Wat is nu echt gemeente-zijn?

David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Dag anemoon

Aangezien jouw kreun direct volgde op mijn posting, beschouw ik mij maar als hoofdschuldige aan jouw serieuze krampjes ;).

Ik heb geprobeerd serieus te reageren en een (klein) voorbeeld aan te dragen van hoe wij het gemeente-zijn meer vorm proberen te geven. Kennelijk is dat niet wat je verwacht. Mag ik je vragen wat je dan wel had willen horen?

Groet,

David
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Dag anemoon

Jazeker, ik begrijp je nu. Ik ben echter lid van de Ger. Gem., en heb (gelukkig) nog nooit een kerkscheuring van dichtbij meegemaakt. Dus daarover kan ik niet meepraten.
Wat de opbouw van het gemeente-zijn betreft: ik denk toch dat de enige manier is om activiteiten op te zetten buiten de kerkdiensten om, en om daar dan zelf zo positief mogelijk aan deel te nemen.

Verder moet je denk ik of je eisen niet al te hoog stellen, of je voorbereiden op teleurstellingen (afhankelijk van hoe idealistisch je bent ingesteld). Het verhaal van zo'n chinese voorganger en z'n gemeente wordt niet voor niets te boek gesteld: het is niet alledaags, maar heel bijzonder. Een vrucht van omstandigheden en de genade van God. Ik denk niet dat het verstandig is je eigen gemeente daar heel erg aan af te meten.

Ingeslepen patronen wijzig je niet zomaar. Ook in onze gemeente zie je dat ook op die nieuwe gemeente-avonden het grootste deel van het publiek uit mensen bestaat die je toch al overal ziet. Koester niet de illusie dat je in een gemeente van een paar honderd mensen met iedereen goed contact kunt hebben. Het is nu eenmaal zo dat je echt goede banden meestal ontwikkeld met mensen met wie je veel gemeen hebt qua leeftijd, opleidingsniveau, interesses etc. Voor mij zal het voorlopig wel moeilijk blijven om iets op te bouwen met een vrouw van 93 wier belangstelling voornamelijk haar kleinkinderen betreft. Dat moet je accepteren, en er het beste van maken. (Ik ga er vanavond langs, ze is jarig geweest.) Probeer vreugde te scheppen uit kleine 'succesjes': een mooie JV-avond, een gesprekje tijdens het 'naborrelen' na een koorrepetitie, of wat dan ook. En bid voor mensen als daar reden voor is, ook al ken je ze niet goed.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk dat je voor jezelf eerst de keuze zal moeten maken waar je je bij wilt aansluiten. Lid zijn van de PKN en van HNHK kan niet. Je kunt maar bij een ingeschreven staan.
Zodra je daar uit bent zou je je kunnen inzetten bij verenigingen die er zijn of die nieuw opgestart worden.
Ik zie alleen niet dat je niet meer een goed gesprek kan hebben over Het Woord met iemand van de PKN. De kerk doet er dan toch niet toe. Ik kan gelukkig een goed gesprek hebben met mensen vanuit totaal verschillende kerken en we zijn of worden het vaak ook over diverse zaken eens.
Natuurlijk begrijpt ik wel dat in de situatie van de PKN er zaken zijn die beslist niet kunnen, dat is ook voor vele n de reden geweest om niet mee te gaan de pkn in. Maar dan kan je toch nog wel met elkaar over Gods Woord spreken?
Denk je dat de dominees die nu meegegaan zijn de pkn in anders zijn gaan preken dan voor 1 mei. Ik weet wel zeker van niet. En zij die niet meegegaan zijn, preken volgens mij ook niet anders, het verschil is wel dat de belijdenis en de belijdenisgeschriften verschillend zijn waarvan ik zeg met de een kan ik niet mee en met de ander wel.
Daarom zal je een besluit moeten nemen bij welke kerk je je aansluit.
En komt er dan b.v. van het HNHK een jeugdvereniging of wat voor vereniging ook wordt daar dan lid van en komt.
Helaas is het wel zo dat elke scheuring veel verdriet, haat en nijd met zich meebrengt. Dat hebben we al zo vaak elders ook gezien. dat is ook de tol die je betaald voor de keuze die je maakt. Ook al wil je dat zelf niet maar door het voorgevallene zal je wel moeten kiezen.
Gemeente zijn kan pas als je je thuis voelt in de gemeente en met elkaar de schouders er onder wilt zetten om zaken te doen en te regelen voor je kerk, maar ook voor de kerkmensen. Ik denk door je in te zetten voor veel zaken dat je ook meer bekend raakt met verschillende mensen en dat er een band gaat ontstaan waardoor je je thuis voelt in je eigen kerk.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
nog steeds gaan we op zondag 1 x naar hersteld verband en 1 x naar pkn
Lijkt mij een getuigenis in de zin van dat het lichaam van Christus niet verder gedeeld mag worden. Vind ik op zich heel positief! Al ben ik wel bang dat je dit op de duur niet volhoudt.
Oorspronkelijk gepost door anemoon
kortom: zowel de pkn alsook de herstelden zeggen: wij zetten de hervormde kerk voort
beiden leggen daar evenveel nadruk op

maar ik krijg steeds meer het gevoel dat ze het allebei mishebben
Datzelfde gevoel heb ik ook. De beste opmerking die ik in het hele fusie- c.q. scheuringsproces heb gehoord is of we met onze kerkelijke verdeeldheid al eens in de schuld zijn gekomen. Want als leden van de voormalige NHK hebben we er (plat gezegd) met z'n allen een potje van gemaakt.

Helaas is het nu zo dat iedereen toch gedwongen wordt om een keuze te maken, terwijl de meeste mensen (denk ik) geen keuze willen maken. Beide kerken kennen trouwens wel het gastlidmaatschap, maar aangezien ze er beide nog niet aan toe zijn om elkaar als kerk te erkennen (ja, hoever zijn we al gezonken :#), zal dat nog wel even duren, ben ik bang.

Sterkte in elk geval en Gods zegen toegewenst.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Lid zijn van de PKN en van HNHK kan niet. Je kunt maar bij een ingeschreven staan.
Is dat echt zo, Jelle? Ik bedoel: is dat statutair vastgelegd? Handig is anders, maar je mag je toch als lid in laten schrijven in de kerk waar je wilt?

Overigens ben ik blij met de wijze waarop je je reactie hebt geschreven. Het doet goed om te lezen dat het spreken met elkaar over het Woord niet belemmerd mag worden door de kerkelijke achtergrond. Laten we het maar houden bij een gelijke Kerkelijke achtergrond.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Pim
En als allerlaatste redmiddel met de thermometer aan de slag! :,:,:,
Daar zeg je zowat. Pas hoorde ik Henk Binnendijk op de radio in het onvolprezen programma Ik zou weleens willen weten (EO, zondagavond 21.15, 747AM) over dit onderwerp.

Hij zei: je kunt in de kerk thermometer zijn en thermostaat. Ben je thermometer, dan constateer je alleen maar dat het een kouwe boel is geworden. Ben je thermostaat, dan zet je de boel een paar graden warmer.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

In het ND stond vorig jaar een artikel met als titel "Een roeping voor je eigen gemeente". Helaas kreeg ik een foutmeliding toen ik het in de zoek van http://www.nd.nl op wilde zoeken. Het ging over de jeugdvereniging van een kerk, ik meen de NGK, in Ede, die hetzelfde probleem hadden als jij. Ze besloten daar zelf iets aan te gaan doen door b.v. klusjes te gaan doen enzo. Misschien lukt het jullie om het artikel te lezen als je "jeugdvereniging AND Ede AND klusjes" intikt op de ND-site. De moeite waard!

[Aangepast op 5/10/04 door Unionist]
Plaats reactie