Duurzaamheidstips voor een schonere wereld
Re: duurzaamheid tips voor een schonere wereld
ik doe ook bijna nooit meer een kookwas; het meeste gaat inderdaad op 40
tussendoor wel eens 60
tussendoor wel eens 60
wat te denken aan vaatdoekjes, bron van bacterieen. Schoonmaak doekjes bron van bacterieen. Als deze niet goed worden schoongemaakt (60 graden) dan kun je daar ziek van worden.
De bacterien gaan wel iets meer dood op 90 graden natuurlijk, maar het idee van wassen is dat je het vuil wegspoelt, nadat de enzymen in het wasmiddel het vuil hebben afgebroken. deze enzymen doden ook de meeste bacterien. Natuurlijk mag jij oude stempel blijven hoor! Maar vroeger waren de enzymen in wasmiddel nog niet zo goed als tegenwoordig, en werkten ze bij een hogere temperatuur. Tegenwoordig werken ze beter bij 40 dan bij 90 graden. Dus eigenlijk was je suboptimaal op 90 graden en kost het verwarmen van de het water je nog geld ook.albion schreef:Ik was m'n witte was nog steeds op 90 graden. (vlgs mij gaan alle bacteriën bij 40 graden niet dood).Cumulus schreef:Ik was al jaren alles op 40 graden en dat gaat heel goed. Heel af en toe draai ik wel eens een wasje op 60 graden waar ik zwaar vervuilde kleding en stoffen in was zoals tuinwerkkledij, schoonmaakdoekjes, dweilen enz.Gijs83 schreef:Volgende tip:
"WAS KOUDER"
Wassen op 60 graden kost 2 keer zoveel energie als was op 40 graden. Was alleen met een volle trommel. Meer tips om milieu te sparen vindt u op http://www.milieucentraal.nl
Persoonlijk was is schoonmaakdoekjes het liefst op 60 graden, maar de enzymen in je wasmiddel werken beter op 40 graden. Dat komt omdat enzymen oorspronkelijk afkomstig zijn uit de natuur, en in de natuur werken de meeste zaken het best op 37 graden. Daarboven en daaronder werken veel enzymen minder.Lassie schreef:wat te denken aan vaatdoekjes, bron van bacterieen. Schoonmaak doekjes bron van bacterieen. Als deze niet goed worden schoongemaakt (60 graden) dan kun je daar ziek van worden.
- zusterelly
En om alle mijtjes effectief uit te bannen moet je minimaal op 60 graden wassen.Cumulus schreef:Persoonlijk was is schoonmaakdoekjes het liefst op 60 graden, maar de enzymen in je wasmiddel werken beter op 40 graden. Dat komt omdat enzymen oorspronkelijk afkomstig zijn uit de natuur, en in de natuur werken de meeste zaken het best op 37 graden. Daarboven en daaronder werken veel enzymen minder.Lassie schreef:wat te denken aan vaatdoekjes, bron van bacterieen. Schoonmaak doekjes bron van bacterieen. Als deze niet goed worden schoongemaakt (60 graden) dan kun je daar ziek van worden.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Kijk goede tips. Dus beddengoed vooral op 60 graden wassen?
- zusterelly
yepCumulus schreef:Kijk goede tips. Dus beddengoed vooral op 60 graden wassen?

Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
tijd voor een volgende tip:
Is wel het over nadenken waard, dacht ik zo!"OUDE HUIZEN, ENERGIEVRETERS"
Oude huizen hebben zo hun charme, maar zijn de pest voor uw stookkosten. Alle huizen die voor 1975 gebouwd zijn(de onze gelukkig niet!), zijn nauwelijks geisoleerd. Zonde, want in een slecht geisoleerd huis is per jaar gemiddeld 2150 kuub gas nodig voor de centrale verwarming(CV). Door alles goed te isoleren is dit terug te brengen tot ongeveer 700 kuub gas. Dit scheelt maar liefst 827 euro op de jaarlijkse energierekening.
Een speksteenkachel in je huis zetten en je haalt de stookkosten er gewoon uit.
Kun je nog op koken ook.

Hmm, ons huis is 15 jaar oud, daar valt geen winst aan te behalen. Alles is al dubbel glas en geïsoleerd.
Ben ik ff blij dat ik nog geen last heb van stookkosten!! 

Je hebt toch een auto gekocht?Droelie schreef:Ben ik ff blij dat ik nog geen last heb van stookkosten!!
Die moet je ook verstandig "stoken".
Als dat de enige kosten zijn... En gelukkig bestaat de fiets ook nog.. Nu het mooier weer wordt zal ik zeker vaker de 15 km heen en weer naar mijn werk gaan fietsen... Verstandig toch??jvdg schreef:Je hebt toch een auto gekocht?Droelie schreef:Ben ik ff blij dat ik nog geen last heb van stookkosten!!
Die moet je ook verstandig "stoken".

volgende (mobiliteits)tip: (kan Droelie dus gelijk z'n voordeel mee doen!):
Ziet u tijdens het autorijden dat u snelheid moet minderen of stoppen voor een verkeerslicht? Laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
dat werkt dus echt niet he.Gijs83 schreef:volgende (mobiliteits)tip: (kan Droelie dus gelijk z'n voordeel mee doen!):
Ziet u tijdens het autorijden dat u snelheid moet minderen of stoppen voor een verkeerslicht? Laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.