Indianenverhalen

Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Indianenverhalen

Bericht door Margriet »

Dit is een van de verhalen , die ik over Chief Dandy hoorde vertellen.

In het midden van de 19de eeuw werden alle Indianen - tegenwoordig Nativ- Americans - gedwongen ten westen van de Mississippi te gaan wonen.
Chief Dandy en een groep getrouwen waren in Wisconsin gebleven. De Gouverneur kwam met een groep soldaten om hun te verwijderen. Ze omsingelden de groep Indianen. Chief Dandy stond op. Onder zijn kleding vandaan trok hij een Bijbel en hield hem omhoog " Gouvernor Dodge ", zei hij ," dit is toch een goed boek?" De gouverneur kon niet anders dan instemmen!
" Als een man zich houdt aan dit boek , verdient hij dan opgejaagd te worden? "
Het antwoord dat Chief Dandy kreeg was dat hij in de boeien geslagen .en na een gevangenschap gedeporteerd werd en zijn getrouwen met hem...

Ik plaats dit onder Theologie , want in dezelfde tijd vond men dat men "de wilden " moest bekeren...

Dit verhaal is geen fantasie, Chief Dandy was een persoonlijkheid en er is heel veel over hem bekend. Hij is eigenlijk nooit echt weggegaan . Hij keerde altijd weer terug en zijn stam leeft nog steeds in Wisconsin!!

Ik schaam me altijd als ik dit soort verhalen lees..
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Plaats reactie