Tien aanklachten tegen de kerk.

refo

Re: Tien aanklachten tegen de kerk.

Bericht door refo »

Zonderling schreef:
refo schreef:Als je tegenstanders gelijk hebben wordt het nooit 'een schare die niemand tellen kan', vrees ik.
Refo, ik ervaar dit als een vorm van spotten met Gods Woord.
Misschien kun je daar begrip voor hebben?
Nee, niet zo erg.
Als altijd de nadruk wordt gelegd op 'bijna niemand' en 'iedereen bedriegt zich behalve ik', dan wordt het niets.
Lees in de HC wat eeb christen nodig is te geloven en we hebben er meteen een kerk vol van.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik denk dat jullie beiden gelijk hebben, het hangt er nogal van af hoe je tegen dat bedriegen aankijkt. Dat die mensen er zijn klopt, dat zal niemand ontkennen. Iedereen zal onderschrijven dat er wolven onder de schapen zijn, dat er mensen zijn die wel naar de kerk gaan maar niet leven als christenen. Dat zie je in de Bijbel ook terug.

Waarom sommigen daar misschien wat allergisch op reageren is niet omdat ze bovenstaande niet onderschrijven, maar vanwege de manier waarop sommige kerken hiermee omgaan. Daar zijn er een paar schapen aanwezig in een kudde wolven, die zich wel netjes als schapen gedragen maar toch als wolven worden gezien door de schapen en de herder van de kudde. En wie daar wat van zegt krijgt dan te horen: Velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren, geloof je dan niet dat er genoeg kerkmensen zijn die zich bedriegen voor de eeuwigheid? Een Bijbelse waarheid wordt uit zijn proporties gehaald en op zo'n manier onbijbels, in een kerk waarin maar weinigen zich bekeerd durven weten, wat een onbijbelse manier van kerk-zijn is. De kerk hoort voor het overgrote deel uit bekeerden te bestaan en onbekeerden worden opgeroepen tot bekering, bekeren ze zich niet, dan zouden ze ook geen lid van de gemeente horen te zijn. Dat het tegenwoordig volop geaccepteerd is dat het merendeel van de belijdende leden niet aan het avondmaal aangaan maar wel gewoon lid van de kerk mogen zijn en zelfs belijdenis afleggen is een trieste zaak. Als er dan gesproken wordt over het je bedriegen voor de eeuwigheid is dat op zich niet onjuist, die waarschuwing mag klinken, maar als je weet dat het ondertussen uit zijn verband en proporties wordt gehaald snap ik wel dat er zo op wordt gereageerd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Zonderling schreef:
refo schreef:Als je tegenstanders gelijk hebben wordt het nooit 'een schare die niemand tellen kan', vrees ik.
Met Zonderling ben ik het eens dat dit een vorm van spotten is.
Waarom doe je dat toch?
Soms denk ik dat je bewust zoekt naar shockeren van de "rechtse" en in jouw ogen "starre" forummers.
Tenzij ik je helemaal verkeerd begrijp.
Dat hoop ik dan maar.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:
Zonderling schreef:
Waarom doe je dat toch?
Soms denk ik dat je bewust zoekt naar shockeren van de "rechtse" en in jouw ogen "starre" forummers.
Dat hoop ik dan maar.
Ik zou het geen spotten durven noemen, maar een pijnlijke realiteit.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gian

Bericht door Gian »

Sommige analyse's zijn pijnlijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Waarom toch altijd die angst of soms zelfs boosheid, om eerlijk behandeld te worden ?
Het is toch een feit , dat er zullen zijn die denken in te gaan en zichzelf bedriegen :
Matth 7 : 21-23
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Het nabijkomende werk kan zover gaan , en wat is het dan toch zaak , om onszelf te onderzoeken, en dan schuwen we ook een separerende prediking niet.
In de Schrift wordt er toe opgeroepen, en onze oudvaders hebben dit ook altijd gedaan.

Als een mens eerlijkgemaakt is dan wordt het toch de bede voor het eerst maar ook bij vernieuwing : En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Daarom is bv ook de zelfbeproefing bij het HA ook steeds weer nodig.
Tot ontdekking van onszelf of tot versterking van het geloof.
Jongere

Bericht door Jongere »

refo schreef:Lees in de HC wat eeb christen nodig is te geloven en we hebben er meteen een kerk vol van.
Geloof het maar niet, refo. Je kunt de kerk wellicht grote verwijten maken, maar ieder mens die nu onbekeerd is zal zich ook met de in jouw ogen goede definitie van geloven moeten bekeren van zijn zonden. En hoe je definitie dan ook is, je ziet dat die echte bekering overal even moeilijk (of makkelijk) is. En dat die echte bekering ook op heel veel plekken gemist wordt. Er zijn nu eenmaal ook heel erg veel mensen in Nederland die wèl een mooie belijdenis hebben, maar menen dat deze samen kan gaan met het in de hand houden van zonden. Hoe subtiel die zonden dan ook zijn. Wedergeboorte is nodig, het binnenste van de mens moet volledig worden vernieuwd zodat er een omkeer naar God mogelijk is.

Verder lees ik in dit topic bar weinig reacties op de boodschap waarmee het topic begon. Zoals dat altijd gaat: we hebben onze mening klaar maar zijn te lui om ons echt op een onderwerp te storten. De mensen die wèl hebben gekeken daargelaten dan. Ik heb gisteren de eerste 3 aanklachten bekeken (die stonden toevallig al ondertiteld hier: http://www.cip.nl/video/index.asp#) en zal reageren als ik ze allemaal heb gezien.
Gian

Bericht door Gian »

Wilhelm schreef:Waarom toch altijd die angst of soms zelfs boosheid, om eerlijk behandeld te worden ?
Het is toch een feit , dat er zullen zijn die denken in te gaan en zichzelf bedriegen :
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Het nabijkomende werk kan zover gaan , en wat is het dan toch zaak , om onszelf te onderzoeken, en dan schuwen we ook een separerende prediking niet.
In de Schrift wordt er toe opgeroepen, en onze oudvaders hebben dit ook altijd gedaan.

Als een mens eerlijkgemaakt is dan wordt het toch de bede voor het eerst maar ook bij vernieuwing : En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.

Wilhelm, achteraf weten we ook wel dat het 'Heere Heere' geboren wordt uit het verlangen wat God in ons legt.
Iedereen die Jezus zoekt als zijn Zaligmaker zal Hem vinden.
Je wilt toch niet vertellen dat Jezus zoekende zielen laat staan omdat ze niet uitverkoren zijn ofzo?

Je kan wel altijd over nabijkomend werk, schadelijke wegen, ziekelijke zelfbeproeving ect praten, ik denk dat je daar op een gegeven moment alleen maar meer schade mee aanricht. Als men ergens bang is voor zelfbedrog is dat wel in onze kringen. Dat belemmert de geestelijke groei. Iedereen is bezig om erachter te komen of het wel echt is, en het uiteindelijke doel van de bekering wordt overal gemist, sterker, als de term 'overwinning' of 'heiliging' valt kruipt iedereen achter zn stelling.

Het evangelie is separerend genoeg, daar hoeven we echt niet allerlei kunstgrepen aan toe te voegen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Zonderling schreef:
Waarom doe je dat toch?
Dat hoop ik dan maar.
Er wordt nergens mee gespot, hooguit kritisch gereageerd, niet op wat God zegt maar op hoe mensen daarmee omgaan. Als het al spotten is, dan is dat het met die tegenstanders, niet met wat de Bijbel zegt.... maar ik zie het liever als opbouwende kritiek. Zelfs als de kerk voor 100% uit gelovigen zou bestaan zouden we wereldwijd nog kunnen spreken van "weinigen uitverkoren" en tegelijkertijd toch van een schare die niemand tellen kan. Nou zeg ik niet dat de kerk voor 100% uit gelovigen bestaat.... alleen is men op dat punt nogal doorgeslagen, een kerk die voor 5% uit ware gelovigen bestaat is niet Bijbels, niet zoals de Bijbel leert dat de kerk is en moet zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef: Er wordt nergens mee gespot, hooguit kritisch gereageerd, niet op wat God zegt maar op hoe mensen daarmee omgaan. Als het al spotten is, dan is dat het met die tegenstanders, niet met wat de Bijbel zegt.... maar ik zie het liever als opbouwende kritiek. Zelfs als de kerk voor 100% uit gelovigen zou bestaan zouden we wereldwijd nog kunnen spreken van "weinigen uitverkoren" en tegelijkertijd toch van een schare die niemand tellen kan. Nou zeg ik niet dat de kerk voor 100% uit gelovigen bestaat.... alleen is men op dat punt nogal doorgeslagen, een kerk die voor 5% uit ware gelovigen bestaat is niet Bijbels, niet zoals de Bijbel leert dat de kerk is en moet zijn.
Juist.

Je ziet dat wereldwijd christenen elkaar herkennen in de geloofsbelijdenis. In de middagkerkdienst wordt dan soms gezegd dat we 'met de kerk van alle tijden en plaatsen' belijden. Dan praat je over honderdenmiljoenen. En dan heb je een schare die niemand tellen kan. Zeker over de eeuwen gezien.

Als ik de aanvullende eisen zie die nu in ultrarechts Nederland gehanteerd worden om geloof te meten, dan blijven er maar een paar honderd mensen over. En dan nog alleen in Nederland. De meeste bijbelheiligen passen er eigenlijk ook niet in. Al worden de aanvullende eisen en de beleving van die heiligen wel weer aan elkaar gepreekt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
freek

Bericht door freek »

Wilhelm schreef:Waarom toch altijd die angst of soms zelfs boosheid, om eerlijk behandeld te worden ?

Wilhem, ik denk dat het niet zozeer angst of boosheid is (want ik neem aan dat je o.a. mij bedoelt). Neem nou de tekst die jij citeert. Inderdaad, niet Heere, Heere roepen, of veel krachten doen in de naam van Jezus, maar de wil van de Vader doen, dat is waar het om gaat. En wat lees ik dan in Johannes 6: "En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage." Jij weet ook wel dat in de reformatorisch kerken dit gebod niet zo leeft. We vinden het belangrijker om de boel uiterlijk netjes op orde te hebben, want dat kunnen we nog. De Zoon aanschouwen en in Hem geloven, dat is te hoog gegrepen. Daarom worden de weinige mensen die dit wonder wel ervaren in hun leven ernstig vermaand om zich toch maar nauw, ja zeer nauw te onderzoeken. Want zeker als zij van zekerheid in hun leven getuigen, kunnen ze zich zomaar bedriegen. Het gaat immers zomaar niet.

Dan lees ik psalm 139.
Doorgrond mij, o God! en ken mijn hart; beproef mij, en ken mijn gedachten. En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Uiteindelijk is het een vraag aan God: doorgrond U mij, ken U mijn hart; beproef U mij, zie U of bij mij een schadelijke weg zij. Temidden van al dat getwijfel van hogerhand of het wel echt is in mijn leven, heb ik veel meer aan deze bede van David, dan aan tienduizend oproepen om me toch zeeeeeeeer nauw te onderzoeken. Stel dat ik mijzelf bedrieg, dat zou zomaar kunnen, dan is er toch NU een geopende toegang tot de Vader, door Jezus Christus. Als deze boodschap gekoppeld wordt aan de oproep tot zelfbeproeving, dan ben ik daar blij mee. Maar meestal worden mensen weer terugverwezen naar de wachtstand. En daar wordt ik niet boos of angstig van, maar wel verdrietig.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Afgewezen schreef:Ik begrijp dat het erg onwaarschijnlijk is dat mensen zich bedriegen voor de eeuwigheid.
Laten we het daar maar bij laten, want een andere opvatting stuit kennlijk op zoveel (pseudo-)onbegrip, dat een verder gesprek niet zinvol is.
Ik denk dat jij me niet wil begrijpen. Over pseudo-onbegrip gesproken :oO
Man, wat ben je weer aan het schoppen. Bij jou mis ik in ieder geval de vrucht van liefde.
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
freek schreef:
Afgewezen schreef:Ik begrijp dat het erg onwaarschijnlijk is dat mensen zich bedriegen voor de eeuwigheid.
Laten we het daar maar bij laten, want een andere opvatting stuit kennlijk op zoveel (pseudo-)onbegrip, dat een verder gesprek niet zinvol is.
Man, wat ben je weer aan het schoppen. Bij jou mis ik in ieder geval de vrucht van liefde.
Oke. Anders nog iets?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
freek schreef:
Oke. Anders nog iets?
Nee, niet net of bij mij alles correct is, maar probeer je enigszins in te houden. Als je zo door blijft gaan word je op een gegeven moment niet meer serieus genomen en kom je in het rijtje terecht van mensen die niet serieus worden genomen.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 05 jan 2009, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Erasmiaan schreef:
freek schreef:

in deze typering ken ik in ieder geval Freek niet terug
Plaats reactie