De vergeving der zonden het vaste fundament van de Kerke God

VDB-23

Re: De vergeving der zonden het vaste fundament van de Kerke God

Bericht door VDB-23 »

jvdg schreef:
VDB-23 schreef:Stelligheid en zekerheid? Ik begrijp je niet. Gods werk is zeker en onfeilbaar, daar is geen speld tussen te krijgen. Ik denk aan al die martelaren die de brandstapel liever kozen. Gods Woord leert geen onzekere zekerheid, dat is een Roomse dwaling. Van der Groe heeft gezegd: een gelovige zonder enige zekerheid, is voor mij niet meer dan een hersenschim. Hij noemde zulke ook wel mooie doden.
Je gaat niet in op mijn vragen over jouw oordelen van je naaste.

Overigens, voor ik naar bed ga, wil ik je nog een vraag stellen.
Jij, en DJK, schrijven over de rechtvaardigmaking als ware het een technische uitwerking van Gods voornemen om mensen te zaligen.
Het moment van rechtvaardigmaking is voor jullie een duidelijke markering van de Weg tot het eeuwige leven.
Maar hoe oordelen jullie dan over bijvoorbeeld Obadja, die van zijn kindse jaren is geleid?
Obadja kan weinig vertellen over zijn bekering en zeker niet over het moment waarop.

Ik bespeur in jullie redenering toch steeds meer en meer dat de mens geschikt moet zijn om.....

Maar, en dat is voor jullie ook een dogma, zolang ik één nagelschrap tot mijn zaligheid moet toedoen, dan is het voor eeuwig verloren.
Want die nagelschrap heb ik niet.
Beste JvdG:
De mens is nooit geschikt, want hij ligt dood in zonden en misdaden. Maar wil het wil met ons zijn op weg en reis naar de eeuwigheid, dan zal Christus ons BEWUST vrij- en zalig gesproken moeten hebben. Zij die menen dat het niet zover hoeft te komen bedriegen zichzelf voor een eeugheid, want de Heere doet een afgesneden zaak hierop aarde.

Zie dat je er nog bij komt, door een vrije gunst die eeuwig Hem bewoog
jvdg

Bericht door jvdg »

VDB-23 schreef:Zie dat je er nog bij komt, door een vrije gunst die eeuwig Hem bewoog
Dank voor je welgemeende en waardevolle advies, maar zul je ook aan jezelf denken?
Ariene

Bericht door Ariene »

Gian schreef:DJK heeft op zijn site refoforum doorgelinkt. Zo komen liefhebbers van de aloude beproefde waarheid hier terecht.
Is hij het niet zelf?
De postings hebben veel bekende trekken.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
refo

Bericht door refo »

De strijd tegen de dopersen die Calvijn voerde kan weer voortgezet worden. Ook die lieden vonden allen wat 'geestelijk' was goed. De reformator heeft goed gezien dat hun 'geest' een ander soort 'vlees' is.

Een oud lied moeten die lieden veranderen. Het luidt voortaan: door de tranen die ik pleng en de offers die ik breng, omdat ik ganse nachten ween, kunt Gij redden dan alleen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
pietjebel

Bericht door pietjebel »

Ik sta versteld van mensen die enzerzijds beweren dat in het moment van wedergeboorte álles geschonken wordt en dat zo'n mens zich daarvan ook bewust is én die beweren dat ze hiervan zelf deelgenoot zijn, toch zo duidelijk tonen of zeggen enkele dingen te missen, namelijk:
- liefde
- ootmoed
- het teruggebracht zijn in Gods Vaderhart; dat is kennelijk toch weer een stap hoger.

Verder bevreemd het mij dat zulke mensen veel meer speken over de weldaden dan over de Weldoener; al zijn die twee niet los te maken, toch zal een bruid als het goed is meer spreken over liefde voor haar man dan over het grote huis dat hij gekocht heeft. Bij sommige bewuste-rechtvaardigingsdrijvers is dat omgekeerd.
Ook ligt het accent verkeerd. ALs het goed is spreekt een kind van God: 'hoort wat mij GOD deed ondervinden, wat HIJ gedaan heeft aan mijn geest.' Maar bij deze mensen lees ik: 'hoort wat MIJ God deed ondervinden, wat hij gedaan heeft aan MIJN geest.'
God en Christus, de Weldoeners wordt hier van Hun eer beroofd ten behoeve van de mens en de ontvangen weldaden.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

pietjebel schreef:Verder bevreemd het mij dat zulke mensen veel meer speken over de weldaden dan over de Weldoener;

' Maar bij deze mensen lees ik: 'hoort wat MIJ God deed ondervinden, wat hij gedaan heeft aan MIJN geest.'
God en Christus, de Weldoeners wordt hier van Hun eer beroofd ten behoeve van de mens en de ontvangen weldaden.
Hoewel we ook in deze niet mogen en kunnen oordelen , late we dat aub niet doen, vind ik dit hele juiste opmerkingen.
Ik hoop dat ik het verkeerd lees, maar het gaat vaak, ik hoop onbedoeld in deze beschrijvingen om :
- mijn tranen
- mijn angsten
- mijn bevindingen
- mijn vertroostingen
- mijn ervaringen
- mijn weg

En dan wordt alles wat ik beleefd heb, als meetlat gestelt voor een ieder ander. Niet op basis van de Liefde Gods, maar op basis van mijn doorleefde ervaringen.

Zelf wordt mijn hart meer geraakt, als ik mensen hoor die al zoekend naar woorden , vanuit de ootmoed niet verder komen dan het wijzen op Hem ; die bang zijn om zichzelf te bedoelen in hun ervaringen en die dan daarover niet uitweiden, maar die roemen in een Ander en het mogen belijden : Een ding weet ik dat ik blind was en nu zie, en als je dan vraagt wat hun weg was, dan gaan ze verder : Ik lag dood in de zonden en de misdaden , maar Hij heeft mij verlost; Het is door Hem alleen ! Door U, door U alleen om dat eeuwige welbehagen.

Er zijn wel kinderen Gods geweest die zeiden : Mijn bekering : die kun je op een nagel uitschrijven : Leven door Hem !
Ander

Bericht door Ander »

jvdg schreef:
VDB-23 schreef:Zie dat je er nog bij komt, door een vrije gunst die eeuwig Hem bewoog
Dank voor je welgemeende en waardevolle advies, maar zul je ook aan jezelf denken?
Onderstaande posting van DJK is wel erg op de persoon gespeeld dus zal wel weer snel weg zijn. Ik zit dit topic even door te lezen. Bovenstaande uitspraken van VDB kunnen dus niet? Want de reactie is zo van: kijk lekker naar jezelf. Waarom? Zie dat je er nog bij komt! Ds. du Marchie schrijft in zijn boek: tegenwoordig hebben ze allemaal zekerheid. En als je dan een vraag stelt ter beproeving gaan die oogjes al schitteren, de vijandschap komt dan openbaar. Ik kopieer dat niet naar deze situatie maar laten we zulke vragen wél aan elkaar kunnen stellen asjeblieft!!

Kijk, ik mag over de linkerkant wel eens wat zeggen en mijn twijfels erover hebben. Al snel krijg je de reactie: pas op om werk van God verdacht te maken. Maar dat geldt ook andersom. Laten we wat voorzichtig zijn!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ander schreef:Onderstaande posting van DJK is wel erg op de persoon gespeeld dus zal wel weer snel weg zijn.
Met genoemde posting heeft DJK een bannetje gescoord.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:Kijk, ik mag over de linkerkant wel eens wat zeggen en mijn twijfels erover hebben. Al snel krijg je de reactie: pas op om werk van God verdacht te maken. Maar dat geldt ook andersom. Laten we wat voorzichtig zijn!
Ik sluit me hierbij aan. Ik heb nog nooit zoveel meetlatten voorbij zien komen als in deze topic!
Ik heb ook moeite met de rigide manier waarop bepaalde zaken door VDB c.s. worden gepresenteerd, maar om je erop deze manier vanaf te maken "huh, kijk eerst maar eens naar jezelf", vind ik wel wat gemakkelijk.
Kortom, in deze hele topic is het respect dikwijls ver te zoeken.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:Kijk, ik mag over de linkerkant wel eens wat zeggen en mijn twijfels erover hebben. Al snel krijg je de reactie: pas op om werk van God verdacht te maken. Maar dat geldt ook andersom. Laten we wat voorzichtig zijn!
Ik sluit me hierbij aan. Ik heb nog nooit zoveel meetlatten voorbij zien komen als in deze topic!
Ik heb ook moeite met de rigide manier waarop bepaalde zaken door VDB c.s. worden gepresenteerd, maar om je erop deze manier vanaf te maken "huh, kijk eerst maar eens naar jezelf", vind ik wel wat gemakkelijk.
de opmerking die geplaatst is is van een geheel andere inhoud dan "huh, kijk eerst maar eens naar jezelf" goed lezen graag!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:
jvdg schreef:
Onderstaande posting van DJK is wel erg op de persoon gespeeld dus zal wel weer snel weg zijn. Ik zit dit topic even door te lezen. Bovenstaande uitspraken van VDB kunnen dus niet? Want de reactie is zo van: kijk lekker naar jezelf. Waarom? Zie dat je er nog bij komt! Ds. du Marchie schrijft in zijn boek: tegenwoordig hebben ze allemaal zekerheid. En als je dan een vraag stelt ter beproeving gaan die oogjes al schitteren, de vijandschap komt dan openbaar. Ik kopieer dat niet naar deze situatie maar laten we zulke vragen wél aan elkaar kunnen stellen asjeblieft!!

Kijk, ik mag over de linkerkant wel eens wat zeggen en mijn twijfels erover hebben. Al snel krijg je de reactie: pas op om werk van God verdacht te maken. Maar dat geldt ook andersom. Laten we wat voorzichtig zijn!
de opmerking die geplaatst is heeft een andere inhoud dan "kijk lekker naar jezelf". goed lezen graag!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef:
de opmerking die geplaatst is is van een geheel andere inhoud dan "huh, kijk eerst maar eens naar jezelf" goed lezen graag!
Ik bedoel niet per se jouw reactie. Ïk heb het over een aantal reacties hier.
VDB-23

Bericht door VDB-23 »

Beste Forumleden,

Het is nooit mijn intentie geweest op een meetlat neer te leggen in het midden van u. De vraag van Caprice of ik wat kon vertellen uit mijn leven t.a.v. de rechtvaardigmaking in en door die Lieve Borg en Middelaar was mijn deel geworden, en hoe kan ik dan zwijgen wanneer iemand gemeend en zeer vriendelijk daarom vraagt. Wees ten alle tijde bereid om te getuigen van de hoop die in u is, is een Bijbels gegeven. Daarom ben ik op zijn vraag ingaan, en heb daar kortelings iets over vertelt. Ik gevoelde de stenen al aankomen, omdat velen zich stuk lopen op de waarachtige bekering, namelijk de levendmaking met en door Christus in de vergeving der zonden. Als ze dan van iemand mogen horen hoe de Heere dat uitgewerkt heeft in het van een gans verloren zondaar, komt men met allerlei aantijgingen, alsof het onbijbels zou zijn dat Christus zich in zulk een kracht en heerlijkheid openbaart aan een verloren ziel. Door alle tijden en eeuwen heen zien we van zeer velen die precies hetzelfde mochten meemaken. Dan denk ik aan mannen zoals de Ketellapper te Bedford John Bunyan, John Warburton en diens bekering, Huntington, Kohlbrugge, Chr. Love, Whitefield en zo kan ik wel even doorgaan. Dat zijn mijn vrienden, hoewel reeds lange tijd ontslapen getuigen ze nog in schrift hoe Christus hun deel werd, en wat daaraan voorafging. Velen moeten van openbaringen niets hebben. Dat zien we zo zuiver in de Christenreis. Christen was juist degene die voor de enge poort lag, roepende en wenende om genade, en toen, toen deed de Koning van de Kerk open. Hij was één van de weinigen die door de enge poort was getrokken, want velen waren van elders ingeklommen. Wie waren er dan elders ingeklommen? Zij, die niet konden getuigen van de openbaring Gods in Christus. Dat zijn de dieven, rovers en moordenaars uit -Joh.10 - Het is namelijk onmogelijk dat wij in de Vrijstad zijn, zonder dat we de Koning kennen. Wie meent in de Vrijstad te zijn, en de Koning niet kent, die bedriegt zichzelf voor een eeuwigheid, en niet alleen zichzelf, maar ook anderen, door te zeggen dat het niet zover hoeft te komen. - Zijn wij dan blind! Indien gij blind waart zo zou gij geen zonden hebben, maar nu zegt gij wij zien, zo blijft dan deze u zonde. - Genade is voor goddelozen, moordenaars worden in de ruimte gesteld alleen om 't vrije welbehagen Gods. Kohlbrugge heeft gezegd: het zijn de slechtsen van de slechtsen, die uitverkorenen Gods. Waarom? Omdat God Zijn genade moet verheerlijken, en dat kan alleen waar de zonde meerder geworden is, nee, niet in de uitleving, maar in de inleving.
John Bunyan schreef in het boekje "hoe zondaren welkom zijn bij Jezus Christus": Christus is voor ons natuurlijk oog zo verborgen, dat Hij ons eerst uit de Hemel geopenbaard moet worden, voordat wij in Hem kunnen geloven. Want een mens kan geen ding aannemen zo het hem uit de Hemel niet gegeven zij. Velen gaan hier met hun "zogenaamde bekering" overboord. Maar gingen zij maar eens overboord gelijk al een Jona in en door de golven van Gods recht. Want achter de dood ligt namelijk het leven voor de ziel. Want het einde der wet (let wel! Niet het begin der wet) is Christus, tot rechtvaardigheid, een iegelijk die gelooft. Kent u dat niet! Dan wens ik u een voorspoedige dood toe, opdat Hij zich zou openbaren in en aan uw verloren ziel, want daar ligt het leven!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

VDB-23 schreef:Het is nooit mijn intentie geweest op een meetlat neer te leggen in het midden van u.
Intentie of niet, dat wordt sowieso niet geaccepteerd.
VDB-23 schreef: De vraag van Caprice of ik wat kon vertellen uit mijn leven t.a.v. de rechtvaardigmaking in en door die Lieve Borg en Middelaar was mijn deel geworden, en hoe kan ik dan zwijgen wanneer iemand gemeend en zeer vriendelijk daarom vraagt.
Ik constateer dat je met onderstaande posting geen antwoord geeft op deze vraag van Caprice.
Wat mij betreft hoef je dat overigens op een openbaar forum als dit niet te doen. Maar dat is aan jou.
jvdg

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:
Afgewezen schreef:
En zo was het.
Dank je MM.

Er is achter de schermen meer aan de hand geweest welke die opmerking rechtvaardigde.

Maar laten we er verder het zwijgen maar toe doen.
Gesloten