Rechtvaardigmaking

Plaats reactie
Jan Steen

Rechtvaardigmaking

Bericht door Jan Steen »

Beste mensen,

Om eerlijk te zijn kan ik niet goed overweg met de term 'vierschaar der conscientie'. Ik weet wel wat het betekend: de Vader spreekt vrij en treed hier op als Rechter; de Zoon komt hier voor als Advocaat en de H. Geest als de Verzegelaar. Verder zijn aanwezig: de duivel die de aanklager is en tenslotte de persoon in kwestie.

Nu las ik onlangs dat zowel de Vader, Christus en de H. Geest de mens rechtvaardigt.

Wat is nu waarheid?
montarsolo
Berichten: 81
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door montarsolo »

--
Laatst gewijzigd door montarsolo op 16 dec 2009, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De zaligheid ligt niet in het kennen van onze verlorenheid, maar in het volledig aangrijpen van de bevrijding, die gereed ligt in Christus Jezus.

('Rondom de enge poort' C.H. Spurgeon)
PeterB

Bericht door PeterB »

________
Ds. Kievit, met alle achting voor ds. Kievit, was toch een man gestempeld door het gezelschapsleven van de 19e eeuw. Hij heeft hele waardevolle dingen gezegd, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zijn visie op de rechtvaardiging in de vierschaar van het geweten niet deel. Wij moeten altijd een verschil maken tussen de staat van mensen en hun inzichten.
___________
Welke Ds Kievit wordt hier bedoeld?
___________

Ds. Kievit had de volgende gedachte: ‘God begint Zijn goede werk in je. Je hebt dan wel vrede met God, maar daar mag je eigenlijk geen troost uit putten. Jij mag daar pas troost uit putten als je een heel welomschreven ervaring hebt, dat je met alles wat je tot dusver beleefd hebt, vast komt te zitten en ten onder gaat. Dan openbaart Christus Zich aan je ‘van achter het recht’ en dan krijg je de vrijspraak in het hart.’
_____________
In zeker zin zit hier een kern van waarheid in. Alleen denk ik dat je voordat je jezelf als een zondaar voor God gaat zien en gaat belijden, je de vrede met God niet kunt voelen. Als het Gods werk is dat we ons als zondaar gaan zien, dan hebben we in principe die vrede met God wel. Want ik denk dat we in het licht van de uitverkiezing wel kunnen verstaan dat de uitverkorenen van eeuwigheid al gerechtvaardigd zijn voor God, door het verzoenend werk van Christus Jezus. Alleen zullen we die vrede zeker niet gevoelen. In dit licht kunnen we het laatste gedeelte wat aangehaald wordt van Ds. Kievit wel bevestigen. Aan het eerste zullen we het woordje "mag" moeten veranderen in "kunnen"
__________

Ik heb mensen meegemaakt die dit zo beleefd hebben. Als het ware christenen waren en je kwam ze vijf jaar later weer tegen, hoorde je ze er niet meer over. Dan bleef er toch een bedelaar over.
_____________

Ze blijven altijd een bedelaar voor God. Rijk of arm in genade, zolang de Kerk in deze door ons verdorven Schepping rondwandelt, zal ze vallen, maar ook weer opstaan.
Toch denk ik dat ze hoewel ze er niet meer over spreken, het toch vast blijft zitten in hun hart.

[Veranderd op 4/4/02 door PeterB]
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De 'vierschaarervaring' of te wel de vrijspraak in het geweten is inderdaad een heel eigen leven gaan leiden. Ds. P. de Vries schrijft hierover wel eens in de Gezinsgids en ik kan dit alleen maar onderschrijven.

Dit is een regelrecht gevolg van de 'zogeheten' standenleer. De oplettende lezer heeft dinsdag in de krant het artikel gedachtengoed van Prof. Dr. A. de Reuver gelezen. Hij spreekt over 'Hij moet wassen en ik minder worden' maar ook over de hoogste stand in de genade en dat is 'ik ellendig mens'. Deze standen zijn overeenkomstig Gods Woord en alle andere ook de vierschaarbeleving is ballast. Dat geeft alleen maar verwarring en zeker bij Gods volk. Het ergste van dit alles is dat er zogeheten 'hoogbekeerde' mensen gemaakt worden, dat zijn mensen die 'achter de zaak' staan. God wordt hierdoor van Zijn eer beroofd. Een mens ook na ontvangen genade is vlees en blijft vlees en zal moeten belijden 'aan mij de allergrootste der zondaren is genade geschiedt'


[Veranderd op 4/4/02 door ndonselaar]

[Veranderd op 4/4/02 door ndonselaar]
Jan Steen

Bericht door Jan Steen »

Beste mensen,

Bedankt voor jullie uitleg. Toch is er een vraag niet opgelost: Wie rechtvaardigt nu de mens? God de Vader, God de Zoon of God de Heilige Geest of zelfs allemaal?

Vriendelijke groet,

Jan
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Beste Jan,

Wat is nu 'rechtvaardiging'? Het betekent immers een vrijspraak. Dus iemand wordt vrijgesproken en niet rechtvaardig gemaakt.

De Shorter Catechism is hierin zeer duidelijk:

De rechtvaardiging is een daad van Gods vrije genade, waardoor Hij al onze zonden vergeeft en ons als rechtvaardig in Zijn ogen aanneemt alleen om de gerechtigheid van Christus, die ons toegerekend wordt en alleen door het geloof ontvangen wordt.

Nadat in vraag 4 wordt gevraagd wie het is die rechtvaardigt en daarop geantwoord wordt dat het God is die rechtvaardigt, Rom. 8:33 (Eng. vert) komt in vraag 5 de volgende vraag:

Vr.5 Is het God naar Zijn wezen beschouwd of als Persoon?

Antw. Het is God naar Zijn wezen beschouwd in de Persoon van de Vader , Die rechtvaardigt, daar Hij de rechterlijke macht en het rechterlijke gezag bezit, Rom 3:26 en onze Heere Jezus Christus, daar Hij de macht uitoefent, Hand. 5:31

Vr. 6 In welk opzicht wordt gezegd, dat de Geest rechtvaardigt, 1 Kor. 6:11?

Antw. Hij doet dit als Degene, Die het bloed en de gerechtigheid van Christus toepast, waardoor wij gerechtvaardigd worden, Tit. 3:5
Anneke

Bericht door Anneke »

Origineel geplaatst door Jan Steen
Beste mensen,

Bedankt voor jullie uitleg. Toch is er een vraag niet opgelost: Wie rechtvaardigt nu de mens? God de Vader, God de Zoon of God de Heilige Geest of zelfs allemaal?

Vriendelijke groet,

Jan
Leg Efeze 1 er eens naast. Daarin zie je dat God Drieenig deel uitmaakt bij Zijn werk in het hart. Gezegend zij de God en Vader van onzen Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegening in den hemel in Christus.
Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.
Opdat wij zouden zijn tot prijs Zijner heerlijkheid, wij, die eerst in Christus gehoopt hebben.
Dus alle drie Personen van God hebben hun Eigen "taak" in de vrijspraak/rechtvaardigmaking. Maar volgens Rom 8:33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt. Hiermee wordt God de Vader bedoeld, want in de navolgend verzen wordt over Christus als andere Persoon van Gods Drieenheid gesproken.
Je staat in wezen voor God de Vader in de schuld, dus moet je ook door Hem vrijgesproken worden. Maar dat gaat niet buiten de werking van de andere twee Personen van de Drieenige God om (efeze1)
Anneke

Bericht door Anneke »

Sorry, die teksten uit Efeze 1 zijn niet helemaal goed gekopieerd, dus die moet je er zelf maar even bij zoeken, dit schept wat verwarring...
Jan Steen

Bericht door Jan Steen »

Opnieuw hartelijk dank voor jullie uitleg. Toch nog een paar vragen:

Wat doen we met Johannes 5: 22 en 23, Mattheus 28:20, Markus 2:10 en Handelingen 5:31?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Vr. groet,

Jan
Plaats reactie