"Gedenk de sabbatdag dat gij dien Heiligt!!"

Oskar

Bericht door Oskar »

Ik denk dat we op Sabbat goed moeten doen in relatie tot onze medemens, in het kader van Jezus zelf. Dat geldt dus ook m.b.t. kinderen! Alles wat ons van Jezus afhoudt, kan niet als 'goed' worden aangemerkt, in de zin die Jezus gaf aan de Sabbat! Of zoals deze (4e gebod) in de Scheppingswet is vastgelegd voor ALLE mensen)
Als mijn zoontje van 5 jaar wil voetballen op Sabbat; nou dan doet hij dat maar,vind ik. Want wat kan een kind van 5 jaar nu weten wat Sabbat nu werkelijk inhoudt. Het wordt wat anders, als hij op 10-jarige leeftijd weet waarom het gaat en dan nog gaat voetballen. Als getuige van Jeuzs, en de wijze waarop Jezus Hem als kind heeft gezegend, en wil laten geworden, dan kan ik als gezaghebbende ouder tegen hem zeggen en uitleggen, aan de hand van de Schrift; dat wat hij doet niet kan, alhoewel ik rekening moet houden met zijn persoonlijke gevoelens en 'groei in de gerechtigheid' van Christus.
M.a.w. ik mag hem niet dwingen, de Sabbat te onderhouden. Ik kan hem, evenals Christus, liefdevol behandelen! Zolang wij dan op grond van deze benadering, naar de kerk-/;synagoghe gaat, dan heb ik bereikt wat Jezus als voorbeeld, aan ons leerde; groeien in de gerechtigheid van Hem, door de werking van de Heilige Geest en niet door mensen op menselijke wetten te wijzen, die geboden van mensen (zouden) kunnen zijn,. zoals de zondag is . (Matt 15:4-11)

Oskar:stu

[Veranderd op 13/8/02 door Oskar]

[Veranderd op 13/8/02 door Oskar]
Oskar

Bericht door Oskar »

De zondag is niet hetzelfde als de Sabbat. De zondag is de dag van aanbidding van de Draak/Satan. de eerste dag is die welke Satan claimt. Hij wil boven God staan en ziet in alles dat nr 1 is (dat willen mensen ook soms graag). De zondag is de dag van aanbidding die voor de zon is gesteld. Dus niet voor het licht Gods, maar voor een geschapen hulpmiddel, voor ons van God. Niet het geschapenen, maar de Here zelf moet het middelpunt zijn voor ons. En daarvoor heeft Hij de Sabbat geheiligt en apart gezet. Alleen de Koning van Babylon vereist de aanbidding van de zon. De wereldkerk; de kerk die de Serpent met de vleuegls, als symbool van en voor haar Koning heeft; is de drager van de autiriteit van de zondag. Niet Christus. Ik verwijs daarom naar de volgende Bijbelpassages:

Met betrekking tot het aanbidden van de zondag:

Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn" (Matt. 15:9)

De zondag (-viering) is een menselijke wet, geen Goddelijke en komt in de Bijbel, als Sabbat of als 4e gebod, nergens voor!
Wie de leer en grondbeginselen van het Vaticaan kent, weet dat binnen die organisatie de zondagswet opgericht is en de eerste dag der week ingesteld is op haar gezag. Dat zij de Moeder van alle prostituees is (het Hoofd van alle religies die afwijken van Jezus in de essentie van de geboden en het voorbeeld ervan in het leven van Jezus én de Heilige Geest als Trooster, Vermaner en Leraar). Laten we ons geen illusies maken. Ik heb zeer recent met Mormonen gesproken. die meenden dat zij Jezus waarlijk dienden, door Mormon. Door simpel hen te wijzen op de Sabbat van de Scheppingswet en Jezus als voorbeeld daarvan, voor ons, kwamen een Duitse en een Amerikaanse Mormoon, tot het inzicht dat Mormon, in zijn boekwerk een grote fout had begaan door de Sabbat als de zondag te moeten propaganderen. Daar, in Trier kwamen 2 Mormonen, op het gezag van Jezus' waarheden, door mij uitgelegd, aan de hand van verkeerde beweringen hunnerzijds, tot het besef dat zij hun toets en Bijbels inzicht, moesten bijstellen. Van de 6 Mormonen, die daar stonden (oprecht te verkondigen vanuit hun beeldvorming van Jezus) waren er ineens 2 minder! Dat de Heilige Geest daar een centrale rol in zal spelen, mag duidelijk zijn:

Want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden (Rom. 2:13)

Hier zien we dus dat Jezus niet direct van ons verwacht dat we volmaakt zijn en dat we menen, zelf gerechtvaardigd te kunnen worden. Hij wijst erop dat we, door de geboden centraal te stellen van onze relatie en Hem als vriend en Verlosser, tot besef en -het- inzicht gebracht kunnen worden, door de Heilige Geest. In Openbaring 13 en 14 worden door Jezus en 3 engelen, de essentiële zaken aangegeven, waarin de Koning van Babel en zijn politiek-economische macht geopenbaard worden. Daarvan staat in Openbaring 14 de essentie weergegeven voor de Christenen, om zich voor te bereiden en gereed te maken, om van het Grote Babel uit te gaan! In Openbaring 18 waarschuwt Jezus met klem om dat te doen. Dat al deze waarschuwingen gebaseerd zijn op de Decaloog van de Scheppingswet en die waar Jezus ons in een voorbeeld was, is zeker. Jezus is niet in staat om het oordeel op grond van andere (menselijke) wetten aan ons te doen. We kunnen dan niet anders dan veroordeeld worden, op grond van wetten die van de Babels Koning zijn. De Draak en het Beest!

Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven; gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde (Joh. 15:10)

zie ook:http://www.biblicalperspectives.com/end ... ti_02.html

Oskarchen :stu



[Veranderd op 13/8/02 door Oskar]
england

Bericht door england »

Ik ben het wel met Ereunao eens, al lijkt het wel heel ingewikkeld.
Als Christenen moet je niet proberen om alle Sabbathswetten over te hevelen naar de Zondag, zodat je niet meer dan een bepaalde afstand mag lopen etc. DE Zondag is een dag, apart gezet om nu eens even niet opgeslokt te worden door de wereld. Wees blij dat je een dag gekregen hebt om alleen bezig te zijn met het eeuwige, alleen of met anderen. Hier is het de gewoonte dat mensen bij elkaar komen eten, om dan 's avonds weer mee naar de kerk te gaan. Thuis mochten wij dat nooit, daar was de zondag niet voor...waar voor wel was niet duidelijk... :# Maar hier gebeurt dat dus wel, en wat is er nu beter op de Zondag dan met elkaar te eten, over de preek of een gelezen boek na te praten, samen wat te zingen en dan samen weer naar de kerk te gaan! Hoe wil men dat in de hemel doen? Om de zoveel tijd zich afzonderen? Is dat niet juist een voorsmaak van de hemel, het samen spreken met anderen over de grote werken Gods...?
Hoe zit dat met het zondagse middagdutje...?
roseline

Bericht door roseline »

'Derhalve is het geoorloofd om op sabbat wèl te doen.' (Matt. 12:12)

'Is het geoorloofd om op sabbat goed te doen of kwaad te doen, een leven te redden of te doden?' (Mc. 3:4)

'Ik leg u de vraag voor, of het geoorloofd is op de sabbat goed te doen of kwaad te doen, een leven te redden of verloren te doen gaan.'(Lc. 6:5)

'De Zoon des mensen is heer over de sabbat.' (Lc. 6:5, Matt. 12:8)

'De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de mens om de sabbat. Alzo is de Zoon des mensen heer ook over de sabbat.' (Mc. 2:27-28)

'Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.' (Joh. 5:18)

'Er blijft dus een sabbatsrust voor het volk van God. Want wie tot zijn rust is ingegaan is tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de zijne.' (Heb. 4:9-10)

------------

Mijn inziens wil God van ons de we te allen tijde goed doen. Dat we alles wat we doen doen in Zijn naam. Ongeacht op welke dag. (Kol. 3:17, 23, Rom. 14: 5-8)

We leven immers voor God? Dan moeten we volkomen tot rust komen van onze eigen werken en enkel Gods werken doen, net als Jezus Christus. Jezus deed nooit iets voor zichzelf, deed nooit iets uit zichzelf (Joh. 5:19-20) Daarom kon Hij zeggen: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook.

Het is ons dus geoorloofd om goed te doen op sabbat.

Wat is goed doen? M.i. alles wat te maken heeft met: 'Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf.' Dit is wat Jezus te allen tijde deed. Dit bleek uit zijn barmhartigheid, zijn goedheid, zijn werken, ook op sabbat. Dit is daarom ook de vervulling van de wet (Gal. 5:14).

We kunnen voor elkaar regeltjes en gebodjes opleggen van: wat is dan goed doen, wat mag nou nog nèt wel, en nog nèt niet op sabbat. En dan kom je op christendokters, ziekenhuispersoneel, zoveel kilometer lopen etc. Was dàt Jezus' bedoeling? Dat is wetticisme - en wetticisme is de beste voedingsbodem voor oordeel. Jezus sprak niet voor niets tegen de farizeeën op het moment dat zijn discipelen aren plukten op sabbat: 'Indien gij geweten hadt, wat het zeggen wil: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande, dan zoudt gij geen onschuldigen hebben veroordeeld.' (Matt. 12:7)

Het is misschien makkelijker om regeltjes te hebben, maar veel beter is het om elke dag te wandelen door de Geest en te luisteren naar wat God tot je te zeggen heeft. Hij wil je laten wandelen in goede, klaargelegde werken (Ef. 2:10).

Als je naar de Geest luistert, en doet wat je denkt dat Jezus ook zou doen, dan hoef je niet bang te zijn dat je het vierde gebod overtreedt! Dan doe je namelijk alleen het goede en het welgevallige - en dat is wat God van ons wil.

Hartelijke groeten en Gods zegen, Rose.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Het is misschien makkelijker om regeltjes te hebben, maar veel beter is het om elke dag te wandelen door de Geest en te luisteren naar wat God tot je te zeggen heeft. Hij wil je laten wandelen in goede, klaargelegde werken (Ef. 2:10).
En wat heeft God tot ons te zeggen dan? Nu, dat wij Hem zullen gehoorzamen en Zijn wil zullen doen in dit leven opdat het ons welga! Expliciet staat Zijn wil uitgedrukt in de Tien Geboden waarvan er geen een ontbonden is door Jezus Christus en dus gelden ze nog alle! Wat staat er over de sabbat?
'Gedenkt de sabbatdag dat gij dien heiligt'. Hoe heiligen we de sabbatdag? 'De zevende dag is de sabbat des Heeren uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagtd, noch uw vee, noch uw vreemdeling die in uw poorten is'. Waarom heiligen we de sabbatdag? 'Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE de sabbatdag en heiligde dezelve'.
Als je naar de Geest luistert, en doet wat je denkt dat Jezus ook zou doen, dan hoef je niet bang te zijn dat je het vierde gebod overtreedt! Dan doe je namelijk alleen het goede en het welgevallige - en dat is wat God van ons wil.
Wij moeten weten dat de Geest niet buiten het Woord om werkt. Het is immers de Geest der waarheid die ons in alle waarheid leidt. Gods Woord is waarheid. Daarom moeten wij niet denken wat Jezus zou doen, maar allereerst zoeken naar de wil Gods in Zijn Woord geopenbaard. En dat Woord verstaan we nooit recht zonder de hulp van de Geest Gods, daarom mogen wij telkens bidden: Heere, maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend, leer mij hoe die zijn gelegen en waarheen G' Uw treden went. Leidt mij in Uw waarheid, leer ijv'rig mij Uw wet betrachten!
roseline

Bericht door roseline »

Refojongere,

Staat Mozes boven Jezus?

Is wat Jezus leert in strijd met Mozes?

Beweer ik dat? NEE.

'Derhalve is het geoorloofd om op sabbat wèl te doen.' (Matt. 12:12)

'Is het geoorloofd om op sabbat goed te doen of kwaad te doen, een leven te redden of te doden?' (Mc. 3:4)

'Ik leg u de vraag voor, of het geoorloofd is op de sabbat goed te doen of kwaad te doen, een leven te redden of verloren te doen gaan.'(Lc. 6:5)

Stel nu, hè, dat je ELKE dag ENKEL goede, nuttige, noodzakelijke en barmhartige werken doet - is dat dan nog MOGELIJK om het vierde gebod te overtreden?

Als je zegt: Ja - dan veroordeel je Jezus, net zoals de farizeeën deden.

Als je zegt: Nee - dan zijn we het eens over de vervulling van het vierde gebod.

En dan kunnen we gaan nadenken over hoe die vervulling te bereiken is, okay?

Groetjes, Rose.

[Veranderd op 30/8/02 door roseline]
Plaats reactie