schuivende panelen: normen en waarden ook in geref. gezindte

Plaats reactie
moderne gelovige

schuivende panelen: normen en waarden ook in geref. gezindte

Bericht door moderne gelovige »

Hallo, idee om dit te postenis onstaan n.a.v. de discussie over zwembad en strand onverantwoord in de rubriek Actueel.
Goed laten we het hier niet hebben over "ontbrekende stukjes" textiel.

De vraagstelling in deze discussie is:
Zijn de normen en waarden ook in de geref. gezindte aan verandering onderhevig?
Hoe kijkt U/jij aan tegen deze ontwikkeling?

Enne voor de volledigheid: Ondergetekende rekent zich zelf niet (meer) tot de geref. gezindte.
Zal me dan ook onthouden om (voor)oordelen uit te spreken, wil alleen de discussie aanzwengelen, en zal hoogstens ter verduidelijking af en toe een vraag stellen.
england

Bericht door england »

Ja, ik denk van wel! Ik was al een paar jaar niet meer in een bekende reformatorische kerk gewest, en toen ik daar vorig jaar terug kwam kon ik mijn ogen niet geloven!!!!

Ook de gesprekken op Refo scholen, gedrag, etc etc, was iets wat in onze tijd echt niet 'kon'!

In sommige op zichten is men opener, iets wat goed kan zijn, maar in andere dingen heeft het hele materialisme en wereldse denken de kerken overgenomen! En dta probeert men dan in controle te houden door af te geven op alles wat anders is, in plaats van goed onderwijs te geven!

Maar goed, dat is mijn visie als buitenstaander..
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Oorspronkelijk gepost door england
En dta probeert men dan in controle te houden door af te geven op alles wat anders is, in plaats van goed onderwijs te geven!

Maar goed, dat is mijn visie als buitenstaander..
Hoe bedoel je dit?
england

Bericht door england »

Vaak geeft men alleen maar aan wat ongewenst gedrag is zonder aan te geven wat dan het goede alternatieve gedrag is....

Bijvoorbeeld internet etc, al is dat wel beter geworden geloof ik, maar zoals video etc.

Ik denk dta men actiever moet zijn in het voorkomen van dingen, en het bieden van goede alternatieven...

Maar dat is misschien makkelijk praten voor een buitenstaander....

Wat me wel opvalt is dta men een heiligmaking 'eist' zonder zaligmaking.... Dus men geeft de hoorders alle kenmerken van een godzalig leven zonder bekering te verwachten als bron...
Wij werden altijd verteld dat dit niet mocht en dat niet etc, en dat je niet wereldgelijkvormig mocht zijn.
Die tekst werd errug vaak aangehaald, maar zonder het gedeelte: door de vernieuwing uws gemoeds..Blijkbaar kon dat los van elkaar gezien worden....
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Oorspronkelijk gepost door england
Ja, ik denk van wel! Ik was al een paar jaar niet meer in een bekende reformatorische kerk gewest, en toen ik daar vorig jaar terug kwam kon ik mijn ogen niet geloven!!!!

Ook de gesprekken op Refo scholen, gedrag, etc etc, was iets wat in onze tijd echt niet 'kon'!
Vragen aan England: Waarom kon je, zoals je je uitdrukt "je ogen niet geloven"?

Gesprekken en gedrag op Refo scholen wat is daar dan anders aan dan vroeger?
Vat ik niet zo want ik zat 25 jr. geleden ook op een Refo-school....en daar gebeurde toen ook al van alles..

Algemene vraag: maken jullie zich zorgen over de veranderende tijdsgeest in eigen kring (Uw/je eigen kerk, plaatselijk en op landelijk vlak.....) ???
england

Bericht door england »

vb op scholen, make-up en minirokjes etc werd absoluut niet getolereerd...nu blijkbaar wel.....Ook bepaald gedrag werd niet geaccepteerd etc etc

Maar ook de kleding ind e kerk...ik ben echt geen voorstander van llemaal in het diep donker zwart, maar om als hippie een 'zware' kerk binnen te komen, nou, daar stond ik toch wel van te kijken eigenlijk!!!

Maar ook in Engeland maak ik me best zorgen hoor, ook hier is pop muziek etc best geaccepteerd en dergelijke. Hier zie je weer heel duidelijk de invloed van staatscholen, waar jongeren met de massa mee 'moeten'.

Ook denk ik dat Christenen zich laten beinvloeden door media etc. Kerken voelen dat ze 'zoeker vriendelijk' moeten zijn, dus het woord 'zonde' verdwijnt, want dan ben je niet populair, zingen moet zo werelds mogelijk klinken, zodat de buitenkerkelijke zich thuis voelt, en niet meteen door heeft dat we anders zijn. Ook de dienst moet aangepast, anders zou men gaan denken dta we tot een andere Koning behoren, en we moeten wel 'normaal' zijn natuurlijk, en zo hip en vlot mogelijk overkomen. Ook moet een dienst aantrekkelijk zijn, anders komt er niemand meer, de Bijbel heeft geen kracht meer in onze tijd, dus je moet mensen naar binnen lokken, en als ze het maar leuk en gezellig genoeg vinden kiezen ze vast wel voor Jezus....

Daar ben ik wel bang voor, 'men' kijkt naar onze kerk als mensen die altijd zo moeilijk doen, en niet willen veranderen, en die nooit samen willen werken etc... gelukkig blijkt mijn Ladies Bible study groep mensen van allerlei kerken aan te trekken, die er allemaalvan overtuigd zijn dat de boodschap over zonde, gerechtigheid en oordeel weer moet klinken..Ook van mensen die naar een kerk gaan waar men belijdt dat de schepping alleen symbolisch is, de Bijbel groetendeels allegorisch etc etc...

In Engeland komen er steeds meer Anti-christelijke wetten, misschien dta dat dingen stopt, en Christenen terug brengt naar de Bijbel?
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Natuurlijk zijn ook de normen en waarden binnen de gereformeerde gezindte aan het schuiven.

Echter, deze uitdrukking (schuiven) suggereert vaak een verregaande verandering ten kwade. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Altijd en overal is het christelijke geloof ge-incultureerd. Al in de Vroege Kerk zou je met Jean Daniélou kunnen spreken over een joods of hellenistisch of latijns christendom. De omringende cultuur geeft aan het christendom van die plaats een eigen kleur en vorm. Verschuivingen in het christendom zijn dus zeer normaal in culturen die veranderen. Er zijn veel verschillende vormen van christendom.
Zo kan naar mijn mening het christendom van de huidige ouderen ook heel goed bestaan naast het christendom van de huidige jongeren.

En dit dus ook in de gereformeerde gezindte. Het is eenvoudig het naast elkaar bestaan van het christendom van de ene en van de andere generatie.

Niks zeuren over hellend vlak en zo. Vaak is het onbekendheid en desinteresse, dat tot zulke bangmakerij leidt.

Alleen degenen die de huidige situatie van normen, waarden, gewoonten en patronen willen conserveren en er een mythische betekenis aangeven, zullen angstig om zich heen kijken en alle veranderingen duiden als het wegschuiven van de waarheid.

In feite gaat een stelsel van culturele gewoonten, normen en waarden maar één generatie mee. Dan komt er een verandering (verschuiving).

De wijsheid bestaat erin om dit gegeven te voorzien en te accepteren. Anders worden we van die christenen, die met hun benen in de 21e eeuw lopen, maar met hun hoofd in de voorgaande eeuwen.

gravo
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Ben het gedeeltelijk met je eens en oneens Gravo.

"Die jeugd van tegenwoordig" is een kreet die al eeuwen lang gebezigd wordt.
Natuurlijk hoef je niet in een vorige eeuw te blijven hangen.
Toch ben ook ik benauwd van waar jongen en ouderen tegenwoordig mee geconfronteerd worden.
Ik wil graag de mening weten van mede-OSW-ers.
Concreet: Decennialang waren er vaste normen en waarden in vooral de Geref. gezindte maar vooral de laatste jaren treedt er een kentering op hierin.
Nee, ik ga en wil geen specifieke dingen benoemen om welles-nietes & voor-tegen te voorkomen in deze topic.
Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Ben het gedeeltelijk met je eens en oneens Gravo.

"Die jeugd van tegenwoordig" is een kreet die al eeuwen lang gebezigd wordt.
Natuurlijk hoef je niet in een vorige eeuw te blijven hangen.
Toch ben ook ik benauwd van waar jongen en ouderen tegenwoordig mee geconfronteerd worden.
Ik wil graag de mening weten van mede-OSW-ers.
Concreet: Decennialang waren er vaste normen en waarden in vooral de Geref. gezindte maar vooral de laatste jaren treedt er een kentering op hierin.
Nee, ik ga en wil geen specifieke dingen benoemen om welles-nietes & voor-tegen te voorkomen in deze topic.
Beste M.G.
Het probleem met de huidige normen en waarden zoals die momenteel in de Ger. Gez. worden gehanteerd is, dat deze uit een ver gelegen tijd afkomstig zijn. In hun tijd waren deze N & W op hun plaats en goed te hanteren. Maar zoals het zo vaak gaat, iets wat oud wordt, vergaat en sterft af. Nu kunnen we een lijk balsemen en op de troon zetten het is en blijft een dood iets, zonder macht. Zoiets is ook aan de hand met de N & W. De meeste N & W van vroeger voldoen hedentendage klaarblijkelijk niet meer en moeten worden ingeruild tegen eigentijdsere N & W.
Met deze stelling ben ik het gedeeltelijk eens. N & W geënt op Gods Woord zijn nooit 'uit de tijd' en dat zal iedereen met me eens zijn. Andere tijdgebonden N & W kunnen ingeruild worden mits de nieuwere maar voeling blijven houden met Gods Woord. Nu zijn wij met een krampachte poging bezig om de reeds afgestorven [maar door ons gebalsemde] N & W op de troon te houden. Tevergeefs, want letten wij even niet op, dan vallen ze om. Ook wij als Ger.Gez. moeten met de tijd meegaan als we Gods Woord maar als canon blijven gebruiken. Maar het door mij gepropageerde verschuivingsproject dient zorgvuldig en wijs te gebeuren. Ook hier zal iedereen het met me eens zijn, want dit zijn geen nieuwe woorden. Ook Gravo schreef ze alreeds op. Alleen bij hem mis ik de toetsing aan Gods Woord. Hij zal het wel zo bedoelen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Egbert: Maar het door mij gepropageerde verschuivingsproject dient zorgvuldig en wijs te gebeuren. Ook hier zal iedereen het met me eens zijn, want dit zijn geen nieuwe woorden. Ook Gravo schreef ze alreeds op. Alleen bij hem mis ik de toetsing aan Gods Woord. Hij zal het wel zo bedoelen.
't Komt bij mij vaak een tikkie té voorzichtig over, wanneer ter afsluiting van een reply nog even wat algemeen verwachte frasen worden gelanceerd.

Natuurlijk ben ik van mening, dat christendom alleen christendom is, wanneer de kern (woord en werk van Christus) daarin bewaard blijft. Dat is de impliciete vooronderstelling van al mijn postings.

Maar moet ik nu echt over elke posting de wijwaterkwast van de goede odeur van bekende en vertrouwde christelijke beginselen sprengen?

We moeten ter verduidelijking van complexe zaken soms een iets andere invalshoek kiezen of een bepaald aspect uitlichten.

In dit geval: verschuivende normen en waarden hebben met opeenvolgende generaties te maken.

Dat er niet ook andere aspecten worden genoemd, moet niet als een gemis worden aangemerkt. Laat staan dat het wantrouwen moet oproepen.

Want dan kan ik wel aan elke posting de Bijbel en de 3F als bijlage hangen.


in Christus verbonden,

gravo
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Gravo,

In een studie 'religie en moderniteit' las ik een citaat van Auffarth. Hij schreef dat we eigenlijk moeten spreken van het 'middeleeuws christendom en niet van het christendom uit de Middeleeuwen'.

Als ik jouw postings zo lees, dan lijkt het mij dat je je aardig in deze omschrijving kunt vinden. Toch is dat voor mij te kort. Natuurlijk kan een christen gebruik maken van de cultuur [filosofie, kunst en sociale verschijnsels] maar alleen dan als ze in dienst staan van Christus. Doen ze dat niet, dan gebruiken we ze niet, of we verwerpen ze. Altijd zal het gaan om het unieke van het christendom. Mijn laatste woorden zijn bijna rechtstreeks overgenomen uit het artikel van Dr. A. v.d. Beek [Wapenveld] die ervoor pleit dat de kerk niet relevant moet willen zijn. Doet ze dat toch dan verdwijnt ze! Aan de andere kant zal het zeker zo zijn dat zijn houding ook leidt tot een 'kleine' kerk [vlgs religiei en moderniteit een sektemodel].

Toch denk ik dat Auffarth de spanning weergeeft die er is tussen het christendom en de cultuur.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Gravo,

In een studie 'religie en moderniteit' las ik een citaat van Auffarth. Hij schreef dat we eigenlijk moeten spreken van het 'middeleeuws christendom en niet van het christendom uit de Middeleeuwen'.

Als ik jouw postings zo lees, dan lijkt het mij dat je je aardig in deze omschrijving kunt vinden. Toch is dat voor mij te kort. Natuurlijk kan een christen gebruik maken van de cultuur [filosofie, kunst en sociale verschijnsels] maar alleen dan als ze in dienst staan van Christus. Doen ze dat niet, dan gebruiken we ze niet, of we verwerpen ze. Altijd zal het gaan om het unieke van het christendom. Mijn laatste woorden zijn bijna rechtstreeks overgenomen uit het artikel van Dr. A. v.d. Beek [Wapenveld] die ervoor pleit dat de kerk niet relevant moet willen zijn. Doet ze dat toch dan verdwijnt ze! Aan de andere kant zal het zeker zo zijn dat zijn houding ook leidt tot een 'kleine' kerk [vlgs religiei en moderniteit een sektemodel].

Toch denk ik dat Auffarth de spanning weergeeft die er is tussen het christendom en de cultuur.
Zie hiervoor mijn reactie in:

Theologie / Algemeen / Kun je het christelijk geloof met argumenten aannemelijk maken?

gravo
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Oorspronkelijk gepost door moderne gelovige
Hallo, idee om dit te postenis onstaan n.a.v. de discussie over zwembad en strand onverantwoord in de rubriek Actueel.
Goed laten we het hier niet hebben over "ontbrekende stukjes" textiel.

De vraagstelling in deze discussie is:
Zijn de normen en waarden ook in de geref. gezindte aan verandering onderhevig?
Hoe kijkt U/jij aan tegen deze ontwikkeling?

Enne voor de volledigheid: Ondergetekende rekent zich zelf niet (meer) tot de geref. gezindte.
Zal me dan ook onthouden om (voor)oordelen uit te spreken, wil alleen de discussie aanzwengelen, en zal hoogstens ter verduidelijking af en toe een vraag stellen.
Zolang normen en waarden gefundeerd zijn op de Norm, Gods onfeilbaar en Heilig Woord, zullen normen en waarden niet onderhevig zijn aan veranderingen. Als ik kijk naar Openabring 22 vers 18: Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. en 19: En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is, dan ben ik wel eens bang voor gedachten dat geloven en 'het geloof' nu makkelijker is dan in andere tijden. En dat in deze moderne tijd het geloof ook modern moet worden. Nee, als Gods Geest werkt worden oude dingen nieuw.

God verandert niet en is derhalve de Onveranderlijke. Het werkt nog precies hetzelfde als altijd. God is en blijft Dezelfde.

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Adorote

Bericht door Adorote »

Als we het hebben over waarden en normen(niet normen en waarden,want je krijgt eerst de waarden en daaruit de normen ) hebben we het hier in deze draad over de waarden en normen van een subcultuur gereformeerde gezintdte.Als een groep mensen zich bedreigd voelen in wat voor hoe danigheid dan ook,kruipen ze bij elkaar en spreken een mores af,wat dan verheven wordt tot waarden en normen,dat vindt plaats in elke bevolkingsgroep die afwijken van het grote algemene.


Hier worden dan twee dingen door elkaar gehaald de universeel Christelijke waarden en normen die eeuwig en altijd het zelfde zullen zijn ,en onze Cultuur groot gemaakt heeft.

En de daar van afgeleide waarden en normen van de gereformeerde gezindte die aan veranderring onderhevig zijn.Ook in deze bevolkingsgroep zie je het staatsburgerschap van Nederland en de daaraan verbonden voordelen van de mogelijkheid tot studie en opleiding volgen om tot een goede plaats te verkrijgen in deze samenleving ,en de daaraan verbonden welvaart; en dat doet men niet slecht bij de gereformeerde gezindte.

Ook wil dat zeggen dat niet alles meer voor zoete koek geslikt wordt en men zelf na denkt,zo als een Christen met echt Levend Geloof ook placht te doen.

En de ontwikkelingen gaan verder.

O ja nog wat ,met waarden en normen kom je niet in de Hemel.maar wel door een echte persoonlijke Relatie met de Levende God,door Zijn Zoon Jezus Christus.

[Aangepast op 16/9/04 door Adorote]
Plaats reactie