KERST EN CADEAUTJES

jvdg

KERST EN CADEAUTJES

Bericht door jvdg »

Ik bemerk dat steeds meer en meer in onze gezindte het Kerstfeest mede wordt gebruikt als een gelegenheid om elkaar meer of minder nuttige cadeaux te schenken.
Zo'n veertig jaar geleden werd het accent van het geven van cadeaux uitsluitend op sinterklaas gelegd, en dan in het bijzonder voor kinderen.

De laatste jaren wordt meer en meer de cadeaucultus van Kerst verlegd naar "nuttige" cadeaux voor kinderen en vooral ouderen.
Laat ik de versieringen rond de Kerst maar even buiten beschouwing laten.

Zullen we ons maar meer en meer terugtrekken op de viering van het Kerstfeest in alle eenvoud, en ons richten op de inhoud van dit feest?
Dat daar ook een beetje "sfeer" bij wordt gemaakt is m.i. niet verkeerd, als het doel maar niet uit het oog wordt verloren.

Dat geven is overigens niet verkeerd, maar laat het vooral goede doelen zijn die hier baat bij hebben.
Lassie

Re: KERST EN CADEAUTJES

Bericht door Lassie »

is dat niet meer voortgekomen uit het kinderkersfeest binnen de kerk? Want ook daar krijgen ze een boek en snoep.
caprice

Bericht door caprice »

...voor Hem was geen plaats meer...
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Juist, die boek en die zak snoep van de kerk heeft nog nooit iemand geweigerd.

Als we de genade van God kennen, is er ook ruimte om het één en ander aan minderbedeelden of aan vrienden en familie weg te geven. (Maar helaas, waarschijnlijk denken we meer in termen van hebben en krijgen, dan in die van geven en schenken).
Lassie

Bericht door Lassie »

nog steeds niet?
Rens

Bericht door Rens »

Ik heb nog nóóit aan kerstkado's gedaan, ook niet toen m'n kinderen klein(er) waren. Kado's waren uitsluitend een sinterklaas-aangelegenheid. Kerst had bij ons vroeger een totáál ándere inhoud, en dat hebben we de kinderen ook zo bijgebracht. Nooit geklaag dat zij niks kregen en andere kinderen wél...
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mijn dochtertje kwam van de week thuis dat ze op de psz had gehoord dat je met kerst ook cadeaus kreeg. Ik heb haar toen uitgelegd dat dit niet waar was en dat kerst iets heel anders is. Ze zou het tegen de juf zeggen :super

Toch, kerst draait wel om een Cadeau, de Zoon die de Vader gaf!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:Mijn dochtertje kwam van de week thuis dat ze op de psz had gehoord dat je met kerst ook cadeaus kreeg. Ik heb haar toen uitgelegd dat dit niet waar was en dat kerst iets heel anders is. Ze zou het tegen de juf zeggen :super

Mooi gezegd JO, maar wat is psz?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

jvdg schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Mijn dochtertje kwam van de week thuis dat ze op de psz had gehoord dat je met kerst ook cadeaus kreeg. Ik heb haar toen uitgelegd dat dit niet waar was en dat kerst iets heel anders is. Ze zou het tegen de juf zeggen :super

de peuterspeelzaal
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jvdg

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:
jvdg schreef:

de peuterspeelzaal
Vertel je ons ook nog hoe jouw dochtertje het tegen de juf heeft gezegd?
Ben heel benieuwd.

Zeker omdat ik weet dat zulke mensjes de waarheid onvervalst verkondigen (zulks in tegenstelling tot volwassenen die het zo goed menen te weten)
cosmo

Bericht door cosmo »

caprice schreef:...voor Hem was geen plaats meer...
En wat wil je daarme zeggen in het kader van het topic?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik kreeg vandaag een groot kestpakket van de zaak... Veel luxe wat niet echt nodig is...

-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Meeting

Bericht door Meeting »

-DIA- schreef:Ik kreeg vandaag een groot kestpakket van de zaak... Veel luxe wat niet echt nodig is...

-DIA-

Ik krijg met de kerst van mijn baas geen kerstpakket maar een geldbedrag, dan kan je zelf bekijken wat je er mee doet. Da's pas handig en ik moet zeggen dat het een aardig bedrag is. Soms vraag ik me af of zulke dingen wel nodig zijn.
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
albion

Bericht door albion »

Meeting schreef:
-DIA- schreef:Ik kreeg vandaag een groot kestpakket van de zaak... Veel luxe wat niet echt nodig is...

-DIA-

Ik krijg met de kerst van mijn baas geen kerstpakket maar een geldbedrag, dan kan je zelf bekijken wat je er mee doet. Da's pas handig en ik moet zeggen dat het een aardig bedrag is. Soms vraag ik me af of zulke dingen wel nodig zijn.
bedoel je geen 13e maand. Is het echt voor de kerst?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
freek

Bericht door freek »

-DIA-
Ik heb deze week tussen de kerstpaketten gewerkt; het is inderdaad niet normaal wat er aan paketten de deur uitgaan. Een simpele doos is tegenwaardig niet genoeg meer. Het zijn sjieke manden, gereedschapskoffers, weekendtassen, leren aktentassen. En dan nog gevuld met allerlei luxe.
Plaats reactie