleerd dat 'breuken om de waarheid' achteraf breuken om karakters of om middelmatige dingen te zijn.

Concreet: Laten we niet te ver terug gaan in de geschiedenis en beginnen bij 1907. De GG werd uit twee kerkverbanden gevormd. Een deel ging niet mee om middelmatige dingen: de OGG ontstond.
In 1953 scheurde de GG niet op een punt waarop scheiding legitiem is. Er zijn kerkrechtelijk grote fouten gemaakt, maar beide groeperingen hadden zich in 1931 nog gevonden rond een zestal leeruitspraken. In 1980 is er een scheur gekomen, die nu deels weer geheeld is over een punt wat bijna niemand meer kan uitleggen.

Kortom: als we elkaar kunnen vinden op de drie formulieren van enigheid, dan is er geen enkele reden om gescheiden op te trekken, ook als er liggingsverschillen zijn. Is dat erg? Was dat in de Nadere Reformatie en de Reformatie ook niet het geval? Dat waren veel grotere verschillen dan liggingsverschillen.

Bovenstaande betekent dus wel dat alle middelmatige dingen (en er zijn veel meer dingen middelmatig dan we soms denken) behoren tot de vrijheid die een ieder heeft, met inachtneming van de zwakheid van het geweten van de ander.

Nogmaals: het gescheiden zijn bovenstaande groepen is daarmee zonde voor God.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hiermee wil je toch niet het bestaan van kerkverbanden legitimeren?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Jawel.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Jawel.
Omdat in Johannes 17:11 staat 'opdat' is het een wenselijke situatie dat wij hier met brokstukken zitten?
Plaats reactie