Nee, ik opperde dat het kerstfeest een heidense oorsprong heeft. Dus niet in de zin hoe het gevierd wordt, maar al in het feit dat het gevierd wordt. Om maar aan te geven dat de oorsprong van een feest op zich niet uitmaakt of je het moet of kunt vieren of niet.Gijs83 schreef:Kerst: er wordt ergens geopperd dat het heidens is? In de zin waarin 'de wereld' het viert met allerlei lichtjes natuurlijk wel, dat kan van het heidense lichtfeest.
Halloween en Goedheiligman etc.
Re: Halloween en Goedheiligman etc.
Waarom niet?Bonny schreef:Precies. Ik vind het onkies om RK voortdurend als heidenen te bejegenen. Je kunt het oneens zijn met de leer en de gang van zaken in de RK Kerk, maar het oordelen ligt niet op onze weg.
Mensen oordelen is niet aan ons, nee.
Maar ik zou niet weten waarom je een gruwelijke dwaalleer en afgoderij niet aan de kaak mag stellen.

- Bonny
- Contacteer:
Aan de kaak stellen is prima, nodig zelfs. Maar in dat soort bewoordingen...daar heb ik mijn twijfels over.Tiberius schreef:Waarom niet?Bonny schreef:Precies. Ik vind het onkies om RK voortdurend als heidenen te bejegenen. Je kunt het oneens zijn met de leer en de gang van zaken in de RK Kerk, maar het oordelen ligt niet op onze weg.
Maar ik zou niet weten waarom je een gruwelijke dwaalleer en afgoderij niet aan de kaak mag stellen.
The Groom's still waiting at the altar
En vraag en antwoord 80 dan van de Heidelbergse Catechismus?Bonny schreef:Aan de kaak stellen is prima, nodig zelfs. Maar in dat soort bewoordingen...daar heb ik mijn twijfels over.Tiberius schreef:Waarom niet?Bonny schreef:Precies. Ik vind het onkies om RK voortdurend als heidenen te bejegenen. Je kunt het oneens zijn met de leer en de gang van zaken in de RK Kerk, maar het oordelen ligt niet op onze weg.
Bij ons is het altijd een gezellig familiefeest geweest, met gedichten waar we elkaar 'fijntjes' in het zonnetje kunnen zetten.JolandaOudshoorn schreef:Halloween is onacceptabel. Sinterklaas een leuk en gezellig familiefeest. Wel vertellen wij onze kinderen dat sinterklaas niet echt bestaat. Ons sinterklaasfeest bestaat uit een gezellig avondje met lekkers en wat kleine nuttige cadeautjes en een spel of een doos lego.
Tegenwoordig (onze familie was heel klein, want mijn zus was jaren de enige die getrouwd was en kinderen had en haar schoonfamilie woont in Z-A) hebben we een reünie waar alle kinderen van mijn zus met hun kinderen en wij op een centraal punt ontmoeten. We kopen wel cadeautjes voor de kinderen. Wij maken allemaal een of ander gerecht en die van ver komen (Kampen is het verst), zorgen voor de drank. We hebben dus een soort warm en koud buffet.
Ik weet niet of het dit jaar weer zal gebeuren, want de familie wordt steeds groter. Vorig jaar hebben we ook oude dia's bekeken. Best wel leuk.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Nog even verder gaan. We zijn hier immers bezig over (heidense, roomse or whatever) feesten. Als je je niet hoeft te verweren of niet mag waarschuwen tegen de vervloekte afgoderij van de paapse mis... Wat hebben we dan nog te zeggen als de 2e Kerstdag moet worden ingeruild tegen het Suikerfeest???Tiberius schreef:Waarom niet?Bonny schreef:Precies. Ik vind het onkies om RK voortdurend als heidenen te bejegenen. Je kunt het oneens zijn met de leer en de gang van zaken in de RK Kerk, maar het oordelen ligt niet op onze weg.
-DIA-
Laatst gewijzigd door -DIA- op 31 okt 2008, 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- MarthaMartha
of zullen we weer gewoon ontopic gaan en het over de genoemde feesten hebben?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
ja, als je dat wil, wordt het misschien wat te heet onder je voeten? Ik vraag maar... Maar wat mij betreft... Doe wat goed is in je oog.MarthaMartha schreef:of zullen we weer gewoon ontopic gaan en het over de genoemde feesten hebben?
-DIA-
Martha heeft gelijk, laat ons on-topic gaan, en geen persoonlijke verwijten lanceren.-DIA- schreef:ja, als je dat wil, wordt het misschien wat te heet onder je voeten? Ik vraag maar... Maar wat mij betreft... Doe wat goed is in je oog.MarthaMartha schreef:of zullen we weer gewoon ontopic gaan en het over de genoemde feesten hebben?
-DIA-
That is against the rules, in goed Nederlands gezegd.

Rectificatie:jvdg schreef:Martha heeft gelijk, laat ons on-topic gaan, en geen persoonlijke verwijten lanceren.-DIA- schreef:ja, als je dat wil, wordt het misschien wat te heet onder je voeten? Ik vraag maar... Maar wat mij betreft... Doe wat goed is in je oog.MarthaMartha schreef:of zullen we weer gewoon ontopic gaan en het over de genoemde feesten hebben?
-DIA-
MarthaMartha heeft gelijk, laat ons on-topic gaan, en geen persoonlijke verwijten lanceren.

Het Kerstfeest is idd van heidense oorsprong: het Zonnewendefeest, als feest dat de langste nacht achter de rug was, en het weer langer licht werd. Als symbolen van het terugkerende licht werden er in dennen- danwel sparrenbomen lichten opgehangen. Maar niet alléén in die specifieke tweeboomsoorten overigens.Marco schreef:Nog zo'n van oorsprong heidens feest: Kerstfeest. Zijn er refoforummers die dat vieren?
.
Vergelijk hierbij ook het Luciafeest (ook wel Lichtfeest genoemd) in Zweden
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg schreef: That is against the rules, in goed Nederlands gezegd.

Nee, dit heb ik niet gelezen. Ik heb een idee van de inhoud, dus ik ben nieuwsgierig naar je redenen om het hier om de discussie te gooien.Hendrikus schreef:Niet helemaal off-topic:
heeft iemand dit boek gelezen?
wat vond je ervan?
- zusterelly
Hier is het 11 november Sint Maarten
Er zijn jaren geweest dat er wel zo'n 40 kinderen langskwamen. Sint Maarten heeft volgens mij niets met Halloween te maken maar 100% zeker weet ik dat niet. Ik heb wel eens gehoord dat Sint Maarten een RK bisschop was die arme kinderen eten gaf??

Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.