Column: Voetbal

Marnix

Re: Column: Voetbal

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:
Marnix schreef:Die argumenten zeggen nog niets. Ik vind Paulus voorbeeld van dat offervlees wel mooi. Dat hield heel Griekenland en omstreken in de ban. Toch zegt hij niet: Dan mag je ook geen offervlees eten.

Geld houdt ontzettend veel mensen in de ban, het is een grotere afgod dan voetbal. Toch wordt ons niet verboden om geld te hebben, te verdienen, om te sparen. Auto's zijn voor veel mannen een afgod, kleding voor veel vrouwen. Toch mogen christelijke mannen gewoon een auto hebben en er in rijden en vrouwen nieuwe kleren kopen. Als je het maar op een goede manier doet er zelf geen afgod van maakt. Dat leert Paulus in wat je zelf aanhaalde en op andere plaatsen bijvoorbeeld en dat zijn toch fatsoelijke tegenargumenten.
Die vergelijking gaat niet op. Vlees, geld, kleding en wellicht auto's zijn levensbehoeften, dingen die deel uitmaken van ons dagelijkse leven. Dat je daar je hart niet op moet zetten lijkt me duidelijk, dat je er zelfs van mag genieten leert de Prediker ons. Maar voetbal vind ik een heel ander verhaal. Vooralsnog heb ik voor mezelf de voordelen nog niet kunnen laten opwegen tegen de nadelen. Mogelijke voordelen: prachtig spel om naar te kijken en het verbroedert de mensen (al hoop ik heel vurig dat er geen wedstrijd Nederland-Turkije gaat komen, dan komen er echt problemen in de stad). Mogelijke nadelen: er gaan bedragen in om die niet te verantwoorden zijn, voor een massa mensen is dit de god van hun leven - simpelweg omdat ze geen ander doel in hun leven hebben - en daarmee een machtig instrument van satan om mensen bezig te houden met alles behalve Jezus, tijdens en na wedstrijden is het een zuipfestijn, tijdens de wedstrijd (weet ik uit ervaring) is het maar heel moeilijk om God nog als middelpunt van je leven te hebben (Washer zegt in een preek: als christen wil je op geen enkel gebied meer seculier zijn. Je wilt met Hem de krant lezen, de aanbiedingenfolder doorlezen, je werk doen, je vrouw een kus geven, etc.). Ik ben het met Kaw eens dat dit meestal over seculieren gaat, al heb ik zo mijn vragen bij groepen jongeren uit kerken hier in de buurt (en ik vermoed dat dat in het oosten van het land niet anders is). Maar hoe kun je nu zonder gewetensproblemen wel met plezier naar de Baäl van je buurman gaan zitten kijken? Je wéét toch dat er dingen vastkleven aan datgene waar je naar kijkt?

Nogmaals: ik weet niet of het verkeerd is om een wedstrijd te kijken. Maar ik zou wel graag van gedachten willen wisselen over de enorme nadelen die aan het voetbal vastkleven. Hoe kun je nu puur voor je eigen plezier gaan en al die dingen negeren die onlosmakelijk aan het voetbal verbonden zitten? Het is de vraag of dat mogelijk is, of je als neutrale kijker geen enkele link hebt met alle nadelige kanten van voetbal. En als dat niet het geval is moeten we eerlijk zijn, toch?
tja, het is bijvoorbeeld net als dat ik alcohol kan drinken en er van kan genieten, ook al weet ik dat er miljoenen mensenlevens aan kapot gaan. Ondanks dat kan ik toch van een lekkere wijn, whisky of glas bier genieten. Misschien het beste voorbeeld om het duidelijk te maken.... (en tegelijk zijn er ook een hoop christenen die om die reden de alcohol wel laten staan)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:En als Hij wederkomt terwijl je lekker aan het wandelen bent en aan het genieten van de natuur? Je daar helemaal in opgaat? Of als je een potje aan het tennissen bent met je partner? Of als je een spannend boek leest en je gaat daar helemaal in op? Of dat je aan het malen bent. Of ander werk aan het doen?

Wat probeer je nou duidelijk te maken? Als Hij op nummer 1 staat laat je dan gerust je bezigheden achter, wat het ook is en ga je Hem tegemoet! Op welke manier je je ook (binnen binnen de Bijbelse kaders) aan het inspannen of ontspannen bent op dat moment.
Als je aan het wandelen bent en van de natuur aan het genieten dan ben je in Gods schepping. Een potje tennissen met je partner, ach, kun je dat voor God verantwoorden? Ja? Dan is het geen probleem. Maar ik zie niet in hoe je de het kijken van de EK-finale voor God kan verantwoorden. Als je aan het werk bent dan is dat je Goddelijk beroep. Er zijn dingen die je moet doen, die zijn inherent aan het leven en ja, daar hoort ook ontspanning bij. Het is niet zo dat als het wezen er maar is, de vorm dan niet meer belangrijk is. Daar is de Bijbel duidelijk genoeg over.

Maar andere voorbeelden geven is niet zo zinvol. Ik zou namelijk niets weten wat te vergelijken is met de massahysterie van het moment rondom voetbal.
Omdat ze in die amfitheaters zelf voor de leeuwen werden gegooid? Verder lees ik dit nergens. Paulus gebruikt zelfs sport als voorbeeld. Als hij daar zo tegen was geweest had hij dat niet gedaan. En je laatste stuk is zo subjectief als het maar kan. Ik omarm de voetbalwereld met zijn helderverering enzovoorts niet. Ik kijk een potje voetbal en geniet daarvan.
Nee, uit alle literatuur uit die dagen blijkt dat christenen zich afgescheiden van de wereld gedroegen. Enig literatuuronderzoek zou je makkelijk overtuigen. Al geloof ik overigens niet dat het jou wat uitmaakt wat de christenen in vroeger dagen deden m.b.t. je dagelijkse levenswandel.
Blijkbaar kan jij dat niet en dat zegt een hoop over jou... en weinig over voetbal zelf. Wie twijfelt moet geen voetbal kijken.... dus hou je er idd verre van.
Dat zegt inderdaad een hoop over mezelf. Maar leeft in jou geen verdorvenheid meer, Marnix? En iemand die geen interesse in voetbal heeft en een keer een wedstrijd van het Nederlands elftal kijkt, daar zul je mij niet over horen. Maar zodra het voetbal wordt tot een "must see" dan gaat er al iets fout, ook al is het het Nederlands elftal en niet eens gewone competitie. Het voetbal mijden is denk ik de beste oplossing want begeistering is er zo, daar zijn we allemaal mens voor en daar is de satan doortrapt genoeg voor.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef: Dat zegt inderdaad een hoop over mezelf. Maar leeft in jou geen verdorvenheid meer, Marnix? En iemand die geen interesse in voetbal heeft en een keer een wedstrijd van het Nederlands elftal kijkt, daar zul je mij niet over horen. Maar zodra het voetbal wordt tot een "must see" dan gaat er al iets fout, ook al is het het Nederlands elftal en niet eens gewone competitie. Het voetbal mijden is denk ik de beste oplossing want begeistering is er zo, daar zijn we allemaal mens voor en daar is de satan doortrapt genoeg voor.
En dat is denk ik het breekpunt. Is het een "moeten zien" of lig je er niet wakker van als je het mist?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Rens

Bericht door Rens »

fluitje schreef: Alleen het is wel relativeren dat het altijd een spelletje is en blijft en geen levenswijze.

Overigens heb ik dat ook moeten leren en later belijden.

Maar het weerhoudt mij niet om zoals tegen Frankrijk op het puntje van de bank te zitten.
Stél: de finale Nederland - Duitsland...........tjónge wat zal ik in spanning zitten of NL zal winnen.....maar het kost me geen cent/levert me niks op als ze winnen of verliezen, dus...het is en blijft een voor dát moment spannend gebeuren en verder ook niet............

de wedstrijd is afgelopen, NL heeft gewonnen of verloren....OK, dat was dús het EK, dat hebben we óók weer gehad, terug naar het normale leven please..........als het normale leven niet intussen gewoon was doorgegaan middels de huis-tuin-keukendingen/werk etc. alleen het momentum van de wedstrijd, en zodra het eindsignaal geklonken heeft is het weer back-to-normal............de knop om en doe-maar-normaal-dan-doe-je-gek-genoeg...........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Een beetje off-topic.

Slechts éénmaal in mijn leven heb ik een voetbalwedstrijd bijgewoond.
Het was een competitieduel tussen een club uit Wierden (Ov) en ik dacht uit Zwolle.
Er was één overdekte tribune waar planken als zitplaatsen dienden.
Vele Wierdenaren waren op klompen er heen gereisd.

Ik heb, echt waar, genoten.
Beide teams waren aan het voetballen vergezeld van klompgeroffel door de supporters.
Het was heel gezellig hoewel ik er eigenlijk niet veel van snapte.
Als de bal tussen de paaltjes verdween dan was er sprake van een doelpunt, maar ook weer niet altijd....
Voor mij was dat potje niettemin heel ontspannend.

Als ik die ervaring afzet tegen het huidige voetbal met z'n mega commerciële activiteiten.......en zoals iemand hier terecht opmerkte tot in het religieuze toe........., dan zou je naar zulke spelletjes terugverlangen.

De uitslag van die wedstrijd?

Ach, ik weet het echt niet meer.........
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Een beetje off-topic.

Slechts éénmaal in mijn leven heb ik een voetbalwedstrijd bijgewoond.
Het was een competitieduel tussen een club uit Wierden (Ov) en ik dacht uit Zwolle.
Er was één overdekte tribune waar planken als zitplaatsen dienden.
Vele Wierdenaren waren op klompen er heen gereisd.
Dat waren de échte tukkertjes :haha

Es Veeeee Zet Weeeee, in goed Twents :langue
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Rens schreef:OK, dat was dús het EK, dat hebben we óók weer gehad, terug naar het normale leven please..........
OK, dat was het EK. Door naar de tour de france, de championsleague, de nieuwe voetbalcompetitie, de olympische spelen, Wimbledon, Roland Garros, het schaatsen, het WK in 2010 en over 4 jaar beginnen we weer vooraan bij het EK.

:wiz
Rens

Bericht door Rens »

Jongere schreef:
Rens schreef:OK, dat was dús het EK, dat hebben we óók weer gehad, terug naar het normale leven please..........
OK, dat was het EK. Door naar de tour de france, de championsleague, de nieuwe voetbalcompetitie, de olympische spelen, Wimbledon, Roland Garros, het schaatsen, het WK in 2010 en over 4 jaar beginnen we weer vooraan bij het EK.

de TdF/competitie/OS/schaatsen e.d volg ik niet........misschien dat ik een paar tenniswedstrijden van Wimbledon zie, maar verder ook niet. als ik dat allemaal "moet" gaan volgen, heb ik niet eens meer tijd over om adem te halen...
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:

Je bent anders (net als ik) goed op de hoogte van al die wedstrijden.

Dat tekent maar weer dat wij niet ontkomen aan alle publiciteit die (brood en) spelen met zich meebrengen, en dat die info in onze hersens blijft hangen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Zijn er eigenlijk nog wel zaken waarin een christen zich van behoort te distantiëren , als het om zaken gaat waar de wereld zijn genot in vind, of proberen we werkelijk in een zoetsappige "houd alle zonden maar aan" godsdienst alles wat de wereld bied goed te praten ?

Het is al een oud advies ; maar durven we nu werkelijk vanavond voor de wedstrijd op onze knieen te gaan om de Heere een zegen af te smeken voor een mooie wedstrijd ?
En dat terwijl de wereld zich weer uitleeft in de zonde tijdens zo een wedstrijd ?

Echt, we zijn allen vol van zonden , maar hoe hier zonden worden goed gepraat en gerelativeerd kan ik niet begrijpen. Of toch wel , het is naar het vlees, en dat kost strijd . Hij zegt het Zelf : strijd den goede strijd des geloofs, en dat is ook een strijd met ons eigen zondige vlees en onze vleselijke begeertes.

Want de poort is eng en de weg is nauw.
Jongere

Bericht door Jongere »

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Netjes!
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Mister schreef:Netjes!
Echt wel ! Helder en duidelijk. :super

Moet je nagaan, dat zoiets het nieuws haalt ! In welke tijd leven we eigenlijk.
Vrijheid van meningsuiting ? Je moet vinden wat iedereen vindt !
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Gabrielle schreef:
Mister schreef:Netjes!
Echt wel ! Helder en duidelijk. :super

Moet je nagaan, dat zoiets het nieuws haalt ! In welke tijd leven we eigenlijk.
Vrijheid van meningsuiting ? Je moet vinden wat iedereen vindt !
Ja, idd. Eigenlijk is dit te bizar voor woorden! Maar anders gezegd had ik het van de school ook verwacht zo te reageren op het EK. Geweldig dat scholen ook op deze manier kinderen opvoeden....Hier sta ik totaal achter! :super (misschien ook omdat ik iets met het onderwijs heb? :slurp)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Marnix

Bericht door Marnix »

Maar andere voorbeelden geven is niet zo zinvol. Ik zou namelijk niets weten wat te vergelijken is met de massahysterie van het moment rondom voetbal.
Van massahysterie is bij mij op de bank geen sprake.
Nee, uit alle literatuur uit die dagen blijkt dat christenen zich afgescheiden van de wereld gedroegen. Enig literatuuronderzoek zou je makkelijk overtuigen. Al geloof ik overigens niet dat het jou wat uitmaakt wat de christenen in vroeger dagen deden m.b.t. je dagelijkse levenswandel.
Het feit dat Calvijn roeide op zondag is voor de meeste refo's ook geen reden om dat ook te gaan doen :D:D:D:D
Sorry, kon het niet laten :) Ik vraag me af hoe je aan bovenstaande gegevens komt. Heb je zelf dat onderzoek ook gedaan? Of is dat door anti-sportmensen gedaan. En zoals ik al stelde, de eerste christenen werden in amfitheaters voor de leeuwen gegooid... en er waren allerlei wrede bloederige spelen... dat past inderdaad niet bij het christen-zijn, net als de vroegere christenen zou ik me daar ook ver van houden. Thuis op de bank voetbal kijken is echter wel wat anders.
Dat zegt inderdaad een hoop over mezelf. Maar leeft in jou geen verdorvenheid meer, Marnix? En iemand die geen interesse in voetbal heeft en een keer een wedstrijd van het Nederlands elftal kijkt, daar zul je mij niet over horen. Maar zodra het voetbal wordt tot een "must see" dan gaat er al iets fout, ook al is het het Nederlands elftal en niet eens gewone competitie. Het voetbal mijden is denk ik de beste oplossing want begeistering is er zo, daar zijn we allemaal mens voor en daar is de satan doortrapt genoeg voor.
Er leeft nog verdorvenheid in me, helaas.

Ik zie de wedstrijden van Oranje graag. Er is echter geen man overboord als ik een wedstrijd moet missen. Ik begrijp dat je daar dus geen moeite mee hebt. Ik ben het helemaal met je eens dat het ontspanning moet blijven en het je niet moet knechten. Het gaat er om hoe je kijkt...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten