Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door Zonderling »

Afgewezen schreef:
Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Ik geloof niet dat we met het vieren van de feestdagen buiten de geboden gaat van de Heere Jezus. Maar niet alles is 'beregeld'.
Er staat nergens in de Bijbel dat elke zondag de Wet voorgelezen moet worden. Er staat nergens in de Bijbel dat elke zondag de geloofsbelijdenis plaats moet vinden. Er staat nergens....
Zo staat er ook nergens dat we elk jaar het Kerstfeest zullen vieren. Maar het mág wel. :)
Een belangrijk onderscheid met de dingen die je noemt is
(a) dat vaste dagen sterke overeenkomst hebben met feestdagen onder het OT en daar ook nu nog mee worden vergeleken binnen de Ger. Gezindte wat alleen al blijkt uit de titels van sommige boeken van predikanten; dat betekent wel degelijk een nieuwe schaduwdienst waarvoor Paulus zo waarschuwt.
(b) dat voor de viering van vaste dagen in het NT een uitdrukkelijke afrading en zelfs verbod bestaat, dat geldt niet voor de dingen die je noemt.
(c) dat de gewoonte mbt feestdagen veel eerder een overtuiging van het geweten wordt dan een gewoonte in de liturgie zoals de praktijk uitwijst; iedere overtuiging van het geweten in deze moet worden vermeden, daarom moeten ook vaste dagen worden vermeden.
(d) de feestdagen deels ontstaan zijn uit heidense feesten, terwijl de dingen die jij noemt dat niet zijn.
(e) de feestdagen gruwelijk misbruik kennen, terwijl de dingen die jij noemt dat niet kennen.
Vermoedelijk kan dit rijtje nog veel langer gemaakt worden (f)..(z) enz.
Op deze manier kun je het rijtje inderdaad nog langer maken, want geen één argument houdt steek.
... is steekhoudend ... zul je bedoelen. :)
a) lijkt me geen probleem, zolang het geen móéten wordt.
Onvoorstelbaar, zo'n antwoord.
De feestdagen als opvolger van de OT feestdagen en schaduwdienst "geen probleem" !?? ONVOORSTELBAAR dat jij dit zegt.
b) heb ik inmiddels uitvoerig weerlegd...
:oO
c) is op zich geen argument. Misbruik heft het goede gebruik niet op.
(Dit is trouwens een reactie op e) niet op c).)
Goed gebruik vereist een goede grondslag.
Massale misbruik van iets dat geen goede grondslag heeft of middelmatig is vereist bezinning of verder gebruik wel raadzaam is.
d) is een argument van andere aard en betreft niet de vraag OF je als kerk feestdagen mag vieren.
Het is wel degelijk een relevant argument, met name wat betreft de kerstdagen.

::salut
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6510
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door Posthoorn »

En hoe heb jij de kerstdagen nu doorgebracht, Zonderling?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Feestdagen zijn sinds het NT afgeschaft

Bericht door Zonderling »

Posthoorn schreef:En hoe heb jij de kerstdagen nu doorgebracht, Zonderling?
Is dat van belang? Terwille van de vrede heb ik mij zo gedragen dat niemand uit mijn omgeving aanstoot aan mij nemen kon.
Het gaat mij ook niet erom wat individuele personen doen, maar wat de kerk in deze gedaan heeft.
Plaats reactie