Vrouw in het ambt

-DIA-
Berichten: 32763
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door -DIA- »

Een weinig onderzoek brengt dwaasheid openbaar. Zo verging het mij met het wat nader onderzoeken van deze teksten uit Gods Woord. We zullen het maar eerlijk bekennen.

Onderstaande tekst had ik dus wat bemediteerd.

1 En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.

2 Want de mensen zullen zijn liefhebbers van zichzelven, geldgierig, laatdunkend, hovaardig, lasteraars, den ouderen ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig.

3 Zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijk, achterklappers, onmatig, wreed, zonder liefde tot de goeden,

4 Verraders, roekeloos, opgeblazen, meer liefhebbers der wellusten dan liefhebbers Gods;

5 Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van deze.

6 Want van dezen zijn het, die in de huizen insluipen, en nemen de vrouwkens gevangen, die met zonden geladen zijn, en door menigerlei begeerlijkheden gedreven worden;

7 Vrouwkens, die altijd leren, en nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.

8 Gelijkerwijs nu Jannes en Jambres Mozes tegenstonden, alzo staan ook deze de waarheid tegen; mensen, verdorven zijnde van verstand, verwerpelijk aangaande het geloof.

9 Maar zij zullen niet meerder toenemen; want hun uitzinnigheid zal allen openbaar worden, gelijk ook die van genen geworden is.


Verantwoording:
Ik had dit tekstgedeelte in een blinde ijver, wel voor de waarheid, maar in een blinde ijver gepost. Nu ben dit schriftgedeelte eens wat nader gaan onderzoeken.
Nee, het gaat hier dus niet over vrouwelijke ambtsdragers. Ook al kunnen die er onder begrepen worden. Maar in de allereerste plaats zien we hier het wezen getekend van u en mij.
Zonder genade zijn we niet anders, en we merken er niet op, dat we midden in de storm van de oordelen Gods liggen, en we slapen de dood des gerusten...

Ik zat ook nog wat na te denken over de bijbellezing vanavond. Dat kan niet echt kwaad. Veelal laat een preek ons onberoerd, en worden we noch koud, noch heet.
Of dat we een weinig aangedaan zijn, maar de volgende morgen is het zo vaak weer weg. Dan ontdek je wel eens, dat je zo midden in de storm van Gods oordelen ligt te slapen... En wie is bij machte om een dodelijk geruste te doen ontwaken.

Van nature nimmermeer tot de kennis der waarheid te komen, dat houdt wat in...
Dan bemerk je die vrouwkens wel eens in je eigen hart en leven. Maar als God werkt, wie zal het dan keren.

Jona was ook ingeslapen, in de razende storm, Gods oordeel over de zonde woedde over het slingerende schip in de golven. In die nood riepen die ruwe zeelieden, een iegelijk tot zijn god...
Jona, ik en gij... Jona, hij moest overboord. Ik, wij allen moeten eens onvoorwaardelijk overboord, en laten we de vrouwkens dan maar de vrouwkens laten. Laat ze varen, ze zijn blinde leidslieden... Het wordt tenslotte een persoonlijke zaak. Toch?

Tot zover een enkele opmerking, nadat de tekst een weinig tot me was doorgedrongen.

Gij temt de woeste zee, zij luistert naar Uw wil;
Hoe hoog zij zich verheft, Gij wenkt en zij is stil.
Gans Rahab is door U verbrijzeld, gans verslagen;
Uw vijand is verstrooid, Uw arm heeft roem gedragen;
En aard' en hemel, en wat leeft, of ooit zal leven,
Zijn d' Uwe; 't gans heelal hebt Gij 't bestaan gegeven.

Dan zal Ik hen die dwaas en wreev'lig overtreên
Bezoeken met de roê en bitt're tegenheên;
Doch over hem Mijn gunst en goedheid nooit doen enden,
Niet feilen in Mijn trouw, noch Mijn verbond ooit schenden;
'k Zal nooit herroepen 't geen Ik eenmaal heb gesproken;
't Geen uit Mijn lippen ging, blijft vast en onverbroken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Hendrikus »

DIA, ik wil m'n waardering uitspreken voor het feit dat je durft te erkennen dat je het mis had. Ik weet uit ervaring dat juist in de kringen waarin jij verkeert men niet gemakkelijk zover komt, zeker niet als het om ambtsdragers gaat. Dus: :super
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32763
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:DIA, ik wil m'n waardering uitspreken voor het feit dat je durft te erkennen dat je het mis had. Ik weet uit ervaring dat juist in de kringen waarin jij verkeert men niet gemakkelijk zover komt, zeker niet als het om ambtsdragers gaat. Dus: :super
Zolang mensen vechten zijn ze niet op de plaats. Met 'onze kringen' heeft dat weinig van doen. Alle mensen zijn in hoogmoed gevallen, dat is niet alleen in 'onze kringen', dat geldt de hele mensheid. Niet één uitgezonderd...

-DIA-
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16756
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:DIA, ik wil m'n waardering uitspreken voor het feit dat je durft te erkennen dat je het mis had. Ik weet uit ervaring dat juist in de kringen waarin jij verkeert men niet gemakkelijk zover komt, zeker niet als het om ambtsdragers gaat. Dus: :super
Zolang mensen vechten zijn ze niet op de plaats. Met 'onze kringen' heeft dat weinig van doen. Alle mensen zijn in hoogmoed gevallen, dat is niet alleen in 'onze kringen', dat geldt de hele mensheid. Niet één uitgezonderd...

-DIA-
Nou, d'r zit wel verschil in. Zeker als het gaat om ambtsdragers, zoals ik al zei. In sommige kringen zijn die onaantastbaar en gedragen ze zich als onfeilbaar, is een erkenning dat ze het fout gezien hebben menselijkerwijs gesproken ondenkbaar. Ik spreek uit ervaring. En ik spreek ook uit ervaring als ik zeg dat het ook heel anders kan.

Maar dat doet niets af aan mijn waardering voor jouw posting van 09.02 pm.
~~Soli Deo Gloria~~
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door cosmo »

-DIA- schreef:Mijn aandacht werd met name getrokken door vers 7

7. Vrouwkens, die altijd leren, en nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.

Ik denk dat het overdenken hiervan wel goed is.
Ik zie de relatie niet tussen het door jou geaccentueerde bijbelgedeelte en het debat over de vrouw in het ambt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door MarthaMartha »

cosmo schreef:
-DIA- schreef:Mijn aandacht werd met name getrokken door vers 7

7. Vrouwkens, die altijd leren, en nimmermeer tot kennis der waarheid kunnen komen.

Ik denk dat het overdenken hiervan wel goed is.
Ik zie de relatie niet tussen het door jou geaccentueerde bijbelgedeelte en het debat over de vrouw in het ambt.
goed lezen cosmo, dat is al ingetrokken....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door artistiek »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:DIA, ik wil m'n waardering uitspreken voor het feit dat je durft te erkennen dat je het mis had. Ik weet uit ervaring dat juist in de kringen waarin jij verkeert men niet gemakkelijk zover komt, zeker niet als het om ambtsdragers gaat. Dus: :super
Zolang mensen vechten zijn ze niet op de plaats. Met 'onze kringen' heeft dat weinig van doen. Alle mensen zijn in hoogmoed gevallen, dat is niet alleen in 'onze kringen', dat geldt de hele mensheid. Niet één uitgezonderd...

-DIA-
Nou, d'r zit wel verschil in. Zeker als het gaat om ambtsdragers, zoals ik al zei. In sommige kringen zijn die onaantastbaar en gedragen ze zich als onfeilbaar, is een erkenning dat ze het fout gezien hebben menselijkerwijs gesproken ondenkbaar. Ik spreek uit ervaring. En ik spreek ook uit ervaring als ik zeg dat het ook heel anders kan.
Hendrikus, ik ben bang dat je hier wel gelijk in hebt. Dat ambstdragers onaantastbaar zijn is ook niet verwonderlijk want er staat duidelijk in de Schrift: Tast Mijn gezalfden niet aan. En dan moeten wij dat ook niet (willen) doen. Daarbij komt dat er ook staat dat we ontzag moeten hebben voor hen die over ons gesteld zijn en daar horen ook zeker de ambstdragers bij. Ze zijn absoluut niet onfeilbaar want het zijn tenslotte ook mensen met gebreken alhoewel, en dat ben ik helemaal met je eens, sommigen zich wel zo gedragen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Erasmiaan »

MarthaMartha schreef:
Grace schreef:Anekdote:

"Er was eens een man die vroeg aan zijn voorganger: 'Dominee, wat vindt u van vrouwen op de kansel?". De voorganger antwoordde de man: 'Wat is daar mis mee, die moeten toch ook schoongemaakt worden?"
:humhihi
Haha!

Iemand bij ons op catechisatie vroeg aan de dominee of er ook vrouwen op de preekstoel mogen. De dominee dacht even na en zei toen: Ja natuurlijk! ... stilte... Om te stofzuigen!

En schateren dat de dominee deed!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door MarthaMartha »

Erasmiaan schreef:
MarthaMartha schreef:
Grace schreef:Anekdote:

"Er was eens een man die vroeg aan zijn voorganger: 'Dominee, wat vindt u van vrouwen op de kansel?". De voorganger antwoordde de man: 'Wat is daar mis mee, die moeten toch ook schoongemaakt worden?"
:humhihi
Haha!

Iemand bij ons op catechisatie vroeg aan de dominee of er ook vrouwen op de preekstoel mogen. De dominee dacht even na en zei toen: Ja natuurlijk! ... stilte... Om te stofzuigen!

En schateren dat de dominee deed!
:super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Ariene »

Erasmiaan schreef:
MarthaMartha schreef:
Grace schreef:Anekdote:

"Er was eens een man die vroeg aan zijn voorganger: 'Dominee, wat vindt u van vrouwen op de kansel?". De voorganger antwoordde de man: 'Wat is daar mis mee, die moeten toch ook schoongemaakt worden?"
:humhihi
Haha!

Iemand bij ons op catechisatie vroeg aan de dominee of er ook vrouwen op de preekstoel mogen. De dominee dacht even na en zei toen: Ja natuurlijk! ... stilte... Om te stofzuigen!

En schateren dat de dominee deed!
Ik vind het stigmatiserend, denigrerend en discriminerend!!

Ik ga naar de CGB...

:barbare :cry :barbare
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door zusterelly »

Ariene schreef:
Erasmiaan schreef:
MarthaMartha schreef:
Grace schreef:Anekdote:

"Er was eens een man die vroeg aan zijn voorganger: 'Dominee, wat vindt u van vrouwen op de kansel?". De voorganger antwoordde de man: 'Wat is daar mis mee, die moeten toch ook schoongemaakt worden?"
:humhihi
Haha!

Iemand bij ons op catechisatie vroeg aan de dominee of er ook vrouwen op de preekstoel mogen. De dominee dacht even na en zei toen: Ja natuurlijk! ... stilte... Om te stofzuigen!

En schateren dat de dominee deed!
Ik vind het stigmatiserend, denigrerend en discriminerend!!

Ik ga naar de CGB...

:barbare :cry :barbare
Ik ga met je mee :wiz :garde
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Marnix »

Ach, de Heer werkt in de Bijbel constant door zwakke mensen.... in zwakheid wordt des Heren kracht volbracht. Daarom staan er alleen maar mannen op de preekstoel ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door MarthaMartha »

zusterelly schreef:
Ariene schreef:
Erasmiaan schreef:
MarthaMartha schreef:
:humhihi
Haha!

Iemand bij ons op catechisatie vroeg aan de dominee of er ook vrouwen op de preekstoel mogen. De dominee dacht even na en zei toen: Ja natuurlijk! ... stilte... Om te stofzuigen!

En schateren dat de dominee deed!
Ik vind het stigmatiserend, denigrerend en discriminerend!!

Ik ga naar de CGB...

:barbare :cry :barbare
Ik ga met je mee :wiz :garde
Ik niet, ik vind hem nog steeds grappig :nananere
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door Ariene »

MarthaMartha schreef:
zusterelly schreef:
Ariene schreef:
Erasmiaan schreef:
Haha!

Iemand bij ons op catechisatie vroeg aan de dominee of er ook vrouwen op de preekstoel mogen. De dominee dacht even na en zei toen: Ja natuurlijk! ... stilte... Om te stofzuigen!

En schateren dat de dominee deed!
Ik vind het stigmatiserend, denigrerend en discriminerend!!

Ik ga naar de CGB...

:barbare :cry :barbare
Ik ga met je mee :wiz :garde
Ik niet, ik vind hem nog steeds grappig :nananere
Whààààtt.. :fouet

(Joh, ga jij dan lekker de preekstoel stofzuigen)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Vrouw in het ambt

Bericht door MarthaMartha »

Ariene schreef:
MarthaMartha schreef:
zusterelly schreef:
Ariene schreef:
Ik vind het stigmatiserend, denigrerend en discriminerend!!

Ik ga naar de CGB...

:barbare :cry :barbare
Ik ga met je mee :wiz :garde
Ik niet, ik vind hem nog steeds grappig :nananere
Whààààtt.. :fouet

(Joh, ga jij dan lekker de preekstoel stofzuigen)
Dat doe ik ook, eens per 8 weken..... :humhihi
Tja, het minder leuke werk moet ook gedaan worden :hum

:yahoo :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie