Preken uit de 3FvE

Johannes 3:16

Preken uit de 3FvE

Bericht door Johannes 3:16 »

Het schoot me zomaar te binnen: Waarom wordt er in de GG/GGN/OGG nooit uit de NGB of Dordtse Leerregels gepreekt, maar uitsluitend uit de HC, in het geval van een leerdienst?

A.u.b. geen reacties als "Bij ons preekt men uitsluitend uit de Bijbel."
Het gaat me nu even om de leerdiensten.
Hendrikus

Re: Preken uit de 3FvE

Bericht door Hendrikus »

Johannes 3:16 schreef:Het schoot me zomaar te binnen: Waarom wordt er in de GG/GGN/OGG nooit uit de NGB of Dordtse Leerregels gepreekt, maar uitsluitend uit de HC, in het geval van een leerdienst?

Dat zal ongetwijfeld teruggaan op de DKO.

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 2242&page=

De dienaars zullen alomme des zondags, ordinaarlijk in de namiddagse predikatie, de somma der christelijke leer in de catechismus, die tegenwoordig in de Nederlandse kerken aangenomen is, vervat, kortelijk uitleggen, alzo dat dezelve jaarlijks mag geëindigd worden, volgende de afdeling van de catechismus zelf daarop gemaakt.
~~Soli Deo Gloria~~
caprice

Bericht door caprice »

Johannes 3:16 schreef:Het schoot me zomaar te binnen: Waarom wordt er in de GG/GGN/OGG nooit uit de NGB of Dordtse Leerregels gepreekt, maar uitsluitend uit de HC, in het geval van een leerdienst?

Bij ons zijn de Dordtse leerregels eens verhandeld geweest.

De Heidelberger Catechismus is geschreven voor het gebruik in de leerdiensten, tot onderwijzing in de leer. De DL tot verdediging van de leer tegenover dwalingen, en de NGB is een verantwoording over wie we zijn, en waar we voor staan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

caprice schreef:Bij ons zijn de Dordtse leerregels eens verhandeld geweest.

.

Bij ons ook.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ds. D. Heemskerk heeft over zowel de NGB en de DL een prekenserie gehouden en deze ook uitgegeven in boekvorm. Was voor mij best verhelderend om te lezen. Aanbevolen!
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:Ds. D. Heemskerk heeft over zowel de NGB en de DL een prekenserie gehouden en deze ook uitgegeven in boekvorm. Was voor mij best verhelderend om te lezen. Aanbevolen!
Klopt. Ik heb een gedeelte van die prekenserie over NGB gelezen. Het zijn niet lange preken, dus er is wel een doorkomen aan!
JALP

Bericht door JALP »

Mister schreef:Ds. D. Heemskerk heeft over zowel de NGB en de DL een prekenserie gehouden en deze ook uitgegeven in boekvorm. Was voor mij best verhelderend om te lezen. Aanbevolen!
Maar die is dan weer van de HHK (en toen hij die preken hielde nog van de NHK)... De vraag was waarom het in de (O)GG(iN) niet gebeurde
Als God een deur sluit, opent Hij een venster!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

JALP schreef:
Maar die is dan weer van de HHK (en toen hij die preken hielde nog van de NHK)... De vraag was waarom het in de (O)GG(iN) niet gebeurde
Je hebt gelijk. Ben eveneens nieuwsgierig naar het echte antwoord.
WSO

Bericht door WSO »

Mister schreef: Je hebt gelijk. Ben eveneens nieuwsgierig naar het echte antwoord.
Lijkt me vrij duidelijk:
- de Synode van dord heeft besloten dat des namiddaghs uit de HC gepreekt moet worden. (Vraag van mij: werd voordien 1 keer gepreekt?)

- De NGB en de DL lenen zich niet zo om bepreekt te worden. De NGB omdat die ongeveer hetzelfde doet als de HC en dan is de vr-antw methode handiger. De DL omdat het toch vooral een one-issue geschrift is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Zeemeeuw

Bericht door Zeemeeuw »

Ter aanvulling of illustratie: In veel Zeeuwse gemeenten wordt in de derde dienst steeds een gedeelte voorgelezen uit de N.G.B., D.L. of de Geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius. Hierdoor raken deze niet helemaal in de vergetelheid.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Zeemeeuw schreef:Ter aanvulling of illustratie: In veel Zeeuwse gemeenten wordt in de derde dienst steeds een gedeelte voorgelezen uit de N.G.B., D.L. of de Geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius. Hierdoor raken deze niet helemaal in de vergetelheid.
Dat gebeurt niet alleen in Zeeuwse gemeenten, maar op heel veel plaatsen. Bij ons word bv. 's-middags achter elkaar NGB en de DL gelezen en 's-avonds de 12 artikelen. In totaal 3 diensten tijdens Kerst de Geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius. In GG Rijssen-West leest men tijdens weekdiensten altijd de geloofsbelijdenis van Nicea.
WSO

Bericht door WSO »

Gijs83 schreef:
Zeemeeuw schreef:Ter aanvulling of illustratie: In veel Zeeuwse gemeenten wordt in de derde dienst steeds een gedeelte voorgelezen uit de N.G.B., D.L. of de Geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius. Hierdoor raken deze niet helemaal in de vergetelheid.
Dat gebeurt niet alleen in Zeeuwse gemeenten, maar op heel veel plaatsen. Bij ons word bv. 's-middags achter elkaar NGB en de DL gelezen en 's-avonds de 12 artikelen. In totaal 3 diensten tijdens Kerst de Geloofsbelijdenissen van Nicea en Athanasius. In GG Rijssen-West leest men tijdens weekdiensten altijd de geloofsbelijdenis van Nicea.
Dit topic gaat over preken uit...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lapressa

Bericht door Lapressa »

De dominee van mijn ouders heeft al verschillende malen 's avonds de DL en NGB behandeld ipv de HC. Hij vind dat deze 3 gelijk aan elkaar moeten staan.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
freek

Bericht door freek »

Lapressa schreef:De dominee van mijn ouders heeft al verschillende malen 's avonds de DL en NGB behandeld ipv de HC. Hij vind dat deze 3 gelijk aan elkaar moeten staan.

Nee dat vind ik absoluut niet. Voor de verandering is het wel eens aardig om de DL of de NGB te behandelen, maar dan vooral bij de DL niet in een sessie van een jaar. Met name de DL zijn theologenvoer, die de gemeente op hoofdlijnen moet kennen, maar niet meer dan dat. De Catechismus behandeld de gehele geloofsleer redelijk evenwichtig. Maar ik ben eigenlijk tegenstander van catechismusprediking. Ik vind het een van de grootste vergissingen om nota bene net na de reformatie (Sola Scriptura...) per synodaal besluit een menselijk document als preekstof in te voeren.
Lapressa

Bericht door Lapressa »

Hoe vaak moeten de mensen wel niet de Bijbel en de drie formulieren van Enigheid? Regelmatig zeker als ze kinderen hebben en ze die naar een reformatorische school gaan. Dan moet je toch weten wat die formulieren inhoudelijk inhouden?
Vele mensen weten dat echt niet en daarom is het goed dat ook daaruit gepreekt word.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Plaats reactie